Přejít na obsah

Wdog

Uživatel
  • Počet příspěvků

    175
  • Registrace

  • Poslední návštěva

Návštěvy profilu

Návštěvy profilu jsou zakázány a nejsou zobrazeny ostatním uživatelům.

Oznámení Wdog

  1. Ano, myslel jsem to tak, jak odhadl správně NemesiSK. Mezi nárazníkem a stěnou kufru je mezera, kudy by měla voda odtékat. (na obrázku jsem označil červeně). No a ten bordel, co je na bílém nárazníku tak dobře vidět, ten se tam objeví po každém dešti. Tak je to pěkně designované. V rámci programu Škoda simple clever by měli přidávat zdarma kus hadru na čistění horní plochy nárazníku.
  2. Za mě osobně je naprosto ideální scénář, kdy je trh vyvážen a nákup EV a spalovacího motoru by řídili pouze potřeby nakupujícího. Částečně závislý na trhu s ropou a částečně na trhu s drahými kovy.... Absolutní souhlas. Můžeme jen doufat, že se transformace k elektromobilům podaří, protože pokud ne, zastavení motoru evropské ekonomiky bude téměř nevyhnutelné. Budeme pak možná nuceni louskat šváby a pojídat v zimě ve svetrech naše křečky domácí, vzhledem k tomu, že náš blahobyt je z velké části poháněn právě automobilovým průmyslem. Pokud se transformace do plné elekromobility podaří, tak pravděpodobná situace bude taková, že si běžná rodina bude moci vybrat, zda chce mít svůj EV zaparkovaný před domem a k tomu uvnitř klepat kosu ve svetrech a opékat křečky, a nebo bydlet v teple, mít peníze na jídlo, ale jezdit bude všude vlakem. ... toto je jeden z velkých podvodů elektromobility. Čistější planeta je totiž možná jen při prudkém propadu spotřeby, tedy poklesu životní úrovně. - Současný automobilový trh je pokřivený regulacemi a dotacemi. ... ANO. - Budou tyto regulace a dotace trvat i příštích 10 let? ... TOŤ OTÁZKA. ... například Německo teď oznámilo okamžité ukončení přímých dotací na EV. Už na to nemají. Ta uplynulých 8 let je to stálo v přepočtu 245 miliard. Kč. Většinu toho zaplatili němečtí pracující dopravující se do továren svými naftovými golfy. - Budou výrobci v EU stále zvyšovat ceny spalovacích aut, výrazně nad inflaci? ... TOŤ OTÁZKA ... tedy oni by rádi, ale pokud an to nebude masová kupní síla, tak to lidi přestanou kupovat. Možná i firmy.
  3. K té marži: pro jednotlivé modely to asi těžko zjistíme, snad jen orientačně můžeme vypočítat hrubý zisk před zdaněním získaný ve Škoda auto za každý vyrobený automobil. Podle výroční zprávy za rok 2022 celosvětově vyrobili 731 tis. škodovek, a dosáhli hrubého zisku 16 miliard Kč, tzn. na jedno auto hrubý zisk cca 22 tis. Kč, což zhruba odpovídá horní hodnotě tebou uvedeného intervalu. Ve skutečnosti reálná marže (zisková přirážka) na jedno auto bude vyšší, protože očekávám, že německá mateřská společnost VW odsává ze Škoda auto větší množství zisku pomocí předražených "služeb", licencí a poplatků. Ale jejich ziskovost v různých regionech a na různých modelech může být opravdu různorodá. Co mne zaujalo: získávají cca 80% obratu prodejem aut, a zbylých 20% je prodej aut rozložených na díly, prodej náhradních dílů, a prodej služeb.
  4. Ceny nových a ojetých aut samozřejmě mají s inflací souvislost, přesto ale může být dynamika těchto trhů jiná. Proč? Hlavně díky těžkým regulacích, kterým poslední dobou toto odvětví podléhá. S tvojí tezí, že inflace nakonec srovná ceny e-aut s klasickými, ale nesouhlasím, a vysvětlím proč. Dejme tomu, že do r.2030, nová benzínová Octavie, která dnes stojí ceníkově 700-800 tisíc Kč, může stát 1,5 mil., a to díky inflaci. Ty by odpovídalo cca 8 letům s průměrnou roční inflací 10%, no doufejme, že to nebude tady u nás tak kruté. 🙂 Jenže, čistě ta inflace (=pokles hodnoty peněz) by zdražovala logicky také elektromobily, které stojí už dnes těch 1,5 mil., takže s takovou drsnou inflací by v roce 2030 mohly stát okolo 3 mil., jen díky inflaci. Podle mého názoru mohou srovnat ceny klasických aut s e-auty jen dvě věci: (a) převratný technický rozvoj (zlevnění e-aut), nebo (b) státní regulace (zdražení klasických aut ála Norsko). Na první možnost stále už roky čekáme, a pořád nic, naopak je predikován spíše budoucí nedostatek surovin a kapacit, tedy naopak zdražení. Možnost (b) neboli brutální daně na klasická auta u nás asi nebudou průchozí, ... a nebo možná (c) zlevnění e-aut mohou zařídit jedině výrobci, tedy ne ti naši zavedení, ale ti z čínské invaze na staré zavedené trhy.
  5. Moc zajímavé video. Ty tři hodinky jsem si na to vyhradil 🙂 ... tento člověk problematice velice dobře rozumí, dívá se i do budoucna, jako odborníka, či odborného popularizátora si ho vážím velmi ... občas jsem našel v jeho příběhu našel určité nelogičnosti, resp. věci, které nějak obešel, ale neřekl přímo a natvrdo. Dost mě baví všechny ty souvislosti, vždy když říká, jak to vlastně chodí a jaká může být motivace hráčů v tomto odvětví.
  6. Do nastavení zvuku ve Wazu jsi se díval? ... jsou tam možnosti, nakolik se má původní zvuk potlačit. Samotný CarPlay si uzurpuje původní bluetooth připojení a pak vše hraje přes něj.
  7. Rád bych se s vámi poradil ohledně profilu příčníků na integrované hagusy u OCT4 combi. Mohu si vybrat mezi klasickým obdélníkovým profilem (v řezu) a nebo aerodynamickým oválným průřezem. Podle mne: (+) obdélníkový profil: o tisícovku nižší cena, menší rozměry průřezu (4x2,5cm) - lépe se přenáší, lépe se uvazují třeba gumicuky. (+) oválný profil: nižší hlučnost a nižší odpor vzduchu, vyšší nosnost o 10kg Co myslíte, které koupit? máte někdo zkušenost s oběma? Je třeba ten rozdíl v hlučnosti zásadní? ... dosud jsem měl ty obdélníkové typy, při jízdě to zpívalo dost. Děkuji.
  8. Mám teď novou OCT4 combi, a už tam jsou odtokové otvory. Ale ten sklon dovnitř je špatně, i mě sice voda pomalu odteče, ale uschlé blato a bordel tam po ní zůstane.
  9. Nedávno jsem přesedlal z OCT3 (1,4 CNG combi) na OCT4 combi 1,5TSI. Jen pár prvních dojmů, snažil jsem se nepopisovat již dříve popsané, třeba to někomu pomůže. (+) Co se mi líbí: ...Design auta zvenku se mi líbí, ...Dobré je automaticky výklopné tažné zařízení pro přívěs. ...Auto mi subjektivně dobře jede, ale to bude asi tím, že ta předchozí OCT3 CNG byla uměle výkonově přiškrcena. ...Spotřeba zatím dobrá dle očekávání, ale po zajetí časem ještě klesne. ...Jako praktické a dobré funkce mi připadají automatické sklápění dálkových světel, a vytápění předního skla, za to jsem si připlatil až nyní. ... syn hlásí vzadu na zadních sedadlech subjetivně více místa, a připlatil jsem 2x USB a 1x220V vzadu na dobíjení mobilů, mé děti mě budou milovat. ... přední kapota má dvě plynové vzpěry, to je změna k lepšímu. (-) Co se podle mne nepovedlo: ...Design auta uvnitř mi připadá nedomyšlený. Nebudu příliš komentovat ovládání všeho přes displej, to je samozřejmě debilní. ...Pravé koleno - je tam na něho málo místa, takže celý posed za volantem si nastavuji primárně tak, abych měl místo na pravé koleno, a zbytek těla podle toho. Myslel jsem, že můj nejdůležitější úd je jiný než to koleno. Levé koleno má ale místa nadbytek. Je to tím, že spodní střední část palubovky ustupuje hodně smerem dozadu. ...Výhled z předního okna je limitovaný - přesahem střechy a sestavou uchycení zpětného zrcátka. Takže pokud čekáte na semaforu na první pozici, nevidíte ani na horní semafor, ani na ten spodní vpravo. Musíte se buď plazit přes volant po palubovce, nebo se nalepit na spolujezdce a dívat se přes něho. ... pokus o vtip: "slečno stopařko, mohl bych si na chvíli nalehnout na váš vyvinutý hrudník? nevidím totiž na semafor! ...semafor? tady v lese?" ... dvouramenný volant je sice divný, ale asi je to věc individuálního vkusu a funkci to nebrání. ...vypnutí opruzů: start-stopu a line-assistu: start-stop vyžaduje tři zmáčknutí, line-as také tři (na volantu), předtím mi stačilo jedno stisknutí na SS a line-as jsem neměl. Takže sice s tímto je to úpadek, ale asi si zvyknu. ... když vypnu tlačítkem nad hlavou automatické rosvícení světla při otevření dveří, tak mi pak pořád svítí oranžová kontrolka toho tlačítka - ve dne v noci ... ... v zatáčkách na okreskách se to dost kýve, ale to je možná také nezvyk, ta předchozí CNG měla vzadu víceprvek a těžký zadek. ... nákladová hrana zadního nárazníku (u combi) - je nakloněná smerem dovnitř, a těsně u víka kufru jsou otvory pro odtok vody. Ta voda po dešti sice odteče, ale pomalu a všechno bahno a nečistota z vody zůstane na té nákladové hraně. Jinak infotainment (nebo jak se to řekne) funguje, zatím nezamrzá, občas svítí nějaká chybka, co pak zhasne, to jsem sice ještě nezažil, ale nevadí mi to. Celkově OCT4 hodnotím jako povedené auto, ale uvnitř bylo designované debilama.
  10. Starší téma, ale stále aktuální. Bylo aktuální i pro mne. V předchozím autě Octavia 3 s Bolerem a aktivovaným MirrorLinkem (ML) jsem používal plné zrcadlení přes ML s připojením starším telefonem Samsung, které byl využívám jen v autě, tzn. na displeji jsem měl všechny možné androidové aplikace, které jsem nainstaloval na (drátem připojený) Samsung. Toto mi plně vyhovovalo, a navíc to neblokovalo připojení mého běžného telefonu přes bluetooth na handsfree systém auta. Prostě paráda. Zkusil jsem to takto připojit i do mé nové OCT 4, s Bolerem a ML, ale tam se to přes ML nechytlo. Snaha jakási byla, ale nespojilo se to, plné zrcadlení tedy nebylo. Hledal jsem na internetu další možnosti, nejlepší informace asi najdete na FCB skupině Miloše Horáka, která se jmenuje "Škoda MirrorLink, Android auto a Carplay". Řešení mám nyní perfektní, ale nebylo to bohužel zadarmo. Vlastně za dost draho, ale mě to zato stálo. Použil jsem zařízení KyeBriq Briq3-Pro. Je to vlastně Android telefon bez displeje, který předstírá, že je Apple a do displeje auta se dostane přes tento kanál Carplay. Nicméně to není uzavřený systém, a můžete využívat všechny vaše oblíbené aplikace, které si na na Android nainstalujete. Musí být připojený drátem na USB-C v autě, ale umí i vygenerovat bezdrátové připojení na váš osobní mobil - Apple nebo Android, pokud to nyní v konfiguraci auta nemáte (já jsem to měl, tak to pro mne nebylo důležité). Samotné bluetooth v autě neblokuje. Takže já tuto jednotku KyeBriq využívám na ovládání všeho na displeji, všechny oblíbené aplikace, navigace, browsery, filmy atd. ... kdo má může třeba spotify, netflix, youtube ... a přitom mám svůj vlastní telefon přes BT napojený na handsfree auta. Data sdílím do KyeBriq přes hotspot ze svého telefonu. A nebo se dá dát přímo do KyeBriq datová SIMka. Jakékoli nastavení infotainmentu či jeho systémy stále fungují, to připojení KyeBriq je pouze pod volbou Apple carplay, ale po startu auta se nahodí automaticky, pokud bylo aktivní při posledním vypnutí auta. Pokud byste někdo chtěli jít touto cestou, na zmiňovaných stránkách Miloše Horáka si zjistěte slevový kód, můžete ušetřit nějaké peníze. Pozor, prodejce zařízení zasílá KyeBriq jednotky ze Singapuru, tedy z "mimo EU", doprava sice drahá, velmi rychlá, ale zadrží vám to u nás dopravce UPS kvůli proclení a DPH. (hehe, konec reklamního okénka, nejsem ve vztahu s nikým, koho jsem jmenoval, ani od nich neberu provize 🙂 )
  11. Tak plugin hybrid určitě cesta je, spojuje to výhody obou systémů, ale kromě nesporných výhod, které dobře popsal výše michal2009, má také logicky nevýhody, které vyplývají z použitého řešení: auto je dražší (samozřejmě otázka cenové politiky výrobce), auto je technicky složitější (časem více problémů), a pokud chci "zadara" dobíjet ze solárů, tak jen přes den v létě. Pokud to mám doma a přes den jsem autem v práci, tak jedině dobíjet přes noc, z masivních úložných skladovacíh baterií, a to už není "zadara", ale "zadraho". Tzn. zase to bude velmi dobře vyhovovat určité menší skupině uživatelů, ale většině ne. Osobně se mi hybridy líbí, ale rizikové budou hlavně pro ojetiny. Prvních pár let v záruce u nového auta bude vše u hybridu fungovat dobře, ale potom? ... Třeba po deseti letech a po 200 tis.km? ... pokud je zvyklostí uživatele měnit auto za nové po třech letech, jako to dělají třeba firmy, tak ho nemusí ani trápit zakarbonovaný motor po krátkých jízdách. Pokud chce auto na deset a více let, bude hybrid rizikovější. Jinak faktem je, že se tomu časem asi nevyhneme, např. u OCT4 pokud nyní chcete benzínový motor TSI a automat, tak už je k dispozoci jen motor mild-hybridní, s podporou elektromotoru.
  12. Nevím, zda to to už nebzaznělo, ale ještě lze uvést Hyundai i30 combi, možného jako alternativa/konkurence OCT, s benzínovým motorem. Pozor letos bude facelift, což může zamíchat s výbavou, motory i cenou. Výhody HYU i30 oproti OCT: cena - lepší výbava v základu+výkonný motor, např. za cca cenu OCT v manuálu lze mít srovnatelnou i30 s automatem. Aktuálně kratší dodací lhůty než u OCT. Nevýhody HYU i30 oproti OCT: menší vnitřní prostor pro osádku a menší kufr, a něco horší zpracování (to je spíše pro detailisty), menší autorizovaná servisní síť. Jinak se samozřejmě liší designově, ale to je věc osobního vkusu každého soudruha.
  13. Pozor, za chvíli se objeví jedno zwíře a řekne nám, že jsme "out". :-) Podle mého názoru má ČNB sama velké máslo na hlavě. Hlavním posláním ČNB, dle našich zákonů, je péče o cenovou stabilitu, a ceny jsou stabilní, když je inflace nulová. Dalšími úkoly ČNB jsou dohled a kontrola nad finančním systémem, a dále vydávání bankovek a mincí. Jenže v ČNB si to už dávno nějak popletli, a myslí si, že jejich hlavním úkolem je podporovat ekonomiku, a tedy velké podniky. Uvažují tak, že podpora podniků -> bohaté podniky -> bohatí zaměstanci -> blahobyt .... takže třeba před pár lety několik let uměle oslabovali korunu, čímž (možná) pomohli exportujícím podnikům, ale zcela jistě tehdy okradli všechny občany (bylo drahé všechno zboží z dovozu) a podporovali tak inflaci. Nyní, kdy by další růst úrokových sazeb zadusil inflaci, ale zadusil by i podniky, tak ČNB drží sazby nízko, a tím znovu podporují inflaci, resp. s ní málo bojují. Dalo by se říct, že ČNB se chová aktivisticky, a ne podle zákona. Taková je už dnešní doba. Těžko říct, co je správné, a pro koho. Velkým viníkem současné inflace jsou naše vlády, ta minulá (nalila mezi lidi spoustu peněz za nicnedělání), a i ta současná (dopustila brutálně drahé energie, které jsou jedním z hlavních motorů inflace u nás), a nic nedělá se zadlužováním státu. Takže viníky vysoké inflace u nás jsou: vnější vlivy, vláda, a aktivistické chování ČNB.
  14. V Číně se s e-auty žádný tradiční evrpský výrobce nebude chytat, možná jen US imidžovka Tesla, protože je to nová technologie, kde nemají technologický a patentový náskok, a nákladově jim to nemůže vyjít. Ani kdyby ty fabriky měli přímo tam. Ano, celý auto-průmysl se tranformuje na elektromobilitu, ale nyní zákazníci ta drahá e-auta nechtějí. Je možné, že je průmysl 10 let napřed, a zákazníci to zatím nepochopili, a nebo že jim za 10 let průmysl nabídne opravdu nového brouka levný lidový wagen e-auto. To ale nevíme. EDIT: DušanV mě předběhl, sorry.
  15. Možná jsem zaprděnec, ale každá nová konkrétní informace o výhodností aplikace e-aut nebo konkrétní ukázka od nadšenců, mne utvrzuje v tom, že dnes e-auta jsou vhodná jen pro poměrně úzkou skupinu uživatelů, ale vůbec ne pro masovou mobilitu, ani soukromou, ani pracovní/užitkovou. Co bude za 15 let, nechci spekulovat, ani pesimisticky, ani optimisticky. Ekonomicky neutrální je předpoklad, že všechno bude stejně. Osobní vozy: video propagátor ElectroDad jel s dětmi do Itálie na lyže s elektrickým Mustangem. Zpět cca 800 km, to je třikrát hodina nabíjení, pochvaloval si, jak si při těch pauzách odpočine, a celou cestu sledoval na displeji dojezd jako jouda. Takto já to nechci. Já bych normálně dolyžoval, ve čtyři odpoledne vyjel domů, a o půlnoci doma šel spát, a další den normálně do práce. S normálním autem. Užitkové vozy: naše radnice nás ve svém plátku informovala o pořízení malého zametacího el-vozidla Glutton Zen. Výhoda: je to tiché, takže od 6 hod. ráno to může zametat v centru a nebudí lidi. Nevýhoda: dojezd na nabití 8 hodin, tzn. jen jedna směna, na stejnou obslužnost 2x 8hod. tedy potřebujeme zakoupit dvě elektrická vozidla místo jednoho tradičního. Cena: pravděpodobně o dost vyšší, než klasické pracovní vozidlo, ale bude tam dotace, tak to zaplatí někdo jiný. .. kdo? .. asi já ze svých daní.
×
×
  • Vytvořit nový...