Přejít na obsah

Jaromír_Dr

Člen ŠKODA Klubu
  • Počet příspěvků

    7
  • Registrace

  • Poslední návštěva

Oznámení Jaromír_Dr

Bažant

Bažant (2/14)

  • One Year In
  • First Post Vzácný
  • Week One Done
  • One Month Later

Nedávné oznámení

1

Popularita

  1. Ahoj, souhlasím s tebou, i já jsem se dočetl, že: Měňte svíčky (maximálně po 30 000 km) - karbon zhoršuje jejich účinnost. U mého motoru kvůli tomu "odešly" i napájecí cívky ... řídící jednotka je "přetěžovala".
  2. Moje O2 1,6FSI Elegance_2023.pdf
  3. Octavia II 1,6 FSI nadále "slouží" - v současné době 234 000 km Moje O2 1,6FSI Elegance_2023.docx Octavia II, 1,6 FSI, 85 kW, Elegance Vážení kolegové, po přečtení řady příspěvků na těchto stránkách k vozidlu Octavia II, 1,6 FSI, 85 kW, jsem se s Vámi v květnu 2021 podělil o mé tehdejší zkušenosti s tímto vozem a motorem. Možná se to někomu hodilo. Tehdy jsem měl nájezd 203 500 km a v současné době (5/2023) je nájezd 234 000 km. Provoz vozidla se postupně prodražuje, řada dílů si už za tu dobu používání „odsloužila svou“ technickou životnost. V květnu 2021 jsem uvedl: Nastala chvíle zvažování, jak dál, co mne čeká, zda se to vyplatí „dál držet doma“, nebo vyměnit za něco jiného. Je potřebná výměna zadních brzdových kotoučů /jak mi předpověděli na posledním servisu/ a …. co ještě ? => Možné ponaučení - asi by se vyplatilo kvůli spalování a karbonizaci (EGR) používat N98 i na kratší trasy, mít i kratší intervaly výměny oleje (cca po 15 000 km) a možná častěji měnit i svíčky (já - poprvé při 48085 km, pak 137 000, 177 900 a naposled 220 777). Nicméně, řada dílů si za tu dobu „odsloužila své“, dá se očekávat, že pro zajištění provozuschopnosti vozidla přijdou další neodkladné výdaje. Běhen roku 2021 jsem se ale „nerozhoupal“ ke zvažované výměně vozu a používal ho dál. Ty neodkladné výdaje v roce 2021 přišly nakonec na docela dost korun (popsáno detailněji ke konci zprávy), ale nakonec v důsledku aktuálního hospodářského stavu a i zvýšené ceny jak nedostatkových nových vozů tak i bazarových ojetin jsem se rozhodl auto „dál držet doma“ a následně do něho i v roce 2022 investoval další finanční prostředky (rovněž popsáno detailněji ke konci zprávy – chronologický vývoj údržby). Mám tento vůz od roku 2006 (Octavia II, BLF 1,6 FSI, 85 kW, Elegance) a byl jsem s ním dlouhou dobu na výsost spokojen. Výkonem, spotřebou, servisními nároky … až začaly vleklé problémy s chodem motoru. Vše začalo cca od nájezdu cca 170 000 km. Prakticky nedlouho poté, co jsem přestal jezdit delší trasy a vůz převážně využíval k dennímu dojíždění do zaměstnání, tj. krátké trasy (ráno 15 km tam a odpoledne 15 km zpět) a tehdy používal zpravidla N95 (rozmezí let 2010 – 2018) místo předtím používaného N98. Ale po pořádku - historie: nákup 2006, zpočátku výhradně používán N98, servisní prohlídky dle servisní knížky, servis ve značkových provozovnách Škoda (zpočátku Din Bil Stockholm AB, ve Švédsku, kde jsem v té době pracoval a vůz zakoupil), a poté servis v ČR. V posledních letech používám vůz většinou na kratší cesty, cca do 100 km, několikrát týdně, a tankuji zpravidla N95. Verzi N98 jsem zpravidla tankoval v případě cesty nad 500 km, aby byl motor „živější“, tak 1 – 2x ročně. => Pozn. Po výměně ventilu EGR (2019) už opět výhradně používám N98 v dobré víře, že snížím tvorbu karbonových usazenin na ventilech a pístech. Větší výdaje a „opravy“: 2012: kontrolka ABS – činnost snímače brzdového tlaku G201 a následná výměna řídící jednotky ABS (1K0698517B); a dále v tomto roce výměna akumulátoru, který „odešel“ (JZW915105A), 2014 – stahování pravého zadního okna (1Z0839462A); 2015 – kotouče předních brzd (1K0615301AK) – opotřebované a vibrace přenášené do volantu /111 550 km/; 2017 – čelní sklo (1Z0845011BL); 2017 – silentbloky ramen uložení motoru (1K0407183E) /otlačené, nález při STK/; 2018 – opět „odešel“ akumulátor, a dále 2018 – „volná“ ruční brzda, páka až na doraz, tak výměna třmenu zadní kotoučové brzdy (1K0615423M) pří 166 000 km; a bohužel opět čelní sklo …; 2019 – výměna EGR (03C131503B) – při 177 943 km; a poté cívky zapalování (036905715G, 036905715H), 2020 – rozvodový řetěz (03C109158A) + opravárenská sada klikového hřídele (03C198159A) – při 191 670 km => Jinak vše ostatní (spojka, tlumiče, aj. byly v té době původní, tj. v době zveřejnění první zprávy v květnu 2021 / zadní tlumiče byly poté vyměněny až v roce 2022); 2021: brzdy vpředu i vzadu (destičky 1K0698151F, 1K698451P + kotouče 1K0615301AS, 1K061501AJ) a dále pryžové zarážky tlumičů (3C0511359) a manžeta vnějšího kloubu (6R0498203) při 194068 km; 2022 – spojovací tyč stabilizátoru, tzv. „kost“ (1K0505465AA), poté opět EGR (03C131503B), svíčky (10100068AA), a dále zadní tlumiče (1K0513029ES) a levý zámek pásu předního sedadla (1Z1858471C FCN) při 220 777 km. Olej – ano, spotřeba stoupá (zejména od 150 000 km), občas se rozsvítí oranžová ikona „stav oleje“, a proto jsem s sebou vozil litrové balení (Castrol EDGE Professional Longlife III 5W-30), abych stav na místě napravil. Zpravidla se spotřebuje tak litr oleje mezi servisními prohlídkami. ŠA servis standardně dle dokladu o zakázkách při servisních prohlídkách doplňoval a doplňuje Castrol Longlife, servisní prohlídky byly doporučeny a prováděny po cca 30 000 km. Teď jsem se ale (2021) rozhodl výměnu oleje zkrátit na cca 15 000 km - důvody v dalším textu - /problémy s EGR/.1 Zapalování a EGR. Prakticky od nájezdu cca 177 000 se začaly objevovat problémy se zapalováním. Nejprve se rozsvítila kontrolka „motoru“ = systém kontroly výfukových plynů + ztráta výkonu / => tedy výměna ventilu EGR, vyčistit „prý“ nešel, musel být nový. Pak při cestě na dovolenou po 500 km opět kontrolka (+ cukání) – a tak návštěva českého servisu v Chebu => výměna cívky 4. válce + všech 4 svíček. Po dalších cca 1000 km opět „cukání“ => výměna palivového filtru, vyčištění škrtící klapky, a po dalších cca 10 000 km opět kontrolka „motoru“ => zapalovací cívka 2. válce. Pak v r. 2020 (při nájezdu 191 670 km) samovolně rozjeté Ford Mondeo na parkovišti ve svahu zezadu narazilo do mého vozu – drobná oděrka na nárazníku /neřešil jsem to/, ALE při odjezdu se rozsvítila kontrolka „motoru“ a v servisu byla následně detekována chybná poloha snímače polohy vačkového hřídele => měl jsem zařazenou rychlost, hydronapínače byly v základní poloze –> tj. „přeskočený“ rozvodový řetěz. Celková oprava, tj. nový řetěz + opravárenská sada, napínák, těsnění, šrouby + nastavení časovaní ventilů atd. stála 16 000 Kč. /Moje chyba – zařazená rychlost – POZOR na to (!), bylo to drahé …=> řadící páku nechat vždy při parkování „v neutrálu“ !/. Běhen roku 2021 jsem se ale „nerozhoupal“ ke zvažované výměně vozu a používal ho dál, jak jsem psal v úvodu. V červenci 2021 jsem tak nechal udělat servisní prohlídku (205 972 km), včetně výměny motorového oleje a údržby předních a zadních brzd (nové kotouče + destičky), a dále potřebné výměny pryžových zarážek tlumičů a manžety vnějšího kloubu. A pak v polovině února 2022 jsem řešil opravu „tlumených ran“ ze zadní částí vozidla po přejetí nerovností na vozovce (při nájezdu 216 261 km) – ukázalo se, že je prasklá jedna spojovací tyč stabilizátoru, tzv. „kost“. Vzhledem k tomu, že je doporučeno měnit po oba kusy, tj. vždy „kosti“ na celé nápravě, nechal jsem je vyměnit obě a „hluk“ byl odstraněn. Následně vůz v listopadu 2021 úspěšně absolvoval měření emisí a STK. Takže ty neodkladné výdaje v roce 2021 přišly na docela dost korun, ale nakonec v důsledku aktuálního hospodářského stavu a i zvýšené ceny jak nedostatkových nových vozů tak i bazarových ojetin jsem se rozhodl auto „dál držet doma“ a následně do něho i v roce 2022 investoval další finanční prostředky. 1 Hodnocení GARÁŽ.CZ: Motory 1.6 FSI „dojely“ na natažené intervaly výměn oleje, neboť malá třílitrová náplň v motoru rychle zdegradovala. Ten, kdo měnil olej v intervalu 10 až 15 000 km, obvykle takové potíže neměl a někteří mají Octavii 1.6 FSI dodnes a slouží jim dobře. Dalším negativem tohoto motoru byla zrychlená tvorba karbonových úsad na ventilech a pístech. Tj. při následné servisní prohlídce v červnu 2022 při nájezdu 220 777 km bylo nutné mj. řešit odstranění „signalizace“ opětovné závady na EGR (předtím byl měněn v 2/2019) a dále závady zámku bezpečnostního pásu u řidiče (nevypínal zvukový varovný signál). Kromě ventilu EGR a LP zámku bezp. pásu byly dále vyměněny zapalovací svíčky (po 55 000 km), motorový olej (po 15 000 km), filtry, brzdová kapalina, a rovněž oba zadní tlumiče /diagnostikována jejich nedostatečná účinnost – a mj. netěsnily, tekly/. Servisní prohlídka a odstranění závad v autorizovaném servisu přišla cenově (32 700 Kč) prakticky tak na polovinu aktuální hodnoty 16 let starého vozidla s nájezdem 224 500 km. Zatím ale vůz (i motor) dále slouží a ještě nějaký čas asi bude. 2023 - Původně jsem plánoval při nájezdu 235 777 km (tj. po 15 000 km) výměnu oleje a filtrů, ale opětovná závada - kontrolka EGR při nájezdu 233 400 km mne donutila ke změně opatření a servisního plánu. Po konzultaci s techniky, kteří „odhalili“ nejen zanesený EGR ventil, ale i sací potrubí a ventily, jsem se rozhodl přistoupit k celkové dekarbonizaci motoru použitím sady BG 6577 od americké firmy BG Products pro dekarbonizaci benzínových motorů (GDI, FSI, TSI, TCE, THP). Původně jsem myslel, že budu muset jet do Liberce, kde je BG Centrum, ale pak jsem dostal tip na servis „skoro v Praze“ – v Dolních Chabrech, kde příslušné práce provedli –tj. dekarbonizaci sání, spalovacího prostoru, ventilů, EGR atd. Sice trochu nákladnější proces, ale při porovnání s náklady v předchozích letech (2x EGR, palivová pumpa, 3x zapalovací cívky + 3x svíčky, palivové a vzduchové filtry, výměny „degradovaného“ oleje + práce) tak to zase nebylo teď až tak hrozné. Trvalo to 10 dní … natlakování a výplach vodíkem, chemie BG, tlakové čištění… a v současné době vše funguje „jak před lety“ – komprese, výkon, snadné startování atd. Řídící jednotka už nemusí „vymýšlet způsoby“, jak udržet správný poměr směsi, výkon, emise atd. – a nájezd 234 000 km. Současně mi doporučili přejít na olej s menším obsahem síry, aby se snížilo „opětovné“ riziko zanášení motoru: Petro-Canada Supreme Synthetic C3-X 5W-30 (Splňuje mimo mnoha jiných norem i normy VW pro vozy Škoda ve viskozitě 5W-30, tj. VW 504.00 (zážehové) a VW 507.00 (vznětové)). // „Dvojková“ Octavia byla na trh uvedena v roce 2004 , a modernizací prošla na sklonku roku 2008. První generace byla po představení následníka (II) pak dále úspěšně prodávána pod názvem Octavia Tour. - Celkem bylo vyrobeno 2 604 100 kusů Octavií druhé generace.
  4. Zdravím majitele Octavia II, konkrétně s motorizací 1,6 FSI. A k mému předchozímu článku doplním, že Octavia II 1,6 FSI nadále "slouží" - v současné době 230 487 km (mám ji od r. 2006). V polovině roku 2022 (220 777 km) byl ale trochu větší servis - opětovná závada EGR, nové svíčky, olej, filtry a rovněž oba zadní tlumiče /nedostatečná účinnost a částečný únik náplně/. - Pokud vše půjde dobře, někdy v březnu / dubnu 2023 - při nájezdu 235 777 km (po 15 000 km) plánuji výměnu oleje a filtrů. Jako palivo kvůli spalování a karbonizaci (EGR) výhradně používám N98. Celkem pozorně sleduji "potřebu dolévat" olej, zpravidla se kontrolka rozsvítí po cca 1500 - 3000 km / naposledy při 229 500, kdy jsem doléval cca 0,25 - 0,3 l. Jaromír
  5. Zdravím, mám ji od roku 2006, najeto 217 500 km. Řetěz a rozvody měněny cca v 200 000 - po "postrčení" na parkovišti od uvolněného auta a přeskočení rozvodů. Zatím slouží dál. Jaromír
  6. Vážení kolegové, po přečtení řady příspěvků k vozu Octavia II, 1,6 FSI, 85 kW bych se chtěl s Vámi podělit o mé zkušenosti s tímto vozem a motorem. Možná se budou někomu hodit. V současné době nájezd 203 500 km. Mám tento vůz od roku 2006 (Octavia II, BLF 1,6 FSI, 85 kW, Elegance) a byl jsem s ním dlouhou dobu na výsost spokojen. Výkonem, spotřebou, servisními nároky … až začaly vleklé problémy s chodem motoru. Vše začalo cca od nájezdu cca 170 000 km. Prakticky nedlouho poté, co jsem přestal jezdit delší trasy a vůz převážně využíval k dennímu dojíždění do zaměstnání, tj. krátké trasy (ráno 15 km tam a odpoledne 15 km zpět) a používal zpravidla N95 (rozmezí let 2010 – 2018). Ale po pořádku - historie: nákup 2006, zpočátku výhradně používán N98, servisní prohlídky dle servisní knížky, servis ve značkových provozovnách Škoda (zpočátku Din Bil Stockholm AB, ve Švédsku, kde jsem v té době pracoval a vůz zakoupil), a poté servis v ČR. V posledních letech používám vůz většinou na kratší cesty, cca do 100 km, několikrát týdně, a tankuji zpravidla N95. Verzi N98 tankuji v případě cesty nad 500 km, aby byl motor „živější“, tak 1 – 2x ročně. Větší výdaje a „opravy“ – 2012: kontrolka ABS – činnost snímače brzdového tlaku G201 a následná výměna řídící jednotky ABS (1K0698517B); a dále v tomto roce výměna akumulátoru, který „odešel“ (JZW915105A), 2014 – stahování prav. zadního okna (1Z0839462A); 2015 – kotouče předních brzd (1K0615301AK) – opotřebované a vibrace přenášené do volantu /111 550 km/; 2017 – čelní sklo (1Z0845011BL); 2017 – silentbloky ramen uložení motoru (1K0407183E) /otlačené, nález při STK/; 2018 – opět „odešel“ akumulátor, a dále 2018 – „volná“ ruční brzda, páka až na doraz => výměna třmenu zadní kotoučové brzdy (1K0615423M) - /166 000 km/; 2018 – opět čelní sklo; 2019 – výměna EGR (03C131503B) - /177340 000 km/; a dále 2019 - cívky zapalování (036905715G, 036905715H), 2020 – rozvodový řetěz (03C109158A) + opravárenská sada klikového hřídele (03C198159A) - /191 670 km/ => Jinak vše ostatní (spojka, tlumiče, aj.) jsou původní. Olej – ano, spotřeba stoupá (zejména od 150 000 km), občas se rozsvítí oranžová ikona „stav oleje“, a proto s sebou vozím litrové balení (Castrol EDGE Professional Longlife III 5W-30), abych stav na místě napravil. Zpravidla se spotřebuje tak litr oleje mezi servisními prohlídkami. ŠA servis standardně dle dokladu o zakázkách při servisních prohlídkách doplňoval Castrol Longlife, servisní prohlídky byly po 30 000 km. Teď jsem se rozhodl výměnu oleje zkrátit na 15 000 km, důvody v dalším textu. /problémy s EGR/. Zapalování a EGR. Prakticky od nájezdu cca 177 000 se začaly objevovat problémy se zapalováním. Nejprve se rozsvítila kontrolka „motoru“ = systém kontroly výfukových plynů + ztráta výkonu / => tedy výměna ventilu, vyčistit „prý“ nešel, musel být nový. Pak při cestě na dovolenou po 500 km opět kontrolka (+ cukání) – a tak návštěva českého servisu v Chebu => výměna cívky 4. válce + všech 4 svíček. Po dalších cca 1000 km opět „cukání“ => výměna palivového filtru, vyčištění škrtící klapky, a po dalších cca 10 000 km opět kontrolka „motoru“ => zapalovací cívka 2. válce. / Pak v r. 2020 samovolně rozjeté Ford Mondeo na parkovišti ve svahu zezadu narazilo do mého vozu – drobná oděrka na nárazníku /neřešil jsem to/, ALE při odjezdu se rozsvítila kontrolka „motoru“ a v servisu byla následně detekována chybná poloha snímače polohy vačkového hřídele => měl jsem zařazenou rychlost, hydronapínače byly v základní poloze –> tj. „přeskočený“ rozvodový řetěz. Celková oprava, tj. nový řetěz + opravárenská sada, napínák, těsnění, šrouby + nastavení časovaní ventilů atd. stála 16 000 Kč. /Moje chyba – zařazená rychlost – POZOR na to (!), bylo to drahé …=> řadící páku nechat vždy „v neutrálu“ !/. Takže chvíle zvažování, jak dál, co mne čeká, zda se to vyplatí „dál držet doma“, nebo vyměnit za něco jiného. Je potřebná výměna zadních brzdových kotoučů /jak mi předpověděli na posledním servisu/ a …. ? => Možné ponaučení - asi by se vyplatilo kvůli spalování a karbonizaci (EGR) používat N98 i na kratší trasy, mít i kratší intervaly výměny oleje a možná častěji měnit i svíčky (já - poprvé při 48085 km, pak 137 000 a naposled 177 900). Nicméně, řada dílů si za tu dobu „odsloužila své“, dá se očekávat, že pro zajištění provozuschopnosti přijdou další neodkladné výdaje.
×
×
  • Vytvořit nový...