Celkově jsem za udržení provozuschopnosti xenonů zaplatil víc, než za celý předchozí život za všechny žárovky. Dneska už jsem tak otrávený cenovou a obchodní politikou značkových výrobců, ale také množstvím padělků na trhu, že radši kupuju čínské výbojky za cca 150Kč.
Když mi odešlo to vysokonapěťové trafo (1U0 941 641), ukázala mi to správně diagnostika, proto doporučuji jakoukoliv opravu xenonů začít právě diagnostikou. Teď jsem měl jiný problém, výbojka nejprve tak trochu poblikávala, při další jízdě se už nerozsvítila vůbec. Hláška z diagnostiky vypadala trochu zmateně, něco jako přerušený vodič do vysokonapěťové části. Při rozborce žádný vodič přerušený nebyl, ani žádné viditelné poškození, jen intenzivní zápach "elektroniky". Zkusil jsem vyměnit výbojku (D2S), ale bez odezvy. Tak jsem šel po zdroji zápachu a rozdělal tu hliníkovou krabičku, správně řídicí jednotku xenonového světlometu (1U0 941 651). Tam jsou na výstupu 4 tranzistory FSL11N50A a jeden z nich byl očouzený a roztržený. Přestože jsem nikde nenašel radu, jestli prostá výměna tohoto tranzistoru pomůže, risknul jsem to, varianta výměny celého dílu za nejméně 2990,- Kč byla dostatečně motivující. Nebo tyhle hovádka http://www.ecuservis.eu/ chtějí za repasi jednotky 4000,- Kč. Děsím se, že tohle bude za pár let, až vyschnou zdroje nových dílů, jediná varianta.
Tranzistor v současném provedení IRFSL11N50APBF vyrábí firma Vishay a prodává ho polský zásilkový obchod s českou pobočkou www.tme.eu . Konkrétní odkaz na součástku je http://www.tme.eu/cz/details/irfsl11n50apbf/tranzistory-s-kanalem-n-tht/vishay/
Nedělají osobní odběry, ale varianta dopravy GP Czech Economy je za pouhých 40Kč včetně dobírečného, balné firma neúčtuje, balíček přišel opravdu třetí den od objednání, takže za mě palec nahoru.
Tenhle obchod se mi už jednou osvědčil, jako jediný byl schopný dodat náhradu za mikrospínače, které tak odcházejí v zámcích Fabií i Octavií, kam se hrabe GES nebo GM Electronic.
Zkušenosti s opravou: Koupil jsem si tranzistorů celkem 5, protože jsem je chtěl vyměnit preventivně všechny 4 (jeden rezervní), ale s mým vybavením jsem se docela zapotil při vyprošťování toho jednoho střeleného, tak jsem vyměnil jen ten a šel to rovnou zkoušet, výsledek pozitivní - SVÍTÍ TO!
Každopádně je docela problém už jen vyndat ten plošný spoj z toho hliníkového pouzdra. Musel jsem ho páčit šroubovákem. Docela při tom utrpí chladicí plošky na spodku plošného spoje, jsou tam zalepené pomocí nějakého teplovodivého tmelu, což ani nevím, kde bych sháněl, takže je otázka, jak dlouho jednotka po takovém zásahu přežije. Možná by při demontáži pomohlo to v místech těch styků to nějak zahřát, možná tu má někdo víc zkušeností, tak by se mohl podělit. Momentálně to neřeším - svítím.
Pokud se na tom něco změní, napíšu sem další zkušenost.