Přejít na obsah

Výměna oleje a jaký olej do 1.6 TDI CR 77 kW


gosh

Doporučené příspěvky

Trošku jsem si ověřoval informace a zde jsem našel něco od p. Černého z VŠCHT (Ing. Jaroslav Černý, CSc. Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha ):

Spotřeba paliva
Čím nižší je viskozita oleje, tj. čím je olej řidší, tím kladou pohybující se součásti motoru menší odpor a tím je nižší spotřeba paliva. Nižší zimní viskozitní číslo zabezpečí úsporu paliva se studeným motorem a nižší letní číslo pak úsporu paliva při provozní teplotě motoru. Z těchto důvodů lze jen doporučit používání nízkoviskózních olejů, tzv. lehkoběžných, např. SAE 5W-30 s doporučenou výkonovou specifikací. I když jsou tyto oleje dražší, extrémem jsou třeba longlife oleje SAE 0W-30, úspora paliva většinou vše vynahradí. Nevýhodou lehkoběžných olejů je mírně zvýšená hlučnost motoru a možnost vyšší spotřeby oleje. U automobilů s krátkým ročním proběhem (do 10 tis. km) či pro převažující mimoměstský a dálniční provoz je pak ekonomicky účelné volit oleje např SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tyto oleje je dobré také zvolit v případě zvýšené spotřeby motorového oleje, kdy pomohou dotěsnit píst ve válci a mohou tak přispět ke snížení spotřeby oleje.
 

Celý článek dám asi do jiného vlákna, Někdo si asi může pamatovat, že psal do Autoexpert. Online lze také nalézt jeho 12 článků ala: "Mazivářské mýty".

 

A pak ještě toto, přesná citace od kluka z ČZU, který si hraje na TF s oleji:

Podle mě degraduje 5w-40 rychleji kvuli oxidaci ale ne kvuli zatizeni, Měl jsem asi 100 vzorků oleju. A u dieslu mi viscosita neklesla... spise naopak jelikoz degradaci vznikaji v oleji tzv. Mekke necistoty.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nemyslím si že 1.6 TDI CAYC je motor, který by ti generálku vrátil. Osobně bych raději to auto hodil ze skály, ta investice se ti nikdy nevrátí. Když vyměníš celý vůz vyjde to ve finále levněji. 

 

Co se týče oleje a jejich výzkumů 5W40/5W30 je tu už dost článku a je to vyčtené právě z nich, tlumučím ti co tu psali experti ze světa motorů. Ale to že lití 5W40/10W40 do motoru kvůli úbytku oleji v průběhu jen urychluje likvidaci motoru je osobní zkušenost.

 

EDIT: 

Spočítej co vše tě v dohledné době čeká jestli jsi do toho nenacpal prachy:

 

EGR - 18K

DPF- 20K

REpas převodovky - 18K

Vstřikovací systém- 60K

Silentbloky motoru/přední nápravy 8K

REpas zadní nápravy 24K

 

To jsou věci, které většina těch to motorů se staří 8+ a 270K km+ dřív nebo později čeká a ted si odpověz na otázku, jestli chceš dělat generálku motoru za 50 klacků...

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To se určitě nevrátí a to vím. Já to dělám z pár osobních důvodů:

 

1. chci to auto dotáhnout do veteránů

2. chci s ním najet 1 mil. km

3. nemá ještě šmírovací zařízení v autě

4. mám ho jakožto první majitel a starám se o něj

5. mám ho rád a dobře se mi s ním jezdí

6. líbí se mi jeho duše

 

Sečteno, podtrženo mám to auto rád a chci se s ním někam dostat, Kolik to bude stát je mi jasné, neb levná záležitost to nebude. Takže pokud nebude totálka, tak si to auto budu i nadále indiviualizovat a šmírovat. Jelikož má od koupě 6+ let a má najeto přes 340k, ale nadále drží pohromadě bez koroze, tak si s ním budu i nadále jezdit. I když bude nutnost koupit další auto kvůli rodině a toto asi půjde našpalky, ale tak co.. dělám to pro radost z auta...

 

K oleji, upřímně to slyším od tebe poprvé, že 5w-40 ničí trošku motory. Zkoušel jsem to někde vyčíst a ptal jsem se lidí, kteří s tím dělají na CZU (Agro (chemie) + technická fakulta (rozbory)) a neslyšeli o tom. Je pravda, že když jsem skočil na jednu změnu na 5w-30, tak to hned žralo olej, takže jsem šel zase nazpět na 5w-40. Jak jsem psal, s tím olejem jsem vcelku spokojený (vibrace, chlazení, teplota oleje, zvuk motoru), je možné, že po generálce se vrátím k 5w-30, ale to zatím nemůžu říci. Musím o tom popřemýšlet.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já jsem nepsal že ničí motory.

Já ti psal už u těch to motorů určený u 5W30 pokud začne mizet olej kvůli opotřebení a dáš tam 5W40 aby ti to olej žralo méně, tak tím ve finále to opotřebení jen urychlíš- tj motor nebude žrát tolik oleje dalších 30K km ale potom zase začne a pokud tam dáš 5W30 tak se z toho stane olejový průtokáč. Kdyby jsi zůstal u dolévání 5W30 507.00 tak tam budeš dolévat +/- stejné množství dalších 100K km.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A po těch 100 k by přišlo což? :D Dle mého jsem provedl moudré rozhodnutí v závislosti na informacích v daném období. Zda-li bych to rozhodnutí měnil, či ne... asi bych vypustil používání toho Texaco oleje, neb na něho nemám dobré vzpomínky, a ten mohl zapříčinit něco v motoru, co jsem nechtělk, ale jo... rozhodnutí jsou moudrá, či blbá, sem tam se povede jedno, sem tam druhé. Ale určitě ten nynější Millers Oil EE LongLife 5w-40, s tím jsem spokojen. Kam se olej ztrácí je věcí druhou, ale zkusil jsem vyměnit víčko nálevky oleje, neb tam byly nahoře na ochraném krytu mapy od oleje a smrdělo to po oleji při delší jízdě pod plynem na plný kotel (ale za to asi nemůže to víčko). Jelikož nyní nemůžu nikam jezdit, tak zatím nemůžu říci. Ale vím, že u některých motorů se toto stávalo, tak uvidíme, jinak jak říkáš, rozebrat, podívat a zmontovat.. ;) :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mne stále nedochádza prečo tam lejes 5W 40 keď to ničomu nepomôže. 

Ved ten Shell 0W-30, co dava VW do prvovýroby, bez loga VW stojí fľaša 5e.

Stačí 4l, to je 20eur.

Vymenim po 8-10 000km. 

Filter napr. Mann 5e.

Auto je spokojne, neberie ani deci oleja. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Teoreticky 5W40 vydrží mazací schopnosti o něco vyšší teploty než u 5W30, otázka jestli se je na takové hodnoty 1.6 TDi vůbec schopná dostat, silně o tom pochybuji. To by jsi jí musel hnát v tropickém létě pořád na doraz.

Proto se u TDI montují vodní chladiče oleje...

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já vím, ale poslední dva roky bylo již od dubna horko, přes léto se roztékají dálnice a podzim přechází plynule v jaro.

Na dálnici volím tempomatovou rychlost 149 km/h (AT,CZ, PL,HU). Německo jedu dle plynulosti proudu, tzn od 80 do 190 km/h, jinak se snažím držet v DE rychlost okolo 160 - 170 km/h kvůli radosti z jízdy, pokud nejedu na spotřebu, potom jedu těch 140 km/h. Toto dělá u mě ca 40 000 km za rok. Okamžitá teplota oleje mi skáče mezi 110 - 120 °C, více nahoru než dolů a z motoru mám rozhodně lepší pocit s tou 40 než s tou 30. Ale to je můj názor, vztáhnutý na moje auto a na moji vibrující zadnici.

Editováno: , autor: Petanecek
Neumím po sobě číst - korekce
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Zdravím. 

Dnes som si menil olej sám prvý krát a nalial som do auta 4.5litra a vždy to nie je po úplný vrch. 

Predok auta som dvihol na dvoch heveroch aby bol väčší spád a nechal vytekat 2 hodiny. 

Všade sa píše, že max je 4,3 litra je to v poriadku? 

Vždy keď mi to menili v servise narýchlo to vypustili a dali tam 4 litre nového a dovi. 

 

Najprv som tam dal 4 litre, naštartoval, nechal stiect do vane a po 15 min odmeral.

Editováno: , autor: cayc
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mně se tam vleze vždycky 5l. Přesně po horní rysku. A zase přibližně tolik vypustím - něco se vybryndá jinam z fitru. Taky ho nechám dost dlouho vykapat s demontovaným fitrem.

Když jsem měníval na Feldě, tak jsem asi na 5 sec. nastartoval bez oleje, aby se zbytky vytlačily z kanálků. Vyteklo potom ještě navíc 2-3dl. Tady to nedělám, protože by z toho byly chyby v paměti.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Dal som tam nakoniec 4.7l.

Este by som tam možno deci dve dal ale už by to bola úplná horná ryska. 

Chcem sa opýtať na skúsenosti s olejom 5W-40 s ACEA C3. 

Nebude to lepšia voľba pre auto s chipom? 

Napr. som našiel Millers Oils XF LongLife 5W-40 len za 43eur.

Splna VW 505.01 aj ACEA C3-10.

Kvalitou to bude asi lepšie ako Shell ci? 

Ten ECT C2/C3 ma vyšiel na 31 eur (4l plus 1l).

So Shellom som spokojný neberie ani deci na interval ale 5W 40 by som skusil. 

Editováno: , autor: cayc
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Za sebe mohu říci, že používám tento olej, dokonce danou specifikaci a jsem s tím velice spokojený. I z pohledu penízků. Jak jsem psal, dle mého menší vibrace motoru, lepší zahřátí motoru, nepřehřívání. Ale jak psal degren, tak by tam měla probíhat rychlejší degradace oleje vůči 5w-30. Za mě, u toho oleje zůstávám, ono stejně už je to tak auto v háji, že ted už to nemá cenu řešit. :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Po trojdnovom studovani som dospel k zaveru, ze v norme VW 507.00 je momentalne topka olej Shell Helix Ultra ECT C2/C3 (rovnaky ako AV-L).

Co sa tyka nazvu Shell rozlisil olej na ECT C2/C3 - splna viac noriem, AV-L je vyhradne pre VW, napr. pre servisy a AB-L je pre Mercedes, ECT splna normu jedneho aj druheho.

Pridavam aj tabulku porovnania, Shell ma najvyssie TBN, viskozitu pri teplote 100 stupnov a takisto HTTS.

TBN - Hodnota alkalickej rezervy, cim viac, tym lepsie, odolava dlhsie studenym startom a kratkym jazdam

HTTS - Viskozita pri teplote 150 stupnov. Cim vyssie cislo, tym lepsi film vytvara a tak lepsie chrani motor (mPa)

VIskozita pri 100C - Viskozita pri teplote 100 stupnov, hustota pri prevadzkovej teplote, nizsia je ekologickejsia, vyssia lepsie odolava vyssim teplotam, casom tato vlastnost klesa

 

Prikladam aj tabulku porovnania olejov VW 507.00 a jednu fotku, kde mate hlavne ten Shell.

Udaje v tabulke su z aktualnych technickych listov zverejnenych u daneho vyrobcu oleja na jeho stranke.

 

Samozrejme, kvalitou zlozenia moze byt lepsi napr. Millers Oils, to by chcelo podrobnejsiu studiu, ale osobne je lepsie menit olej kazdych 10 000km ako davat drahsi olej, casom straca svoje schopnosti.

ergebnisse-_analyse-0w-30.jpg

 

oleje vw507.xlsx

Editováno: , autor: cayc
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Všem co mi dneska i včera radili, děkuji. Byla to alchymie. Ale šel jsem cestou zdravého rozumu, jelikož mi to nedalo proč bych tam měl nalít něco jiného když to doteď fungovalo bez sebemenšího problému, proč?

Vyptával jsem se mechaniků, prodejců, volal jsem přímo do autorizáku škodovky co mám blízko a dozvěděl jsem se konečně proč se již SAE v 5W30 neprodává a nahrazuje jej 0W30?

Důvod je jasný, resp. jsou jasné, EU nějakým způsobem vydedukovala, že řidší olej lépe maže, tudíž vzniká menší tření čili i opotřebení/namáhaní součástí a tudíž se nemusí spalovat tolik paliva což má za následek nížší spotřebu a tudíž i nižší emise.

 

Takže jsem nakonec sehnal poslední dvě balení origo SAE 5W30 za celkem pálku cenu ale na dalších 20-25t km to nemusím řešit a při otázce přoc tedy nechci tu 0W30 jsem odvětěl, že můžu zkálet celou EU, to auto je moje a výrobce jasně udává, že tam patří 5W30 a tudíž není důvod přecházet na vodu typu 0W30 jelikož zimy u nás jsou opravdu arktické že.

Ostatně toto mi potvrdili i v autorizáku, že oni zákazníkům při výměně lijou to co tam patří čili 5W30 ovšem tam lijí olej od SHELLu jenž vydávají za jejich jakoby prvovýrobní originál.

 

IMG_20200804_131000.jpg

Editováno: , autor: Grooverider
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...