Tak jsem se ptal přímo ve Škodovce a přišla mě tahle odpověď. Dávám sem níže její kopii. Ono se na to bude ptát časem určitě víc neználků jako já a rady v manuálu jim na to neodpoví. Taky se předejde dalším dotazům ) PS: vím, že to matadoři budou pokládat za zbytečné informace, protože to dávno vědí, ale jednak nás neználků bude víc a pak jim nebudte muset odpovídat )
Vážený pane xxxxxxx,děkujeme Vám za důvěru, se kterou jste se na nás ve věci DPF filtru Vašeho vozidla ŠKODA Superb 2.0 TDI/103 kW, obrátil. Je námvelmi líto, že Vás potkaly uvedené nepříjemnosti, a jménem výrobního závod ŠKODA Auto se Vám za ně omlouváme.Filtr pevných částic zachycuje a ukládá pevné částice (saze) vzniklé při spalování. Jakmile se filtr zanese, je nutná jeho regenerace, která může mít dvě podoby-aktivní a pasivní. Regenerace znamená vyčištění filtru spálením zachycených pevných částic (sazí), které se přemění na CO2. Vozidlo tak splňuje povolené množství pevných částic produkovanými naftovým motorem. Kritické jízdní podmínky vedou k rychlejšímu zanášení filtru a řidič je pak častěji vyzván k provedení aktivní nucené regenerace DPF. Mezi takové podmínky patří dlouhodobé používání vozu ve městě, jízdy na krátké vzdálenosti, časté studené starty, jízdy bez dosažení provozní teploty motoru, agresivní styl jízdy (sešlápnutí plyn. pedálu je buď 0% nebo 100%), závada motoru nebo špatné palivo. Jde tedy především o jízdy s částečným zatížením motoru, kdy se filtr postupně zanáší a nedochází k jeho regeneraci. Týká se to především vozů provozovaných ve větších městech.Pasivní regenerace DPFprobíhá automaticky během používání vozu. Při vyšším zatížení motoru se zvyšuje teplota výfukových plynů ve filtru na úroveň, která umožňuje přirozenou přeměnu zachycených sazí na CO2, a tím vyčištění filtru. Ve filtru je nutná teplota minimálně 600 °C.Pasivní regenerace není možná za těchto podmínek:- motor není zahřátý na více jak 50°C,- motor pracuje v částečném zatížení (jízda ve městě, pomalá jízda v koloně aut),- jízda s nízkými otáčkami motoru (do 2000 ot./min),- běh motoru na volnoběžné otáčky.Při pasivní regeneraci nedochází k "pozdnímu" vstřikování nafty, takže se zde neprojevují odchylky ve spotřebě paliva nebo výkonu motoru. Přizpůsobením stylu jízdy může být dosaženo menšího zanášení filtru pevnými částicemia zároveň může docházet častěji k samočinné regeneraci. Tím se sníží celková pravděpodobnost, že řidič bude vyzván k zahájení aktivní nucené regenerace.Aktivní regenerace DPF - samočinnáprobíhá při normálním provozu v případech, kdy řídící jednotka motoru zaznamená zaplnění filtru nebo po ujetí 400 km od poslední regenerace. Při samočinné aktivní regeneraci dochází ke změně vstřikování paliva, která má za cíl zvýšení teploty ve filtru. Aktivní regenerace DPF - nucenávyžaduje spolupráci řidiče! Řidič je k aktivní regeneraci filtru vyzván rozsvícení kontrolky. Po té je třeba v nejkratším možném čase zahájit nucenou regeneraci tím, že řidič bude dodržovat rovnoměrnou rychlost nad 60 km/h po dobu cca 15 min. Za těchtopodmínek dojde na základě pokynů řídící jednotky motoru ke spálení zachycených pevných částic a filtr se vyčistí. Je ovšem nutný motor zahřátý na provozní teplotu, udržovat konstantní otáčky motoru v rozmezí 1800-2500 ot./min při zařazeném 4. nebo 5. rychlostním stupni a udržovat stálou rychlost nad 60 km/h (to vše, pokud to okolní podmínky a dopravní předpisy povolí). Pokud řidič nedodrží výše uvedené požadavky, přepne řídící jednotka vozidlo do nouzového režimu. Aktivní regenerace DPF není možná za těchto podmínek:- motor není zahřátý na více jak 50°C,- je nutné časté zastavování,- časté prudké zrychlování na plný plyn,- jízda při konstantních otáčkách nad 3250 ot./min,- volnoběh motoru, který trvá déle než 1 minutu.V průběhu aktivní regenerace může dojít k mírnému zvýšení spotřeby paliva, k mírnému snížení výkonu, případně může řidič zaznamenat hrubší chod motoru. Příčinou je "pozdní" vstřikování nafty, která se později vznítí, čímž dojde ke zvýšení teploty spalin ve výfukovém potrubí. Tím je dosaženo potřebné vyšší teploty pro spálení zachycených sazí.Ve vozech ŠKODA se nachází přídavná nádržka pro aditivum o objemu 4,5l v prolisu pro rezervní kolo. Aditivum je nutné doplňovat cca po najetí 120 000 km (je to v závislosti na provozní spotřebě paliva). Aditivum je automaticky dávkováno do palivové nádrže po každém dotankování v poměru cca 1 l aditiva na 2800 l paliva. Natankované množství paliva je zjišťováno řídící jednotkou motoru na základě vyhodnocení údajů z čidla pro zásobu paliva. Pokud budete mít doplňující otázky, neváhejte nás opět kontaktovat. S pozdravem z Mladé Boleslavi Jan Chmelo, PST - Péče o zákazníka / Kundenbetreuung / Customer CareŠKODA AUTO a.s., Tř. Václava Klementa 869, 293 60 Mladá Boleslav, Czech RepublicT +420 326 8 16111, F +420 326 8 16221Sks.service@skoda-auto.cz, www.skoda-auto.com