Přejít na obsah

1940 – Škoda Popular 1101 (938), 903


Doporučené příspěvky

Škoda Popular, popř. její předchůdci, byl nejúspěšnější předválečný model automobilů značky Škoda, který napomohl firmě se dostat na vrchol.

post-8682-0-73178600-1343113025_thumb.jp

Škoda Popular 1100

Škoda 420, 418, Popular

Výrobce Škoda, ASAP

Koncern Škodovy závody-Plzeň

Roky produkce 1933–1946

Vyrobeno 19 542 kusů

Nástupce Škoda 1101

Koncepce pohonu páteřový rám

Třída malé automobily

Technické údaje

Délka 3 630–4 200 mm

Šířka 1 340–1 500 mm

Výška 1 370–1 520 mm

Rozvor 2 300–2 570 mm

Rozchod 1 050–1 250 mm

Pohotovostní hmotnost 650–930 kg

Počet míst 3–4

Maximální rychlost 80–110 km/h

Spotřeba 7–10 l/100 km

Převodovka třístupňová

Škoda Popular 1101 typ 938 (1940 1944)

Oproti Škodě Popular 1100 se opět zvětšila velikost vozu a zvýšil se výkon na 23,1 kW (31 k).

Tento typ byl později upraven na vůz Škoda 1101

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Historie:

Od okupace nese firma Škoda název Reichswerke-Hermann-Goring A.G. Dobíhá výroba osobních automobilů předválečné konstrukce, ostatní výroba je podřízena válečnému úsilí Říše. Převažuje výroba nákladních automobilů. (I přesto se vyrábí známý Rapid i Popular 1100 OHV aj.) Již před válkou firma zkouší prototyp vozu Škoda 903. Vychází konstrukčně z vozu Škoda Superb. Za války byl tento nový vojenský automobil vyroben v letech 1940-1942 v malé serii 42 kusů.

Popis:

Jednalo se o velitelský vůz s otevřenou čtyřdveřovou šestimístnou karoserií. Ta byla smíšené konstrukce, čili dřevěná kostra pobitá plechovými panely. Karoserie byla umístěna na páteřovém rámu, který byl vpředu rozvidlen pro umístění motoru. Rám měl centrální rouru. Přední náprava byla dělená, lichoběžníková s dvojicemi příčných ramen. Odpružení zajišťovalo dole uložené příčné listové pero. Zadní nápravy byly dvě. Opět dělené, kyvadlové. Odpruženy byly na každé straně jedním společným podélným litosvým perem. Řízení vozidla zajišťoval šroub s maticí. Provozní brzda byla bubnová, hydraulická na všech šest kol, parkovací brzda byla mechanicky přenášená na brzdové bubny obou zadních náprav. Motor vycházel z civilního automobilu Škoda Superb, který se v té době vyráběl. Měl obsah 3137 ccm a výkon 75 koní. Chlazení motoru zajišťovala kapalina a podporovalo jej čerpadlo chladicí kapaliny a mohutný ventilátor. Mazání motoru bylo tlakové, oběžné se suchou klikovou skříní. Na motor navazovala čtyřstupňová převodovka se zpátečkou. Tato převodovka byla doplněna redukční převodovkou do pomala. Diferenciály zadních náprav měly tzv. uzávěrku, která umožňovala v případě potřeby zablokování prokluzu kol a zajistila stejné otáčky všech 4 hnacích kol. Uzávěrka se používala pouze v těžkém terénu s možností uvíznutí vozidla.

Vzhledem k malému vyrobenému množství těchto vozidel a jejich válečnému použití se jich dochovalo velmi málo. Na snímku je jeden z mála těchto existujících vozů. Je přestavěn pravděpodobně v poválečné době na hasičský speciál. Tento automobil je naprostá rarita.

Značka Škoda

Země Československá republika

Typ Škoda 903

Rok 1940

Počet vyrobených strojů 42

Motor (typ, počet válců) 6

Chlazení kapalina

Kubatura (ccm) 3137

Vrtání (mm) 80

Zdvih (mm) 104

Výkon (výkon/ot.min) 55,2 kW / 3300

Karburátor (značka, typ) Zenith nebo Solex

Karoserie (počet dveří) veliteský vůz s otevřenou čtyřdveřovou karoserií

Počet míst 6

Délka (mm) 5000

Šířka (mm) 1800

Výška (mm) 1650

Rozvor (mm) 2500 + 920

Rozchod před/zad (mm) 140 / 1400 / 1400

Pohon zadní dvě nápravy

Převodovka man 4 + 1 x 2

Pneu 5,50 x 18

Rychlost (km/h) 90

Brzdy hydraulické bubnové

Elektřina 12 V

Výroba od r. 1940

Výroba do r. 1942

post-8682-0-26799400-1343113102_thumb.jp

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

×
×
  • Vytvořit nový...