Pánové, spotřební elektronikou se žívím už 46 let a už jsem lecjaké změny formátů, systémů a pod. zažil. Něco se uchytilo, něco zapadlo. Ale jeden trend je nezvratný. Říkejte si co chcete, dohadujte se o kvalitě, ale vše spěje do digitalizace. V záznamu obrazu, zvuku a i v jejich přenosu. Můžete to kritizovat, zatracovat ale nic s tím neuděláte. Kdepak skončily cívkové magnetofony, kazetové wolkmeny, fotografické aparáty na celuloidový film, analogový přenos televizního signálu atd. Prostě i rozhlas přechází z analogového přenosu na digitální a to že v současné době je k dispozici obojí je jen pouze přechodný stav. Podobně jako šíření TV signálu začalo v DVBT roku 2008 a po určitou dobu jelo souběžně s analogem, tak nyní máme FM a DAB (DAB+).
_
Důvody jsou technické a na ně navazují i ekonomické. Lepší využití frekvencí spolu s kompresními algoritmy umožňuje větší počet stanic a tím pádem i zlevnění přenosové trasy pro držitele licencí. Je zde samozřejmě určitá setrvačnost způsobená amortizací současných zařízení na vysílací straně a nedostatečným nasycením přijimači na přijímací straně. I z toho důvodu je podle směrnic evropské unie DAB v nových vozech od prosince příštího roku povinné.
-
citace:
Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1972 ze dne 11. prosince 2018, kterou se stanoví evropský kodex pro elektronické komunikace
(303) Koncoví uživatelé by měli mít zaručenu interoperabilitu u všech zařízení, která se prodávají v Unii a která slouží k příjmu rozhlasového vysílání v nových vozidlech kategorie M a k příjmu digitální televize. Členské státy by měly být schopny stanovit minimum harmonizovaných norem pro taková zařízení. Takové normy by mohly být občas přizpůsobeny podle vývoje technologií a trhu.
(304) Rozhodnou-li se členské státy přijmout v souladu se směrnicí (EU) 2015/1535 opatření týkající se interoperability rádiových přijímačů určených pro spotřebitele, tyto přijímače by v zájmu zachování interoperability měly být schopny přijímat a reprodukovat rozhlasové služby poskytované prostřednictvím digitálního pozemního rozhlasového vysílání nebo sítí IP. Tímto způsobem může být rovněž zvýšena veřejná bezpečnost, neboť uživatelé budou moci využívat širší soubor technologií pro přístup k informacím o mimořádných událostech v členských státech a pro jejich získávání.
Příloha XI : INTEROPERABILITA AUTOMOBILOVÝCH RÁDIOVÝCH PŘIJÍMAČŮ A ZAŘÍZENÍ DIGITÁLNÍ TELEVIZE URČENÝCH PRO SPOTŘEBITELE PODLE ČLÁNKU 113
3. Interoperabilita pro automobilové rádiové přijímače Jakýkoli automobilový rádiový přijímač zabudovaný do nového vozidla kategorie M, které je uvedeno v Unii na trh za účelem prodeje nebo pronájmu od 21. prosince 2020, obsahuje přijímač, který je schopen přijímat a reprodukovat přinejmenším rozhlasové služby poskytované prostřednictvím digitálního pozemního rozhlasového vysílání. U přijímačů, které jsou v souladu s harmonizovanými normami, na něž byly zveřejněny odkazy v Úředním věstníku Evropské unie, nebo s jejich částmi se má za to, že splňují požadavek, na který se uvedené normy nebo jejich části vztahují.
Kompletní znění směrnice zde
Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/dab-digitalni-radio-povinna-vybava-aut.A190120_183601_automoto_fdv