Přejít na obsah

Newborn     Chiptuning     Auto samolepky     Ubytování u letiště    

Fotka

Skusenosti s montazou LPG


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
28 odpovědí na toto téma

#1 colins

colins

    ElPéGéČkár

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 2 305 příspěvků(y)
  • Gender:Male

Publikováno 22. únor 2008 - 11:25

nasiel som jeden zaujimavy, dlhy a detailny clanok o montovani LPG do Oktavie.
uryvok pochadza to z tejto stranky : http://www.milankosut.host.sk/
prijemne citanie !

Octavia Combi 1,8 T 20V a LPG
Kolegovia v práci mali autá prerobené na LPG a veľmi vychvaľovali tento druh pohonu. O LPG na 110 kW Octaviu som sa zaujímal už dávnejšie, ale prerábka tohto motora na LPG nebola homologizovaná. Ponúkali mi montáž načierno, bez zápisu do technického preukazu. To sa mi nepozdávalo, preto som sa vzdal myšlienky na LPG.

Situácia sa zmenila až v polovici októbra 2005, keď si kúpil Octaviu Combi 1,8 T 20V kolega, ktorý mal predtým Feliciu s LPG. Zistil, že medzičasom sa dostali na trh modernejšie zariadenia na sekvenčné vstrekovanie LPG a tieto už homologizovali aj na 1,8 litrový turbomotor Octavie. Na internete boli dokonca aj prvé priaznivé referencie na pohon Octavie propán – butánom.

Montáž LPG
Bolo treba uvoľniť nemalé finančné prostriedky na montáž LPG a nájsť dielňu, ktorá turbomotor už prerábala. Do úvahy prichádzali dve dielne. Jednu mal samotný dovozca zariadení BRC v Štúrove a druhú sme našli v Bratislavskej Rači. Rozhodli sme sa pre bližšiu Bratislavu. Kolega, s ktorým sme si chceli dať prerobiť autá, všetko dohodol a odcestoval do zahraničia. Mne pripadlo zorganizovať pristavenie oboch áut do dielne. Keď som telefonicky upresňoval čas a podmienky montáže, z hlasu majiteľa bratislavskej plynodielne som nadobudol nešpecifikovateľné pochybnosti o správnosti voľby prerábať autá práve v tejto bratislavskej dielni.

Ráno, po zavezení môjho auta ako prvého do Račianskej firmy Globus som zistil, že majiteľ firmy je mladý človek, silný fajčiar. Bezpečnosť LPG má vo zvyku dokazovať otŕčaním zapálenej cigarety k práve odmontovaným plynovým hadiciam. To, čím vzbudzoval vo mne nedôveru však nebol jeho od fajčenia zničený hlas, ale do omrzenia opakované zdôrazňovanie kvalít a bohatých skúseností jeho firmy. Podľa neho nemal som sa čoho báť, pretože oni vraj prerobili už niekoľko desiatok dvadsať ventilových turbo Octavií na LPG a že Globus montuje plynové zariadenia nielen dobre, ale aj mimoriadne esteticky. Väčšina zariadenia mala byť ukrytá pod plastovým krytom motora, zalomené trysky mali viesť plynové hadice rovnobežne so sacím potrubím a všetky zásahy do motora mali byť na pohľad nenápadné. Až neskôr som usúdil, že chlapík možno neuspokojoval mňa, ale posmeľoval seba, pretože moja Octavia bola asi prvým dvadsaťventilom, ktorý sa mu dostal do rúk.

Z dielne som odchádzal s tým, že popoludní sa mám vrátiť po Octaviu jazdiacu na LPG. O 17:30 h som preberal v Globuse auto, v ktorom bolo namontované plynové zariadenie BRC Sequent 24. Aj jazdilo na LPG, ak sa to tak dá povedať. Pod kapotou však bola na prvý pohľad nedokončená robota. V plastovom kryte motora bola vyhryznutá, či vylomená nechutná diera so zubatým okrajom. Hadičky trčali zo sacieho potrubia ako vlasy medúzy. Žiadne lomené trysky. Nezakryté káblové zväzky farebne kričali ako papagáj. Vraj nemali čas, ale že keď prídem po odjazdení 2 000 km na záručnú prehliadku, mám im pripomenúť nedorobky. Prirodzene, nedostatky montáže v okamihu obrátili na ruby všetky sľuby, ktoré majiteľ firmy rozdával pred montážou. Majiteľ Globusu sa podujal zahnať moje prípadné pochybnosti o funkčnosti plynového zariadenia skúšobnou jazdou. Sadol si za volant, zaradil jednotku, vytočil motor na 5 000 ot/min. Len čo zaradil dvojku, boli sme o 200 m ďalej, pri bráne dvora. Vyšiel na cestu a tam to zopakoval s tým, že po prejdení 1 km, pred križovatkou sa mu v stopäťdesiatke podarilo len tak pro forma zaradiť aj štvorku. Synovia vzadu čušali s vytreštenými očami. Auto na bratislavskej výpadovke kľučkujúce medzi normálne, rozumej 60 km/h idúcimi autami so mnou kmásalo, ako vietor s odtrhnutým plagátom. Rozmýšľal som, či za volantom sedí ďalší z nevytancovaných bláznov, ktorí sa cítia nad 150 koňmi ako odtrhnutí z reťaze, alebo plynový fanatik, ktorý mi demonštruje čoho všetkého je LPG schopný. Pravá príčina besnej predvádzacej jazdy sa ukázala ihneď po odchode z Globusu.

Po montáži LPG sa motor zmenil na nepoznanie. Mal hrkotavý zvuk a správal sa veľmi nerozhodne. Na stlačenie akcelerátora zareagoval zvyšovaním otáčok, ale vzápätí prestal ťahať. Ihneď ho to začalo mrzieť, tak potiahol. Nie však dlho. Opäť si oddýchol, potiahol a takto dookola. Táto koktavosť motora sa prejavovala trhaným chodom v rozmedzí 1800 až 2400 otáčok/min. Teda v najpoužívanejších otáčkach. Vo vysokých otáčkach trhanie nebolo cítiť - prekrývali ho zotrvačné hmoty motora.

Na druhý deň som do Globusu zaniesol kolegove auto. Reklamoval som zlý chod môjho motora. Majiteľ ihneď vedel, kde má hľadať chybu. Ani bohaté skúsenosti s dvasaťventilmi nezabránili mechanikom Globusu namontovať trysky do sacieho potrubia tak, že došlo ku kolízii dvoch hadíc, pričom jedna z nich sa zalomila a nepúšťala LPG plným prierezom. Majiteľ hadice odtiahol od seba a chod motora sa ihneď zlepšil. S nie veľkou radosťou som odišiel, narovnané hadice pomohli. Chybou bolo len to, že pružnosť gumených hadíc mala snahu vrátiť ich do zalomenej polohy.

Naťahovať a narovnávať hadice som vydržal 500 km. Potom som sa vrátil do Globusu. Bez zdráhania sa mi jednu priamu trysku nahradili tryskou zalomenou. Hadice sa prestali biť o miesto a začali púšťať LPG plným prierezom aj bez naťahovania. Motor síce ešte nezrýchľoval plynulo, ale aspoň už pracovali všetky valce. Dostal som ešte dobrosrdečnú radu, aby som si vymenil sviečky a ak by som s tým mal problémy, firma Globus mi ich vymení.

Neveril som, že nepravidelný chod motora by mohli spôsobovať sviečky, pretože životnosť sviečok bola naplánovaná na 60 000 km a moje odjazdili ešte len 10 000 km. Napriek tomu som nové sviečky kúpil, ale vymeniť sa mi ich nepodarilo. Plynová vstrekovacia rampa bola umiestnená priamo nad sviečkami a tak tuho pritiahnutá, že moje domáce náradie prašťalo, ale povoliť som ju nedokázal. Bez jej demontáže som sa ku sviečkam nedostal.

Ladenie LPG
LPG zariadenie sa zdalo byť mimoriadne náročné na precízne nastavenie a spočiatku bolo aj veľmi citlivé aj na vonkajšie vplyvy. Chod motora sa priamo úmerne zlepšoval so vzrastajúcou vlhkosťou vzduchu a s jeho klesajúcou teplotou. Významne priaznivý vplyv na mizerný chod motora mal zimný LPG. Po vyčistení a nakalibrovaní škrtiacej klapky, kontrole tesnosti sacieho traktu, ale hlavne vyčistení pamäte riadiacej jednotky sa chod motora na LPG o málo zlepšil, ale stále sa nevyrovnal chodu na benzín.

Prískokmi som odjazdil prvých dvetisíc km akoby na šijacom stroji. Samozrejme na záručnej prehliadke som očakával nápravu. Po namontovaní mojich nových sviečok mi majiteľ Globusu povedal, že už som od nich dostal viac ako som mal nárok a všetky ostatné problémy sú už moje a mimo neho. Globus vraj nemá čas aby suploval prácu autoservisov. Keď som sa spýtal, či sa na nastavenie plynového zariadenia ani nepozrie cez počítač, poveril mladého mechanika, aby to urobil. Chlapec sa uspokojil tým, že sa v počítači preklikal ku grafu znázorňujúcemu prácu lambda sondy. Skonštatoval, že všetko je v poriadku a vyprevadil ma domov.

Nič nebolo v poriadku. V Globuse som sa stal obeťou zjavného nedorozumenia. Bol som presvedčený, že moja platba 44 500 Sk mala byť za prerobenie pohonu auta na LPG. To znamená, že okrem montáže sekvenčného vstrekovania LPG som očakával aj vyladenie systému tak, aby auto bez problémov jazdilo na LPG. Na druhej strane majiteľ Globusu zobral odo mňa peniaze iba za plynové zariadenie a tváril sa tak, že montáž zariadenia som dostal od nich ako bonus nad rámec platby. Dosť ťažko sa mi rozlišuje, či nič viac neboli ochotný alebo schopný urobiť.

Dohodol som sa preto s importérom BRC firmou Autogas v Štúrove, že sa podrobnejšie pozrú na môj Sequent 24. Už po príchode do Autogasu bolo jasné, že som sa ocitol na opačnom póle spektra firiem ako bol zaradený Globus. V Autogase bola všade čistota, poriadok a kľud ako u lekára. Bol som tam len ja a keďže som prišiel o 10 minút skôr ako som bol objednaný tak aj zákazník ktorému práve dokončovali auto. Mechanik si vypočul čo všetko ma trápi. Priniesol prenosný počítač, spojil ho cez kábel so Sequentom a prekontroloval všetky nastavenia. Potom sme sadli do auta a so stále pripojeným počítačom som za jazdy simuloval situáciu, v ktorej dochádza k nepravidelnému chodu motora. Po odstránení dvoch zlých nastavení a obohatení zmesi sa trhanie motora ani nie odstránilo, ale natoľko potlačilo, že som to dokázal prežiť. Mechanik z Autogasu tiež hovoril, že najčastejším zdrojom problémov s LPG bývajú sviečky. Nestačí vraj nájsť len vhodnú značku a typ sviečok, ale treba špekulovať aj s veľkosťou medzery medzi kontaktmi sviečok. Poradil mi, aby som skúsil zmenšiť vzdialenosť kontaktov z 0,9 na 0,8 mm.

V autoservise som nechal vyčistiť škrtiacu klapku, preveriť tesnosť sacieho traktu a zdiagnostikovať celý motor. Výsledkom bolo konštatovanie, že auto bolo a je v poriadku. Plynu to však nepomohlo. Na benzín išlo auto dobre, na LPG nie.

Jesenné ladenie LPG v Autogase Štúrovo vydržalo len cez zimu. Na jar sa chod motora opäť výrazne zhoršil. Chod motora bol natoľko zlý, že som musel znovu zavítať do vzdialeného Štúrova. Jesenná ochota Autogasu nebola náhoda. Žiadna arogancia, žiadne podceňovanie zákazníka, čakala ma tam len ochota, ústretovosť a snaha pomôcť. V Autogase som mal pocit, že nemajú dôležitejšieho zákazníka ako som ja. Opäť vytiahli notebook, zapichli ho do motora a znovu našli v pamäti uložené chyby "mixture adaptation". Vymazali ich. Nechal som si namontovať dosť drahé sviečky NGK PFR6Q. Mechanik bol pri výmene sviečok zhrozený. Sviečky menené pred pol rokom v Globuse vraj vôbec neboli utiahnuté. S prekvapením som pozoroval, že sviečky po obohatení zmesi zostali čierne od sadzí. To by znamenalo, že zmes bola až príliš bohatá. Nasvedčovala tomu aj spotreba šplhajúca sa k 10,5 l/100km.V Autogase ešte raz zvýšili tlak plynu v redukčnom ventile. Kombinácia nových sviečok utiahnutých tak, ako majú byť, zvýšenia tlaku a vymazania chýb z pamäte znovu mierne oživili motor. Motor získal na čas vlastnosti dosť blízke tomu obdobiu, keď ešte jazdil iba na benzín.

V polovici mája 2006, počas jednej jazdy LPG prestal fungovať. Nebolo inej cesty, len znovu do Globusu. LPG zariadenie bolo ešte v záruke, ale do Globusu som išiel s obavami, pretože mi dali úplne jednoznačne najavo, že už ich nemám otravovať. Objednal som sa a s malou dušičkou som prišiel do plynodielne. Moje prekvapenie bolo veľké. Ani stopa po predchádzajúcej arogancii. Prekvapilo ma aj to, že v Globuse boli informovaní o mojej návšteve v Štúrove. V okamihu diagnostikovali pokazený snímač tlaku. Po jeho výmene v rámci záruky, LPG ihneď naskočil. Posmelený priaznivým vývojom som sa posťažoval na studené štarty. Studený motor sa rozbiehal až po štvrtom štarte a otáčky na voľnobeh sa zvykli svojvoľne a bez zjavného dôvodu rozkolísať. Majiteľ Globusu usúdil, že by to mohli spôsobovať výrazne odlišné plynové nastavenia od benzínových. Benzínová riadiaca jednotka si ukladala do pamäte tie podmienky, ktoré fungovali pred vypnutím motora bežiaceho na LPG, ale vôbec nefungovali po naštartovaní motora na benzín. Aby sa počítač dokázal prispôsobiť novým podmienkam vyžadovalo si to štyri opakované štarty motora. Skutočne zistili, že v Štúrove postupne zvýšili vstrekovací tlak LPG až na 3 jednotky, čím vysoko prekročili odporúčané medze. Príliš veľký tlak, celkom logicky neprimerane skrátil vstrekovacie časy. Preto postupne znižovali vstrekovací tlak dovtedy, pokiaľ sa vstrekovacie časy LPG priblížili benzínovým vstrekovacím časom. Takto vrátili tlak LPG v redukčnom ventile na u nich zaužívanú hranicu 1,6 jednotky. Napodiv, vrátenie tlaku tesne nad predpísanú hodnotu (1,5 jednotky) nemalo nepriaznivý vplyv na chod motora.

V posledný májový deň roku 2006 ma vystupňované trhanie motora pri každej zmene otáčok dohnalo naspäť do Globusu. Nepochybujem o tom že LPG môže chodiť dobre aj v 1,8 T. Žiaľ moje problémy stále pretrvávali a zatiaľ vôbec nebolo jasné čo bolo ich príčinou. Isté bolo len to, že pri každej zmene režimu motora spaľujúceho LPG dochádzalo k trhavému chodu motora. Pri ustálených otáčkach išiel motor uspokojivo. V tom okamihu som nechcel ešte riešiť neprimerane vysokú spotrebu LPG, hoci bolo dosť možné, že sa jednalo o jeden a ten istý problém. V Globuse mi okrem iného balamutili mozgy aj tým, že taký motor ako je 1,8 T si vypýta svoje čo sa týka paliva. Isteže. Ale musel si vypýtať svoje aj v benzíne. Nechápem však, prečo si môj motor pýtal LPG o 30% viac ako benzínu, keď ostatným autám stačilo 10% navýšenie. Investoval som už viac ako 6 000 Sk a prejazdil som cca 1000 km na preverenie a obnovu benzínovej časti, ale doteraz bolo všetko v absolútnom poriadku. Zatiaľ som investoval úplne zbytočne a bez želaného zlepšenia. Keď som to skonštatoval pred majiteľom Globusu, očividne znervóznel a opäť sa správal podráždene, pretože vraj dvadsiatka u nich montovaných jednaosmičiek nemala problémy s LPG, len ja som nespokojný. Plynár z Globusu sa síce vystatoval, že má bohaté skúsenosti s LPG aj v 1,8 T, ale zakaždým sa ma pýtal, čo má s mojim BRC-čkom robiť, hoci ja som LPG zariadeniu vôbec nerozumel. Nechápem, prečo sa stále vyhováral na neznáme a aj neexistujúce chyby v benzínovej časti motora, keď problémy sa objavili až po namontovaní LPG a benzín išiel aj po montáži LPG bez najmenších problémov. Pripomenul mi tým Félixa Holtsmana, ktorý v jednej svojej kabaretnej scénke hral debila, ktorý stratil „malinkatej alumíniovej klíček“. Ochotní ľudia mu ho pomáhali hľadať a keď prehľadali už každý štvorcový mikrometer, niekto sa ho spýtal, či stratil kľúčik tam, kde ho hľadajú. Holtsman odpovedal, že nie, ale miesto, kde ho stratil je strašne tmavé, nič tam nevidieť a tam kde ho hľadajú svieti pouličná lampa...

Po krátkom prehováraní vymenili v Globuse aspoň na skúšku rampu so vstrekovacími ventilmi. Trhanie sa však nestratilo. Majiteľ si chcel správanie sa motora vyskúšať aj so mnou. Nemusí to byť zlý človek, ale s ľuďmi nevie jednať. Predviedol mi opäť jazdu, ktorá mi pripomínala zážitok z tobogánu. Samozrejme pri vysokých otáčkach bolo trhanie motora nepostrehnuteľné. Chopil sa teda príležitosti a snažil sa presvedčiť ma, že keď už nemám benzínový silostroj, tak rovnako dobrá mi bude aj plynová motorová píla. Vraj mám skúsiť jazdiť ako on, v okolí 5 000 ot/min. Pomyslel som si, že by to bolo koledovanie si nielen o basu, ale aj hazard so životmi na cestách. Veď pri zaradenom piatom prevodovom stupni a rýchlosti 90 km/h ukazuje otáčkomer 2 200 ot/min. Majiteľ Globusu si ma zjavne splietol so sopľavým chlapcom a snažil sa ogabať ma, že keď budem držať motor v otáčkach, pri ktorých trhanie motora nepocítim, nebudem mať vlastne žiaden problém. Plynárovu poznámku, že by to bol súčasne aj spôsob, ako znížiť spotrebu paliva som už radšej prepočul, pretože práve v tom momente som si spomenul na príhodu s mojim veľmi životaschopným, vtedy trojročným susedom, ktorý v roku 1992 prišiel za mnou, keď som majstroval v pivnici a vyzvedal sa:

- „Ujo, čo to robíš?..., ako to robíš?..., na čo ti to bude?..., Ujo, mne treba kakať!“

- „Ty len rýchlo utekaj domov“, poradil som chlapcovi.

- „Ujo, a keď budem rýchlo utekať, tak to kakanie mi prejde?“ - zašpekuloval chlapec...

V Globuse moju ďalšiu bezvýslednú návštevu ukončili tým, že mám overiť, či náhodou niektorá z indukčných cievok nerobí šarapatu. Znamenalo to, že moje trápenie ešte nejaký čas potrvá. Globus ma takto donútil začať zaoberať sa plynom aj motorom. Od plynárov som išiel rovno do autoservisu a nechal som zdiagnostikovať motor na systéme VAG. Benzínové nastavenia boli rovnako vzorové, ako plynové len s tým rozdielom, že na benzín motor nezašklbával, na LPG áno. V pamäti riadiaceho počítača sa objavili už po tretí krát dve chyby, ktoré sa do montáže LPG nevyskytovali. Ak som si ich dobre zapamätal, boli to chyby 00561 14-10 a 00561 12-10. V chybovej tabuľke boli popísané v tom zmysle, že bohatosť zmesi sa dostala mimo regulačného rozsahu lambda sondy. V servisoch robia merania na bežiacom motore. Motor sa pri behu na mieste mierne prehreje natoľko, že sa spustí ventilátor chladiča. Po odchode zo servisu som zistil, že možno ani nie vymazanie chýb z pamäte mierne vylepšovalo chod motora, ale práve to prehriatie motora. Po prejdení cca 20 km sa motor ochladil na bežnú prevádzkovú teplotu a súčasne sa stratilo aj mierne zlepšenie jeho chodu. Pokúšal som sa dať si nájdené chyby do súvislostí s mojim problémom a vedel som si celkom živo predstaviť, že dôsledkom neschopnosti lambda sondy vydávať správne signály o reálnej situácii počítaču by mohol byť aj trhavý chod motora pri zmene otáčok. Faktom je, že v jeseni mi v Autogase zmes obohacovali. Je však možné aj to, že v Globuse mi namontovali príliš veľké vstrekovacie trysky („taký motor si predsa žiada svoje“). Tie by okrem iného mohli spôsobovať aj svojvoľné kolísanie otáčok na voľnobehu, ktoré ma tiež trápi. Ale rovnako si viem prestaviť aj chybný redukčný ventil (reduktor, alebo splynovač, ako tomu hovoria plynári).

Riešenie by sa teda ponúkalo samo a Globus ho vlastne už pred dvoma týždňami použil, keď znižoval vstrekovací tlak. Plynové nastavenia treba nastaviť tak, aby sa počítačom spracúvané veličiny čo najviac podobali benzínovým hodnotám. Pri najbližšej príležitosti teda požiadam Globus, aby mi upravili bohatosť zmesi na úroveň, ktorá sa vtesná do regulačného rozsahu lambda sondy. Ak by to nepomohlo, nechám si namontovať menšie vstrekovacie trysky LPG a posledná teraz známa možnosť bude výmena redukčného ventila.

Ďalšej návštevy v Globuse som bol našťastie ušetrený. Koncom júna 2006 v čase, keď som už úplne vážne rozmýšľal aj nad radikálnym riešením problémov s LPG tak, že by som nechal LPG zariadenie z auta vymontovať, ozval sa mi dobrodinec zo zvolenskej plynodielne PST, sro. (bývalý Sacon, člen BRC skupiny - www.brc.sk). Majiteľ PST tvrdil, že má rovnaké auto aj motor ako ja, mal rovnaké problémy ako ja, ale že všetko sa mu podarilo vyriešiť. Neváhal som a prijal som ponúkanú pomoc. Začiatkom júla 2006 som strávil vo zvolenskej plynodielni PST 4 h. Vylučovacou metódou zistili, že elektromagnetické ventily na 3. a 4. valci predsa len nefungovali správne. Po ich výmene nastavili nový prepočtový koeficient LPG a trhavý chod motora sa stratil akoby šibnutím čarovného prútika.

Je mi jasné, že Globusu sú moje konštatovania nepríjemné. Bohužiaľ, sú to len holé fakty. „Podľa ovocia ich spoznáš.“ Ovocím Globusu boli v mojom prípade tri štvrte roka trvajúce ramenaté reči o bohatých skúsenostiach, arogantné podceňovanie, či až popieranie poruchy v LPG zariadení môjho auta, šikanovanie v tom zmysle, že ma niekoľko krát poslali do autoservisu odstraňovať neexistujúce poruchy motora bez toho, aby sa čo i len pokúsili hľadať chybu v LPG zariadení. Oproti tomu vo zvolenskom PST sa správali mimoriadne akčne. Ich ovocím bolo identifikovanie a odstránenie poruchy pri jedinej návšteve servisu. Za štyri hodiny stihli preflashovať SW, vymazať z pamäte už štvrtý krát zaznamenané chyby, nastaviť vzdialenosti kontaktov sviečok, vymeniť chybné elektromagnetické ventily vstrekovania LPG, vyladiť LPG zariadenie tak, že prestalo spôsobovať trhavý chod motora. V porovnaní s tri štvrte ročnou buzeráciou iba štvorhodinové úsilie stačilo nielen na vyriešenie mojich problémov, ale prinieslo so sebou aj zníženie spotreby. Spotreba LPG vypočítavaná po spálení nádrže sa vrátila z posledných 12,5 l/100 km na pôvodných 9,5 l/100 km. Môj sedliacky rozum mi kázal hľadať chybu v LPG zariadení. Zo štúrovského Autogasu ma poslali do Globusu s tým, že chyba nie je v nastaveniach, ale treba ju hľadať v mechanike LPG zariadenia. Vo Zvolene chybu skutočne našli v LPG zariadení v podobe dvoch chybných vstrekovačov. Potvrdilo sa, že kto chce hľadať, ten nájde. Kto nechá hľadať iných, nezíska slávu. Skôr naopak. Moja babská predtucha sa naplnila. Globus sa vyvŕbil v mojom rozhodovaní o LPG ako omyl. Na nezodpovedný prístup Globusu k zákazníkovi sa pokúsim zabudnúť tak, ako sa zabúda na zlý zážitok.

Počas deväť mesačnej anabázy s LPG som dospel k zásadnému poznaniu. Plynári, pokiaľ sa nevenujú len obmedzenému počtu typov áut, nemajú šancu rozumieť všetkým dnešným elektronikou, snímačmi a servami nabitým motorom. Moderné motory sú príliš zložité a rozmanité na to, aby jeden človek dokázal rozumieť všetkým detailom. Napríklad len motorov 1,8T 20V sa do Škodoviek montovalo aspoň 5 vývojových verzií, ktoré sú navzájom tak odlišné, že nie všetky diely majú medzi sebou zameniteľné. Montážou LPG zariadenia vznikne vážny zásah do konštrukcie motora. Pokiaľ sa s LPG počítač motora nevysporiada sám, plynári majú zväčša vážny problém s vyvážením systému. Ideálne by bolo, keby LPG zariadenia montovali priamo výrobcovia áut, alebo aspoň značkové autoservisy. Prekážkou je ale skutočnosť, že takmer úplne všetci benzínoví mechanici odmietajú LPG ako neprimeraný a neoprávnený zásah do konštrukcie motora a považujú ho za motor zničujúceho parazita. Preto kto sa rozhodne dať si prerobiť auto na LPG, musí mať buď šťastie, že LPG zariadenie bude z výroby nastavené presne na jeho motor, alebo si musí dať namontovať LPG u obojživelného benzínovo – plynového odborníka.

Nakoniec som mal šťastie aj ja. Po bezprízornom potĺkaní sa od plynárov k benzinárom a späť som skončil u Pána Majstra zo zvolenského plynoservisu PST, sro., ktorý bol doma v LPG aj v benzíne. Môj príbeh s LPG sa tri štvrtiny roka vliekol ako bezvýchodisková tragédia, ale chvála bohu už pokračuje a dúfam, že aj bude pokračovať šťastne. Po vyladení LPG zariadenia pracuje motor na LPG rovnako, ako predtým na benzín.

Jazdné vlastnosti s LPG
Bezprostredne po montáži LPG sa začal motor správať absolútne nepredvídateľne. Okrem toho, že motor na LPG nezrýchľoval plynulo, priniesol so sebou aj iné necnosti. Aj na poslednú kvapku benzínu ťahá motor úplne rovnako, ako na plnú nádrž. S LPG je to inak. Posledných 50 km pred minutím LPG klesne tlak v nádrži natoľko, že motor nie je schopný zrýchlenia potrebného na predbiehanie. Na voľnobehu sa niekedy svojvoľne a postupne rozkolísali otáčky v rozsahu 1 300 až po 0 ot/min. Znamená to, že po chvíli hrania sa na sirénu motor zhasol. Keď som na neutráli prichádzal k parkovaciemu miestu, neraz ma zaskočilo stvrdnuté riadenie - bez motora nejde ani posilňovač riadenia. Nepomáhalo ani pridanie plynu. Keď som zastal a vzápätí som chcel cúvať, ak motor náhodou medzitým nezhasol, rozkolísané otáčky tento manéver neopakovateľne okorenili. Motor zhasínal aj hocikedy pred križovatkou, neraz i v tom najnevhodnejšom okamihu. Najhoršie na tom bolo, že po takomto zhasnutí sa nedal ihneď naštartovať. Zvyčajne chytil až na druhý pokus. Špeciálnou kapitolou boli studené štarty. Do garáže som prišiel na LPG a odstavil som auto. Ráno po vychladnutí motora som naštartoval motor, samozrejme na benzín. Motor síce chytil ihneď, ale vzápätí zhasol. To sa opakovalo občas aj štyri krát za sebou, až potom sa motor rozbehol. Po znížení vstrekovacieho tlaku LPG studený motor začal štartovať na prvý krát a súčasne zmizlo aj samovoľné kolísanie voľnobežných otáčok. Teda, aby som bol presný, nevymizlo úplne, ale zostalo tak bezvýznamné, že prestalo robiť problémy. Motor po znížení vstrekovacieho tlaku už nezhasínal ani nesťažoval rozkolísanými otáčkami rozjazd.

Raz sa mi stalo, že počas jazdy sa LPG bezdôvodne prepol na benzín aj napriek tomu, že v nádrži bolo ešte ¾ LPG. Príčina? Vo hviezdach. Nikdy viac sa to nezopakovalo.

Auto aj po montáži LPG štartuje zásadne na benzín. LPG sa zapína automaticky, len vypnúť ho možno ručne. Pôvodne sa zapínal po splnení troch podmienok: po dosiahnutí v riadiacej jednotke nastavenej teploty redukčného ventila, pri dostatočnom tlaku LPG v nádrži a pri decelerácii motora z viac ako 2 000 ot/min. Splnenie podmienok na zapnutie LPG signalizuje oranžová farba kontrolky, chod motora na benzín signalizuje červená farba kontrolky a chod motora na LPG signalizuje zelená farba kontrolky. Po rozsvietení oranžovej kontrolky bolo treba vytočiť motor nad 2 000 ot/min a pri znižovaní otáčok sa zapol LPG. Pre mňa bolo 2 000 ot/min veľa. V teplom počasí bývajú podmienky na zapnutie LPG splnené už počas zamykania garážovej brány. Z garáže vychádzam na cestu piatimi krátkymi úsekmi. Ani na jednom z nich motor neprekročí 2 000 ot/min. V Sequente 24 sa otáčky zapnutia LPG nedajú znížiť. Majiteľ Globusu mi však navrhol nastaviť zapínanie LPG len na základe dostatočnej teploty redukčného ventila s tým, že zvýšenie otáčok nad 2000 ot/min by už nebolo potrebné. Neskôr sa ukázalo, že je to lepšie, ako keby znížili zapínacie otáčky. Plyn sa v lete zapína aj sám už v čase, keď zamykám garážovú bránu.

Benzínový počítač nemá ani tušenia o plynovom počítači, ktorý namontovali do auta spolu s LPG. Benzínový počítač zbiera informácie zo snímačov, spracúva ich a vydáva pokyny jednotlivým zariadeniam motora akoby LPG v aute ani nebol. Pokyny sa však z benzínového počíta k zariadeniam nedostanú. Odchytí ich plynový počítač, riadiace hodnoty prispôsobí podmienkam LPG a až potom ich dopraví, ale už k plynovým zariadeniam. Pritom vodičovi sa zobrazujú na displeji údaje z benzínového počítača. To znamená, že po montáži LPG palubný počítač začal ukazovať záhadné informácie o spotrebe, ktoré nemali nič spoločné so skutočnosťou. Pri vysokom vstrekovacom tlaku LPG počítač ukazoval priemernú spotrebu 5,8 l/100 km, ale skutočná spotreba LPG bola dvojnásobná. Po znížení vstrekovacieho tlaku LPG, resp. priblížení vstrekovacích časov LPG k benzínovým vstrekovacím časom, vyskočila počítačová spotreba na 9,2 l/100 km, čo sa už veľmi priblížilo ku skutočnej spotrebe LPG.

K príkoriam, ktoré LPG so sebou nesie treba pripočítať aj zníženie užitočnej hmotnosti o 66 kg, rezervné koleso povaľujúce sa v batožinovom priestore, prípadne v garáži a zákaz parkovať v podzemných garážach.

Keď je LPG dobre namontovaný a dobre vyladený, jazdnými vlastnosťami sa vyrovná benzínu. Dokonca pri 110 kW motore nie je cítiť ani úbytok výkonu.

Spotreba LPG po pol roku a prevádzkové náklady s LPG
Priemerná spotreba LPG vzrástla oproti priemernej spotrebe benzínu o 30 %. Zo 7,3 l benzínu na 100 km na 9,49 l LPG na 100 km. Keby zostal pomer cien benzínu ku LPG z jesene 2005 - 41 Sk : 21 Sk, investícia do LPG by sa vrátila po odjazdení 44 496 km. Bohužiaľ v zime je potrebné používať LPG s inými vlastnosťami ako v lete. Samozrejme, že zmenený pomer propánu k butánu v zimnom LPG zvyšuje jeho cenu. Rozdiel v cene palív sa v zime 2005 znížil na 37,9 Sk : 22,9 Sk. Návratnosť sa v tom okamihu predĺžila na odjazdenie 54 282 km.

Predošlé informácie o návratnosti LPG sú hrubo odhadnuté, pretože do celkových nákladov na LPG treba okrem nákladov na montáž zahrnúť aj nezanedbateľné náklady na nastavenie, prevádzku, údržbu plynového zariadenia a samozrejme aj náklady na palivo. Náklady na palivo sú prekvapivo zložené z nezanedbateľných nákladov na benzín a LPG. Pri mojom spôsobe jazdy v zime spotrebujem plnú nádrž benzínu – 52l za štyri mesiace.

Musím počkať ešte rok, aby som nazbieral seriózne fakty o skutočnej výške úspory plynúcej z prevádzky na LPG. Už dnes však viem, že ak niekto tvrdí, že s LPG jazdí za 50% benzínových nákladov, tak buď vedome zavádza, alebo nevie o čom hovorí. Predbežné výsledky totiž naznačujú, že úspora z LPG je podstatne nižšia. Keď som jazdil na benzín, na každý prejdený kilometer som spotreboval benzín v hodnote 2,67 Sk/km. Po zmene pohonu na LPG spotrebujem na každý prejdený kilometer LPG v hodnote 2,09 Sk/km. Keď zanedbám nemalé investičné náklady do prestavby a na prevádzku, čisté náklady na LPG sú v tomto okamihu, po štyroch mesiacoch používania len o 22% nižšie ako boli náklady na benzín. Je predpoklad, že v lete klesne spotreba LPG a zlepší sa rozdiel v nákupnej cene benzínu a LPG v prospech LPG. Rád sa nechám prekvapiť.

Spotreba LPG a prevádzkové náklady na LPG po prvom kalendárnom roku
Tým, ktorých čísla unavujú odporúčam, aby rovno prešli na posledný odstavec tejto kapitoly. Pre tých, ktorí dokážu získať užitočné informácie hoci aj z telefónneho zoznamu, nech sa páči, tu sú číselné fakty a výsledky z môjho prvého uceleného kalendárneho roka s LPG.

Počas minulého roka som zaznamenával okrem množstva kúpeného LPG a jeho ceny aj aktuálnu cenu benzínu. Cena LPG klesla ku koncu roka z 22,40 Sk na 20,90 Sk za 1 l. Priemerná cena LPG za rok 2006 bola 22,09 SK. Cena benzínu kolísala počas roka od 43,70 Sk do 36,30 Sk za 1 l. Priemerná cena benzínu za rok 2006 bola 39,80 SK. Po každej kúpe LPG som vypočítaval rozdiel medzi predpokladanými nákladmi na benzín a skutočnými nákladmi na LPG. Vo výpočte som uvažoval s aktuálnou cenou benzínu a priemernou spotrebou benzínu, ktorá mi vyšla za predošlých dva a pol roka jazdenia na benzín. Okrem toho som evidoval všetky ostatné náklady spojené s prevádzkou LPG.

Aby som to dlho nenapínal. V roku 2006 som najazdil 17 411 km, kúpil som 1 707 l LPG za 37 706 Sk. Znamená to, že na každých 100 km som spálil priemerne 9,80 l LPG, čo je o 34% vyššia spotreba v porovnaní s benzínom. Na kúpu benzínu potrebného na prejdenie rovnakej vzdialenosti v tom istom období by som potreboval 52 527 Sk, teda o 14 821 Sk viac. Toľko fakty. Teraz sa budem hrať na štatistika a začnem čarovať s číslami.

Na tento okamih som s napätím čakal celý rok s tým, že sa rád nechám príjemne prekvapiť. Vyhodnotenie nákladov na LPG ma naozaj prekvapilo a predčilo všetky očakávania. Zdalo by sa, že s LPG som usporil celkom pekných 28,22 % nákladov na palivo. Lenže, nie všetko je zlato, čo sa blyští a nie všetko je naozaj také, ako to vyzerá. Úsporu nákladov na palivo som musel znížiť o 6 524 Sk za 159 l benzínu spotrebovaného popri LPG na štartovanie a zohrievanie motora. Ďalších 5 148 Sk tvoria náklady na prevádzku LPG zariadenia. Pod prevádzkou LPG zariadenia rozumiem jeho ladenie, opravy a údržbu. Tieto náklady tiež treba odpočítať od úspory. Úspora sa takto scvrkla na 3 149 Sk za rok. V tomto momente výpočtov sú výsledkom o 5,99 % menšie ročné náklady na LPG oproti benzínu. Ak sa niekomu zdá, že som prísny, tak opak je pravdou. Keby som totiž do nákladov započítal LPG spálený na 1 900 km dlhých cestách do servisov len kvôli ladeniu LPG, tak by som sa z úspory prehupol do straty 974 Sk za rok 2006. To isté inými slovami - po započítaní všetkých nákladov, ktoré mi vznikli v priamej súvislosti s používaním LPG a ktoré by som nemal pri benzínovom pohone, vychádza jazdenie s LPG po prvom roku o 974 Sk drahšie, ako jazdenie na benzín!!! Tak to je teda bomba informácia! Takéto niečo by si netrúfli vysloviť ani benzínoví servismani, ktorí sú neoblomní nepriatelia LPG. Keďže nie som taký prísny, so zatvorením oboch očí budem po prvom roku používania deklarovať 6 %-nú úsporu nákladov na LPG oproti nákladom na benzín. Ak by rovnaké okolnosti ako v prvom roku používania LPG boli trvalé a opakovali by sa aj v nasledujúcich rokoch, nemôžem očakávať splatenie montáže LPG zariadenia skôr, ako za 14 rokov, alebo po odjazdení 250 000 km.

Pre úplnosť, od namontovania LPG som doteraz najazdil 26 319 km, na prejdenie ktorých by som spotreboval benzín za 78 135 Sk. Pretože jazdím na LPG, tak na 2 548 l spotrebovaného LPG mi stačilo 55 839 Sk. Rozdiel v nákladoch je 22 296 Sk. Po odpočítaní vynútených nákladov na 197 l benzínu za 7 813 Sk a 7 928 Sk za prevádzku LPG zariadenia, vychádza čistá úspora na palive 6 555 Sk. V percentách je to 8,39 % z nákladov na benzín za jeden a štvrť roka.

Nemienim sa pretvarovať a priznávam sa, že ekologická priaznivosť spaľovania LPG, ani zvýšenie dojazdu auta vôbec neboli medzi pohnútkami, ktoré ma doviedli k LPG. Jediným mojim záujmom bolo voziť sa lacnejšie. Zatiaľ sa môžem utešovať len ako prognostik predpokladom, že po minuloročnom doladení LPG zariadenia klesnú ročné náklady na jeho prevádzku na, povedzme 1 000 Sk za rok. Ak doterajšie náklady na ladenie LPG zariadenia pripočítam k nákladom na montáž, investičné náklady, ktoré treba úsporou z nákladov na LPG najprv splatiť, vzrastú na 52 428 Sk. Pri zachovaní súčasného rozdielu v cene LPG oproti benzínu by som si v optimálnom prípade vedel predstaviť ročnú úsporu 10 000 Sk po 20 000 prejdených km. Ročná úspora by predstavovala 16 % z ceny za benzín. S takouto úsporou by sa návrat doterajšej investície do LPG zariadenia mohol posunúť na hranicu 5 rokov, alebo odjazdenie 100 000 km.

Rozdiel v cene spáleného LPG oproti cene spáleného benzínu vyzerá celkom lákavo. Spaľovanie LPG sa zdá na prvý pohľad takmer o 30% lacnejšie. Diskusie o spotrebe LPG sú však bezpredmetné a výhodnosť LPG je len iluzórna, pokiaľ do celkových nákladov nie sú zahrnuté aj náklady na benzín a prevádzku LPG zariadenia. Podľa mojich doterajších pozorovaní tieto náklady znižujú výhodnosť LPG takmer na polovicu. Či je ročná úspora nákladov na LPG v rozmedzí 6 %, nanajvýš 16 % v porovnaní s benzínom zaujímavá, alebo či je prijateľná návratnosť platby za prestavbu auta na LPG po odjazdení najmenej 100 000 km, musí usúdiť každý záujemca o LPG sám. Mne sa pomaly rozjasnieva, že ak to bude s nákladmi na prevádzku LPG pokračovať podobne ako v prvom roku jazdenia na LPG, peniaze vrazené do montáže LPG zariadenia sa mi podľa okolností vrátia, ak boh dá o 5, možno až o 14 rokov. Je veľmi pravdepodobné, že sa mi vzhľadom na vek auta nevrátia vôbec. Čísla, ktoré som za rok jazdenia s LPG získal, si každý môže vyložiť po svojom. Mne z nich vychádza, že nové LPG zariadenie za 44 500 Sk by mohlo byť zaujímavé, aj to len s otáznikom pre ľudí, alebo skôr firmy, ktoré najazdia ročne viac ako 20 000 km, majú režim jazdenia s veľmi malým podielom jázd so studeným motorom, nejazdia na krátke vzdialenosti a auto budú po montáži LPG používať dlhšie ako 5 rokov. S dnešným poznaním sa mi javí výhodnejšie kúpiť si ojazdené auto s namontovaným a vyladeným LPG zariadením, ktoré už netreba splácať. V tomto prípade akákoľvek úspora nákladov na palivo, ktorá je vyššia ako prevádzkové náklady na LPG zariadenie musí byť dostatočná, pretože je čistým ziskom.

2. kalendárny rok s LPG
V máji 2007 sa stala podivuhodná vec. Cestou z práce auto na LPG ešte fungovalo tak, ako má fungovať. Po niekoľko minútovej prestávke som opäť sadol do auta, ktoré sa začalo správať divne. Otáčky na voľnobeh buď zostávali visieť v oblasti okolo 1500 ot/min, alebo sa tak výrazne rozkolísali, až motor po 3 výkyvoch zhasol. To by nebolo nič nové pod slnkom. Už som to zažil niekoľko krát. Teraz som však upodozrieval počítač, že náhle zmenil svoje nastavenia, alebo reduktor, že sa pokazil.

Po odjazdení niekoľkých nádrží LPG som postrehol niekoľko zmien oproti predošlému stavu. Studený motor začal štartovať opäť bez zhasínania a počítač prestal ukazovať fiktívnu priemernú spotrebu 6,5 l/ 100 km, ale takmer reálnych 10 l/ 100 km. Svojvoľná, z vonku ničím neinicializovaná skoková zmena sa prejavovala premenlivým fungovaním LPG. Jazdu od jazdy sa motor správal inakšie. Niekedy išiel pomerne hladko, aj keď so znateľným úbytkom výkonu a cca o 1 l/100 km väčšou spotrebou. Inokedy motor pracoval akoby na tri valce a z výfuku sa ozývalo dudlanie dohárajúceho, vo valcoch nespáleného paliva. Vtedy motor na voľnobehu zhasínal a auto nedokázalo jazdiť ustálenou rýchlosťou, ale skackalo, ako to niekedy robí začiatočníkom. Až časom som odpozoroval, že premenlivé správanie sa motora je závislé na tlaku LPG v nádrži. Najväčšie problémy s voľnobehom aj s plynulým zrýchlením boli pri plnej nádrži LPG. Čím menej LPG bolo v nádrži, tým išiel motor plynulejšie. Najlepšie išiel asi 100 km pred vyprázdnením nádrže, ale stále nebol schopný hladko a svižne zrýchľovať.

V júli v plynoservise zistili nefunkčný snímač tlaku LPG. Keďže ho nemali na sklade, čakal som dva dni pokiaľ ho dostali od importéra. Cestou do servisu na výmenu, snímač nadobro skončil a zablokoval funkciu LPG zariadenia. Zaujímavé je, že nestačila jednoduchá výmena snímača, ale bolo opäť treba ladiť LPG zariadenie. Počítač sa totiž snažil vlastnými korekciami pôvodných nastavení vysporiadať sa s chybnými informáciami zo snímača. Po výmene snímača korekcie prestali fungovať a bolo ich treba odstrániť.

Snímač tlaku LPG sa v BRC Sequent 24 ukazuje ako veľmi poddimenzovaná súčiastka. Za necelé dva roky mám už tretí kus. Doteraz sa všetky pokazili ešte v záruke. Už sa „teším“, keď snímače budem kupovať za vlastné po každej dvadsiatej nádrži LPG.

Vlastne toto bol jediný problém za celý rok. Zdá sa, že činnosť môjho LPG zariadenia sa už znormalizovala. Teraz sa s ním jazdí celkom v pohode.

V porovnaní s prvým kalendárnym rokom jazdenia na LPG sa bilancia nákladov zlepšila. Za opravu a údržbu LPG zariadenia som počas roka zaplatil 1 120 Sk. V roku 2007 som najazdil 18 026 km, kúpil som 1 780 l LPG za 36 075 Sk. Z predošlých údajov vychádza priemerná spotreba LPG na 9,87l/100 km. Táto spotreba je však do značnej miery zavádzajúca, pretože popri LPG som spálil ešte aj 144 l benzínu za 5 555 SK.

Oproti nákladom na benzínový pohon som v roku 2007 s LPG na palive usporil 15 497 Sk. Keď túto úsporu očistím od nákladov na opravu a spotrebovaný benzín, dopracujem sa k celkovej úspore 8 822 Sk za rok 2007. Palivo na každý prejdený km v roku 2007 ma stálo 2,31 Sk.

Ak by sa náklady na LPG v nasledujúcich rokoch vyvíjali podobne ako v roku 2007, návratnosť nákladov na montáž LPG zariadenia by sa vtesnala do 5,8 roka. Znamená to, že budem potrebovať ešte 3,6 takých rokov ako bol ten predošlý, aby som neškodoval na investíciách do tohto plynového experimentu.

#2 montas

montas

    Mistr Fóra

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2 651 příspěvků(y)

Publikováno 22. únor 2008 - 11:47

To bych asi nedal a nechal to vymontovat ven :p :p

#3 colins

colins

    ElPéGéČkár

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 2 305 příspěvků(y)
  • Gender:Male

Publikováno 22. únor 2008 - 14:57

nasiel som aj jednu odpoved montaznika na www.auto.sk:

Priamo na Košútov prispevok mimochodom plný primitívných osobných utokov na moju osobu a firmu nechcem reagovať. Košút zistil a našiel príčinu jeho problému a to trhavý chod v režime LPG vo mne a v mojej neodbornosti,ale neuvádza pre objektivitu či aj jeho kolegovi ktorý má také isté auto a taký istý system LPG Octavia v nižších otáčkach trhá. Odvtedy ako sme Košútovi a jeho kolegovi namontovali LPG do ich Octavii sme prestavali na LPG tri také motory, dve Octavie a judnu Audi A4. Pri poslednej Octavii sme spozorovali na vlas rovnaký problém ako má chudák Košút. Musím priznať že odstránenie problému trvalo približne dva týžne (viacero návštev u nás vo firme))čo si vyžiadelo veľkú dávku dôvery zo strany zákaznika,ale vyplatilo sa. Na aute sme odstránili množstvo pre benzin nepatrných porúch ale pre LPG podstatných čo zákazník veľmi ocenil hlavne v zlepšenom chode auta aj na benzín. Presedlal z Opel Corsa s obsahom motora 1.0 na Octavia 1.8T takže o minianomáliach motora ani nevedel,bol uchvátený z tohto vyborného motora. Auto jazdí na plyn tak ako na benzín, bez akýhokoľvek rozdielov Aj keď si to vyžiadalo ešte nejaké financie naviac je velmi spokojný a ja mu ďakujem za jeho spoluprácu a dôveru. Preto ak má ešte niekto podobný problem s Otaviou 1,8T radi mu poradime prípadne problém odstránime. Zaoberáme sa so systémami BRC, LOVATO, LANDIRENZO a JTG. Tá posledná značka je trocha neznáma, ide o systém vstrekovania LPG do motora v kvapalnej forme,nie je treba ho splyniť. Posledne sme tento systém použili do KIA OPIRUS 3.7 V6 24v s výborným výsledkom. Na záver chcem všetkým motoristom jazdiacim na LPG popriať veľa šťastných kilometrov a čo najmenej porúch. S úctou miro

#4 montas

montas

    Mistr Fóra

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2 651 příspěvků(y)

Publikováno 22. únor 2008 - 16:39

no argumentuje celkem logicky, tak nevím kde je zakopaný pes? (je mi to jedno :p )

#5 amigo

amigo

    Veterán

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 1 640 příspěvků(y)

Publikováno 22. únor 2008 - 18:43

auto je jak kocka vo vreci nie kazdy kus sa podari a nikdy nevies co v akej kvalite kupis alebo si das namontovat.
je to o stastia ja som ho asi mal pri mojich 3 rokoch a asi 240tkm stal servis 2000korun a to membrana a filter. a raz za rok asi 100korun technicka prehliadka a razitko.
u mna vladne velka spokojnost a zelam nech mate stastie aj vy .
kolega jazdil peugeot406 dovezene z holandska mal tam brc sekvencne vstrekovanie odjazdil asi 100tkm a radsej to predal co ho nebavilo to servisovat furt bol problem. teraz jazdi 1,9 hladky diezel a je spokojny.

#6 montas

montas

    Mistr Fóra

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2 651 příspěvků(y)

Publikováno 22. únor 2008 - 19:06

auto je jak kocka vo vreci nie kazdy kus sa podari a nikdy nevies co v akej kvalite kupis alebo si das namontovat.
je to o stastia ja som ho asi mal pri mojich 3 rokoch a asi 240tkm stal servis 2000korun a to membrana a filter. a raz za rok asi 100korun technicka prehliadka a razitko.
u mna vladne velka spokojnost a zelam nech mate stastie aj vy .
kolega jazdil peugeot406 dovezene z holandska mal tam brc sekvencne vstrekovanie odjazdil asi 100tkm a radsej to predal co ho nebavilo to servisovat furt bol problem. teraz jazdi 1,9 hladky diezel a je spokojny.

jj, hlavně když to funguje. :palec2:

#7 karel.lpg

karel.lpg

    Veterán

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 1 750 příspěvků(y)

Publikováno 23. únor 2008 - 10:07

Musím reagovat, děkuji za reklamu/negativní/, protože Brc montuji od r.1994, systém SQ 24 patří mezi dobré zařízení, neříkám nejlepší, např. SQ Fast je podstatně lepší, ale i tak není problém v zařízení, ale spíš v montážní firmě, já loni s tímto zařízením montoval 2 Superby a spotřeba 8.5 - 9l. Fakt-nekecám/jak z té reklamy/, vím, že slováci jsou divočáci, ale jejich dovozce pro Slovensko, to jsou opravdu profíci, rozumí softům a všemu kolem, bohužel takové firmy jako jsou v článku odradí dost zákazníků......

#8 montas

montas

    Mistr Fóra

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2 651 příspěvků(y)

Publikováno 23. únor 2008 - 10:09

Musím reagovat, děkuji za reklamu/negativní/, protože Brc montuji od r.1994, systém SQ 24 patří mezi dobré zařízení, neříkám nejlepší, např. SQ Fast je podstatně lepší, ale i tak není problém v zařízení, ale spíš v montážní firmě, já loni s tímto zařízením montoval 2 Superby a spotřeba 8.5 - 9l. Fakt-nekecám/jak z té reklamy/, vím, že slováci jsou divočáci, ale jejich dovozce pro Slovensko, to jsou opravdu profíci, rozumí softům a všemu kolem, bohužel takové firmy jako jsou v článku odradí dost zákazníků......

Sice negativní reklama ale tvoje fakt , nekecám je určitě přesvědčilo ateď do toho všichni pudou :palec2: :palec2: :palec2:

Tento příspěvek byl upraven od montas: 23. únor 2008 - 10:09


#9 colins

colins

    ElPéGéČkár

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 2 305 příspěvků(y)
  • Gender:Male

Publikováno 23. únor 2008 - 10:55

Musím reagovat, děkuji za reklamu/negativní/, protože Brc montuji od r.1994, systém SQ 24 patří mezi dobré zařízení, neříkám nejlepší, např. SQ Fast je podstatně lepší, ale i tak není problém v zařízení, ale spíš v montážní firmě, já loni s tímto zařízením montoval 2 Superby a spotřeba 8.5 - 9l. Fakt-nekecám/jak z té reklamy/, vím, že slováci jsou divočáci, ale jejich dovozce pro Slovensko, to jsou opravdu profíci, rozumí softům a všemu kolem, bohužel takové firmy jako jsou v článku odradí dost zákazníků......

ja som ten clanok sem nedal, aby ludi od LPG odradil !!
ale aby sa poucili. aby sa nenapalili.
aby hladali osvedcene firmy. aby sa pytali, pred montazou.
ved aj nadpis hovori, ze Dobra montaz je zaklad.

#10 Sudetak

Sudetak

    Profesional

  • Uživatel
  • PipPipPipPip
  • 662 příspěvků(y)
  • Gender:Male

Publikováno 23. únor 2008 - 22:03

Pokuď se nechceme poučit z chyb, tak budeme dělat jakože se nestali. Předpokládám, že nejsme
úplně primitivní a budeme o nich psát i v budoucnu, že jo Colins :palec2:
Tohle fórum není snad pouze jenom drbárna (že jo Colins lol.gif' class='bbc_emoticon' alt='lol' /> ), ale i trochu málo rad a hlavně zkušenosti.
(dneska jsem zase nějakej chytrej :wacko: )

#11 robko

robko

    Veterán

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 1 284 příspěvků(y)

Publikováno 24. březen 2008 - 19:53

tak pani tento prispevok so mnou zamaval :feve:
vediet toto skor tak si na namontovanie LPG vyberiem urcite iny servis, system mam este v zaruke,
akurat sa mi vyskytla chyba o ktorej som pisal v inom prispevku a tak som navstivil uz menovany servis, moja skusenost je podobna ako vyssie popisana :feve:
skontrolovanie chyb v pameti systemu a doladenie bohatosti zmesi, samozrejme, ze to nepomohlo
ako sa teda vyrovnat s touto reklamaciou? mam chut nech mi to dotycny pan vymontuje a vrati mi peniaze (dam si to namontovat inde), ale ako to dosiahnut aby to spravil?
nemam cas a ani nervy chodit kazdy druhy den na dostelovanie a trapne reci o tom ze systemu nic nie je ked to na LPG robi blbosti a na benzin to jazdi normalne
nemate niekto nejaku dobru radu ako riesit tuto situaciu? :help:

#12 montas

montas

    Mistr Fóra

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2 651 příspěvků(y)

Publikováno 24. březen 2008 - 21:14

Zkus mu pohrozit odstoupením od smlouvy a chtěj mluvit se šéfem. Uvidíš jak zareagujou :palec2: .

#13 robko

robko

    Veterán

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 1 284 příspěvků(y)

Publikováno 25. březen 2008 - 09:31

Zkus mu pohrozit odstoupením od smlouvy a chtěj mluvit se šéfem. Uvidíš jak zareagujou :palec2: .


odstupenie od zmluvy? tomu moc nerozumiem, to by mi to vymontoval a vratil mi peniaze?
a so sefom tam nie je problem porozpravat sa lebo to je ten lempl, ktory to ma nastarosti lol.gif' class='bbc_emoticon' alt='lol' />

#14 montas

montas

    Mistr Fóra

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2 651 příspěvků(y)

Publikováno 25. březen 2008 - 09:44

odstupenie od zmluvy? tomu moc nerozumiem, to by mi to vymontoval a vratil mi peniaze?
a so sefom tam nie je problem porozpravat sa lebo to je ten lempl, ktory to ma nastarosti lol.gif' class='bbc_emoticon' alt='lol' />

Jj, přesně tak. Reklamuj to a žádej odstoupení od smlouvy(vymontování zařízení a vrácení peněz) a nebo ať to dají konečně dopořádku :palec2:

#15 robko

robko

    Veterán

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 1 284 příspěvků(y)

Publikováno 25. březen 2008 - 10:01

Jj, přesně tak. Reklamuj to a žádej odstoupení od smlouvy(vymontování zařízení a vrácení peněz) a nebo ať to dají konečně dopořádku :palec2:


jo dikz a radu
ja sa to pokusim vybavit, ale az buduci tyzden, urcite si to vybeham aby mi poriesili moj problem
cakal som, ze sa aj colins vyjadri, lebo myslim, ze ma s panom dotycnym tiez svoje zazite :)

#16 colins

colins

    ElPéGéČkár

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 2 305 příspěvků(y)
  • Gender:Male

Publikováno 25. březen 2008 - 11:12

jo dikz a radu
ja sa to pokusim vybavit, ale az buduci tyzden, urcite si to vybeham aby mi poriesili moj problem
cakal som, ze sa aj colins vyjadri, lebo myslim, ze ma s panom dotycnym tiez svoje zazite :)

no nezavidim ti.
len pevne nervy a dozadovat sa svojho.
poriadne sa vyzbrojit trpezlivostou,
dobrymi informaciami (http://www.spotrebitelinfo.sk, SOI, Európske spotrebiteľské centrum.....),
pripadne sa informovat u pravnika.
ale plyn za to nemoze.

#17 robko

robko

    Veterán

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 1 284 příspěvků(y)

Publikováno 25. březen 2008 - 11:18

no nezavidim ti.
len pevne nervy a dozadovat sa svojho.
poriadne sa vyzbrojit trpezlivostou,
dobrymi informaciami (http://www.spotrebitelinfo.sk, SOI, Európske spotrebiteľské centrum.....),
pripadne sa informovat u pravnika.
ale plyn za to nemoze.


to ja viem ze plyn za to nemoze a aj keby som dospel az ktomu ze mi to vymontuje tak si ho dam namontovat inde
mne sa dobre jazdi na plyne, som si zvykol :palec2:

#18 colins

colins

    ElPéGéČkár

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 2 305 příspěvků(y)
  • Gender:Male

Publikováno 25. březen 2008 - 11:26

pripadne este sa skus popytat tu : www.zdruzenie-lpg.sk

#19 amigo

amigo

    Veterán

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 1 640 příspěvků(y)

Publikováno 25. březen 2008 - 20:59

robko furt chodis do servisu a furt prt platne . az to mas v zaruke a na treti krat neodstranili tu istu zavadu mozes odstupit od zmluvy s tym ze ti vratia peniaze. alebo im pohroz inspekcipu alebo televiziou. a nabuduce si hladaj servis co najdalej od skaredej bratislavy kde vsetkych zaujmaju v prvom rade peniaze a az potom zakaznik lol.gif' class='bbc_emoticon' alt='lol' />

#20 robko

robko

    Veterán

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 1 284 příspěvků(y)

Publikováno 25. březen 2008 - 21:05

robko furt chodis do servisu a furt prt platne . az to mas v zaruke a na treti krat neodstranili tu istu zavadu mozes odstupit od zmluvy s tym ze ti vratia peniaze. alebo im pohroz inspekcipu alebo televiziou. a nabuduce si hladaj servis co najdalej od skaredej bratislavy kde vsetkych zaujmaju v prvom rade peniaze a az potom zakaznik lol.gif' class='bbc_emoticon' alt='lol' />


jo, dik za podporu, uz som s toho normalne bezradny, neviem to poriesit a rad by som keby mi to jazdilo normalne
v BA nie su vsetci len na peniaze a vela ludi pomoze a poradi, ale akurat tento debil k nim nepatri

#21 amigo

amigo

    Veterán

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 1 640 příspěvků(y)

Publikováno 25. březen 2008 - 21:07

tusim chodis do dubnice aj tam je jeden mechanik s nim si uz debatoval .chces cislo ?

#22 robko

robko

    Veterán

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 1 284 příspěvků(y)

Publikováno 25. březen 2008 - 21:09

tusim chodis do dubnice aj tam je jeden mechanik s nim si uz debatoval .chces cislo ?


myslis novu dubnicu?
alebo staru?
ak je sikovny a vedel by sa mi na to aspom pozriet tak by som mu asom vysvetlil problem
len neviem kedy by som sa k tomu dostal

#23 amigo

amigo

    Veterán

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 1 640 příspěvků(y)

Publikováno 25. březen 2008 - 21:18

robko kukni posielam ti 2 ss.

#24 robko

robko

    Veterán

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 1 284 příspěvků(y)

Publikováno 25. březen 2008 - 21:29

robko kukni posielam ti 2 ss.


jo dik moc,
ked bude cas nieco poriesim

#25 amigo

amigo

    Veterán

  • Uživatel
  • PipPipPipPipPip
  • 1 640 příspěvků(y)

Publikováno 25. březen 2008 - 21:38

gutt. a daj vediet ked bude auto fachcit jak novy jaguaaaar. :palec2: