Přejít na obsah

Výměna chladící kapaliny


Vlastik1

Doporučené příspěvky

Kdo měnil chladící kapalinu na Fabii 1 ? Proč píšou, že se po vypuštění a nalévání nové chladící kapaliny musí vyndat snímač teploty chladící kapaliny ? Pak nalít kapalinu a znova snímač teploty namontovat ? Zjakého důvodu toto je a kde se snímač teploty chladící kapaliny nachází ? Prý někde na termostatu. Poraďte.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jediný důvod, který by vyjmutí čidla mohlo mít, je odvzdušnění chladicích kanálů v bloku a hlavě - to čidlo je přece jen skoro v nejvyšším bodu soustavy a pokud se vyndá, kanály se zaplní mnohem snáz, než když po natočení motoru musí všecky bubliny vytlačit vodní pumpa...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, myslím si že ty postupy se v rámci koncernu nijak zvlášť lišit nebudou - fyzikální zákony neojebeš, takže pochybuju, že by v 1,4 16V nešel vzduch v kanálech do nejvyššího místa v systému - a odtamtud ho dostaneš nejjednodušším způsobem právě tím otevřením otvoru pro termistor.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přesně tak, v knížkách to píšou u 16V-1,4. A to je přesně můj případ. Akorát jsem nevěděl, proč to čidlo teploty nusí ven při výměně kapaliny. Jestli je to k vůli odvzdušnění tak OK.

Editováno: , autor: Luďa
necituj předchozí příspěvky
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, myslím si že ty postupy se v rámci koncernu nijak zvlášť lišit nebudou - fyzikální zákony neojebeš, takže pochybuju, že by v 1,4 16V nešel vzduch v kanálech do nejvyššího místa v systému - a odtamtud ho dostaneš nejjednodušším způsobem právě tím otevřením otvoru pro termistor.

V DP k 1.4 16V to prostě není, o to mi jde.

Nepopírám, že to může být k nečemu, to vyjmutí čidla.

I když osobně nechápu, jak to může pomoc když skříň termostatu je níž než hlava, a když jsem čidlo měnil tak mi tak litr vytekl, právě z hlavy.

Po dolití se to odvzdušnilo samo.

Takže jak to budu dolívat a odvzdušňovat, když to z toho teče, kor při nastartování?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Spíš asi jde o to, že když nalíváš kapalinu, teče nejdřív do dolní části motoru a vytěsňuje vzduch nahoru. Pokud je studený = zavřený termostat, nemá ten vzduch kudy utéct a zadržuje vtékání kapaliny. Čerpadlo pak musí vytlačit víc bublin, než při manuálním vypuštění vzduchu - prostě po vypuštění vzduchu nemusíš tolik dolívat do expanzky...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 měsíce později...

Pokud u studeného motoru vypouštím chladící kapalinu, vyteče mi jen necelých 3 litry. Je to tím, že termostat je zavřený? Jak se dostane kapalina z bloku motoru? Na předešlých vozech jsem měl vypouštěcí šroub i na bloku motoru. Fabia to nemá.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnes jsem řádně zahřál motor (AUA)aby se otevřel termostat a vypustil chladící kapalinu. Vytekly zase jen 3 litry a to i když jsem pomáhal tlakem vzduchu do expansky.Kde je zbylých 2,5 litrů? Jak to že nevytečou? Může mi to někdo vysvětlit?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Něco zůstane v bloku, něco v topení... Stejně bys to měl několikrát celé propláchnout destilovanou vodou, než tam naleješ čerstvou směs - vždycky nalít, ohřát, vypustit... Aspoň 3x - 4x dokola, než naleješ novou kapalinu - tu naředit na cca -40°C, nalít jen do poloviny až 3/4 expanzky, natočit, ohřát aby se promíchala se zbytkem destilky v systému, přeměřit a dolít/domíchat na potřebnou hustotu = bod tuhnutí kolem -25 až -30°C.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

vymeniť celú kvapalinu je potrebné iba v prípade ak meníš chladič, alebo motor, lebo anikorózna zložka obsiahnutá v kvapaline upraví vlastnosti napr. nového chladiča zvnútra, ale meniť kvapalinu iba preto lebo to predpisuje výrobca je úplne zbytočné, je to iba biznis pre výrobcu nemrznúcich kvapalín.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo, naleješ destilku - ale POTOM novou směs nalíváš míň ředěnou a počítáš s tím, že nějaká destilka už je v systému - proto je napsáno, že se má nová náplň po výplachu naředit na -40°C, to znamená skoro čistý koncentrát, nalejt do systému, natočit motor a nechat proběhnout, až se začne horem vracet do expanzky nebo až se sepne větrák na chladiči - to už bude promíchaná s tím zbytkem destilky v bloku a v topení. Pak se kapalina změří na bod tuhnutí a podle potřeby doředí/doleje na takovou hustotu, aby tuhla v našich podmínkách při cca -25°C. Tu výměnu nemá cenu dělat moc často - mám pocit, že předepsaná výměna je po 2 letech, já ji dělám tak po 4 - protože vždycky je nějaká netěsnost, kterou během roku část kapaliny ztratíš a jak ji doplňuješ, doplňuješ i nová aditiva. Nesmíš samozřejmě dolívat jen čistou destilkou. Ale vyměnit se to po nějaké době musí - i kdyby jen proto, abys dostal z chladicí soustavy kapalinu, která obsahuje rozpuštěná svinstva, zbytky spálených látek, průsaky oleje a kdo ví co všecko - co se za několik let různými i mikroskopickými netěsnostmi do ní dostane. Starý "žlutý" Fridex se musel měnit každý rok, na pozdější "modré" kapaliny určené pro motory s hliníkovými hlavami se dalo jezdit celoročně - a zhruba tak ty 2 roky, pak ztrácely účinnost - ne nemrznoucí schopnost, ale spíš protože ztratily tu protikorozní ochranu. Nejmodernější kapaliny označované G12 (růžovočervené) vydrží v pohodě déle - jak říkám, klidně i 4 roky při občasném dolití koncentrátem. Je to i tím, že chladicí systémy jsou líp těsněné a do chladicí kapaliny se nedostává tolik nečistot z mazání a spalovacího procesu. Značkové servisy si krejou prdel a kapalinu mění pro sichr po 2 letech - právě z toho důvodu, aby měly zaručeno, že nedojde ze strany výrobců kapalin k popření odpovědnosti za případné problémy.

Chladicí kapalina se každopádně musí vyměnit (a chladicí systém důkladně vypláchnout) v případě, že ji nouzově doplníš jakoukoliv druhově jinou kapalinou - třeba právě tou starší "modrozelenou" (nouzově lze), vodou z vodovodu = nedestilovanou případně dokonce nečištěnou vodou z nějakého přírodního zdroje (potok, rybník), nebo třeba ve velké nouzi třeba nějakým nápojem. Stejně tak v případě, že se vyrazí těsnění pod hlavou nebo jakkoliv mechanicky poruší chladicí soustava - průraz chladiče, prasknutí hadice nebo topného tělesa.

A malá poznámka proti ojebávání některých prodejců - označení G12+ nebo G12++ na láhvi/kanystru s kupovanou kapalinou neznamená jiné složení nebo nějakou "lepší" kapalinu, je to jen označení koncentrovanějšího roztoku shodné kapaliny = musí se víc ředit, aby se dosáhlo běžné koncentrace.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...