Přejít na obsah

Viete niekto aku ma roztec Citigo?


Matko Klincek

Doporučené příspěvky

Kurňa aspoň kdyby ses namáhal to jméno pořádně opsat a nenapsal hned do nadpisu cypovinu! Dyk to máš přímo v názvu fóra napsaný správně CITIGO...

A jinak Ujec Gůgl mi vyhodil nepřeberně článků, jen pro ukázku:

http://www.skoda-auto.cz/cs/about/info/news/news/Pages/2011_156_Nova-SKODA-Citigo.aspx?utm_source=AdWords&utm_medium=PPC&utm_content=Skoda_Citigo&utm_campaign=Skoda_Prodej

http://www.novinky.cz/auto/249049-vsechno-o-nove-skode-citigo.html

http://www.araver.cz/aktuality/skoda-citigo.1-330.html

Citace z druhého odkazu: "...Kola jsou k dispozici ve dvou velikostech – 14 palců s rozměrem pneumatik 165/70 nebo 175/65 a patnáctipalcová kola z lehké slitiny s pneumatikami 185/55..." O rozteči tam nic není, na fotkách (http://media.novinky.cz/390/293900-top_foto2-4y8fi.jpg) jsou ale jasně vidět 4 šrouby - takže docela odůvodněným předpokladem bude "metrická" rozteč 4 x 100.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Stačí si spočítat boční sílu působící při běžných jízdních manévrech na spoj ráfek - náboj. To je ta síla, která se snaží vyvrátit ráfek od náboje. Čím těžší auto, tím větší ta síla je. Jeden šroub normalizované velikosti a s normalizovaným stoupáním závitu vyvodí při utažení nějakým daným momentem určitou sílu, přitahující ráfek k náboji.

Když jednoduše porovnáme hmotnosti, dojdeme k řešení, že "...Pohotovostní hmotnost Škody Citigo je identická jako u Volkswagenu a činí (bez řidiče) 854 kg v obou výkonových verzích..." (ciitace ze stránky http://www.araver.cz/aktuality/skoda-citigo.1-330.html ) přičemž nejvyšší celková hmotnost je 1365kg (viz http://lexus.autoweb.cz/skoda-citigo-10-mpi-vs-citroen-c1-10i/ ) a srovnáme to s hmotnostmi fábule a dalších typů, je jasné proč konstruktéři sáhli u Citigo jen ke 4 šroubovému upevnění kol - Citigo je hmotnostně velmi dobře srovnatelné se starou šáde nebo fáčkem, které také měly 4šroubové náboje... A jak už tady padlo - jeden šroub na každém kole je jen několik desítek centů na nákladech (nutno samozřejmě započítat i menší pracnost při výrobě náboje - má o 1 díru se závitem méně), když se to ale spočte ve statisícové výrobní sérii, už to dá docela zajímavou sumičku v €...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je vidět, že prd víš o ekonomii a řízeným strojním inženýrství.

Dám příklad:

Náboj na fábuli má únosnost cca 550 kilo, samotný váží dejme tomu kilo a půl a má 5 hlavních děr se závitem - a jeho výroba může na automatické lince trvat přibližně půl hodiny čistého času a stát 10€.

Pokud vezmeš, že new náboj pro Citigo stačí s únosností dejme tomu 400kg a je přitom o 20dkg lehčí a má o 1 hlavní díru se závitem méně, bude jeho výroba trvat o 5 minut času méně a bude o 0,50€ lacinější. A teď si to všecko pronásob aspoň 100 000x a budeš znát důvod, PROČ jde škodofka do výroby nového konstrukčního komponentu...

A proč to všecko? Protože používat na autě s max. hmotností 1350kilo náboje, který dohromady unesou (dynamicky, samozřejmě) 2200kilo a byly by tím pádem mnohem spolehlivější a taky (A TO HLAVNĚ!) těžší a dražší, JE EKONOMICKÝ NESMYSL. Stejně tak disky i když třeba ty "patnáctky" budou s rozměrem gumy 185/55, tak nebudou mít hmotnostní index (nosnost kola) 85 nebo 86, ale odhadem tak 82 nebo 83 - TUDÍŽ NEBUDOU ZÁMĚNNÉ S RÁFKY PRO FÁBULI / ROOMA - teda mechanicky jo, rozměrově tam půjdou, ale pokud na nich někoho chytí na silnici ve fábuli, skončí bez papírů...

Editováno: , autor: Ekkar_z_Bastlírny
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Napokon, pouzit naboje a kotuce z Fabie, by bola trosku hlupost. ;)

A ohladne ekonomiky... Nemaju potrebu pouzivat nieco starsie. Zadaju zakazku a firma vyrobi presne ake potrebuju. Tak isto je to so svetlami, sedadlami, ...vsetkym.

Subdodavatel je rad ze ma zakaznika a vyrobi co chcu a kolko chcu.

Editováno: , autor: MAUpick
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale figu nemají potřebu používat "niečo staršie". To by klidně taky mohli nechávat dělat pro každej motor jinou velikost svíček nebo ložisek. U těch světel jde o záležitost designu, u sedaček o váhu, bezpečnost, rozměry atd.

Proč má teda třeba Room celou kompletní zadní nápravu z "jedničkový" Kokty, když to je konstrukční díl "starej" už minimálně 15 let, když by takovou nápravu subdodavatel mohl vyrábět pozměněnou? O tom to právě je - zatížení zadní nápravy Rooma je téměř stejný a jízdní požadavky na ni kladený taky, jaký byly u OI v roce 1996, když přišla do výroby - a pro koncern je LEVNĚJŠÍ použít konstrukci už vyráběnou v mnohasettisícový sérii, než vyvíjet novou - protože by se vymejšlelo něco co už je v běžící výrobě. V době náběhu výroby Rooma navíc pořád ještě běžela výroba OI v podobě verze "Tour" ve Vrchlabí, takže nebylo nic jednoduššího, než tu výrobu pár roků "podržet" i pro novější typ auta.

Naproti tomu výroba nábojů kol pro auta s pohotovostní váhou kolem 850kg a nejvyšší provozní kolem 1300-1400kg už byla v koncernu i u subdodavatelů zastavena, resp probíhá jen jako druhovýroba ND, aby se zajistily ND pro typy z historie (šáde, fáčko, feli) a při konstrukci NOVÉHO malého vozu Up/Mio/Citigo bylo s vysokou pravděpodobností zjištěno, že ten starý typ 4-dírového náboje už by konstrukčně a bezpečnostně nevyhověl a modernější 5-dírový by byl zbytečně předimenzovaný a tím i nadměrně drahý - takže byl vyvinut nový 4-dírový náboj, který bude výrobně levnější než 5-dírový a přitom bude pro danou hmotnostní a výkonovou kategorii auta bezpečnější nebo minimálně stejně bezpečný jako ten starý. Vývoj pomocí CAD-CAM metod přitom trvá řádově několik týdnů a zajištění nové výroby není tak drahé, jako by bylo obnovování výroby starých dílů nebo jejich "překonstruování" do modernější podoby...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Navíc rozteč 4x100 není koncernu neznámá, používaly ji již starší řady VW Polo, Seat Ibiza, dříve i Golf (III), Felicia, VW Lupo, Fox atd... takže nevidím důvod ji nepoužít a věčím, že zrovna náboje a brzdy budou velmi shodné s těmi na zmíněných autech. Takže nebylo potřeba jistě nic nově složitě vyvíjet a zavádět do výroby.

Jinak naprosto souhlas s ekonomikou. Pracuju v dodavatelský firmě do automotive a úspory řešíme prakticky denně. A bijem se o každej cent. A to neděláme 100% sérii, ale jednu z mimořádných výbav.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 měsíců později...

Ted jsem tak okukoval Citigo a divil jsem se (necetl jsem o tom auto nic) a prekvapili mne prave 15" kola.. takze s klidem by tam sli dat 17" na 35 gume a vypadalo by to rozkosne, decentni snizeni a je z toho zavodak :D jinak by Citigo melo mit stejny rozvlr kol jako Fabie, jen je opticky zmensena a zadni sedacky ma posunute vic pred zadni napravu, nez ma Fabie.

Takze pokud si tohle auto koupi clovek vysky max 185 cm a vyssi lidi tam vozit nebude, tak je to celkem pekne prditko pro 4 lidi a ani se nebudou moc mackat.. jen ta bezpecnost me tam trochu desi .. je to auticko proste moc malinke, kufr zadny.. prakticke neni vubec, max jen do mesta, kde se protahne.. ale uz se tesim pristi rok do Brna, urcite si ji musim vyzkouset :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Malinko ti to poopravím. Rozvor je o 40mm menší než u fabie, ale jak jsem tak koukal, tak rozchod je stejný, při ET 35. A jak jsem někde i vyštudoval parametry a viděl brzdy skrz disky, tak to má brzdy i nápravy z fabie, akorát s roztečí 4x100. Kotouče jsou vpředu 256mm, bubny 200, přední brzdy FS III. Takže dost indicií na to, aby se to dalo považovat za shodný s fabií. I dodávané rozměry pneu jsou shodné s rozměry na fabiích. Na VW Up! jsou v nabídce i 16" kola se 185/50 pneu. Se sníženým sportovním podvozkem to musí být docela poslušná motokára.

Mě se to auto postupem času líbí čím dál víc a pokouším se o něm sehnat co nejvíc informací. Bohužel se mi nedaří sehnat něco podrobnějšího o motoru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Děkuji oběma za info.

Byl jsem si dneska vyzkoušet Citigo, bohužel to byla opět 44kW. Ale měl jsem možnost svézt se trochu víc než minule a zanechalo to opět velmi pozitivní dojmy. Trochu jsem se snažil kouknut i dospod a přední náprava má asi opravdu hodně společného s fabií, zadní je taky velmi podobná, ale úplně stejná asi nebude. Bohužel mi připadalo, že jsem o autě věděl víc než prodejce a to mám pocit, že toho pořád moc nevím.

Omlouvám se, že se mi podařilo sem zatáhnout trochu OT, ale nějak se mi to od náprav a rozteče zvrhlo.

Editováno: , autor: RST
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...

Ještě mě postupen času napadla taková čápovina... když už to má stejný brzdy jako Fabia, asi by se daly vyměnit přední náboje a zadní unašeče včetně kotoučů a bubnů za 5x100 z fabie a použít tak nepřebernou paletu kol s touto roztečí. Samožřejmě, že v 4x100 je kol taky mrtě, ale když má jeden doma Fabku, daly by se kolečka pěkně střídat se Citigo. A kdyby se vešly i širší 16", bylo by to poměrně zajímavý...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Optej se někoho kdo má ETku, jestli jsou stejný i ložiska kol a uložení. Náboj je jen venkovní šlupka, jestli není shoda i v čepu kola a ložisku, je myšlenka na výměnu daleko od realizace. Smysl v tom ale vidím jen vzhledovej nebo jak píšeš pro možnost používat kola z těžšího "brášky" i pro Citigo - rozhodně ale ne opačně...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...