Zdravím, jsem hrdým majitelem O1 1.6MPi 75kW BFQ 2004. Kupováno 148 xxx km - nyní 183 600 km.
Pročetl jsem snad vše co se mých problémů týče a chci se jednoznačně rozhodnout jak dál.
S autem nejsou problémy kromě níže popsaných jevů, měněny tlumiče Bilstein B4, přední silentbloky ramen, zadní silentbloky, zadní dorazy.
O tomto motoru všichni víme - špatné pístní kroužky odchází relativně brzo - průnik oleje do spalovacího prostoru, únik kompresního tlaku do prostoru oleje, chrčení z víčka oleje, atd atd...
Takže shrnu své problémy a prosím všechny co se s tím setkali, vyřešili, prostě něco ví aby komentovali a podělili se o své názory.
Problém při koupi: předchozí majitel upozornil na "žravost oleje" - vyřešeno dočasně novými trubkami od váhy vzduchu s tím spojovacím krčkem pod víčko oleje, trubkou co vede od víčka oleje dolů u olejového filtru, na foru jsem viděl fotky jak to měl někdo rozleptané a zalomené dole, špatný výpustní šroub olejové vany - strhaný závit - neustálá netěsnost přes různá těsnění - nový závit, vlastnoručně udělaný šroub + gumový O kroužek.
Je do delší dobu co se rozsvítila kontrolka motoru - prvně při prudkém dešti, pak zhasla, pak opět při dešti a zůstala trvale - diagnostika vysoké napětí lambda 1 + něco s EGR ventilem... nechávám svítit, problémy to nedělá, nic nepociťuji - ale chci odstranit závadu.
Při dešti se mi asi 4x stalo, že auto chcíplo natvrdo, zůstala jen osvětlení z baterky cca 2 minutky nelze nastartovat - nechápu čím nebo proč... stalo se opravdu jen při velikém lijáku - alternátor v pořádku, napětí jak má být, řemen zánovní - sice nevím kolik mé odježděno ale vypadá velmi dobře. Rozvody Continental v 116tkm.
Už nesnesitelně tloukli silentbloky předních ramen, výměna - ale přetrval problém při přejedu nerovností, je slyšel tlučení - soudím gumy stabilizátoru - na ruční pohyb se nezdá nic utrženého, nebo s větší vůlí ale stejně je brzy vyměním.
Občas se hezky zprudka odpíchnu, mám zimní gumy na ráfcích, které potřebuji pro nové gumy - při podhrábnutí na asfaltu kola prokluzují ale motor, resp. celé auto poskakuje jako koza, myslím, že bude nutná výměna dílu pod názvem Vzpěra nápravnice zadní - myslím tím tu tyč kolmo k nápravnici do bloku převodovky nebo bloku motoru dole tuším.
Takže hezky shrnu svůj názor: pístní kroužky stažené pod nánosem karbonu a spáleného oleje, tlak z detonace pak je možno "cítit" po otevření víčka oleje ( zajímavé, že z měrky oleje nejde ani lehký vánek ), tlak z detonací trhá hadice pro odvod olejové mlhy zpět do vany v tom krčku, olej se spaluje - zanesený EGR ventil - nejspíše špatná funkce, lambda sonda - chyba vlivem zničení od nespáleného oleje.
Další problémy které mohou nastat - škrtící klapka - zanesení/ zničení vlivem olejové mlhy, zničení katalyzátoru ( emise naprosto v normě - zatím ), zničení druhé lambda sondy, poškození různých druhů těsnění z důvodu tlakování olejového prostoru ( nejde mi do hlavy: tlak z detonace odchází do olejového prostoru, ten vede do sání, proč tedy hadice chrlí olej z krčků vlivem zřejmě vysokého tlaku? a proč nejsou problémy v chodu motoru - váha, zváží ale ten tlak co stejně uchází se dostává do procesu a tudíž by měl nějak postihnout chod )
Můj plán? výměna pístních kroužků, gufera ventilů - těsnění spojená s rozebráním a složením motoru, nové hadice - trubky, silentbloky, vyčištění EGR ventilu, výměna škrtící klapky - možná by se dala vyčistit, není moc špinavá ale dočetl jsem se, že se akorát tak zničí, takže jistota je jistota, další věc by byla dobrá asi i spojka když to bude hezky rozebrané - je lepší udělat naráz, nebo je výměna spojky jednoduchá a nemusí se nějak extra něco rozebírat?
Finančně počítám 8-10tis materiál + práce.
Na závěr: snad jsem to shrnul vše hezky nějak srozumitelně, prosím tedy o nějaký koment ohledně toho nebo rady, tipy, triky a nevím co ještě. Někdo si asi říká, zbytečně vyhozené peníze, dolej olej a jezdi.
Odpověď na to: zatím jsem to tak dělal, ale problémy se zřejmě začínají hromadit a to co proleju v oleji ( 0.5l - 1l / 3000km - zřejmě to podle odpovědí zde na foru není moc, ale nebaví mě to, 5w40 200kč/l ) raději vhodím do řešení problému a budu doufat, že mi auto do 300-400tkm vydrží bez větších problémů.
Díky za všechny odpovědi.