Přejít na obsah

Octavia


Standis

Doporučené příspěvky

Škoda Octavia je automobil nižší střední třídy vyráběný automobilkou škoda od roku 1996. V modelovém roce 2001 prošla Octavia faceliftem. V roce 2004 byla na trh uvedena druhá generace vozu, která modernizací prošla na sklonku roku 2008. První generace byla po představení následníka dále úspěšně prodávána pod názvem Octavia Tour. V závěru roku 2010 byla její výroba ukončena a pod názvem Octavia Tour se do nabídky dostala Octavia druhé generace. Technicky je totožná s modernizovaným provedením, ale vnější vzhled odpovídá stavu před modernizací v roce 2008.

Kromě klasického liftbacku se Octavie prodává i jako kombi (Octavia Combi), kombi s náhonem všech kol (Octavia combi 4x4 I. a II. generace a oplastovaná verze Scout II. generace), liftaback s náhonem všech kol (Octavia 4x4 I. generace) nebo designově mírně odlišená sportovní verze s výkonnějším motorem (Octavia RS).

První generace

Škoda Octavia I

post-8682-0-95905900-1339483673_thumb.jp

Octavia 1. generace z let 1996 - 2000

Výrobce Škoda Auto

Koncern Volkswagen

Další jména Škoda Octavia Tour (od 2004)

Roky produkce 1996 - 2010

Místa výroby Česká republika

Modernizace 2000, vydávaný jako modelový rok 2001

Nástupce Škoda Octavia II

Generace 1.

Příbuzné vozy Volkswagen Golf, Volkswagen Bora, Volkswagen New Beetle, Audi A3, Audi TT, Seat Leon, Seat Toledo ll

Konkurence Renault Mégane, Fiat Brava, Citroen Xsara

Karoserie 5D liftback, 5D kombi

Druh pohonu přední náprava nebo 4x4 (pomocí spojky Haldex)

Třída nižší střední

Platforma VW Golf A4 (PQ34)

Technické údaje

Rozvor 2512 mm

Objem zavaz. prostoru 528 (liftback)

548 (kombi) l

Počet míst 5 nebo 4 pro kategorii N1

Objem nádrže 55 l

EuroNCAP 70px-Crashtest-Stern_4.svg.png (2001)

Motor

Objem 1.4–2.0 l

Počet válců 4

Převodovka 5°, 6° manuální nebo 4° automatická

post-8682-0-29789000-1339483663_thumb.jp

Škoda Octavia z let 1996-2000

Práce na voze začaly již v roce 1992, kdy vznikly první studie vozu kompaktní třídy na bázi Golfu lll. Od prvního návrhu se uvažovalo o větším typu, jemuž v roce 1993 přisoudili namísto podlahové části Golfu III novou koncernovou platformu určenou pro Golf IV, která se stala základem i pro Audi A3. Tehdy začal skutečný vývoj Octavie. V roce1994 byly postaveny a odzkoušeny první prototypy.

Prvními, kdo se oficiálně seznámili s novým vozem Škoda Octavia vyráběným v právě dokončené nové hale, byli 4.dubna 1996 členové poroty souteže Evropské auto roku. Značka si velmi přála a potřebovala, aby vůz uspěl na mezinárodním fóru. Byl to po letech opět zcela nový typ (model Felicia vycházel stále ještě z jí předcházejícího Favorita) a byl vnímán jako významný mezník.

Za vzhled vozu odpovídalo oddělení vývoje automobilky. Původní italský návrh byl podstatně přepracován a jeho konstrukci provedl tým v Česaně. Velký důraz byl kladen na bezpečnost, takže se počítalo nejen s předními, ale také s bočními airbagy, které byly do té doby běžné pouze ve vozech vyšších tříd.

Nový závod pro Octavii otevřel prezident Václav Havel š.září 1996. A téhož dne byla i oficiálně zahájena montáž automobilu. Robustní maska chladiče vyjadřovala solidnost a luxus a předznamenávala všechny budoucí vozy Škoda. V prestižní anketě „Car of the year“ 1997 skončil model na 4. místě z 29 nominovaných kandidátů.

post-8682-0-59447700-1339483659_thumb.jp

Faceliftovaná Škoda Octavia ve verzi RS

V únoru 1998 byla představena oficiálně Škoda Octavia Combi.

V roce 1999 se začala vyrábět Octavia Combi ve verzi 4×4 a v roce 2001 i liftback (přiřazení zadní nápravy obstarává spojka Haldex, která se uvádí v činnost při prokluzu přední nápravy). V roce 2000 proběhla modernizace, která upravila vzhled vozu. Zároveň se představila nejvyšší výbava „Laurin & Klement“ (do faceliftu v roce 2000 se lišila od běžných verzí hlavně čirou optikou předních světlometů a světlým interiérem). V roce 2000 byl uveden i model RS, který měl motor 1.8T s výkonem 132 kW (180 koní). V roce 2002 verzi RS doplnilo i kombi.

Dne 17. února 2004 byla vyrobena miliontá Octavia a od tohoto roku byla první generace prodávána pod názvem Octavia Tour. Poslední modernizace proběhla v roce 2009. Omezila se na nové potahové látky Eminent a Graham z modelu Octavia druhé generace a dále zpětná zrcátka či nový volant z modelu Roomster/Fabia II a poté i jiný způsob otevírání víčka palivové nádrže (nově se víčko otevíralo manuálně zvenčí oproti dřívějšímu elektrickému ovládání pomocí tlačítka z palubní desky). Vedle druhé generace Octavie vydržela první generace v prodeji ještě dalších více než šest let a s celkovým počtem 1 442 126 kusů skončila její výroba 10. listopadu 2010. V tento den bylo vyrobeno „dalších posledních“ zhruba 40 kusů, ačkoli již den předem byl prezentován konec výroby s kyticí na jiném automobilu.

Motory

Benzinové motory

  • 1.4 MPI 44 kW
  • 1.4 16V 55 kW
  • 1.6 MPI 55 kW
  • 1.6 MPI 74 kW
  • 1.6 MPI 75 kW
  • 1.8 20V 92 kW
  • 1.8 T 110 kW
  • 1.8 T 132 kW (pro RS)
  • 2.0 MPI 85 kW

Dieselové motory

Vznětové motory TDI nebo SDI dokázaly v provozu spotřebovat 5–6 litrů nafty na 100 km jízdy.

  • 1.9 SDI 50 kW
  • 1.9 TDI 66 kW
  • 1.9 TDI-PD 74 kW
  • 1.9 TDI 81 kW
  • 1.9 TDI-PD 96 kW

Výbava

Do modelového roku 2001:

  • LX
  • GLX
  • SLX
  • Laurin & Klement

Od modelového roku 2001:

  • Classic
  • Ambiente
  • Elegance
  • Laurin & Klement
  • RS

Po uvedení Octavie druhé generace:

  • Tour

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...

Druhá generace

Škoda Octavia II

post-8682-0-79376000-1339483951_thumb.jp

Octavia Combi 2. generace po faceliftu v roce 2008

Výrobce Škoda Auto

Koncern Volkswagen Group

Další jména Škoda Laura (Indie), Škoda Octavia Tour II (od října 2010) , Škoda MingRui (Čína)

Roky produkce 2004 - dosud

Místa výroby Mladá Boleslav, Vrchlabí, Bratislava

Modernizace 2008 jako modelový rok 2009

Generace 2.

Příbuzné vozy Volkswagen Golf, Volkswagen Jetta, Audi A3

Karoserie 5D liftback, 5D kombi

Druh pohonu přední nebo 4x4 (spojka Haldex)

Třída Nižší střední

Platforma VW Golf A5 (PQ35)

Technické údaje

Rozvor 2578 mm

Objem zavaz. prostoru 585 l (liftback)

605 l (kombi) l

Počet míst 5 (nebo 4 ve verzi N1)

EuroNCAP (2004)

Motor

Objem 1.2-2.0 l

Počet válců 4

Převodovka manuální nebo automatická (Tiptronic nebo DSG)

Počet převodových stupňů 5, 6 nebo 7 (automat DSG)

Představení

post-8682-0-67157100-1339484146_thumb.jp

Škoda Octavia II. generace z let 2004 - 2008

Druhá generace liftbacku se představila v roce 2004 na autosalonu v Ženevě. Oproti první generaci se vůz snažící se konkurovat i vozům střední třídy liší motorizací, modernější technikou i o něco robustnější karosérií.

Design nové generace, především pak přední partie, vychází ze stylu generace první. K tomuto stylu neodmyslitelně patří mohutná přední maska chladiče, ta ale získala lichoběžníkový tvar. Nárazník více splývá s karoserií. Do vnějších zpětných zrcátek byly integrovány blikače. Přední a zadní boční skla vozu dělí široké B-sloupky. Zadní světlomety přesahují hrany zádi a zasahují do boků.

Délka vozu je 4572 mm, šířka 1769 mm a výška 1462 mm, rozvor se zvýšil na 2578 mm. Zavazadlový prostor má objem 560 l, se sklopenými zadními sedadly je to dokonce 1350 l.

Octavia se představila ve třech stupních výbavy – Classic, Ambiente a Elegance. Od počátku byly k dispozici tři základní a devět metalických barev, tři barevné koncepty interiéru a dvanáct verzí čalounění podle stupně výbavy. Mezi standardní výbavu patří například čtyři airbagy, kotoučové brzdy na všech kolech, elektromechanický posilovač řízení nebo ABS. Mezi výbavou na přání se objevují mimo jiné parkovací a dešťové senzory, ESP nebo dvouzónová klimatizace.

Mezi motory se objevily zážehové agregáty 1,4 MPI/55 kW a 1,6 MPI/75 kW, dále 1,6 FSI/85 kW a 2,0 FSI/110 kW s přímým vstřikováním paliva. Kromě zážehových motorů doplnily nabídku i dva vznětové čtyřválce 1,9 TDI-PD/77 kW a 2,0 TDI-PD/103 kW.

Další modely

Od listopadu 2010 je po ukončení výroby první generace na trhu nová Octavia Tour. Jedná se o Octavii II vycházející ze základního výbavového stupně Prima s omezenou výbavou. Příď a záď mají vzhled verze vyráběné před faceliftem do roku 2008. Ostatní částí vozu (přístrojová deska, elektronika, zpětná zrcátka atd.) jsou shodné s modernizovanou verzí. Pro český trh je k dispozici pouze motorizace 1.6 MPI 75 kW, ale na jiných trzích je k mání i s 1.4 MPI 59 kW a na trzích mimo EU s 2.0 TDI-CR 81 kW.

post-8682-0-26824500-1339484113_thumb.jp

Škoda Octavia Combi

post-8682-0-54218200-1339484103_thumb.jp

Škoda Octavia RS

post-8682-0-44594400-1339484052_thumb.jp

Škoda Octavia RS Combi

post-8682-0-50156900-1339484019_thumb.jp

Škoda Octavia Scout

Expanze na asijské trhy

post-8682-0-07066900-1339484014_thumb.jp

Škoda Octavia Ming Rui

Na pekingském autosalonu v roce 2006 byla představena Octavia pro Čínu (Octavia – Octavia Ming Rui), v červnu 2007 se dostala do prodeje. Čínská verze se od té evropské na první pohled liší například lemem nárazníků nebo chromovanými žebry masky chladiče. Octavie pro Čínu se tam přímo vyrábí, licenční výroba probíhá v Šanghaji v závodě Shanghai Vokswagen (SVW).

Kromě výroby v Mladé Boleslavi a licenční výroby v Šanghaj probíhá montáž také v Rusku, na Ukrajině, v Bosně a Indii. Verze automobilu pro indický trh se prodává pod názvem Škoda Laura.

Facelift

post-8682-0-03652000-1339484001_thumb.jp

Škoda Octavia RS ve verzi Combi po faceliftu

V modelovém roce 2009, čtyři roky po představení druhé generace Škody Octavia, došlo k faceliftu. Modernizace se dotkla přední masky a světlometů, blatníků, ale také interiéru a motorizace. Přibylo turbo 1,4 TSI o výkonu 90 kW, naopak ubyl motor 1,6 FSI (85 kW) s přímým vstřikováním paliva.

Po půl roce prošly modernizací i modely Scout a RS. Verze RS se dočkala předních světlometů s xenonovými výbojkami s adaptivním svícením. Přepracované byly i nárazníky, přední pak se světly pro denní svícení z LED a výraznějším nasávacím otvorem. Vůz vybavený benzinovým motorem je o 20 kg lehčí (o 15 kg u vozů s dieselem). Octavie Scout se dotkly spíš jen kosmetické změny. Kromě designových změn společných pro všechny Octavie byly přepracovány plasty na náraznících, přibyla metalická barva Rosso Brunello a vůz dostal mlhovky s Corner funkcí umožňující nasvěcování zatáček. Rok 2010 byl ve znamení zavedení nejmenšího motoru, který Škoda v současnosti dodává do svých vozů - čtyřválec 1.2 TSI o výkonu 77 kW spojený se 6° manuální převodovkou (přesný objem 1197 cm3 je opravdu o 1 cm3 menší než tříválcové motory HTP ve Fabiích a Roomsterech!)

Závodní verze

Octavia byla ve specifikacích Kit Car a WRC nasazována do soutěží rallye. Je také pořádáno okruhové mistrovství Octavia Cup s identickými vozy.

Škoda Octavia Kit Car

Verze Kit Car byl dvoulitrový speciál postavený pro skupinu A7. Prvním startem byla Sardinská rallye 1997, kde s ní startoval Pavel Sibera. V sezoně mistrovství světa v rallye 1998 startovala na několika podnicích, ale kvůli nepravidelným startům nebodovala. Škoda Motorsport ale startoval v Mistrovství Evropy, kde byl Emil Triner celkově pátý a vyhrál Formuli 2. Zvítězil na Albena rallye a vyhrál svou kategorii na Kypru, kde byl celkově druhý. Octavia Kit Car se hlavně ale stala testovacím vozem pro komponenty specifikace WRC.

Škoda Octavia WRC

post-8682-0-50825800-1339484152_thumb.jp

Škoda Octavia WRC při finské rally v roce 2001

Tým Škoda Motorsport se s vozy Škoda Octavia WRC zapojoval do závodů Mistrovství světa v rallye 1999, ale až v roce 2002 se tým zúčastnil celého čtrnáctidílného seriálu. Prvním startem byla Rallye Monte Carlo 1999, kde ani jeden vůz nedojel na start. Prvním domácím startem byla Rallye Bohemia 1999, kde Emil Triner zvítězil. V úvodní sezoně tým nasbíral tým šest bodů a nejlepším výsledkem bylo čtvrté místo, které získal Bruno Thiry.

Sezona mistrovství světa v rallye 2000 byla pro tým úspěšnější. Ve Španělsku vyhrál Armin Schwarz poprvé rychlostní zkoušku. Nejlepším výsledkem bylo páté místo na Acropolis rallye 2000. Nejlepšího výsledku dosáhl tým v sezoně mistrovství světa v rallye 2001. Armin Schwarz skončil třetí na Safari rallye 2001 a vyhrál zde i rychlostní test. Následující sezona byla poslední kompletní pro Octavii. Nejlepším výsledkem bylo páté místo, které vybojoval Toni Gardemeister na Argentinské rallye.

V sezoně mistrovství světa v rallye 2003 Octavii vystřídala Škoda Fabia WRC.

Škoda Octavia byla jediným modelem Škody Auto, který splňoval minimální délku požadovanou specifikacemi WRC. Vůz byl poměrně robustní a dlouhý, což ho znevýhodňovalo oproti soupeřům především v úzkých a techničtějších etapách soutěže. Výhodou byla naopak dobrá stabilita.

V roce 2000 si na Kyperské rally odbyla premiéru zlepšená verze závodního speciálu na bázi faceliftované Octavie.Technici týmu se zaměřili především na změny v oblasti aerodynamiky, výkonu motoru, distribuce hmotnosti a trakce. Celkem bylo vytvořeno okolo třiceti verzí vozů Octavia WRC. Finská rallye 2002 byla dějištěm premiéry třetí evoluce vozu. Ta bývá označovaná jako nejspolehlivější.

Za volant Škody Octavie WRC usedli Armin Schwarz, Pavel Sibera, Emil Triner, Bruno Thiry, Luis Climent, Stig Blomqvist, Roman Kresta, Toni Gardemeister, Kenneth Eriksson, Jan Kopecký, Gabriel Pozzo, Matthias Kahle a Didier Auriol.

Na vývoji vozu spolupracovala firma Prodrive. Dvacetiventilový agregát o objemu 1999 cm3 dosahoval výkonu 221 kW a točivého momentu 600 Nm. Převodovka byla sekvenční šestistupňová.

Rozměry

  • Délka - 4511 mm
  • Šířka - 1770 mm
  • Rozvor - 2512 mm
  • Hmotnost - 1230 kg

  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

×
×
  • Vytvořit nový...