Přejít na obsah

Výměna zámku řízení


Doporučené příspěvky

Moje zkušenosti

Byli jsme na autě u známých, asi 100km od našeho bydliště. Už když jsme se pobírali domů, šel jsem nastartovat. No nemohl jsem zasunout úplně celý klíček do "zapalování". Hned jsem věděl že je špatně, protože to samé se mi jednou stalo už asi před 1,5 rokem. Tehdy jsem nebyl velmi daleko a zavolal jsem si na pomoc otce. Tomu se tehdy asi po hodině zkoušení náhodou klíček podařilo zasunout. Doma se to ještě pořádně promazaly a fungovalo to bezchybně dál. Jeden známý nám hned říkal, abychom tu zámku i tak vyměnili. No my na to, že nač zbytečně investovat do toho, co zatím funguje :)

Tentokrát se nám už do zámku klíčkem dostat nepodařilo a tak jsme začali spekulovat nad tím, jak ji vymontovat, abychom mohli zajít domů. Situaci nám zhoršilo i to, že se nám "podařilo" zamknout volant. O nastartování samozřejmě nešlo, to se dá i bez klíčku. Stačí odšroubovat dva mikrošróbiky (zaplombován barvou) zespodu tělesa zámky, samotnou spínací skříňku ze zámky vybrat a nastartovat bez vložení klíčku do zámku. Jak to ale funguje?

vysvětlení:

post-8682-0-74705500-1340261093_thumb.jp

Zámek - zespodu (vpravo) s odmontovaným spínacímu skříňkou (vlevo)

1 - obdélníkový výčnělek, který je v zkompletizovanom stavu zasunut do drážky ve spínací skříňce.

2 - Drážka ve spínací skříňce.

Spínací skříňku tedy stačí odšroubováním dvou šroubků od zámky oddělit, vložit do ní podobný předmět (byť konec klíčku nebo šroubovák) a může se startovat :)

3 - závitové dírky na mikrošróby, kterými je spínací skříňka k zámku připevněna.

Nastartovat se samozřejmě dá v nouzové situaci i "kablík". Tedy při naší poruše šlo opravdu jen o odstranění zámky, aby se dalo kroutit volantem.

Zámkový komplet skládá ze dvou částí: z držáku a ze samotné zámky zasunuté do držáku.

post-8682-0-64349700-1340261089_thumb.jp

Komplet - otočený o 90 stupňů doprava (pro lepší manipulaci); žluté šipky ukazují dva místa šroubů upevnění držáku k autu - vlevo bývá normální šroub, vpravo šroub (na starších typech oba šrouby) s válcovou hlavičkou - pro odšroubování jsou nutné kleště; červená šipka ukazuje místo spojení držáku se zámkem

Držák je se zámkem spojen plombou - šroubem bez hlavičky (v místě kde ukazuje červená šipka). A to je ta hlavní finta problému demontování zámky z držáku :) Kdyby se nám Nezamkl ten volant, bylo by možné celý komplet jednoduše vybrat - vytáhnout (při zamčeném volantu tomu bránila zasunuta tyč zámky do volantová tyče; v opačném případě - při nezamčené volantu by však nejprve bylo třeba samozřejmě demontovat volant a páčky - Lucas).

Pro nás existovaly jen dva možné řešení. Tenkým vrtákem tento šroub provrtat a následně ho odšroubovat vytahovák (je to asi dost náročné řešení), nebo provrtat šroub po celé šířce, což také není jednoduché pro špatný přístup. My jsme se snažili zrobiť to tím druhým způsobem, no poprevŕtalo se to kádě tudy, jen přímo přes šroub ne.

Když to už bylo dostatečně zeslabené, chytili jsme zámku "hasákem" a surově ji od držáku utrhli. Tím jsme sice zničili i samotný držák, ale co už :) Držák jsme dočasně prišróbovali zpět (pro demontáž bychom museli sundat volant a přepínače směrovek a stěračů), pozakladali jsme nejpotřebnější věci (plasty a spínač světel) a šli domů :)

post-8682-0-79695900-1340261090.jpg

takto vypadá nový šroub spojující držák se zámkem - po založení a zašroubování se šestihrannou hlavička na místě vyznačeném žlutou čarou utrhne (silou dotahování).

(ono se ten šroub dá vyšroubovat i jednodušší a to tak, že se zapil drážka přes držák až trochu přes šroub a šroub se pak jednoduše šroubovákem vyšroubuje:

Co bylo třeba koupit (sehnat) nové

držák zámky v ceně asi 400,-Kč (v našem případě 417,-Kč)

zámku (dodává se jen spolu se spínací skříňkou) v ceně cca 900-1000,-Kč (u nás 988,-Kč) - typ FAB 6008 (totožný typ pro Š105/120, Favorit a Felicia M95)

post-8682-0-50497900-1340261091_thumb.jp

nová zámek se spínací skříňkou + odlišný tvar nových klíčů - stejný jako tvar klíčů Š Favorit / Felicia M95

post-8682-0-35351800-1340261092_thumb.jp

nový zámek upevněna v novém držáku (pohled zezadu); nový držák je na rozdíl od původního hliníkového odlitku svařovaný celek z (nevím jakého) kovu; vlevo na držáku vidno spojující "bezpečnostní" šroub už s utržení hlavičkou (tento šroub je možné před utrženém hlavičky upravit pro případnou demontáž - např.. odřezání trhací hlavičky a vypílením drážky pro šroubovák)

Montáž zámku

1. Demontujeme volant (vyšroubovat kryt volantu - dva šrouby zespodu, ukroutit matici volantu - průměr 22, a trhneme volantem k sobě)

2. Demontujeme všechny potřebné plastové kryty (horní a dolní).

3. Povolíme šroub unašeče (vracača) směrovek - plechový kroužek se dvěma výčnělky - nasazený na konci volantová tyče před kompletem volantovým páček.

4. Vybereme těleso páček - Lucas - z volantobej tyče.

5. Vyšroubovat starý držák zámku

post-8682-0-14742400-1340261093_thumb.jp

Po demontáži všeho potřebného by se vám měl naskytnout takový pohled. Dejte pozor, abyste měli správně natočenou "černou rouru" - otvorem pro tyč zámky doprava.

Dolů při pedálech visí těleso přepínačů z hřídele volantu.

6. Proložíme kabely ze staré spínací skříňky do nové. Před touto činností doporučuji odpojit akumulátor, protože se vám může stát to co mně - náhodou se mi dotkli "ty pravé" 2 kablíky a už to "cukla" s motorem :)

7. Přišroubuje nový komplet zámky, vyzkoušíme funkčnost zamykání a funkčnost startování.

8. Pokud funguje, založíme zpět přepínače a pak unašeč do stejné polohy, jaká byla před demontáží (a pokud nefunguje, tak bude někde chyba

post-8682-0-22578500-1340261088_thumb.jp

9. Pozakladáme na svá původní místa všechny kryty a založíme volant (dávejte pozor aby byl přesně rovně)

Tím by mělo být vše hotové.

závěr

Při montáži nové zámky jsem se nesetkal s žádnými velkými problémy. Vše funguje dobře. Klíčkem se otáčí trochu těžší než na původní zámku, ale to je způsobeno tím, že původní zámek již byla vyloganá [25.03.2004 - (doplněné) - téměř dva měsíce od montáže: zámek je již zaběhnutá a jde snadno a dobře].

zdroj tématu:

http://skoda120.inetbox.sk/skoda.php?id=navody⊂=zamka

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...