Přejít na obsah

Fabia dobiji pri "jistych" podminkach


Andree

Doporučené příspěvky

Dobry den

Mam Fabii rv 2002 1.9Tdi ve vybave Elegance

Zhruba pred 1/2 rokem me prestalo auto nabijet-myslel jsem ze je to Alternator a ten jsem nechal v servisu vymenit-bohuzel v tom servise me vymenili jenom regulator a to nepomohlo-ujel jsem s autem asi 5 km a zustal stat..Kazdopadne byl alternator vymenen za repasovany a tady je jadro problemu-auto kdyz ho nastartuji tak se neobevi kontrolka baterie a nedobiji..musim pridat plyn na cca 3000 ot/m po te zacne dobijet a drzi..koupil jsem si k vuli tomu signalizaci do zapalovace-ktera mi ukazuje jestli dobiji/nedobiji - nedavno jsem udelal vylet cca 1500km za 4 dny a mam problem ze se mi nikdy baterie nedobiji do "plna" ten ukazatel do zapalovace vzdycky ukaze ze je na 1/2 kapacite..

bohuzel me v tom servise odrbali kdyz "hledali" problem (rekli me ze je chyba v elektrice) a znamy co me vymenil ten regulator me ukazal ten trik s 3000 ot/min rekl ze v tom dratu z alt. do jednotky jde +5v a ze to tam nema co delat (kabel byl odpojenej od alt.)

MAte nejake napday co by to mohlo byt??

Ziju a pracuju v UK

Dekuji pekne za pripadne rady

Ondrej

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj! Zkusil bych vytáhnout ten slabý modrý kablík od alternátoru zkontrolovat popř. dát novej konektor. V nouzi nebo na vyzkoušení by šlo místo toho modrýho strčit do alternátoru jiný kablík a přes kontrolkovou žárovku 1,2W / 12V to připojit na plus. Pozor ale nenechat furt jen na jízdu nebo zkoušení. Ta kontrolka by měla po natočení zhasnout jako ta na palubce a indikátor by měl za chvilku ukazovat OK

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Z 99procent je uklepaný budicí drát u alternátoru.Tak se to přesně chová .Nabudí se až při 3000 ot. A nesvítí kontrolka dobíjení.Častá závada.

zajimalo by me jak to mam teda promerit..jak to zjistit?? nevadilo by me to strcit k dealerovi ale tady pracuji za 1900kc/h-zjisti me to v normalnim servisu??anebo jak to udelat popripade sam..

diky moc za jakoukoliv odpoved

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Do alternátoru musí nejdřív jít proud z baterie - jde přes spínací skříňku do regulátoru a z něj přes uhlíky a kroužky do rotorového vinutí. To vytvoří magnetické pole a pokud je alternátor poháněn, rotující magnetické pole naindukuje ve vinutí statoru střídavý elektrický proud. Ten se usměrní blokem diod a vede se zpátky do sítě auta. Na baterii tím začne stoupat napětí (baterie se nabíjí) a v okamžiku, kdy dosáhne meze nastavené v regulátoru dobíjení (běžně 14,5V), regulátor sníží nebo podle potřeby úplně přeruší proud do budicího = rotorového vinutí. Napětí na výstupu z diod opět klesne - a cyklus se opakuje. Navenek se to celé jeví jako ustálený stav, který se změní jen při prudké změně zátěže nebo otáček alternátoru. Tím, že se alternátor nabuzuje od začátku z vnějšího zdroje, je dosaženo dobíjení dostatečným výkonem už při nízkých otáčkách. Protože ale rotor zůstává zbytkově zmagnetizován i po vypnutí zapalování, je alternátor schopný vyrábět proud i bez počátečního nabuzení z baterie. Samozřejmě než dosáhne bez vnějšího buzení napětí potřebného pro své vlastní nabuzení, musí se roztočit na vyšší otáčky, než s buzením z baterie. To je těch zhruba 3000rpm, na které je potřeba prošlápnout plyn, aby se alternátor nabudil sám svým zbytkovým magnetismem (remanentní magnetizace) a začal dobíjet.

A teď k tomu, co je potřeba prověřit. Závada není v samotném alternátoru ani v regulátoru - obojí bylo vyměněno, napětí v palubní síti navíc (potom co se tím prvním zvýšením otáček "nastartuje" alternátor i regulace) nepřekračuje povolené meze (kdyby ano, ničilo by to žárovky i další spotřebiče) a stejně tak baterie není nedostatečně nabíjena (motor se dá bez problémů nastartovat). Problémem bude už výše několikrát zmíněný přívod napětí +12V od spínací skříňky k regulátoru dobíjení - buď je někde uklepaný = přerušený drát, nebo je v cestě proudu nadměrný odpor. S touto diagnózou bych se obrátil na servis - podle takové definice už by to měl každý jen trochu schopný autoelektrikář dohledat i jen se žárovkovou zkoušečkou v ruce. Helpnul bych Ti s tím sám, bohužel do Spojeného Království to mám poněkud z ruky... :palec2:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ekkare pro Andreeho je zbytečné vysvětlovat funkci. Udělej to jak jsem ti radil vytáhnot modrý a nahradit ho kablíkem který zapojíš na žárovku 12V 1,2W nebo 2W a druhý konec dáš na plus baterky. Změřit by to neměl být problém tady se prodávají digitální multimetry kolem 100Kč tam se dá jistě nějaký koupit. Úplně obyčejný stačí nastavit rozsah 20V DC dát to na plus a minus baterky s tím kablíkem to nahodit a sledovat jak jde napětí nahoru. Mělo by to dojít max. 14,5V. Závada bude někde v tom modrým kablíku jde k žárovce (kontrolce) dobíjení která je napájena z druhý strany plusem ale přes klíček. Ty by sis musel udělat na ten kablík vypínač a na jízdu zapínat. Nebo mě napadá místo plus na baterce dát to na plus co vede k parkovačce pak to bude řádně dobíjet jen když svítíš a neutrácej za mechanika raději to propař.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud není obsedantně posedlý a nenapíše si to rtěnkou na sklo zevnitř, zákonitě na ten vypínač dřív nebo později zapomene a vytříská si baterku na ultimo. Lepší bude, když klidně s pomocí UjceGůglova Translátoru překlopí poslední odstaveček mého předchozího příspěvku do nglish a předhodí ho nějakému svému známému mechanikovi - v případě potřeby mu to přeložím sám, natolik angličtinou ještě vládnu. Oprava bude trvat čtvrt hodiny a bude na ni mít papír resp. bude to udělané automechanikem, který ví co si k elektrice může dovolit. Neříkám, že by ten přidaný kabel s vypínačem od kontrolky nefungoval - ale v momentě, kdy se s takovým bastlem "made in DIY" přimotá do jakékoliv šlamastyky, kterákoliv UK pojišťovna po něm vylítne jak čert po hříšný duši a Andree si bude moct hodit mašli, protože by se nedoplatil. Pokud nemá místní občanství, bude při takové příležitosti pro místní úřady lovná zvěř...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Panove dekuji vam moc za vase prispevky-jsem rad ze jsi me popsal funkci toho alternatoru - alespon vim jak mu to mam vysvetlit-me osobne napadlo uz davno ze tam musi bejt nekde blbej kontakt protoze cas od casu se to normalne rozsviti pri otocenim klicku do polohy 1 a nabiji to okamzite..:-)

Ten druhej postup s tou zarovkou je dobrej jak rikate na vyzkouseni a otestovani - ale neni to reseni na stalo - mam plnou havarijni pojistku takze by to zaplatit (kdyby se nedej panbuh neco stalo) nakonec museli stejne ale nebylo by to urcite jednoduche vysvetlovani-proto si nedelam na aute tempomat.Tady to berou jako modifikaci vozidla stejne jako a ted se me nesmejte prezuti letnich pneumatik na zimni (musi se to hlasit na pojistovnu a oni vam zvednou pojistku-idioti) jen tak pro zasmati pojistka za tuhle fabii je £3500 za rok (czk 94000)

Pristim tydnem na to vletim-dam vedet jak to dopadlo a jeste jednou diky moc cekal jsem ze to bude neco horsiho.

Ondrej

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Ahoj.

Potreboval by som poradiť.

Mám taký to problém:

Zapájal som automatické rozsvietenie svetiel po načtartovaní, nefunguje mi to správne, lebo na modrom vodiči ktorí ide z alternátora do riadiacej jednotky mám napätie, ak zapnem kľúč do 1-vej polohy je tam 8v a po chvíľke 9,5v a hneď mi začne relátko zopinať svetka pred naštartovaním, To napätie tam mám aj ked odpojim konektor na alternátore.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Problém som už zistil. Je niekde slabý spoj na ceste od alternátora do riadiacej jednotky. Maju tam biť dva konektory: 11-polova svorkovnica na priečnej stene vľavo biela a 2-polova na prevodovke.

Nevie niekto kde presne je ta 11-polova?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 měsíců později...
  • o 6 měsíců později...

Mam mensi problem, po otoceni klicku namerim napeti v kabine cca 8-9V, napeti na baterii je porad OK, pokud klicem vratim zpet, napeti se zvysi v jednotlivych krocich, nejprve ihned na 10,2 pote jde slyset prvni vypnuti nejspis relatka a jde na 10,7 dalsi rele to vrati na 11,6 a potom se zvysuje postupne. Zkousel jsem snad vsechny pojistky a nic. Kontakty nad baterii utahnuty. Rekl bych ze je nekde zkrat, preci neni mozny takovyto ubytek, nebo ano? Na diagnostice nic neni, kdyz chci nastartovat hned po otoceni klicku tak to obcas nejde. Napada vas neco? Diky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Študenti nebo někde v přívodu máš výrazně zvýšenej přechoďák. Platí to i pro kostru, tudíž zkontroluj dotažení spojky mezi baterkou a kastlí a mezi kastlí a motorem. Chce to si natáhnout pomocnej drát od zápornýho pólu baterky až dovnitř do interiéru a měřit voltmetrem napětí na jednotlivejch pojistkách ne proti kastli, ale proti tomuhle pomocnýmu drátu. Tím zjistíš, jestli je úbytek na přívodu kladnýho napětí, nebo na kostře k jednotlivejm okruhům.

 

Uvědom si, že instalace v autě má stromečkovou strukturu. Každej bod, kde naměříš nižší napětí proti nejzápornějšímu bodu v autě, má před sebou nějakej další bod, kde se proud odbočuje od "přívodu z větší větve".

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak máš v řiti kostru, kamaráde - a ty popisovaný úbytky se dělají na ní. Začni "kostřicím" páskem pod špajzkou, pokračuj propojením od baterky na kastli a postupně při zapnutejch spotřebičích proměř úbytky napětí na kostře. Na starejch šádech se to dělalo "céóčkem", kdy se provařovaly "pecky" mezi jednotlivýma dílama kastle, aby byla kostra pospojovaná od předního nárazníku až dozadu k motoru - tohle musíš prověřit i na svojí káře...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takova otazka....nebyl by tam neustaly ubytek napeti? Po case se napeti vrati do normalu a je vse ok, opravdu je to jen pri otoceni klicku. Eventuelne kdybych propojil zem baterky a ukostreni za pristrojovou deskou, mohl bych tim vyloucit spatne kostreni na skrini,resp motoru?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud je tam "študent" neboli při otřesech a dalším pohybu kvalitou se měnící kontakt, tak ten úbytek se při stálým proudu mění spolu s velikostí toho odporu (Ohmův zákon). To co popisuješ, že úbytek je větší těsně po zapnutí a pak klesá, je vedlejší efekt existence relativně velkejch filtračnícch kapacit v elektronice auta - ty se těsně po zapnutí nabíjejí, tím dělají velkej odběr. Na případným "študentovi" vznikne velkej úbytek napětí. Nabitím kapacity proud poklesne na hodnotu "běžnýho" nebo dokonce až "klidovýho" proudu - a tím samozřejmě se zmenší i úbytek na nežádoucím odporu.

 

Na Tvým místě bych zkusil propojit kostřicí místo pod palubkou nějakým přídavným káblem s průřezem aspoň 10mm čtverečních Cu (měď) v dobrý, mechanicky odolný izolaci PŘÍMO SE ZÁPORNÝM PÓLEM BATERKY. Připrav se na to, že 10mm2 Cu je málo ohebnej "drát jak sloní hnáta" i když je v lankovým provedení. Nejkratší cesta je od baterky na levým podběhu průchodkou přímo pod palubku k pojistkám.

 

Jako testovačku můžeš zkusit použít normální "nouzovej" startovací kábel, kterej nacvakneš na mínus baterky a obhodíš ho kolem dveří nebo otevřeným oknem dovnitř - a tam nacvakneš na nosník sloupku řízení nebo podobný holý kovový místo. Uvidíš, co to spáchá - jestli se chování elektriky s tím provizórně připojeným kabelem rapidně vylepší, musíš poňuchat kolem kostřicího káblu baterky a toho hlavního kostřicího šroubu, kterej je navařenej na tupo přímo na plech skeletu nad podběhem kola... Stejně se dá vyzkoušet i kvalita kostření motoru a alternátoru - prostě kleštinu na konci startovacího kabelu nacvakneš na zápornej vývod baterky a postupně zkoušíš, jak se to bude chovat, když druhej konec nacvakneš na nosník alternátoru, na nějakej příhodnej kovovej nálitek na bloku motoru nebo obalu převodovky atd.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnes jsem vyzkousel druhou BSG jednotku - bez zmeny problemu, dale jsem meril napeti v kabine pri otoceni klickem a na baterce - na baterce pokles cca 0,3V po otoceni, uvnitr spadne na 9,89V. Dale jsem meril odpor mezi minusem baterky a kostricimi body, odpor byl 0,3Ohm v motorovem prostoru, v kabine na tyci za palubkou byl odpor 0,4Ohm. Zkousel jsem merit i odpor mezi plus polem baterky a cernym hrubym vodicem, ktery vede nad relatkove pole a tam byl odpor cca 40MOhm...muze to znamenat, ze se tedy ztraci napeti nekde v pruchodce do interieru? Pripadne kde ji najdu a jak se tam dostat, abych si overil, ze je konektor v poradku, nebo ne?

 

Pri mereni napeti mezi interierovym plusem a s dotazenou zemi primo z baterky k zadne zmene nedoslo. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Měřit odpor tak malý hodnoty běžným multimetrem je na hovno - máš pohyblivej kontakt hrotů, odpor vodičů a svorek... Jedinej způsob jak tohle změřit je čtyřvodičová metoda a na tu doma 99% lidí zabejvajících se elektronikou nemá doma vybavení. Daleko lepší vypovídací hodnotu má právě to měření úbytků napětí.

 

K tomu odporu mezi + baterky a silným černým drátem nad relatama - 40mega je skoro dokonalá izolace, uvědom si že mezi levou a pravou rukou máš při suchý kůži měřeno běžným baterkovým měřákem odpor asi 2-5megaohmů... Kdyby ten drát měl bejt hlavní přívod od introšový pojistky na baterce dovnitř do samotnýho interiéru, a měřák mi tohle ukázal, jdu po tom drátu a jeho spojích jak moucha po flusu - je skoro tutově někde přerušenej nebo ulomenej z koncovýho oka...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To jsem ještě u fábule/rooma nezkoumal. Nepotřeboval jsem to. Průchodka je v rohu motorovýho prostoru na mezistěně - a kvůli levostranným verzím škodivek je na obou stranách stejná.

Ale tipuju že to bude metr káblu vcelku, jen na konce bude nakrimpovaný oko na šroubek a matičku - protahuje se to na lince před montáží interiéru a palubky, takže místa kolem luxusně, jakejkoliv konektor tudíž jen komplikuje provedení a prodražuje ho. A znáš to - 10c nejsou žádný peníze, ale 1 000 000 krát těch 10c už stojí za přemejšlení...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Problem jsem vyresil, postupne jsem postupoval v mereni odporu mezi spoji od baterie. Problem byl nad baterii u pojistek, vlivem drivejsiho obteceni plastem vznikl prechodovy odpor, vycistena poradne matka zespod a zbavena zbytku plastoveho nanosu, ktery nebyl videt, prestehovano na jine misto a vse ok.

Editováno: , autor: s-talker
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...