Přejít na obsah

Syntetika vs. Polosyntetika


Pavel Píša

Doporučené příspěvky

Ahoj,

chystám se na výměnu oleje. Mám Fabia r.v. 2003/6V. A rozhodl jsem se měnit olej sám, ale dvě předchozí výměny nebyli prováděny v autorizovaném servisu Škoda. Byli měněny u automechanika a nevím co tam lil za olej. Mám na mysli jestli syntetiku nebo polosyntetiku. Je to na závadu když se mísí tyto dva oleje? Nebo může dojít k poškození motoru? A tímto bych se chtěl zeptat na nejvhodnější druh oleje pro tento motor. Předem Dík

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ja nechápu lidi co řeší "syntetický, polosyntetický", téměř žádný olej na trhnu NENÍ plně syntetický a i .....když vybíráme vhodný olej, řeší se dle normy schválené výrobcem a viskozity ;)

je dobrý něco o si o olejích načíst, ať člověk neplatí zbytečně víc peněz za olej, který mu nepřnese naprosto nic, ba naopak může i uškodit....

http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=clanky_mytus3

zde celkem zajímavé informace:

http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=zajimavosti_komentare

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

U polosyntetického oleje jsem měl úbytek oleje během provozu, proto taky dávám již plnou sntetiku, která víc vydrží tepelné a mechanické namáhání. A dodržovat normu.

a jaký olej si máme představit za pojmem polosyntetika a plná syntetika?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdravím, otorové oleje jsou dnes pouze dobré nebo ještě lepší, samozřejmě pokud vyloučíme levné oleje pro staré a ještě starší motory. A je úplně jedno, jestli jsou takové nebo makové. Já si dovoluji při plném vědomí tvrdit, že v maloobchodním prodeji neexistuje ani jeden plně syntetický motorový olej. Každý olej má menší či větší podíl minerální složky, i když je na etiketě napsáno "syntetický" nebo "plně syntetický". Některý výrobce na etiketě alespoň uvede např. "vyrobeno syntetickou technologií","vyrobeno HC technologií", "vyrobeno HT syntézou" či nějak podobně, jiný stále trvá na plně syntetickém oleji. Vím spolehlivě minimálně o jednom případu oleje SAE 5W-40 známého výrobce, ve kterém není ani stopa syntetického oleje, přesto se na etiketě skví text "plně syntetický".

Ještě větší zmatek v pojmech syntetický a minerální vznikl zejména v posledních pěti letech, kdy po nešťastném rozhodnutí amerického úřadu pro reklamu začaly být jako syntetické označovány i kvalitní minerální oleje. Technologie výroby minerálních olejů už opravdu došly tak daleko, že vlastnosti kvalitních minerálních a syntetických olejů se téměř vyrovnaly. Jedná se tak o neustálý boj obchodníků, kteří by "syntetický olej " říkali nejraději téměř každému oleji, protože zákazníci na to dobře slyší, a chemiků, kteří vyvíjejí technologie a vyrábějí oleje.

Fenomén syntetických, polosyntetických a minerálních motorových olejů se projevuje i v tom, že těmito termíny jsou často určovány jak viskozitní vlastnosti, tak i kvalita olejů. Přitom to spolu ale vůbec nesouvisí. Z minerálních olejů lze namíchat olej s jakoukoliv viskozitou, ale ta přece nic neříká o kvalitě oleje.Výkonové vlastnosti, tzn.kvalita olejů, jsou dány především použitou aditivací. Ta je rozhodující pro konečnou kvalitu motorového oleje. Samozřejmě, že také záleží na kvalitě základových olejů, ať už syntetických nebo minerálních, kterých máme několik typů s různou kvalitou. Ale to už bychom zabíhali příliš do podrobností.

Kvalita oleje je zřejmá především ze specifikací uvedených na etiketě obalu. Vezměme si jako příklad oleje SAE 15W-40, 10W/40, 5W-40 a 0W-40. Všechny mohou mít výkonovou specifikaci ACEA A3/B3, příp.i B4. Z toho je zřejmé, že výkon, kvalita a životnost, např. olejů SAE 15W-40 a 5W-40 či 0W-40, může být naprosto stejná. Rozhodně tedy neplatí, že čím je údaj xW nižší, tím je vyšší kvalita a životnost oleje a olej vydrží v motoru déle. To je naprostý nesmysl. Oleje SAE 0W-40 či 5W/40 mají lepší viskozitní vlastnosti, rychleji se v motoru dopravují na všechna mazaná místa, ale kvalitou a životností jsou stejné jako oleje SAE 10W-40 či 15W-40, tj.úspěšně prošly stejnými motorovými testy, kde všechny dosáhly vyhovujících výsledků.

Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Ostatně i respektované instituce API, SAE a ACEA je také na začátku 90. let minulého století vyřadily ze svého slovníku. :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 měsíců později...

Včasná výměna oleje je důležitá:

Naše poznatky z provozu motorů 1,2 l HTP v České republice jsou následující: na bezporuchový chod tohoto motoru má zásadní vliv kvalita motorového oleje. Ta vzhledem k příměsím síry v našich palivech rapidně klesá, dle našich zkušeností je olej v benzinovém motoru po ujetých 7 500 km prakticky bez přísad a paradoxně čím kvalitnější olej použijete, tím rychlejší bude jeho degradace.

Specifikem motoru 1,2 l HTP je vysoká teplota oleje, daná nevhodným umístěním katalyzátoru před hlavní olejový kanál v bloku motoru (páni konstruktéři zapomněli při využívání metody konečných prvků používat zdravý selský rozum). Pokud olej v motoru necháte déle jak 10 000 km (ano zásadně se to rozchází s doporučením výrobce na servisní prohlídky),dochází k zakarbonování pístních kroužků, ale hlavně zdvihátek ventilů v hlavě. Ty se nevracejí dostatečně rychle a dostávají se do kontaktu s písty motoru – výsledkem je minimálně poškozená hlava motoru. Dalším konstrukčním nedostatkem je technické řešení napínáku rozvodového řetízku – z důvodu snížení nákladů na výrobu motoru není použit systém rohatka – západka, který by i při motoru v klidu udržoval dostatečné napnutí rozvodového řetězu a napínák je tlačen tlakem motorového oleje jen při běhu motoru. Vlivem provozu dochází k degradaci motorového oleje a tím také k výraznému zvětšování jeho viskozity. Při startu motoru pak nemusí být napínák schopen dostatečně rychle napnout rozvodový řetěz, ten se rozkmitá a na rozvodovém kole přeskočí. Po prodloužení vodících lišt rozvodového řetězu dochází k tomuto jevu méně často.

V obou případech je prevencí včasná výměna oleje, nejlépe přesně na polovině servisního intervalu doporučeného výrobcem, tedy na 7 500 km, nebo alespoň na 10 000 km. Toto doporučení nijak nesouvisí s námi prováděnými úpravami SW!!!

Čerpáno ze serveru www.cimbu.cz

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Včasná výměna oleje je důležitá:

Naše poznatky z provozu motorů 1,2 l HTP v České republice jsou následující: BLABLABLA...Čerpáno ze serveru www.cimbu.cz

Tohle už tady visí minimálně na 2 místech určitě minimálně rok - a spíš ještě dýl. Žádná novinka se nekoná. Každej kdo se trochu zajímá o škodofky ví co o nich tvrdí "Mr.Cimbu".

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Olej měnim po 15000km a to sice Shell Helix Ultra 5W-40. Mam v rodině 4 fabie 1,2l 40kw az po mojí na brzdě naměřených 56kw. S tímto olejem jsem max spokojenej,na všech autech ho měnim já a pohoda.Obecný pravidlo ať je nebo neni olej špička,by mělo být a asi to tak je,ze syntetiky dolu jo,ale naopak ne.Protože hrozí rozpuštění usazenýho karbonu v motoru a možné zadření. Mezi polo a plnou,jak píšou kolegové rozdíl asi neni(nejsem výrobce),ale pokud dávam jeden olej po celou dobu provozu tak ho rozhodně nebudu měnit.V tvim případě bych,ale volil polosyntetiku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 6 let později...

Vidim, ze je to mega starý thread, ale tak snad prominete :-D

 

Podle výše zmíněného by teda přechod z 10w40 na 5w40 neměl být problém, je to tak? 

Aktuálně jsem koupil fabku 47 kw a jediné co jsem zjistil o původním oleji je, že poslední plnění proběhlo s 10w40. Co dávali dlouhodobě se už nedozvim. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...