Rád bych vás požádal o radu a názory na dvě podivnosti v chování jednoho konkrétního (tedy mého...) motoru 1,6/75kW BSE v Octavii II (r.v. 2005, momentálně najeto cca 350 000 km). Možná spolu souvisí, možná ne.
To hlavní, co mě trápí je něco, co pracovně nazývám "rozjezd jak v autoškole".
Například při rozjezdu na křižovatce zařadím rychlost a pouštím běžnou rychlostí spojku (jak jinak...). Avšak místo plynulého přidání plynu se stane to, že regulace otáček motoru se nějak nepopasuje se zvyšující se zátěží motoru, otáčky prudce spadnou až téměř k volnoběhu, v tu chvíli zaintervenuje v procesu řízení motoru nějaký "krizový manažer" a otáčky prudce přidá. Když se k tomu ještě přičte fakt, že řidič při propadu otáček sám instinktivně přidá trochu plyn, způsobí to s již zabírající spojkou často nemilé "začátečnické" trhnutí při rozjezdu. Dá se tomu vyhnout jen při velmi citlivé práci se spojkou a plynem.
Během jízdy je tento jev rušivý už méně, zřejmě vlivem setrvačnosti hmoty již pohybujícího se auta. Popojíždění v koloně, popřípadě práce se spojkou při jemném couvání je ale samozřejmě otrava.
Druhý podivný jev je:
Při nezařazené rychlosti nelze udržet konstantní zvýšené otáčky, např 2500 ot./min. Sešlápnu pedál a když otáčkoměr dosáhne požadovaných otáček, držím polohu pedálu. Otáčky však téměř vzápětí samy vzrostou dále až třeba k 3200 ot./min, několik vteřin tam vydrží a pak spadnou tam, kde jsem předtím pohyb pedálu zastavil (nebo já někde kolem 4500 ot./min. nevydržím a pedál plynu pustím...). Jev je zachycen na videu v odkazu společně se zachycením dat z diagnostiky, zjistil jsem totiž, že...
...v datech, načítaných diagnostickým softwarem v měřené skupině "054 - regulace otáček", je při volnoběhu motoru je indikován slovně provozní stav "volnoběh", což je samozřejmě správně. Ale stav "volnoběh" je indikován i po sešlápnutí pedálu akcelerace, což už normální určitě není. Tento stav trvá až do otáček cca 2400 ot./min., kdy se změní na "částečná zátěž" a v tu chvíli ale i při nehybném pedálu náhle otáčky vzrostou až na 4200 ot/min. Otáčky jsou softwarem detekovány správně v souladu s otáčkoměrem na přístrojové desce.
Když jsme stejný test zkoušeli na kolegově Fabii (zcela jiný motor, vím, ale šlo nám o to, jak se chová indikace provozního stavu ve skupině 054), tak už po jemném ťuknutí do plynového pedálu se stav v diagnostice změnil na "částečná zátěž", a držel i při přidávání, po puštění následovala "decelerace", prostě všechno šlo tak, jak má. Jen u mě je celé pásmo 600-2400 ot/min indikováno jako "volnoběh".
V posledních dvou letech měněny tyto komponenty za nové:
* snímač otáček
* snímač polohy vačky
* snímač podtlaku v sání
* těsnění sání (horní sání-sání i spodní sání-motor)
* těsnění škrticí klapky (mezi klapkou a sáním)
* lambda sonda před katalyzátorem
* VN zapalovací modul
* zapalovací kabely
* pravidelně svíčky po cca 15 000 km
Předem díky všem majitelům BSE, ale i ostatním, kdo by měli nějakou radu nebo zkušenost!