Přejít na obsah

1.6 16V - Výměna chladící kapaliny


Doporučené příspěvky

Pokud nebude potřeba (nevyteče, bude mít při kontrole parametry splnující nezámrznost) , kapalinu měnit nikdy nebudu. Není důvod.

:kol-47::kol-26:

Chladiaca kvapalina (alebo nemrznúca zmes) má niekoľko úloh. Najdôležitejšou je odvádzanie tepla z bloku motora do chladiča, kde sa prúdením vzduchu ochladzuje. Chladná voda cirkuluje späť do motora, aby ho ochladila. Kvapalina tiež plní úlohu ochrany gumových častí motora, najmä hadíc. Aby chladiaca kvapalina správne plnila svoju funkciu, musí mať dostatočne nízky bod mrazu a musí tiež obsahovať aditíva, ktoré chránia kovové časti chladiaceho systému pred koróziou a gumené časti pred starnutím a popraskaním. Každá chladiaca kvapalina časom stráca tieto vlastnosti, pretože prísady sa postupne odparia alebo zmenia svoje chemické zloženie. Preto je potrebné kvalitu chladiacej kvapaliny pravidelne kontrolovať - najmä pred zimou je veľmi dôležité premeranie bodu mrazu. :kol-31:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Všechny chemické přísady se časem vyčerpávají a chladicí kapalina stejně jako jiné chemické směsi vystavené styku s kovy i ostatními látkami dostupnými v motoru nebo se vzduchem se časem "kazí". Z úplně stejných důvodů se mění po 1 roce bez ohledu na km proběh motorový olej nebo po 2 letech brzdová kapalina. Pokud je řečeno, že chladicí kapalina má životnost 5 let, má to asi svůj význam a nemá cenu dělat haura "já kapalinu nikdy měnit nebudu" - starý "žlutavý" Fridex Spolana se musel měnit už po jedné zimě, pozdější Fridex Stabil vydržel rok až dva - a taky jsme ho bez kecání měnili. Mám takovej divnej pocit, že někdo je 5letou výměnnou lhůtou moderních kapaliny specifikace G12 natolik zmlsanej, že by si měl uvědomit čím vlastně opovrhuje...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Děkuji všem za odpovědi.

Protože jsem si vědom, že chladící kapalina "musí tiež obsahovať aditíva, ktoré chránia kovové časti chladiaceho systému pred koróziou a gumené časti pred starnutím a popraskaním" a "chladiaca kvapalina časom stráca tieto vlastnosti", chtěl jsem ji vyměnit dříve. U mého předchozího vozu se možná využívání maximálního intervalu výměny projevilo úniky v gumových hadicích a jejich spojích. Navíc výměna vzduchového filtru je také předepsána po 60 000 km nebo 4 letech a přitom po 15 000 km a 2 letech nevypadal vůbec dobře. Výměnou se mi dokonce snížila nepatrně spotřeba.

Na fóru jsem našel jen příspěvky o občas mizející chladící kapalině motorů 1,2 TSI, ztrácející se kapalině asi 1cm pod spodní rysku při záběhu motoru, ředění G12++. Pro motor 1.6 nic.

Pokud by náhodou někdo popsal: 1.Při zahřátém/vychladlém motoru 2.Je třeba povolit/vyšroubovat 3.Poté je nutno... 4.Nezapomenout na ...

Předem díky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 7 let později...

Já jsem se byl minulý týden objednat na pravidelný servis do AS Gerhard Horejsek, kde jsem mj. chtěl preventivně po 6ti letech provozu vyměnit chladící kapalinu a provést servis klimy. Přijímací technik který je zde už min. 10 let mi však řekl, že nemrzka se preventivně nemění. Na mou námitku, že výrobce kapaliny doporučuje výměnu po 5ti letech provozu mi odvětil, že výrobce vozidla výměnu nepředepisuje a že ve výrobě je plněna kvalitní směs. Na požadavek servisu klimatizace mi prý provedou vyčištění a dezinfekci výparníku s výdechovým potrubím, jinak pokud klimatizace funguje se nic nedělá - až dojde k omezení funkce, pak se to teprve řeší. Jedná se o 1,4 16V 63kW se 60000km. Je fakt, že nemrzka má barvu jako nová a klima frčí bez problému. Jaký je váš názor, měnit nebo neměnit preventivně?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...

Chladicí kapalina obsahuje aditiva proti korozi, chrání gumové části proti zestárnutí atd. viz. např. příspěvek Ekkara výše. Životnost je 5 let, třeba já jsem si ji vyměnil dříve. Protože se nedá vyměnit všechna, tak jsem ještě měsíc po výměně vytáhnul z expanzní nádržky stříkačkou celý obsah a dolil čerstvou směs, která mi zbyla z výměny.

A klimatizaci jsem také řešil a po 10 letech ne moc častého používání chyběla polovina náplně. Přitom také fungovala perfektně a nic jsem nepozoroval.

Za mne tedy chladící kapalinu vyměnit a dá se to i svépomocí, klimatizaci nechat odborně zkontrolovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Já jsem se taky nikdy nedozvěděl důvod proč měnit chladící kapalinu. Chladící okruh je uzavřený, nepřijde do styku s okolním vzduchem, chemické reakce mezi kapalinou a kovy časem ustanou, a pokud kapalina neutíká, nebo se nevymnění součástka motoru za novou, která by potřebovala k nasycení ionty z chladící kapaliny, tak opravdu není důvod kapalinu měnit.

Olej v posilovači řízení taky nikdo nemění, a přitom podle stejné logiky stárne stejně jako převodový olej.

Motorový olej a brzdovka je něco jiného, ty časem stárnou vzdušnou vlhkostí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

To by v originálním balení vše vydrželo navždy. Ale tak to nefunguje. Vše stárne, i když se nepoužívá. Jednotlivé složky se rozpadají a kapalina stárne i uzavřená v lahvi. Když se k tomu přidá její tepelné namáhání v motoru, tak po těch pěti letech už opravdu nemá původní vlastnosti. Nechrání proti  korozi, nekonzervuje pryž.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kvapalina degraduje, a casom sa zacne usadzovat povlak v miestach s malym prudenym kvapaliny, typicky radiator kurenia. Vysledkom je ze to slabo kuri. A uz vidim to nadsenie po 8 rokoch ako trepes von vymenik kurenia na preplach lebo si usetril 10E na kvapaline.... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, .Honza. napsal:

To by v originálním balení vše vydrželo navždy. Ale tak to nefunguje. Vše stárne, i když se nepoužívá. Jednotlivé složky se rozpadají a kapalina stárne i uzavřená v lahvi. Když se k tomu přidá její tepelné namáhání v motoru, tak po těch pěti letech už opravdu nemá původní vlastnosti. Nechrání proti  korozi, nekonzervuje pryž.

 Tohle všechno je pravda, ale v podstatě se nic neděje pokud se do chladícího systému nemusí zasahovat. V tom případě není třeba životnost hrotit.

 

Další věc je, že není jednoduchý starou kapalinu z chladícího okruhu dostat. Ideální je to spojit s výměnou rozvodů a vodní pumpy. Ono totiž i když to vypustíš kohoutem u spodní hadice do chladiče, tak vyteče sotva polovina náplně. Další větší část vyteče po až demontáži vodního čerpadla. Nebo po demontáži termostatu, pokud je u čerpadla na návratovým přívodu od chladiče. 

 

Hlavně je třeba mít na mysli kdy se chladící kapalina MUSÍ dát nová. Je to zejména když se vymění nějaký kovový díl který s ní přijde do styku. Tedy dělá se těsnění pod hlavou, nebo se dává nová vodní pumpa, musí se dát i nová kapalina. Stará má totiž vyčerpaná mj. antikorozní aditiva a nový dít by začala žrát. Držím se toho a např. rozvodových sad vč. pumpy jsem už vyměnil za ty leta dost a ještě jsem neřešil ani jedno tekoucí čerpadlo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 11. 1. 2020 na 22:47, Jarda-k napsal:

Další věc je, že není jednoduchý starou kapalinu z chladícího okruhu dostat.

To je pravda. Nechám vypustit chladič, propláchnu destilovanou vodou až teče čistá a napustím 1:1 G13 s demi vodou. Měnil jsem už dvakrát po 4 letech a naposledy jsem asi za čtvrt roku po výměně ještě vyměnil obsah vyrovnávací nádržky. Nic lepšího bez rozebírání asi neudělám.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...