Přejít na obsah

Montáž otáčkoměru


Doporučené příspěvky

Montáž otáčkoměru byla v mém případě dost nestandardní. Tedy ani ne tak samotná montáž, spíše příprava na to všechno. Pochybuji, že bych našel mezi lidmi ještě někoho druhého, který by zrobil to, co já :)

Původní přístrojová deska, standardní pro výbavy typu "L", tedy přístrojovka s kulatými přístroji a se sdruženým přístrojem s kontrolkami, byla podle mě docela dobrá. No otáčkoměr je velmi zajímavý přístroj a proto jsem ho "chtěl" i já. Řešení s externím otáčkoměrem jsem zavrhl hned. Jediným možným řešením pro mě byla záměna plastu přístrojovky za plast přístrojovky pro otáčkoměry, tedy za plast se zabudovanými kontrolkami (původní "díru" od přístroje s kontrolkami nahradit tělesem otáčkoměru). Někdo to dělá tak, že nechá původní plast a kontrolky vyvede někde jinde. Já jsem si to naplánoval tak, že to buď zrobím originál jak to má být, nebo to nechám tak a otáčkoměr nevybavuje vůbec. Nechtěl jsem to zrobiť nijak "fušersky". Buď originál, nebo nic.

Také jsem ani nechtěl měnit komplet přístrojovou desku za nejnovější typ s hranatými přístroji montovanou do "lepších" škodovek od r.. 1987 a to ze dvou důvodů: 1. měl bych potom změněný stav počítadla celkových kilometrů na tachometru. 2. tato přístrojovka se mi vůbec nelíbí. Je sice pravda, že sehnat tuto přístrojovou desku by byl mnohem (!) Menší problém (tuším stále vyrábějí do nových Š1203), jak sehnat jen plast, který jsem chtěl já. No prostě jsem tu nejnovější nechtěl :).

Samotný otáčkoměr mi ležel doma už čtyři měsíce. Ten dnes není problém v nouzové situaci např. ani koupit v obchodě (stojí však až kolem 1200,-Kč). Problémem bylo sehnat plast pro otáčkoměry. Sháněl jsem ho, kde se jen dalo. No neúspěšně. V jednom autoservisu jsem ho už i měl vyhlédnutý, ale ochotní tam vůči mně velmi nebyly: (. Nakonec se mi ho však po dlouhé době sehnat podařilo! Byl však v dezolátním stavu. Jiný na mém místě by ho rovnou hodil do koše. No já ne :) Vždyť posuďte sami, jak vypadal:

post-8682-0-07678900-1340218080_thumb.jp

všechny rohy byly povylamované (asi se někdo naštval a vytrhl to bez vyšróbované :) a navíc to bylo celé natřené nějakou pochybnou žlutou barvou (kdyby aspoň nějak pořádně nastříkané, ale ještě tam byly i otisky od prstů - nechtělo se mu čekat než to uschne: ) - prostě hrůza podívat. Na této fotce je již ta žlutá barva jako tak vybroušená.

A tak jsem se pustil do opravy, do rekonstrukce: dolepit, dolaďovat, brousit, štelovat ... Prostě miniaturní (psychicky náročná :) práce s plasty. Oprava zabrala asi 2 týdny (samozřejmě ne 2 týdny nonstop :). A tady je výsledek:

post-8682-0-55545600-1340218080_thumb.jp

opravený plast spolu s kontrolkami a otáčkoměrem

Sice jsem to opravil, ale ještě to bylo třeba povrchově upravit, protože to bylo celé zbroušeny. Chtěl jsem mít na tom povrch takový, jako měl být, tedy takový "bodkato drsný". No nevěděl jsem jak a komu to dát zrobiť. Nakonec jsem si vzpomněl, že i kdysi dávno v podnicích Tesla, kde pracovalo tehdy strašně moc lidí, se dělávaly takové úpravy. Můj otec si takto upravoval různé krabičky atd.., Co si vyráběl. Tak jsem se obrátil na něj a on mi dal plast upravit na "bodkato" hned jednomu známému. Takový byl (již konečný) výsledek:

post-8682-0-98292700-1340218080_thumb.jp

Ještě jsem si přichystal potřebné kabely, koncovky a druhý den jsem se dal na montáž do auta. Návodů je na různých serverech o škodovkách dost, ale většinou jsou jen velmi stručné. Podle nich jsem si to představoval tak na hodinku - max. dvě práce. Mně to trvalo 5 hodin, a to od oběda až do tmy. Důvody vysvětlím v textu

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Montáž:

Venku byla zima, asi tak -6 stupňů. S potřebnými součástmi jsem se vybral do garáže.

Na otáčkoměr je třeba připojit tři kabely: "+", "-", a "vstup" - tedy signál. Na tělese otáčkoměru by konektory měly být označeny, pokud ne, při pohledu zespodu (otočíme ho tak, aby objímka podsvícení byla dole) jsou konektory v takovémto pořadí: "+", "vstup", "-". Plus a mínus jsou jasné, zůstává vstup. Ten se připojuje na indukční cívku (v motorovém prostoru :/) na volný konektor označený jako "1" (pokud máte cívku čistou, mělo by to být vidět). Kabel třeba natáhnout od zmiňované cívky k přístrojové desce.

Nejlepší je vést ho spolu se svazkem kabelů od motoru, který za příčkou motoru vychází pod pravou zadní sedačkou. Já jsem se nejdříve porozhlédl kudy ten svazek přesně vede. Při pohledu do motorového prostoru se svazek ztrácí někde v příčce. Tam je veden kolem trouby tankování benzínu, pod autem se nachází pod dvěma hadicemi, které jdou z motoru. Je dost těžké objevit ho tam. Dále vchází do dutého nosníku, který má zespodu 3 děrové otvory průměru asi 3 cm a odtud už vychází pod pravou zadní sedačkou. Můj přichystán kabel od cívky jsem prostrčil malou dírkou vedle hadic při svazku kabelů. Lehl jsem si pod auto a tam jsem kabel opatrně nehtem "nacpal" pod hadici - tam kudy šel i svazek.

Pak třeba prostrčit kabel z boku do nosníku. Stále se držíme svazku. Já jsem pod autem skončil provlečením kabelu první ze tří spomínných děr ven z nosníku. Provlečení kabelu na jeden krát celým nosníkem by bylo asi nemožné. Právě proto jsem si to provléká první dírou ven z nosníku a pak jsem pokračoval přes ostatní díry přes nosník až na konec. Nato jsem už ale potřeboval dát dolů pravé zadní kolo a tedy i zvednout auto, protože pod autem jsem měl už velmi špatný, téměř nemožný přístup.

Po shození kola šlo prevlečovanie už úplně jednoduše. Když jsem byl v nosníku na konci, kabel jsem vytáhl přes díru pod sedačkou. Tím byla najťahšia z prací za mnou.

Další činností bylo odstranění všeho, co překáželo nadzvednutí spodního koberce, a tedy vedení kabelu pod kobercem. U mě to bylo odšroubování spodní části zadní sedačky, pravého předního bezpečnostního pásu a prahových lišt.

post-8682-0-72815200-1340218748_thumb.jp

Kabel přichytíme k svazku a natáhneme podél středovému tunelu až dopředu ke konci tunelu.

Mým dalším krokem bylo vyjmutí staré přístrojové desky (odstraníme plastový kryt zespodu pod volantem, rukou vyšroubovat náhon zezadu od rychloměru, odšroubovat čtyři šrouby z rohů přístrojovky, přístrojovky zezadu povytáhneme ven a odpojíme kabely přístrojovky ze dvou svorkovnic).

post-8682-0-50801600-1340218790_thumb.jp

Přichystán kabel od cívky dále natáhneme zezadu k prostoru přístrojovky, případně jej ještě zkrátíme na potřebnou délku. Proložíme přístroje + kontrolky ze starého plastu (teploměr, tachometr, indikátor paliva + kontrolky a žárovky podsvícení) do nového.

Nejlepší je kabely si předem označit, aby v nich pak při překládání nebyl chaos. Kabely od otáčkoměru připojíme na ten menší ze dvou konektorů od přístrojovky na tyto piny: vstup (zelený) na č. 5, minus (modrý) na č. 6 a plus (červený) na č. 2.

Pak ještě připojíme kabel od cívky na malý konektor (ten druhý do kterého se vkládá ten od přístrojovky) na pin č.. 5 (třeba tam dát i ten plíšek konektoru, neboť tam není).

post-8682-0-45220300-1340218981_thumb.jp

Po sestavení a pozapájaní vše odzkoušíme a přístrojovky založíme na své místo. Tu pro mě nastal dost velký problém, protože mi už bylo poměrně zima a neměl jsem dostatečný cit v prstech. Nemohl jsem zpět našroubovat náhon k tachometru. Ono je to i tak dost problematické, protože tam je špatný přístup a překáží tam hodně kabelů. A ještě se k tomu i začalo stmívat. Podařilo se mi to asi po 3/4 hodině. Hned jsem šel jízdou vyzkoušet zda se ta ručička hýbe, protože občas se stává, že se to založí špatně a pak ta ručička jen tak poskakuje. Fungovalo! :))) Přišel jsem s autem zpět do garáže a doskladal jsem to. Samozřejmě pak ještě vše vymontované (koberec, sedačku, pás ...) dát zpět na své místo a je to.

post-8682-0-33254900-1340218985_thumb.jp

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

zkušenosti

Když jsem otáčkoměr zkoušel připojit přímo do zadu k motoru, při volnoběžných otáčkách za teplého motoru ukazoval 0. Při jeho nainstalování na své pravé místo - do přístrojové desky, ukazuje při téže situaci správnou hodnotu - tedy cca 800ot/min.

Čím to je způsobeno, to nevím. Pravděpodobně potřebnou délkou kabelu signálu.

Jinak je to docela zajímavé sledovat za jízdy otáčky motoru. Je to pěkné např. i při studených startech, sledovat otáčky se sytičem, pak jen s částečným sytičem atd.. Otáčkoměr podle mě ukazuje celkem dobře. ...

post-8682-0-53643200-1340219473_thumb.jp

návod použit ze stránek

http://skoda120.inetbox.sk/skoda.php?id=navody⊂=otackomer

post-8682-0-40329500-1340219469_thumb.jp

post-8682-0-08800000-1340219473_thumb.jp

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...