Přejít na obsah

1936 – Škoda Favorit (904), Favorit 2000 OHV (923), Superb (902, 913), 903


Doporučené příspěvky

Automobil Škoda Favorit vyráběla automobilka Škoda v Mladé Boleslavi od roku 1936 do roku 1941.

Automobil Škoda Favorit (továrním označením typ 904) se začal vyrábět v roce 1936. Měl objem 1802 cm³, výkon 28 kW při 3800 ot./min. Měl maximální rychlost 95 km/h. Do roku 1939 bylo vyrobeno 169 kusů tohoto modelu.

Od roku 1938 se vyráběl Škoda Favorit 2000 OHV (typ 923), kterého bylo vyrobeno 54 kusů. Vychází z předchozího modelu, ale má silnější motor o objemu 2091 cm³ s výkonem 40,5 kW, s kterým dosahoval rychlosti 110 km/h. Přestal se vyrábět v roce 1941.

Historie:

Tento název Škodovky je nám všem dostatečně znám. Málokdo si však uvědomuje, že tento typ jezdil už před válkou.

V roce 1936 se snaží továrna zaplnit mezeru mezi automobilem střední třídy typu Rapid a nejvyšší třídy, kterou reprezentoval Superb. Vzniká proto vůz vyšší střední třídy označený Favorit typ 904. Vyráběl se v letech 1936-1939.

Popis:

Motor měl rozvod SV. Šlo o čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 1802 ccm, vrtání 75 mm a zdvih 102 mm. Výkon byl 38 koní při 3500 ot/min.

Kliková hřídel byla uložena na šesti ložiskách. Karburátor se používal Zenith 30 VEI. Konstrukce podvozku byla prakticky stejná, jako všechny vozy Škoda té doby. Centrální ocelová roura vpředu rozvidlená. Nápravy dělené s příčnými listovými pery. Brzdy byly kapalinové, kola o rozměru 16“ se obouvala do pneumatik 6,00 x 16

(6,5x16 ). Karoserie byla opět jako ostatní škodovky té doby. Dřevěná kostra pobitá plechem. Typu 904 bylo vyrobeno 169 kusů.

V roce 1938 přichází Favorit 2000 OHV typ 923. Má moderní motor OHV o objemu 2091 ccm, vrtání 80 a zdvih 104 mm. Dával výkon 55 koní. Tohoto vylepšeného modelu se vyrobilo pouze 54 kusů. Motor tohoto vozu byl použit u vozidla Škoda 150. Šlo o lehký náklaďák se zdvojenou montáží zadní nápravy. Do války jich nebylo vyrobeno mnoho, ale po válce se tyto vozy opět začaly vyrábět. Ale už ne ve firmě Škoda, ale na jiných místech. Dostaly označení Aero 150 a Praga 150. V 50. letech sloužily jako lehká užitková vozidla.

Automobilů Favorit se dochovalo pramálo, jeden z nich můžeme vidět v muzeu Škoda v Mladé Boleslavi.

Značka Škoda

Země Československá republika

Typ Škoda Favorit 904

Rok 1936

Počet vyrobených strojů 169

Motor (typ, počet válců) 4

Chlazení kapalina

Kubatura (ccm) 1802

Vrtání (mm) 75

Zdvih (mm) 102

Výkon (výkon/ot.min) 28kW/3500

Karburátor (značka, typ) Zenith 30 VEI

Karoserie (počet dveří) sedan, limusina

Délka (mm) 4800

Šířka (mm) 1620

Výška (mm) 1650

Rozvor (mm) 3050

Rozchod před/zad (mm) 1250/1320

Pohotovostní hmotn. (kg) 1410

Pohon zadní, kardan

Převodovka man. 4 st.

Pneu 6,00 x 16

Rychlost (km/h) 95

Spotřeba (l/100km) 14-15

Brzdy hydraulické bubnové

Elektřina 12 V

Výroba od r. 1936

Výroba do r. 1939

post-8682-0-70110600-1343308276_thumb.jp

post-8682-0-00212600-1343308280_thumb.jp

post-8682-0-04351600-1343308284_thumb.jp

post-8682-0-14503000-1343308288_thumb.jp

post-8682-0-77494100-1343308292_thumb.jp

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Škoda 903

Automobil konstrukce Ing. Františka Zubatého, pokusně vyráběný Akciovou společností pro automobilový průmysl v Mladá Boleslavi. Čtyřdveřový a šestimístný otevřený vůz se sklápěcí plátěnou střechou. První vojenský vícemístný osobní automobil vyrobený na podvozku s páteřovým rámem s centrální ocelovou rourou a dvěma dělěnými výkyvnými zadními polonápravami. Třínápravový vojenský automobil s pohonem obou zadních náprav (6 x 4). Zážehový čtyřdobý a kapalinou chlazený řadový motor se čtyřstupňovou převodovkou a dvoustupňovou redukcí se nacházel za přední nápravou, spojovací hřídel procházel rourou páteřového rámu, rozvodovky obou zadních náprav s uzávěrkami diferenciálů byly umístěny u zadních přírub. V létě 1936 byly pokusně vyrobeny jen tři vozy, převzaté pro Hlavní štáb branné moci.

Mladoboleslavská škodovka zahájila vývoj šestikolového velitelského vozu v polovině 30. let minulého století. Jeho základem se stal agregát a další díly osobního vozu Škoda 650. Obdobně jako většina ostatních automobilek se i Škodovka vydala, ve snaze o co nejlepší jízdní vlastnosti v terénu, cestou náhonu na zdvojenou zadní nápravu. Prototyp z roku 1936 byl pro zkoušky v terénu vybaven pouze provizorní karosérií. Armáda vyhodnotila jako lepší konkurenční typy firem Praga a Tatra a tak zůstalo u pouhých tří prototypů. Koncem roku 1939 se Škodovka k typu 903 vrátila. Vybavila jej silnějším šestiválcem OHV z typu Superb o obsahu 3137 cm3 a výkonu 55,2 kW (75 k). V letech 1940 až 1942 pak byla vyrobena pouze malá série 42 vozů. Automobil ze sbírek VHÚ pochází z roku 1941 a spolu s typy Praga AV a Tatra 26 tvoří unikátní řadu československé meziválečné konstrukční školy třínápravových velitelských vozidel, kterou nelze spatřit v žádném jiném muzeu. Automobil je patrně jedním ze dvou dochovaných kusů.

post-8682-0-36387000-1343308434_thumb.jp

post-8682-0-69589300-1343308439_thumb.jp

post-8682-0-17062900-1343308444_thumb.jp

post-8682-0-30706800-1343308447_thumb.jp

post-8682-0-54670100-1343308451_thumb.jp

post-8682-0-26726400-1343308453_thumb.jp

post-8682-0-80194400-1343308454_thumb.jp

post-8682-0-89674000-1343308458_thumb.jp

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

×
×
  • Vytvořit nový...