Přejít na obsah

Hlavní panel

Oblíbený obsah

Zobrazit obsah s nejvyšším hodnocením na 17.10.2011 ve všech sekcích

  1. Idem menit silentbloky ramena na FABUJE..... chcem tam dat tie s cupry...potrebujem to katalogove cislo. Dakujem
    1 bod
  2. Tak prispejem s mojimi skúsenostami z prerobenia podsvietenia Budíky som dal do modrej s červenými ručičkami a bielym displayom, ostatné modré. Tak teda postupne: Budíky Model - TDi r.99 bez Maxidotu ( model kde sa "teoreticky" nedá farebne oddelit ručička pri teplote a palive) Vybratie budíkov z auta nebudem popisovat, je to tu viac x popísané. Samotné rozobratie je jednoduché. Treba odskrutkovat 2x torx skrutky a šrobovákom vypáčit zo zacvakávačiek. Tým oddelíme predné plexisklo a dostaneme sa k budíkom.Ručičky jemne prstom dotlačime k "0" na doraz a označíme si ich polohu. Ja som si nalepil kus samolepky na ciferník a fixkou označil miesto dorazu ručičiek. Ručičky dáme dolu otáčanim proti smeru hodinových ručičiek a súčasným tahaním z osky. Vrzga to, ale v pohode a bez poškodenia ich dáme dolu. Tým istým sposobom ich aj potom nasadíme, len pri otáčani ručičku zatláčame a jemne nastavíme na značku kde bola predtým. Stane sa, že ručička poskočí a už je mimo značky, nič sa nedeje, urobíme ručičkou ešte jedno kolo a nastavujeme na značku :-) Ciferník jemne nadvihneme povytiahneme z kolíčku v hornej časti, kúsok pootočíme a vytiahneme. Niekedy to býva aj prilepené, tak to treba jemne poodlepovat od bieleho plastu. Doska je na spodnej časti nacvaknutá na 2 zobáčkoch k zadnému krytu. Ten dáme dolu. Biely plast je k doske nacvaknuty, myslím na 7 zobáčikoch a ešte držia plechové držiaky displayov, každý na 3 miestach. No a treba vycvyknút odspodu čierny kolík na nulovanie kilometrov, ten ostáva na bielom plaste. Druhý kolík, na nastavenie hodín netreba, ten ostáva na doske. Ked sme dosku odplastovali, je dobré znova nacvaknút na dosku ten zadný čierny ochranny plast. Zo zadnej strany dosky netreba nič letovat, lepšie to "sedí" na stole, chráni sa zadná strana dosky a je to iba na 2 zobáčikoch tak sa da kedykolvek vybrat keby bolo treba. No a máme dosku pripravenú k odletovanie a naletovanie SMD diod. Tie diody čo sú na doske majú mínus pol označený zrezaným rohom. Ja som zobral velkú lupu a prešiel som vsetky diody ktoré pojdu odletovat a fixkou som si na dosku značil bodky kde je pri ktorej diode mínus. Na fotke su označene všetky diody (24) ktoré idu preč. To len pre info, aby niekto neodletoval všetky diody ktoré nájde :-) A kedže sa bavíme o budikoch r.99 - tzv. "predfacelit" kde sa nedá urobit podsvietenie zvlášt pre ručičku (vetšinou červené) a zvlášt pre ciferník,(iná farba) lebo majú spoločné neoddelené diody (ukazovatel teploty a ukazovatel paliva), tak inšpirácia ako sa to urobit " DÁ" Tu je moja prvá varianta s dvomi diodami. Červenú diodu som pri letovaní posunul uplne čo najbližšie k oske. Druhú (modrú) diodu som naletoval na dráty (izolovany 0,8 Cu). Dráty som vytvaroval a konce naletoval na plošky na doske kde bola dioda povodne. Je umiestnená do stredu, aby rovnomerne osvetlila celú plochu ciferníku. Dioda je trosku "v lufte" aby sa kontakty nedotýkali dosky. Odrazovú plochu na bielom plaste som ešte na obojstrannú lepiacu pásku nalepil pásik alobalu pre lepší odraz svela. Červená ledka sa posunutím dostala pod trubicu v bielom plaste kde svieti na ručičku, Tá trubica je v spodnej časti vyrezaná a preto je dobré tu dieru zakryt. Ako vidiet na fotke, vsunul som dovnutra tej trubice kúsok bielej folie (2x1 cm). Ale treba tam dat nieco nepriesvitné, lebo tú foliu červená ledka presvietila. Ja som potom použil klasickú čiernu lepiacu pásku, to už nepresvietilo. A farby sú oddelené. Ručička je pekná červená a ciferník modrý. Pri tejto variante slabšie presvedcuje na krajoch stupnice znaky- teplomeu a cerpačky. (lepšie je použit 2 modré ledky a dat ich od seba, ako som to použil ja vo variante 2) A ešte jednu úpravu je dobré urobit na otáčkomeri. Ked sa používajú ledky modré a červené, tak pri konci otačkomeru, kde je už červené pole, tam pod to je dobré dat ledku červenu. Modrá ledka červenú farbu presvieti slabšie, tak by to bolo tmavé. Ked sa dá posledná ledka červena, treba dat prepážku na biely plast, lebo by sa farby miešali a v tom prechode by to bolo fialove :-) Treba si vymerat presne miesto, kde na stupnici začína červená, označit si to na bielom plaste a tam vlepit prepážku. Ja som pouzil kúsok plastu a k bielemu plastu som to pritavil pájkovačkou. Po tychto úpravách a vymenených ledkách, už len poskladat a namontovat do auta. Tak to bol ten lepší prípad, ked nenastanú komplikácie. Preto sem dám aj to, čo sa stalo mne, ak by mal niekto podobnú smolu a niečo sa na doske poserká, že sa aj to dá vyriešit. Mne po výmene lediek začalo podsvietenie "blbnút" Niektoré ledky nesvietili, niektoré blikali. Polarita bola OK aj ledky boli OK. Ked som skusil napojit podsvietenie na stole, všetko krásne svietilo. Ked som dosku zobral do auta a napojil konektory, tak jedna - dve ledky hned svietili a to som nemal zapnuté podsvietenie. Ked som zapol svetlá, tak zase niektoré ledky nesvietili. A boli to ledky z roznych okruhov. Tak zase domov, preletovat, vyskúšat a zase do auta.. a zase nesvietili ine ledky, ako vidiet na fotke. Takto som sa s tym hral niekolko dní, potom som poprosil "Profora" či sa na to nemrkne, že ja už neviem čo tomu je. Bol ochotný, tak som k nemu išiel a bádali sme spolu ... a skúšali ... a menili ledky, prepájalidrátmi .... a pridávali, menili, odoberali odpory. No ako u mna, aj tam, na stole to išlo a po napojení konektorov v aute to blblo. Došli sme k záveru, že asi pri odletovávaní starých SMD LEDiek sa narušili cestičky a do okruhu podsvietenia sa dostavalo napetie z inych okruhov a preto to blbne. Tie staré ledky tam boli priletované a pod ledkou aj lepené k doske. Pri odletovavaní a odstranovaní starej ledky sa mohla narušit cestička ktorá prechádzala pod ledkou a lep ju mohol narušit, prerušit, alebo do skratu s inou cestičkou. Takže podsvietenie bolo nepoužitelne. Tak som začal uvažovat o nových budíkoch a ked už, tak Maxidot no a po prečítani príspevkov o prerábani na Maxidot a po konzultácii s "Vašom" čo by mi na tom išlo a čo nie a kolko treba investovat do novych RJ ... fúha... vyšlo by to dost. Rohodol som sa skúsit poslednú variantu. Kedže sa tam miešali okruhy a nájst miesto kde sa to bije do seba na obojstrannej doske, v amatérskych podmienkach je skoro nemožne, musel som to riešit mimo dosky. Teda z dosky zobrat +12volt pre napájanie podsvitu z miesta, kde je napojený prvý odpor a - (kostru) tiež čo najbližšie ku konektoru. Dat nové odpory a diody pospajat do okruhov drátmi. Dráty nesmia zavadzat bielemu plastu, aby sa dal nacvaknút na dosku. Niekde bolo treba z plastu vyrezat , tam kde plast prilieha až na dosku a treba tam dat ledku s drátom - pod velké ručičky a pod displaye. Tak to vám poviem, bola to piplačka jak swina :-) Stále primeriavat plast k doske, či drát nezavadzia..ohíbat.. tvarovat...nadávat. A to nehovorim ako sa fajn priletovávajú SMDčka k drátu, len tak na stole, ked ledka musí byt priletovaná v určitom uhle, po stole sa šmýka ledka aj drát a ja mam len 2 ruky ... :-) jedny nerwy ! niečo sa dalo letovat aj takto, ale nie všetko: No ale podarilo sa, pospájane, vytvarované, pripepené tavným lepidlom a takto to vyzerá. Takú dosku nemá asi nikto... je to MASAKER Ked som to celé prerábal, tak som urobil aj u paliva a teploty zmenu, teda "variantu č.2". S jednou ledkou to bolo take slabšie, tak som tam dal modré ledky 2. Takto to osvieti celú stupnicu, aj tie znaky. Hotovo. odskúšané a hlavne funkčné. Poskladat a .... A takto to vyzerá v aute v noci, pri minimálnom a maximálnom podsvietení. Pod displaye som dal biele ledky, zdá sa mi to lepšie čitatelné aj pri stiahnutom podsvite na minimum. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Ovládanie elektrických okien (4x) Vybratie madla z dverí. Rukou alebo plochým šrobovákom vysunieme vnútornú čast držiaku madla smerom k dverám, je tam nacvaknutá. Potom celé madlo vycvakneme smerom hore. Treba silu, lebo tam drží dost napevno. Odpojíme konektor.Na rozobratie ovládača potrebujeme krížový šrobovák a torx - T6. Panel ovládača drží v madle na 3 krížových skrutkách. Potom sa odšroubuje 7 torxov a spodnú čast panelu vycvakneme. Drží na 4 zacvakávačkách. Pod deklom je doska plošáku s gumovým krytom a kontaktami. No a teraz už iba odletovat staré LEDky a nahodit nové farby. Ja som dával modré a na centrál som použil červenú (zamknuté-klúč) a zelenú (odmknuté-dvere). Menil som aj tú zelenu, nenechal som povodnú, ta mala slabú svietivost.Ked všetko funguje, tak znovu poskladat a nahodit do auta. ALE !!! ak to nefunguje, ako sa stalo aj mne, potom nastáva problém! Po naletovaní nových lediek mi niektorá zhasínala, niektorá blikala, raz nesvietila jedna, inokedy nesvietili tri ledky. Najprv som myslel, že studený spoj, tak som to preletoval, ale problém sa nevyriešil. Aj ledky som menil, tie co nesvietili a po výmene zase zhasla iná. Potom som všetky ledky dal von, vyčistil odávačkou od cínu a lupou študoval dosku. Doska je obojstranná a pod niektorími ledkami prechádza spoj na druhú stranu dierkou kde je nožička ledky. Tie dierky pre led-nožičky sú pekelne blízko seba a kedže dierka je pokovená aj v doske, tak pri priletovávaní nožičky sa roztaveý cín preleje dierkou a pod hlavičkou ledky sa preleje až tesne ku spoju druhej nožicky. Bud ju skratuje hned, vtedy ledka nesvieti, alebo su tie spoje tak pekelne blízko, že ked je zapnuté podsvietenie, zohrejú sa ledky, odpory aj doska a pod vplyvom tepla a roztažnosti materiálu prichádza ku skratu a ledka prestane svietit.To sa mi stalo, že všetko už svietilo, bol som spokojný že to už ide a po 15 minutach jazdy to začao robit zase, zhasínat a preblikávat.Tak zase všetky ledky von a prisúpil som na drastické riešenie. Preškrabal (prerušil) som všetky prepoje na doske vedúce k nožičkám lediek. Tak isto aj medzi diekami som to poriadne peškrabal, aby nešli do skratu. Prerušil som aj cestičky vedúce od odporov k ledkám. Nasadil som ledky na svoje miesta a napájanie od odporov som preklenoval drotikmi. Tak isto som pospájal aj mínus. Po cestičkách dosky ide iba +12v. k odporom a od odporov som všetko prepojil dátmi cez ledky až na -12. Vizerá to blbo, ale je to schované a čo je hlavné, je to FUNČNÉ !!! Odvtedy mi ani jedna ledka neblikla, ani nezhasla ! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Ovládanie elektrických okien + podsvietenie klučiek dverí Plochým tenkým šrobovákom vylupneme z dverí plast, na ktorom je ovládač elektrického okna. Je nacvaknutý na 4 miestach. Odpojíme konektor.Samotný ovládač tak isto vycvakneme šrobovákom z vnútornej strany plastu, tiez je na 4 zobáčkoch. Ovládač rozoberieme tak, že šrobovákom zapáčime na strane vedla tlačitka a vyberieme ho opatrne von. POZOR, pod tlačítkom je strunka s guličkou !!! Dalej je pod tým kúsok plastu, ten drží pritlačenú gumu s kontaktami. Plast vypáčime šrobovákom a vyberieme aj gumu. Tak sme sa dostali k doske kde je ledka, odpor a kontakty. Pri výmene diod v ovládačoch ostatných okien som hned urobil aj podsvietenie klučiek dverí. No ako inak, aj to som robil na 2x.Ked som čítal na fore príspevky odkial sa napájajú ledky ku klučkám, zdalo sa mi dost nepraktické pri rozoberaní tapecu. Ledka napojená na kábliky konektoru... Pri rozoberaní tapecu sa musí dávat pozor na ledku a vyberat ju z dierky. Preto som rozmýšlal ako to urobit aby sa plast s ovladačom dal pohodlne vyberat bez obmedzenia, tak ako ked tam ledka pod klučkou nebola. Ked som rozobral ovládač a pozrel umiestnenie ledky, tak ma napadlo ledku pre klučku napojit priamo z ovládača, paralelne na ledku podsvitu tlačítka. Do výrezu kde je nacvaknutý plast držiaci gumu som vyrezal drážku az po dosku. Je to dostatok miesta pre drát a guma je pružná, tá sa prisposobí drátu a nepoškodi izoláciu. Tak isto som vyrezal drážku aj do plastu kam sa ovládač nacvakne. Treba si vymerat, aby to bolo presne v tom mieste kadial pojde drát. No a pri výmene ledky za modrú hned ku kontaktom ledky priletovat konce drátov s ledkou na podsvietenie klučky. Bacha na polaritu ! ( + na + a - na -) dáva sa paralelne ! Izoláciu na drátoch nechat až po letovaný kontakt, aby holý drát neskratoval cestičky na doske ! No a teraz vyvrtat dierku do plastu pre ledku podsvietenia klučky. Dierku som dal čo najbližšie do rohu a smer dierky taky, aby svetlo ledky smerovalo na plast pod klučkou, nie smerom na klučku. Ovládač nacvaknút do plastu, ledku nasunút do dierky, pripadne ju tam prilepit tavným lepidlom. Pri tomto riešení sa iba nacvakne konektor a svietia obidve ledky a hlavne sa plast s ovládačom moze iba vytiahnut z konektora a je volný, na konektori neostava visiet ledka. Ak sa niekomu nepáči zapojenie paralelne, tak tým istým sposobom si može z ovládača vytiahnut čistých 12 volt. Mínus može byt tam kde je teraz, na - kontakte ledky a + drát si naletuje z druhej strany SMD odporu. No a druhý odpor sa može naletovat priamo na nožičku pridanej ledky. Tým istým sposobom su robené aj zadné okná, len tam treba dat pozor a dráty od spínaču k ledke umiestnit tak, aby nazavadzali reproduktorom ak ich tam máte. Pod klučky som dal ledky 3mm vysokosvietivé - 3500/ 20° uhol a výsledok sa mi moc nepáčil. Ledka svieti "bodovo" a je na plaste vidiet ohraničenie kde končí uhol svietivosti. Tak isto sa mi zdalo slabé aj podsvietenie ovládača. Tá SMD dioda nemá takú svietivost ako 3mm pouzité v ostatných ovládačoch ( 4x okná v predu, ovládač svetiel, vyhrev skla, nádrž) . Tak som to musel prerobit. No všetko ostalo tak, len na podsvietenie klučky som kúpil 5mm ledku 400/60° (3mm nemali) Má síce menšiu svietivost, ale má vetší uhol, nieje číra, ale modrá a svetlo je rozptylné, nezanecháva na osvietenom plaste hrany svetla. No a tie 3mm som zase použil na podsvietenie tlačitok namiesto SMD. Nožičky ohnút hned pod ledkou a priletovat namiesto SMD diody. Pozor, ledka musí byt presne v strede, aby ta diera v gume presne sedela ! Ja som pred letovaním nasadil gumu na dosku, fixkou nakreslil cez dieru v gume kružok. Tak som mal naznačenú presnú polohu pre ledku. Potom ledku do pinzety a držat presne na naznačenom krúžku a priletovat. Samozrejme spou s ledkou priletovat drát k pridavnej klučkovej ledke. Výsledok je o 100% lepší ako v prvom variante xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Ovládanie elektrických zrkadiel Vycvakneme plast tym istym sposobom ako na ovládačoch okien na ostatných dverách a odpojíme konektor. Celý ovládač netreba vyberat z plastu, dá sa rozobrat zapáčením šrobováku a vycvaknutím šedej časti ovládača. Drží na 4 Zobáčikoch, tým sa hned dostaneme k doske s ledkami. Ovládacie kolečko s oskou ostane v časti ktorá je v plaste. Na doske je na kontaktoch vazelína, tú necháme, neutierame, lebo je to mazivo na kontaktoch ovládača. Na doske sú v rohoch SMD ledky, 2 klasické, naležato a 2 trosku vetsie (tiež SMD, ale iné púzdro, prisposobene na svietenie ledky doboku) smerujúce svetlo na stred dosky (k oske). Vsetky 4 ledky sú zapojené na jeden odpor do série. Na miesto tých vetšich stojatých SMD sa dajú použit klasické SMD diody, len sa priletujú bokom tak, aby svetlo z ledky smerovalo na stred dosky. Tu som tak isto paralelne pripojil k jednej ledke dráty od ledky pre klučku. Do šedého plastu som pájkou vypálil 2 drážky pre dráty k ledke aby sa dal ovládač dobre zavriet . Aj tu som musel urobit neskor zmeny. S tymi SMD ledkami to svietilo uplne slabo, písmená ( L, 0, R, čiarka a bodka na kolečku) nebolo skoro vidiet ani pri plnej intenzite. No a 3mm pre klučku z rovnakých dovodov ako som písal predtým. 3mm som vymenil za 5mm LED pre klučku a na doske som namiesto "stojatých SMD dal 3mm. Nožičky som zohol o 170°, zastrihol a naletoval. Ledka smeruje na stred dosky a je mierne pridvihnutá aby čo najviac smerovala k svetlovodnému plastu ktorý je okolo osky. Pri skúške svietivosti mi jedna ledka svietila uplne slabo. Príčina bola, ze na existujúci povodný odpor bolo tých lediek už moc. Tak som jednu SMD ledku odletoval a plošky som prepojil drátom. Teraz to svieti vsetko na 100%, može sa to poskladat, nacvak do plastu, zalepit ledku a namontovat do dverí. Výsledok je tak isto o 100% lepší. Pismenká je vidiet krásne. Myslim si že v ovládači nemusí byt ani tá druhá SMD dioda, bohate by stačili na podsvit ovládača tie 2 diody 3mm. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Ovládač svetiel Vytiahneme ho tak, že v "nulovej" polohe zatlačíme gombík, otočíme doprava a vytiahneme. Odpojíme konektor, Vycvakneme z palubovky plastový držiak a odpojíme konektor regulátoru sklonu svetiel. Regulátor vycvakneme z plastu. - Regulátor sklonu svetiel Rozoberieme ho tak, že najprv šrobovákom zapáčime v spodnej časti a vycvakneme zo 4 zobáčikov spodný kryt kontaktov. Potom podpáčime ocelové pliešky ktoré sú po stranách regulátoru a vytiahneme ich von z drážok. Tým sme skončili tú jednoduchšiu čast rozoberania Ked sme odstránili tie pliešky zo strán regulátora, tak vidíme konce osky, ktorá sa nedá vytlačit do strany. Na oske je napichnuté kolečko a doska. Ked chceme dosku dostat von, je len jedna možnost. Musíme puzdro regulátoru z vnútra roztiahnut natolko, aby sme mohli osku po obidvoch stranách vtlačit dovnútra a tahaním za kontakty vytiahnut z púzdra. Je dobré na to použit nejaké kliešte s pevnými tenkymi čelustami, aby sme sa dostali čo najbližšie k oske po oboch stranách dosky. Ja som použil takéto: Je dobré ak to robia dvaja, jeden roztahuje a druhý sa trápi s oskou ako dostat obidva konce naraz dnu :-) Alebo si vymysliet na to nejaký prípravok. Ja som to robil sám a po dvoch hodinách sústavného nadávania som to mal bleskurýchlo "co by dup" vonku :-)) no pozor zase na strunku, guličku a podložku, aby to niekam neodstrelilo. Na doske sú 2 diody 3mm. Jedna má otočené nožičky o 90°, ta svieti na znak žiarovky a druhá je zbrúsená, ta svieti do kolečka a osvetluje čísla a čiarky. Takže sa dá dat jedna farba na ten znak a druhá farba na číselká ak by niekto chcel. Novú ledku treba pilníkom zbrúsit presne podla starej aby sa tam vošla a nešúchala o kolečko. Ked sme ledky vymenili, treba všetko poskladat na osku ako bolo predtým a zasunút na svoje miesto. Dnu to ide už lahšie. A mozeme íst rozobrat - Ovládač svetiel. Šrobovákom zapáčime a vycvakneme zo 4 zobáčikov a povytiahneme. Gombíkom otáčame oskou kým sa nedbude dat vytiahnut von. Tenkým šrobovákom postupne dokola podvažujeme dosku, aby sa dostali prepojovacie dráty von z medenných svoriek. Vymeníme ledky. Pozor ! Dve ledky čo sú na kraji vlavo (žlttá a červená) neslúžia na podsvietenie, ale na signalizáciu zapnutia svetiel do hmly (žlttá - predné hmlovky a červená - zadná hmlovka) Tieto ledky by sa mali nechat alebo ked vymenit tak za rovnakú, alebo vyššiu svietivú ledku ale farenost zachovat. Ja som tam nemal ledku pre zadnú hmlovku, tak som ju tam dorobil. (rada od "rolbar" diik ) Musel som pridat aj prepojovací drát a SMD odpor (1K - 0,25W) (v červenom krúžku). Ked všetko svieti, tak možeme ovládač zložit. Nasunieme osku a otáčaním a zasúvanim nájdeme správnu polohu a obidva kusy k sebe nacvakneme. Na plast nacvakneme regulátor, napojíme konektor. Plast nacvakneme do palubovky, nacvakneme konektor pre svetlá a ovládač svetiel zatlačime do plastu aby zacvakol. No a možeme svietit. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Tlačítka - ohrev zadného skla a otvorenia nádrže Tlačíto ohrevu vypáčime šrobovákom z palubovky a odcvakneme konektor. Pomocou šrobováku vycvakneme zo 4 západiek z puzdra a vytiahneme. V trubičkách je jedna ledka s odporom, to je ledka pre podsvietenie, tú vymeníme za inú farbu. Na ledke treba zbrúsit tú rozšírenú čast na spodu, aby nám vliezla do trubičky. Odpor necháme povodny, odletuje sa len ledka od kontaktu a od odporu. Namiesto nej dáme novú zabrúsenú. Pozor na polaritu ! V druhej trubičke je žiarovka. Tá svieti, ked je tlačítko zapnuté. Žiarovku odletujeme a na jej miesto priletujeme žlttú (alebo bielu) 3mm ledku + odpor treba si zistit ktorý kontakt je + a ktorý - (- je spoločný aj pre ledku podsvietenia, + má iný kontakt.) Pozor, nedávat tieto ledky na jedno napájanie, majú iné okruhy napájania. Žlttú treba dat na kontakty kde bola žiarovka !!! Tlačítko nacvakneme do seba, napojíme konektor a zacvakneme do palubovky. Tlačítko pre otvorenie nádrže je také isté, ale má len ledku podsvietenia s odporom. Nemá žiarovku. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Popolník Odcvakneme rámček s manžetou rýchlostnej páky, Páku dáme do polohy "4-ky", aby nám nezavadzala. Dostaneme sa pod popolník, kde je nacvaknutý držiak žiarovky osvetlenia popolníku. Odcvakneme ho smerom k páke a odpojíme konektor. Táto žiarovka sa teoreticky nedá vymenit, predávajú ju ako špeciálnu aj s tym puzdrom asi za 250 korún :-))) Púzdro je z dvoch častí - valcová (kde je vsunutá žiarovka) a hranatá čast (kde sú kontakty. Tieto dve časti a daju oddelit. Je tam aj taká malá západka, ale je to v sebe dost napevno zasunuté, tak treba to silou tahanim odseba oddelit. Ked sa to podari, tak na valcovej časti sa nám odhalili 2 kontakty. Tieto treba klieštami vytrhnút z plastu (sú tam narazené), a uvolnia sa nám drátiky od žiarvky a tú možeme pekne vytiahnut von. Pripravíme si ledku s naletovaným odporom, prípadne aj priletovaným kuskom drátiku na druhej nožičke tak, aby sme ich mohli vsunút do dierok kde boli predtým drátiky žiarovky. Ak by boli dierky malé, mozu sa zvetšit 1mm vrtačikom. Nerobit moc volnu dierku! Ked nám trčia drátiky už z druhej strany, tak tam narazime kontakty na svoje miesto a tým sa spoja dráty s kontaktami. Ak by ste urobili moc velku dierku pre drátiky a po narazení kontaktov by nebol tesný spoj, možu sa draty ku kontaktom priletovat. Narazíme druhú, hranatú čast a svetlo je hotové. Treba dat pozor na polaritu a smerovanie svetla z ledky. Ledka musí byt nasmerovaná tak, aby po nacvaknutí svetlo smerovalo do diery ktorá je v kryte popolnika, aby to svietilo na biely plast v popolníku. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Zapalovač & zadný popolník Zapalovač som riešil ked som si prečítal komentár pod návodom, že sa to rieši s PET flaškou a že u fabii sa to písalo. Ten príspevok som nenašiel. Mal by sa odrezat iba ten krúžok pod závitom a nahradit tým zelený plast, tak som začal skušat... tak som skúšal a finálnu variantu vám tu chcem popísat. Vyberieme zadný popolník - vypáčime ho odspodu šrobovákom, drží na 3-ch západkách. Pod ním sú 2 torxy. Po odskrutkovaní sa nám uvolní čast krytu tunela pod ručnou brzdou. Vpredu ho vycvakneme, nadvihneme a vycvakneme konektor zo zapalovača. Zapalovač sa vymontuje - odcvakneme čiernu krytku žiarovky, vypáčime šrobovákom doboku zelený držiak žiarovky, Zapalovač vysunieme hore, tým sa nám uvolní prístup k západkám v zelenom priesvitnom plaste a ten vycvakneme posledný. Kedže robím podsvietenie na modro, tak som zobral PET-flašku modrú (skúšal som aj číru, ale nebolo to ono). Tesne pod najširším krúžkom som ju odrezal z jednej strany tak, že mi ostal krúžok so závitom. Medzi závitom a krúžkom je ešte jeden menší krúžok a ten treba po obvode zrezat, alebo aspon zmenšit po celom obvode tak, aby bol maximálne tak vysoký ako je závit. Potom som to prerezal pozdlžne, aby sa dalo hrdlo roztiahnut a aby nám cez hrdlo prešiel aj biely konektor, ten je o niečo širší ako zapalovač. Ešte treba do závitu vyrezat dva otvory, tie tam musia byt, zasuvajú sa do nich plechy po stranách puzdra zapalovaču. Tie sú napružené a držia "ohrievací štuplík" v puzdre. Teraz ešte odrežeme "dno" šrobovacieho uzáveru PET-flaše tak, aby nám ostal kompletný závit. Na puzdro zapalovača som naletoval dva dráty (+) a (-) a ukončil konektorom (použil som konektory zo starej dosky z PC). Konektorové prepojenie som volil pre lepšiu manipuláciu pri rozoberaní. Stačí rozpojit konektor a netreba nič odletovávat, ako ked je to napojené priamo. Teraz nám treba krúžok na upevnenie lediek. Krúžok musí tesne prejst cez závit flaše, ale nesmie byt moc volný. Ja som po dlhom hladaní v pivnici našiel zbytok PVC vodovodnej (odpadovej) trubky a tá bola na 100% presne čo som potreboval. Vonkajší priemer má 32mm a vnútorný tesne vojde na závit flaše. Treba z trubky urezat asi tak 9 - 10 mm a konce zabrúsit, aby to malo rovné plochy. Do tohto krúžku potom vyvrtáme, alebo gulatým ihlovým pilníkom vypilujeme 3mm. dierky - drážky na umiestnenie 3mm lediek. (ja som dal 4 LEDky). Drážky musia byt na spodnej strane krúžku a mali by byt pod asi 45°uhlom smerom do stredu a dolu. Aj ledky pod týmto uhlom zalepíme do drážok tavným lepidlom. Ledky pospájame a dame odpory. Ja som k ledkám napojil protikus konektoru. Vyskúšame či nám ledky svietia a možeme všetko zmontovat. Na puzdro zapalovača navlečieme upravené hrdlo PET-flaše. Musíme ho trochu šrobovákom v rozrezanej časti roztiahnut, aby nám prešlo cez hrany bieleho konektoru. Na plechu už sedi na 100%. Hrdlo teraz otočíme na puzdre tak, aby sme mali vo výrezoch hrdla tie pružné plechy, aby sa neopierali o hrdlo. Ked to máme nastavené, tak možeme zapalovač zasunút zhora do diery v plaste. Teraz na závit navlečieme krúžok s ledkami tak, aby boli otočené k plastu. No a nakoniec navlečieme urezaný uzáver a zašrobujeme fest, ako na flaške. Zašrobovaním nám drží hrdlo v diere a dostatočne zoviera aj puzdro zapalovača proti vytiahnutiu. Može sa dat ešte aj poistka proti vytiahnutiu. Ja som tam dal zase z PET-flaše, ale urezal som nad krúžkom závit a nechal kúsok hrdla po miesto, kde sa začína flaška rozširovat. Tiež som rozrezal pozdlžne a pretiahol som cez biely konektor. Pod konektorom to drží zapreté o hrany, tak sa teraz zapalovač nedá vytiahnut.. Spojit konektor napájania s konektorom lediek a hotovo. Teraz aj cez den je krúžok okolo zapalovača pekný modrý namiesto zeleného. V noci super :-) Trochu vidiet miesta kde sú ledky, jasnejsie to tam svieti ale v reale to tak nevidno. Lepšie by boli ledky s vatším uhlom svietivosti, alebo rozptylné. x x x x x x x x x x x x x x x x x Ked som mal vonku celý panel aj s popolníkom, tak som hned urobil podsvietenie zadného popolníku. Neviem prečo tam nedali svetlo hned od výroby, ked dali dopredu, mohli dat aj dozadu hmm... Popolník som nacvakol do plastu a z vnútornej strany plastu som navrtal dve 3mm. diery. Prevrtal som naraz všetky 3 plasty - šedý plast (kryt tunelu) - puzdro popolníku - popolník (bakelit) aby boli diery v jednej rovine. Pri vrtaní dat pozor aby ste nenavrtali aj dvierka. Treba ich mat pri vrtaní otvorené. (ja som ich mal zatvorené a vrtol som aj do nich.. ale ibat tak "trochen"). Potom som vycvakol držiak popolníku a vybral bakelitový popolník. V držiaku popolníku som 3mm. dierku prevrtal na 5mm. V popolníku som 3mm. dierku prevrtal na 10mm. Do týchto dier som nacvakol tienidlo. Je to z polopriesvitného plastu a použiva sa to pri nábytku ako záslepka do 10mm. diery. Do 3mm. dierok v šedom plaste som zalepil 3mm. ledky, dal odpor, naletoval droty, na droty som naletoval další konektor a prilepil tavným lepidlom o stenu plastu, aby nezavadzali loketnej opierke. Kedže som to robil naraz aj so zapalovačom, tak som k zapalovaču pripojil konektor na 2 protikusy - osvit zapalovača aj osvit popolníku. Hotovo, teraz už len namontovat do auta. Svieti to super, osvetlí vnútro popolníku, držiak na nápoje a osvetlí aj nohy sediacich vzadu. Tak kto má chut, može sa realizovat, alebo si tam može dat iba jednu LED do stredu. Ja som dal dve preto, aby to osvietilo dozadu aj ked tam v držiaku bude nejaká flaška. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Regulátor kúrenia Ako som slúbil, kúrenie som dokončil, tak sa s vami podelim o moje skúsenosti aj s týmto. Treba vybrat panel regulátoru z palubnej dosky. Optimista by povedal, "stačí dat dolu pár skrutiek a panel je vonku" a pesimista by povedal "treba rozobtar polovicu auta kým to dostaneš von". Takže najprv treba dat dolu - laktovú opierku - zadný popolník - plast okolo ručnej brzdy - plast okolo rýchlostnej páky - rámik manžety páky - predný popolník - autorádio - spolujazdcovu odkladaciu skrynku - plast pod volantom - plast prístrojovej dosky (pred budíkmi) - plast stredného panelu a hurááá dostaneme sa k regulátoru kúrenia a klímy. Drží na 4 skrutkách z predu. Zozadu odcvakneme 2 konektory, 3 bowdeny vycvykneme z úchytov a vyhakneme lanká. Je dobré označit si na panel, kde bolo ktoré lanko v ktorom úchyte nacvaknuté. Tie bowdeny sú farebne odlíšené - biely, žlttý a zelený. Zmenu farby podsvietenia som chcel už dávno a preto som laboroval ako by sa to dalo u tohoto kúrenia urobit. Svetlo je tu vedené od jedinej žiarovky, cez svetlovodný plast ktorý rozvádza svetlo ku všetkým kontrolkám a gombíkom. Zelenú farbu tomu dáva kúsok zeleného plastu vloženého okolo žiarovky. Skúšal som nafarbit plast na modro, to bolo o ničom, svietilo to slabo, tak isto som skúšal rozne modré folie dat no ani to nebolo dobre. Ked som skúšal farbit ten svetlovodný plast, tak som vytiahol aj tie tlačítka čo zapínajú klímu a cirkuláciu vzduchu avy som aj tie nafarbil. Ked som tlačítka dal nacpet, zistil som nemilú vec. Tlačítko klímy (AC) tam síce zaskočilo, ale nezapalo mi klímu. Cirkulacia išla OK, ale AC nearetovalo. Chovalo sa iba ako "tlačítko" a nie ako spínač. Odvtedy som bol bez klímy. Tak teraz, ked som dostal celý panel von, tak som sa na to musel mrknút čo sa s tým stalo a či sa to dá opravit. Ked máme panel pred sebou, tak stredová čast s tlačítkami a stredným gombíkom sa dá vybrat von. Drží na 3 nacvakovačkách. Opatrne ich povolíme a ten stred vytiahneme. V pohlade na konektory, ten čierny je spojeny s čiernym plastom na ktorom sú rozne kontakty. Vycvakneme to celé z bieleho plastu von a vytiahneme. Ide to von aj s držiakom žiarovky.V bielom plaste nám ostanú 2 valčeky s otočnými kontaktami, ktoré zapínajú klimu a cirkuláciu. Zapínanie a vypínanie u nich funguje presne podla systému guličkového pera. Pri zatlačení tlačítka sapootočí kontakt, a čudlík z valčeka sa zachytí o priesvitný plast čo je pod tlačítkom a drží tlačítko dolu v polohe zapnutej. Pri dalšom stlačení sa zase pootočí kontakt a čudlík uvolní tlačítko. Ked som vybral von valček pod AC, prišiel som na to, že čudlík z tohoto valčeku je ulomený. Preto mi ani klimu nezapalo, ani neostalo stlačené. Takéto valčeky ako náhradný diel určite nedostat kúpit a prilepit sa to nedá. Kedže tie valčeky sú rovnaké, tak som zvolil výmenu, že sa skor zaobidem bez cirkulácie vzduchu ako bez klimy (jasneeee že myslím na leto...). Ked som vybral aj ten druhý valček, zistil som, že valček má tie čudlíky 2 a obidva sú rovnaké. Ono aj v tom bielom plaste sú 3 drážky pre tlačítka, ale tu sa používajú 2 krajné. Tá stredná dráha je asi pre panel bez klímy, kde je iba jedno - cirkulácia. V strednej drážke tak trčia nepoužité čudlíky z obidvoch valčekov. AC používa lavý a cirkulácia pravý čudlík, u svojho valčeka. Ked som ich vymenil medzi sebou, tak ulomený čudlík sa dostal do strednej drážky (tam nevadí že chýba) a tak mám znova funkčnú AC aj cirkuláciu. :-))) A ešte niečo k tomu. Ked som to mal rozobrané a študoval, ako to funguje, prišiel som aj na to, prečo sa to ulomilo. To tlačítko s priesvitným plastom sa može z vypínača vytahovat, drží ho len malinká západka na konci, ale nesmie sa vytahovat, ked je tlačítko zatlačene !!! Ked je to v plohe "zapnuté", teda je aj vidiet že je nižšie, vtedy ho drží ten čudlík z valčeka a ked sa to začne tahat von, čudlík sa ulomí. Je to tenučký kuštik plastu a vobec to neni pevné. (to asi vyrobili súdruhovia v NDR) Ked to máme takto rozobraté, tak možeme vyviest napájanie pre diody z konektora. Ja som naletoval kábliky priamo na "objimku" žiarovky. Tie plechy su do konektora iba nasunuté, dajú sa vytiahnut. Naletoval som kabliky a nasunul plechy naspet. (kto chce, može ich vyhodit a kablik naletovat priamo, ta objimka tak už nebude treba). Kabliky som prestrčil cez dierky (boli tam, nevrtal som) dozadu. Treba trošku ucvaknút z bieleho plastu v mieste kde plechy vchadzajú do plastu, lebo tam pribudli kable. Potom treba kábliky zasunút do otvoru v havnom plaste, zasunút stredný diel, zacvaknút a kabliky výrezom hore v strede prehnút dopredu. V tych výrezoch nebudú zavadzat pri osadzaní do palubovky. Ja som tam ešte pritavil kusok plastu nad kabliky, ale neni to potrebné. Kábliky tam nelepit !!! Nechat aby boli volné kvoli manipulácii s predným krytom. Po napojení sa potom dierku zasunú dovnútra. Kábliky sú asi 20 cm dlhé a ukončené konektorom. V prednom paneli som využil 2 priehlbiny čo sú medzi dierami pre gombíky ako miesto, kam bude privedené napájanie káblikmi + - 12v. Do priehlbin som vlozil kusky dosky plošného spoja, prilepil obojsrannou lepiacou páskou a vrchnú stranu som pocínoval. Z hora som vyrezal dierku, tesne nad plošákom a prestrčil som tam samca konektora (jazýček) a priletoval na dosku. Na kus plastu asi 1mm hrubý (informačné tabulky a pod...) som si nakreslil a vyrezal kolečká aby mi pasovali presne do výplne otvorov v kryte. Rozpočítal som si rovnomerný rozostup medzi LEDkami a navrtal diery. Ked uz bolo všetko OK, aj odskušané, či to presvieti dostatočne rovnomerne, tak som tie kolečká pridobol tavným lepidlom, aby nevypadávali pri práci. Vatsinou som daval 5mm. LED tie 3mm dierky medzi nimi, je vetranie :-) No a teraz už iba nastrkat LEDky do dier, ohýbat nožičky, prilepit odpory, zletovat, davat pozor aby to nikde neslo do skratu, preto to radšej na kritických miestach preblajznút tavným lepidlom. ..... No áno, áno, jasné že som sa inšpiroval návodom od "Profora" ved to mal dobré, tak co . Gombíky som riešil tak, že som z nich ulomil vnútri ten kusok priesvitného plastu. Na kábliky som naletoval LEDku, nasmeroval ju v gombíku presne nad čiarku a zalial tavným lepidlom. Druhý koniec káblikov som prestrčil stredom, nechal som dlžku iba na dostatočnú manipuláciu pri vytahovaní gombíkov, aby pod nimi nebolo zbytočne vela káblu. Na strane pri ledkách som káblik pritavil lepom a napojil. Píšem "kábel" a nie "drot" !!! Musi to byt kablik, ktoremu nevadí ohyb. Drot by sa časom ulomil !!! Na strednú dieru som napepil ešte kryt, aby kablik pod gombíkom nezavadil o kontakty spínača vetráku. Krajné nemusia tam je pod tým iba plast. Dalšia vec, sú 2 x 3mm LED nalepené pod stredným gombíkom, tie osvicujú priesvitné plasty (svetlovody) tlačitok AC a cirkulacie. Treba ich umiestnit tak, avy svietili priamo na ten plast tlačítka. Pokial chcete zachovat aj to, aby po stlačení tlačítka zmenilo farbu na žlttú, musíte tie 2 LEDky zatienit. Ked išlo svetlo predtým cez vodiaci plast, tak svietil na tlačítko iba pásik svetla. Na tlačítku, zo strany odkial na neho prichadza svetlo, je čierny plast o kúsok predlžený cca 2-3 mm. Teda ked sa tlačítko zatlačilo, tak svetlo z plastu svietilo na čierny plast, zatienilo prívod svetla do priesvitnej časti tlačítka a zapala sa žlttá ledka a svietila do priesvitnej časti tlačítka odspodu. Teraz modrá ledka svieti na tlačítko aj ked je zapnuté a myslím že žlttá ledka to tolko nepresvieti modrú ledku. (toto neplatí ak bude niekto dávat biele ledky, žlttá bielu presvieti). Ale treba vyskúšat. Ja som pred ledky nalepil kus plastu a nechal len štrbinku 1mm. Modrá svieti dostatočne a po zapnutí, svieti krásne žltto :-) Treba vyskúšat pokial to je na stole. Aj ked nesvieti na stole tá žlttá, po stlačení tlačítka by malo ostat čo najtmavšie, akoby "nepodsvietené" Ked všetko funguje, tak šup do auta , nacvaknút bowdeny s lankami na správne miesto, zapojit konektory, dat dokopy tých pár drobností čo sme rozmontovali aby sme sa k tomu dostali zapojit a machrovat :-) Toto riešenie napojenia som zvolil pre ten zlý pristup k panelu kúrenia. Ked sa niečo na podsvietení pokazí,prdne ledka alebo odpor, stačí len predný panel odcvaknút vytiahnut 2 kábliky z predu a nič sa nemusí opravovat v aute. Doma sa napojíte baterkou na konektory a fachčíte ako v aute :-) Ak by ste to opravovali doma a treba surne ist autom, tak bez predneho panelu sa dá ist, ale s rozmontonanou polkou interieru.. hmm.. dost nepohodlne. Tak tu je vysledok. Tlačítka po zapnutí, pekné žltte. Tá červena trošku vidno kde sú ledky (tie som nezohnal rozptylné ako tie modré) ale aj tak to fotak skresluje, v skutočnosti to skoro nevidiet. Tak kto sa chce do toho tiež pustit, tak držím palce.
    1 bod
  3. To není tak docela pravda. Servis to udělá, vyúčtuje, ale pojišťovně se to nemusí líbit páč má na to svoje rozpočty a zaplatí pouze tolik, kolik jim to vychází dle jejich rozpočtů. Kdežto když to necháš ocenit "na rozpočet", pak to pojišťovna ocení dle jejich rozpočtu, podle stáří auta to poníží "na amortizaci" a vyplatí peníze. Na Tobě je pak za kolik díly seženeš, za kolik Ti to kdo udělá a kolik Ti ve výsledku zbude/bude chybět. Pojišťovnu to dál už nezajímá. Případ servisu je nebezpečný v tom, že oni to budou dělat za cenu nových dílů a práce je taky taky někde jinde, než doma v garáží nebo u známého, ale pojišťovna bude vždy zohledňovat amortizaci. Zde má auto 9 let, amortizace nebude malá, za to nové díly a práce servisu furt stejně drahé. Jenom jednoduchý příklad: Měl jsem bouchnuté dveře. Likvidátor to ohodnotil na výměnu, páč byly bouchnuté přes výztuhu, tudíž podle něj nešly rovnat. Vyplatili mi 16 tKč. Mně sehnat starší dveře, nový lak včetně přípravy a přestrojení vyšlo na 6 tKč .
    1 bod
  4. aspon tak 2500km x 50 (125.000km) to by bolo fajne odporucanie
    1 bod
  5. Takže páni, to čo som zistil včera je k neuvereniu Navštívil som servis, taký z tých menších, pracovníci boli veľmi ochotní, zmerali napätie na baterke (vďaka za radu) a zistilo sa, že batéria má aj počas behu motora len 11,4 V. Z toho jasne vyplíva, že alternátor nedobíja a komplet všetka spotreba bola cucaná z batérie, preto to proste blblo. Nasledovný priebeh riešenia problému bol nemenej úsmevný. Hlavný technik zavelil kúpiť nový Altík. Kedže to auto má svoje roky, do nového, cca 300 euro-vého alternátora sa mi moc nechcelo, tak som začal zháňať niečo použité. Bez šance. 70A BOSCH sa proste použitý nedá zohnať. Takže som navštívil lokálnu obľúbenú predajňu, a tam mi spravili akože výhodnú cenu 278 euro. Predavač bol tak ochotný a šiel s nim až ku autu, aby sme vizuálne zhodnotili, či tam ten Altík bude pasovať. Ako tak predavač pozerá pod kapotu, všimne si, že tenký káblik, vedúci z alternátora do batérie je asi v polovici prerušený!! Predavač !!! Altík som preistotu zobral, a upaľoval som k mechanikom. Samozrejme po spojení káblu ukazovala batéria pri zapnutom motore 13,8 V a tým pádom je problém vyriešený. Problém, ktorý nevideli v 3 servisoch, na 2 diagnostikách bol prerušený kábel dobíjania batérie, ktorý si tam spokojne visel (možno hlodavce, či odrazený kameň zo spodu). Altík som vrátil, peniaze mi vrátili a ako výraz vďaky som pánovi predavačovi nechal 10 euro, veď mi ten človek ušetril obrovské peniaze.
    1 bod
  6. :smich: :smich: tak teď se mi roztáhla "huba" pěkně do široka. Mám sice Octavii I. combi benzín 2,0 litříku, ale ten princip je stejný u všech aut. Všechno, co může přenášet vibrace a polepíš to, v kombinaci s tím, co na to nalepíš jako izolaci zvukové vlny, kterou ta první vrstva propustí, má smysl. Mám vytlumené celé auto : podlahu, přední podběhy, spodek dělící stěny k motoru, dveře, střechu, kufr, zadní podběhy a i přední kapotu. Vytlumení přední kapoty pro mě bylo velkým překvapením, jak tohle snížilo hluk ve vozidle. Samozřejmě nelze čekat extrémní snížení hluku při nízkých otáčkách a malé rychlosti. Tlumení, o kterých se tady obecně hovoří, se svojí účinností projevují zejména při vyšších rychlostech (a pro potřebu "autohifistů!). Kdo skutečně auto tlumil a jen tady neteoretizuje, ví, o čem je řeč. Takže samozřejmě, tlumit dělící stěnu je důležité, ale ne to jediné, co je třeba tlumit. Moje zkušenost - tlumit kapotu každopádně. A jako vše ostatní minimálně ve dvou vrstvách. :p :p
    -1 bodů
×
×
  • Vytvořit nový...