Přejít na obsah

zimní clona, má to smysl?


pete_fab

Doporučené příspěvky

Chlapy, zapomeňte na metody našich dědečků. Dnes jsou auta úplně jinde a kdyby to mělo nějaký smysl, tak by tam ta clona byla z fabriky a řízená kompijůtrem.

 

Po městě zacpání otvorů nic neušetří. Po dálnici by se to mohlo projevit, ale nebude se to dostatečně chladit. Musíme uchladit turbo, chladit stlačený vzduch a chladit olej. Mimo to je potřeba chladit i převodovku a to jinak než prouděním vzduchu motorovým prostorem nejde. Nezapomínejme, že před chladičem je kondenzátor klimatizace a ten se bude od rozpáleného chladiče také pěkně prohřívat a expandující chladivo ho asi fest natlakuje.

 

Na rychlost ohřevu motoru nemá zacpání otvorů vůbec žádný vliv. Teplotu motoru reguluje termostat, který až do dosažení pracovní teploty do chladiče žádnou vodu nepustí a proto se clona před chladičem nemůže projevit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Tady se to furt kritizuje/zastává, ale fakt že se zahřeje motor dříve pac není tak ofukovan mrazivym vzduchem (at horním, spodním, nebo prostředním) pruduchem, ten je přece opodstatneny ne? Já uvažuju na O1 81kW, vím, že tady je téma Fobie, jen mne překvapilo, že jsou snad jen 2 výrobci těchto clon, polské Heko a pak ještě jeden a ani jedno se mi vzhledem a provedením moc nelíbí. Jenže žádného jiného výrobce a typ najít na netu nemůžu... Najezdim 3/4 nádrže po městě, motorizaci jsem (spíš) zdědil, jinak bych si ji na hopsani po městě nevybral samozřejmě. 

Jinak prošel jsem toto téma i u O1 a O2 a dost se tam diskutovalo nad dobou zahřátí, mne dnes na dálnici při -5° zahřal na 90 celkem rychle, snad po 5 km. 

Editováno: , autor: Koudy_cz
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 12 hodinami, Koudy_cz napsal:

fakt že se zahřeje motor dříve pac není tak ofukovan mrazivym vzduchem (at horním, spodním, nebo prostředním) pruduchem, ten je přece opodstatneny ne?

Ano po startu se možná dřív zahřeje a pak se celou dobu hůře chladí (a nejen motor). Jestli to za to stojí, toť otázka. Odpoveď částečně nabízí množství výrobců, kteří se tím zabývají.

Clona má význam primárně u aut, kterým prouští temostat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja namontoval na Yeti jen spodni zimni clonu a nerekl bych, ze se motor ohreje drive. Opravdu se to nekomu z vas ohreje drive? Porad to trva cca 5 nebo 6 km, nez se rucicka teplomeru chladici kapaliny zastavi na devadesatce. Je to normalni? Motor 1,2 TSI 81 kW.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když ti funguje termostat tak rozdíl zcela jistě nepocítíš ale i tak když tam tu clonu dáš tak se pravděpodobně mnohem dřív zahřeje olej na provozní teplotu. Při -5 stupních se ti teplota oleje nad 60 stupňů dostane klidně až po 30 km... taková 1.6 TDI ve dvojkové octavii když jsem s ní jezdil po dálnici při -15 tak se při 130 km/h nedokázala sama zahřát a motor měl teplotu mezi 70/80 stupni (tj zavíral se termostat a nejspíš pouštěl příhřev) má to dost negativní vliv na spotřebu. Ale nemyslím si že ta clona má smysl, možná tak v severských zemích nebo na horách kde je častěji víc pod nulou...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kde ovšem v tom množství, ve kterém se tam dostane, ničemu nějak extra nevadí...

Problém je, že při konstrukci auta nikdo nepočítal s tím, že si to majitel zepředu zadekluje... Motorový prostor (a jak říkám, zdaleka nejde jen o motor) s náporovým chlazením počítá (v předu to nasává, spodem jde vzduch ven). Když ho vyřadíš, tak se to časem někde projevit musí. Bylo by  třeba zajímavé vysledovat, co to dělá s teplotou oleje, pokud tomu někdo začne nakládat, případně, k tomu nedejbože připojí přívěs.

Když si vezmu, že velikost chladiče a sahary se přesně propočítaná na určitý stupeň výbavy, tak mi tohle opatření přijde, jak dodatečná montáž startovací kliky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taky je to počítané na nějakou nejvyšší okolní teplotu, aby se to uchladilo i v létě ve 40 stupních. A teď, když je o 40 stupňů méně, tak musí na pohodové uchlazení cca 2/3 čelní plochy masky  pohodě stačit.

A s tím, že to pomáhá i proti prosolené vodě se taky musí jen souhlasit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No problém je, že když je 40 stupňů, tak třeba turbo, když tomu naložíš, se tak úplně chladit nestíhá, respektive při nižší telotě oleje (kterým je chlazeno) by mu bylo daleko lépe = pravděpodobně by vydrželo o něco déle.... A právě ta teplota oleje se na rozdíl od vody dá v létě turbem vyhnat do závratných výšek...Ale zase, když to v zimě neženeš, může teplota oleje klesat příliš....těžko říct zda převažují negativa či pozitiva...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono když vyleze teplota vody na 90, tak to teplotu oleje ještě ani neukáže. Než mně naběhne teplota oleje 55 stupňů, tak to ještě 2 km trvá. Z práce vyjíždím skoro hned na dálnici a první teplota oleje se ukáže po cca 7-8 km, podle toho, jaká je teplota venkovní (teď v zimě). Takže jsem i já chvilku přemýšlel o cloně. A u nás je zima od října do dubna...:wacko:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já ji používám taky, jen spodní, ale jenom z důvodu, aby prosolený marast nestříkal na chladič. A musím jen souhlasit že když chlazení je dimenzováno na +40ºC, tak i při max. +15ºC musí chlazení dostačovat i se zakrytou spodní částí.

Mimochodem, když ručička teploměru dosáhne 90ºC, tak to se voda motoru ohřála na pouhých 66ºC. 90-ku ukazuje od 66ºC do 108ºC. Už jsem tady někde kdysi popisoval celý průběh měření teploty. Dá se spolehnout  jen na teplotu oleje, pokud ho máte. 

 

Našel jsem to:

 

Editováno: , autor: jipol57
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 roky později...

Já mám spodní část na autě už rok a pul a motor pěkně čistý a nikdy jsem neměl žádný problém jen mám strach tam dát i horní přes zimu nevím jak by tam proudil vzduch ale servisák mi řekl že si vzduch vždy cestu najde 🙃

IMG_20190106_160815.dng

Editováno: , autor: Tomasek Bobo Mondelka
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...