Přejít na obsah

1932 – Škoda 637, 637 D, 637 K, 650, 932


Doporučené příspěvky

Škoda 606 byl osobní automobil vyráběný v československé automobilce Škoda. Prodával se jako dvoudveřový tudor, čtyřdveřový sedan nebo limuzína. Výroba probíhala mezi lety 1932 a 1935, celkem se vyrobilo 67 kusů.

Motor byl řadový šestiválec SV o objemu 1961 cm³. Vozy vyrobené do konce roku 1933 (jen sedany) byly vybaveny slabším motorem, který měl výkon 27 kW (37 koní) a mohl jet až 100 km/h. Novější modely (všechny tři typy karoserie) měly motor s výkonem zvýšeným na 33 kW (45 koní) a s maximální rychlostí 110 km/h.

Roky produkce 1932 – 1935

Karoserie tudor, sedan, limuzína

Historie:

V roce 1931 přichází firma Škoda s novým malým šestiválcovým strojem, který dostal označení Škoda 633. Motor měl obsah pouhých 1792 ccm, což je na šestiválec relativně málo. Přestože vůz byl obchodně úspěšný, prodalo se přes pět set kusů, rozhodlo se vedení automobilky vůz vylepšit a překonstruovat tak, aby se dostal do střední kategorie šestiválcových automobilů. Vzniká typ Škoda 637.

Popis:

Motor vychází z osvědčeného typu Škoda 633. Má však zvětšený obsah na 1961 ccm, což přináší i větší výkon 37 koní. Jde opět o řadový šestiválec odlitý vcelku v jednom bloku. Je umístěný vpředu podélně za přední nápravou. Hlava motoru je snímatelná. Používal ventilový rozvod SV. Chlazení bylo nucené s čerpadlem a bylo podpořené ventilátorem. Mazání motoru bylo tlakové oběžné. Přes suchou jednokotoučovou lamelovou spojku byla k motoru pevně přišroubována čtyřstupňová převodovka ze zpětným chodem.

Tento poháněcí agregát byl uložen do rámu vozidla na gumových blocích. Rám byl klasický žebřinový, nýtovaný z ocelových U profilů. Nápravy byly tuhé, odpružené podelnými půleliptickými pery. Brzdový systém byl mechanický, kdy brzdové pakny v bubnech ovládaly lanovody. Karoserie byla opět vyráběna klasickou metodou doby vzniku. Dřevěná jasanová kostra byla pobita plechem. Vůz byl dodáván v provedení sedan a limusina.

V roce 1934 přichází velká modernizace tohoto vozu. Motor je nezměněn, pouze je mírně zvýšen výkon. Hlavní změna je v podvozku. Je použito nové konstukce, která se uplatňuje u vozů Škoda vyráběných v té době. Rám je nástavný, vpředu rozvidlený pro uchycení motoru. Je páteřový s centrální rourou, ve které prochází kardan. Změny přichází i v nápravách. Přední je dělená, lichoběžníková s příčnými trojuhelníkovými rameny. Je odpružená příčným listovým perem. Zadní náprava je rovněž překonstruována. Je rovněž dělená, kyvadlová, rovněž odpružená příčným listovým perem. V konstrukci se začínají objevovat i první náznaky aerodynamiky, kdy se zaoblují hrany vozidla. Tyto vozy dostávají označení Škoda 637D a později Škoda 637K.

Vůz Škoda 637 přišel v nevhodnou dobu. Byla krize a na odbyt šly, pokud vůbec, vozy levnější, lidové. Pro bohatou klientelu byl šestiválec s obsahem do dvou litrů naopak málo reprezentativní. Proto vzniklo pouhých 11 kusů tohoto vozidla. O něco lepší situace nastala u vozů 637 D, kterých bylo vyrobeno v provedení tudor, sedan a limusina 39 kusů a typu Škoda 637K v počtu 17 kusů. Jeho následovníkem po prodloužení a zvětšení jak podvozku, tak motoru se stala Škoda Super 640.

Vůz Škoda 637 byl nasazován i do sportovních soutěží. Ve slavném závodě 1000 mil československých v roce 1933 se vozy umístily na druhém, třetím a čtvrtém místě v kategorii do dvoulitrových motorů. O rok později obsadil vůz Škoda 637 posádky Kratochvíl-Koudelka druhé místo v téže kategorii.

Dnes jsou tyto vozy téměř neznámé, na soutěžích HV se téměř nevyskytují.

Značka Škoda

Země Československá republika

Typ 637

Rok 1932

Počet vyrobených strojů 11 typ 637, 39 typ 637D, 17 typ 637K

Motor (typ, počet válců) 6

Umístění motoru vpředu

Chlazení kapalina

Kubatura (ccm) 1961

Vrtání (mm) 68

Zdvih (mm) 90

Výkon (výkon/ot.min) 37 HP / 300, od roku 1934 45 HP / 3500

Karburátor (značka, typ) Zenith nebo Solex

Karoserie (počet dveří) různé

Rozvor (mm) 3100 typ 637, 3200 typ 937D, 3000 typ 637K

Rozchod před/zad (mm) 1300/1300 typ 637, 1320/1320 typ 637 D a K

Celková hmotnost (kg) 1150-1400

Pohon zadní

Převodovka man. 4+1

Pneu 5,50 x 18 nebo 160 x 40

Rychlost (km/h) do 110

Brzdy mechanické bubnové

Elektřina 12 V

Výroba od r. 1932

Výroba do r. 1935

post-8682-0-28694700-1343393002_thumb.jp

post-8682-0-42078900-1343393006_thumb.jp

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Počátkem 30. let vyrábí firma Škoda celou řadu vozidel. Podvozky typů 422, 430, 430 D, 645 a 860 měly téměř shodnou konstrukci, lišily se jen velikostí, rozvorem a různými detaily. Jak již bylo zvykem, továrna dodávala různé typy karoserii. Navíc, dle tehdejších možností a zvyklostí, bylo možno zakoupit jen šasi vozidla, na které mohla kterákoliv tehdejší karosárna vytvořit zakázkovou karoserii. Vznikaly tak sportovní roadstery, coupé, pohřební vozy, valníky. Z karosáren bych jmenoval firmu Jech z Prahy, plzeňského Brožíka, pražského Uhlíka, vysokomýtského Sodomku aj.

Typ 645 byl v roce 1932 přepracován na typ 650. Rozdílem bylo v podstatě jen zvětšení vrtání o 3 mm, což zvýšilo obsah motoru na 2704 ccm. Výkon stoupl na 50 koní. Do roku 1936 bylo vyrobeno 58 limuzin typu

Značka Škoda

Země Československá republika

Typ Škoda 650

Rok 1932

Počet vyrobených strojů 58

Motor (typ, počet válců) 6

Chlazení kapalina

Kubatura (ccm) 2704

Vrtání (mm) 75

Zdvih (mm) 102

Výkon (výkon/ot.min) 50 HP/3000

Karburátor (značka, typ) Solex 30 UAFG

Karoserie (počet dveří) limusina

Rozvor (mm) 3375

Rozchod před/zad (mm) 1360/1360

Pohotovostní hmotn. (kg) 1600

Pohon zadní, kardan

Převodovka man 4+1

Pneu 6,00 x 18

Rychlost (km/h) 110

Spotřeba (l/100km) 16

Brzdy mechanické bubnové

Výroba od r. 1932

Výroba do r. 1936

post-8682-0-12817500-1343393114_thumb.jp

post-8682-0-59332800-1343393115_thumb.jp

post-8682-0-10549900-1343393121_thumb.jp

post-8682-0-15404400-1343393127_thumb.jp

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

×
×
  • Vytvořit nový...