Přejít na obsah

Škoda Motorsport


Doporučené příspěvky

Škoda Motorsport

MotorsportV.gif

Pokud se chce nějaká automobilka dostat do širšího podvědomí veřejnosti a ukázat kvalitu, odolnost a spolehlivost svých vozů, musí je postavit na start závodních tratí. Ani továrna L & K nemohla být výjimkou. A tak v roce 1902 začíná úspěšné tažení automobilky ve sportovním světě.

LaK_typeC.jpg

Motocykly L & K vítězily ve Vídni, Frankfurtu, Semmeringu i ve velmi náročném závodě z Paříže do Berlína (1901), další vavříny jsou ze závodu Paříž – Vídeň (1902), Exelberg, Semmering, Padova. Zásluhou jezdců Klementa, Posedníčka, Vondřicha... značka dosáhla v letech 1903 - 1904 na 56 vítězství z 64 závodů. O rok později se Vondřich stal vítězem francouzského Coupe Internationale, prakticky tedy mistrem světa.

První automobil L & K do závodu do vrchu Semmering nastoupil v roce 1906 a zvítězil. Za továrnu mimo jiné startují vynikající jezdci Saša Kolowrat a Otto Hieronimus. Spolu s ostatními tito závodníci vítězí, kam přijedou, včetně senzačního prvenství ve třídě v náročném podniku Petrohrad - Moskva. Úspěšné je i účinkování speciálu FCR v závodech do vrchu v Gaillonu. Prestižní průmyslovou cenu prince Thurn – Taxise vypsanou pro automobilku, která v letech 1909 – 1911 dosáhne na nejlepší umístění ve vybraných závodech, vyhrála továrna L & K. Tuto žeň vavřínů přerušila až válka. Tak skončil čas rytířských soubojů za volanty ušlechtilých strojů.

LaK.jpgLaK_fc.jpg

Po válečné přestávce se začalo opět úspěšně závodit. Nic na tom nezměnilo ani to, že továrnu koupila velká plzeňská společnost Škodovy závody. Sportovní aktivity osvěžila Škoda Popular Sport Monte Carlo s motorem o obsahu 1380 cm3 s výkonem 31 koní. Posádka Pohl - Hausmann s tímto automobilem dokonce obsadila druhé místo ve své třídě v legendární Rallye Monte Carlo. Líbivý kabriolet byl všestranně úspěšný. Jeho úspěch následoval i speciál s proudnicovou dvoumístnou karosérií Škoda Popular II Special Sport. Vozy Škoda prosluly náročnými dálkovými jízdami. Úspěšné završení meziválečného období byla tři vítězství v řadě v Bělehradě, absolutní vítězství Malou dohodou a vavříny v Montevideu.

popular_pohl+hausmann.jpg

Po odstranění válečných škod došlo k ohromné renesanci motoristických sportů a stranou nezůstala ani značka Škoda. Už v roce 1948 se typ Š 1101 zúčastnil čtyřiadvacetihodinovky ve Spa. Tovární tým Bobek, Fousek, Netušil zvítězili i o dva roky později v Rallye Interlaken. následujících pět let se na nejvyšším stupni vítězů ukazovaly dvousedadlové Škody Sport 1101, Supersport 1200 a 1500 s hliníkovou aerodynamickou karosérií. Překvapením byl typ Sartak, představený roku 1955 a záhy nasazený do soutěží.

tudor_1101.jpg

Éra klasických vozů vozů končí v roce 1964, kdy se zrodil nový vůz, který na dlouho ovlivnil civilní i závodní život nejen v Československu. Řeč je o Škodě 1000 MB. V AZNP se začali stavět speciály Škoda Formule 3, které na okruzích dosahovali rychlosti až 200 km / h. Současně se začali upravovat sedany, jejichž vrcholem byla Škoda 130 RS (základem jí byla 110 R Coupé). Mimořádné jízdní vlastnosti a motor se asi 140 koni poskytovaly jezdcům Horsákovi, Kvaizerovi, Hauglandovi, Křečkovi a Šedivému mistrovský nástroj k dobývání evropských titulů. Svými výkony a výsledky na Rallye Akropolis, v Monte Carlu a zejména na britské RAC Rallye se stotřicítky zapsaly do podvědomí veřejnosti jako jedny z nejpozoruhodnějších sportovních vozů druhé poloviny sedmdesátých let. Husarský kousek stotřicítky předvedly v mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981, kdy i přes objemový handicap motoru a pouze čtyřrychlostní převodovky zvítězily! Největší zásluhu na tomto historickém úspěchu měli jezdci Vojtěch, Enge a Šenkýř.

130RS.jpgfavorit_rally.jpg

Na obecný trend s vpředu uloženým motorem s poháněnou přední nápravou škodovka odpověděla vydařeným Favoritem, jehož sportovní modifikace vyjela v roce 1989. Favorit byl i nadále limitován objemem motoru pouhých 1300 cm3 a výkonem lehce nad 100 koní. I přesto dokázali jezdci Sibera, Triner a Štolfa potvrzovat pověst značky Škoda jako nejlepší třináctistovky na světě. Přes náročné milníky v podobě Švédské Rallye, Portugalské Rallye, finské Rallye 1000 jezer, Australské a Katalánské Rallye a RAC Rallye vedla cesta k vítězství. V roce 1994, posledním roce svého sportovního života, se stal Favorit vítězem ve Světovém poháru ve třídě F2 (považovaném za neoficiální mistrovství světa v soutěžích automobilů s jednou poháněnou nápravou) absolutním prvním místem týmu Škoda Motorsport v poháru FIA World 2 - litre Cup!

Po Favoritu barvy Škody hájila Škoda Felicia Kit Car (1995) s motorem o objemu 1491 cm3 a výkonu 115 kW / 7000 min-1 a 170 Nm / 5500 min-1, později 1600 cm3 a 140 - 150 kW, v okruhové verzi 1289 cm3 se 100 kW / 7000 min-1 a 140 Nm / 5500 min-1. Felicia v posledním roce, který byl pro továrnu přelomový kvůli přípravě Octavie Kit Car, překvapivě získala druhé místo v kategorii FIA W2L.

V roce 1998 vyjela sportovní verze modelu Octavia - Škoda Octavia Kit Car (1996 cm3, 191 kW / 8000 min-1, 237 Nm / 6500 min-1) a získala pohár FIA W2L. Továrními jezdci byli Pavel Sibera a Emil Triner.

felicia_kit_car.jpgoctavia_kit_car.jpg

Od roku 1999 je tým Škoda Motorsport součástí elitní kategorie mistrovství světa v automobilových soutěžích - World Rally Car (WRC), která se odehrává na v rozmanitých prostředí čtyř kontinentů a čtrnácti zemí. Vůz Škoda Octavia WRC (4 x 4, přeplňovaný čtyřválec 1999 cm3 20 V, 2 OHC sekvenční převodovka 6 + R, 221 kW / 6250 min-1, 501 Nm / 3250 min-1, EVO 2 a EVO 3: 221 kW / 5500 min-1, 600 Nm / 3250 min-1, jezdci Armin Schwarz, Bruno Thiery, K. Eriksson) se na světových tratích představoval do roku 2003, kdy štafetu převzala Škoda Fabia WRC (4 x 4, přeplňovaný čtyřválec 1999 cm3 20 V, 2 OHC sekvenční převodovka 6 + R, 2 OHC, 221 kW / 5500 min-1, 600 Nm / 3500 min-1, jezdci D. Auriol, Tony Gardemaister, Jani Passonen).

octavia_wrc.jpgfabia_wrc.jpg

V sezóně 2005 chce stáj dosáhnout mnohem větších úspěchů, než je šesté místo Jani Passonena z Finska 2004. Najala si proto vedla týmové jedničky Armina Schwarze / Klause Wicha specialisty na různé povrchy: Janne Tuohino / Mikko Markkula, Jani Passonen / Jani Vainikka (obě posádky šotolina), Alexandre Bengue / Caroline Escudero (asfalt) a o třetí vůz se má střídat Jan Kopecký / Filip Schovánek s Mattiasem Ekströmem / Stefanem Bergmanem. Volant Fabie WRC si vyzoušel i legendární jezdec Colin McRea / Nickym Gristem a Fin Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen. I technika doznala změn a tak Fabii WRC 05 nezbývá než držet palce.

fabia_wrc05.jpg

Bohužel proti intrikám lidí není obrany, jedna taková "systematická práce" dovedla tým Škoda Motorsport k ukončení činnosti v seriálu WRC po sezóně 2005. Oficiální argumenty továrny jsou nepřesvědčivé výsledky neodpovídající vloženým finančním prostředkům. Ale jak to bylo doopravdy? Byla Fabia opravdu tak pomalé auto?

Týmová jednička Schwartz nezajel nikdy (!) dobré umístění a dobře nedopadlo ani střídání jezdců v druhém autě. Loajální Finové Janiho Paasonena a Janneho Tuohina příliš věřili šéfovi týmu Němci Martinu Muehlmeierovi a nastavovali si auto podle jeho doporučení. Asfaltový specialista Francouz Alex Bengue by mohl o špatných radách Muehlmeiera vyprávět, po tom, co se sotva rozjel do první etapy RMC si prosadil své nastavení a, světe div se, v Korsice dosáhl šestého místa a tří mistrovských bodů. Jeden bod vybojoval i nováček Jan Kopecký za desáté místo také v Korsice. Potenciál Fabie WRC ukázal až v posledních dvou podnicích legendární Brit Colin McRae, o jehož angažmá se zasloužil nový španělský manažer týmu Joan Sureda. V Anglické Rallye předvedl vyrovnaný výkon a v Rallye Austrália se dokonce držel na druhém místě, o které ho připravil Martin Muehlmeier a jeho preventivní výměna spojky, i když Colin nehlásil žádné problémy s autem a spojku by do konce závodu použil pouze třikrát.

Škoda že Colinův výkon už nemohl ovlivnit budoucnost týmu Škoda Motorsport. Jen malou náplastí je, že Fabii WRC se bude v šampionátu v kategorii M 2 objevovat v barvách soukromých týmů. S jednou Fabií bude jezdit Jan Kopecký / Filip Schovánek v týmu Czech rally team Škoda - Kopecký. Dvě auta bude mít rakouský Red Bull Škoda tým (Andreas Aigner a bratři Panizziovy, nebo Harri Rovanperä) a poslední auto bude připravovat belgický tým First Motorsport (snad Francois Duval / Francouz Patrick Pivato s Fabii podle specifikace 2006).

fabia_wrc_redbull06.jpgfabia_wrc_FIRSTduval.jpgCzech_rally_team_Skoda-Kopecky_kopecky_schovanek.jpg

Do sezóny 2007 vstoupil s jednou Fabií WRC jen soukromý tým Czech rally team Škoda - Kopecký (Jan Kopecký, Filip Schovánek).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

×
×
  • Vytvořit nový...