Přejít na obsah

Kontrola prasklých žárovek - nefunguje jak má


Drewie

Doporučené příspěvky

Dodělával jsem si kontrolu prasklách žárovek, ale nefunguje to jak má: :(

Po rozsvícení světel, nebo sešlápnutí brzdového pedálu se vždy rozsvítí kontrolka, že je závada na světlech. Samozřejmě všechna světla svítí.

Zapojení je podle schémat.

Když odpojím pojistku, tak to samozřejmě nic nehlásí, zkoušel jsem jestli není problém v kostře, to je taky v pořádku (propípáno na nosník palubní desky). Jak píšu všechna světla svítí jak mají, tudíž záměna kabelu tam žádná není, kabely do budíků také OK - budíky hlásí, zda jde o brzdové nebo normální světla.

A teď babo raď.

Ta jednotka na kontrolu prasklých vláken žárovek není nová, tak jestli byla už vadná. Kdo ví z jakého vraku byla vyndaná...

Blbé je, že bez ní už nemůžu jezdit, abych ji vrátil zpátky.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A napojil´s všechny snímací vodiče k ŘJ prasklých vláken tak, jak je kresleno ve schématech, nebo v "libovolných" bodech, kde byly zrovna po ruce ?

Jednotka sleduje nepatrné úbytky na vedení, podle toho pozná, že žárovka není prasklá = bere proud a svítí.

 

Jíra

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

no nevím, spíš bych řekl, že to je "soustava" relé, buď teče proud skrz a pokud teče i v druhém vodiči, tak se nic neděje. Pokud ne, tak to hlásí dál.

Netvrdím, že by tam nemohl být nějaký šváb, ale řekl bych, že kontrola je na elektrickém nikoliv elektronickém principu.

 

Samozřejmě, že jsem napájel, tam kde byl přístup, nicméně vždy tam, kde se mělo podle schémat, jinak by správně nesvítily ani světla.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kdepak. Elektronika. Jak jsem psal, řj měří nepatrné úbytky v řádu 10 x mV na vedení k žárovkám. Pokud je úbytek příliš malý, myslí si, že je žárovka prasklá a nesvítí. To samé se může stát, pokud nejsou vodiče zapojené podle schématu - tedy kladnější konec u pojistky, zápornější často až u žárovky.

 

Tady to zapojovali kluci na oktávce: http://forum.skodahome.cz/topic/21126-kontrola-prasklych-zarovek/

je z toho patrná funkce.

 

Kontrolka křičí při jakýchkoliv zapnutých žárovkách / brzdovkách nebo jen při jedněch konkrétních ?

 

Jíra

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je zvláštní, elektroniku bych čekal v O2, kde to rozsvěcí BSG.

 

křičí na brzdovky a zadní parkovačky, potkávačky jsem zatím nezkoušel (to musím vymontovat obě zadní "noční" žárovky a pak pustit světla - k tomu jsem se ještě nedostal)

 

jenže v tom vláknu o O1 nic není o tom, že by to někomu nefungovalo.

Zkusím napsat Vášovi, ten to do tý O1 snad domontoval.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No tak každopádně nejdřív "oprav" brzdové světla, ty jsou snímané zvlášť od ostatních.

Myslím že to hlásí jeden ze dvou drátů, které jsou nakonec zapojeny do budíků.

 

Až budou chodit brzdy, uvidíš, co dál...

Docela smůla, že tahle řj nemá diagnostiku.

 

Jíra

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tak to vypadá, že to potkávácí dělají taky, ale tam si nejsem úplně jistý. Připadá mi, že si ta jednotka stavy odminula pamatuje.

Budíky křičí, že jsou vadná světla, i kdyz mám obě zadní obrysovky vyndané. A ovladač světel jen na obrysovky.

To by opravdu po těch kabelek z ŘJ do budíků tekla data...

Jsem tak trochu bezradný, nevím, co mám "opravovat" na těch brzdových, ta mají dokonce jeden vstup až jednotka ho rozděluje na dva výstupy

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V první fází to musíš dostat do stavu, že když zapneš zapalování a žádná světla, tak nesmí budíky křičet.

Můžeš se podívat do paměti závad budíků - asi tam bude zapsaná závada, to by vysvětlovalo tu "paměť." Chyby se mažou samovolně v řj jednotkách vždy po několika nastartováních. (nebo vagem)

 

Z toho by se dalo poznat, co si ty jednotky asi myslí...

 

Žárovky neodpojuj - to je právě způsob, jak závadu uměle navodit. Přece logicky: vyndaná žárovka = spálená žárovka = důvod, proč má kontrola křičet, ne ?

 

Můžeš sem nahrát tu část dp z fabie ?

 

Jednotka nemá pouze jeden vstup na brzdy - kukni třeba na tu oktávku - nahoře "F" je přívod - zde se objeví 12V když se na brzdu šlápne. Dole jsou dráty zpátky od brzdových žárovek M9 a M10. Průchodem proudu do žárovek už na nich nebude těch samých 12V, ale jen 11.98V - a tento nepatrný rozdíl jednotka sleduje.

 

J.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jira_82 si si isty ze aj u fabie I RJ meria ubytky napatia? Ja mam kontrolu ziaroviek (origo) a vymenil som halogenove svetla za xenonove, cim som zmensil prikon z 110W na 70W a teda aj prud prechadzajuci vodicmi. Nic som v rj nemenil ani nekodoval, no kontrola ziaroviek funguje normalne, teda pri spravnej funkcii svetiel nic nesignalizuje. Ak vsak vytiahnem konektor z vybojky, na budikoch sa mi rozsvieti kontrolka ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vaša mi psal, že je nejspíše vadná ta ŘJ.

Ta jednotka se montovala celkem do cca 40 aut. Nejvíc samozřejmě audin. Namontovatelná je už do Audi A100 z roku 1991 nebo do TT z roku 2006 nebo až do F2 z roku 2008.

Stále se jedná o tutéž jednotku 393 - 4B0939471A. Proto tam nemůže být nějaká složitá elektronická logika.

 

To, že se rozsvítí kontrolka brzdových světel hned je způsobeno tím, že startuju vždy s brzdou, proto ta kontrlolka svtíla vždy po otočení klíčkem. Kontrolka se však rozsvítí skutečně až po sešlapnutí brzdy, nesvítí tedy hned.

Budíky žádou chybu nehlásí, asi jako když jsem měl zoxidované kontakty v nádobce chladící kapaliny, taky červená kontrolka Stop, do dílny. A budíky neměly žádnou chybu ani info o stavu. Možná se dá vyčíst z některé z měřených hodnot, co to tam píše.

 

F je prachprostý spínač na pedálu brzdy, tudíž od svorky 30 přes pojistku 2 jde +11,5 V při vypnutém zapalování nebo 13,6 -14,8V při zapnutém zapalování, po sešlapnutí pedálu, přímo přes jednotku do žárovek, které jsou jako každý slušný spotřebič v autě ukostřeny. Proto si myslím, že že ta jednotka nemůže sledovat rozdíly desítkek mV, ale opravdu jen teče - neteče.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

domino666: dle schémat určitě, jednotka bude nastavená s širokou tolerancí, aby detekovala dva stavy: funguje/nefunguje, takže změna proudu z 9A na 6A ji nerozhází. Stále bude měřit na drátu od xenonu malinko nižší napětí než na spínači světel. A to jí stačí.

 

 

 

Drewie: souhlasím, v podstatě na to stačí pár operačních zesilovačů a na výstupu kombinační logika.

"Proto si myslím, že že ta jednotka nemůže sledovat rozdíly desítkek mV, ale opravdu jen teče - neteče."

Ale vždyť jo. Sleduje průchod proudu, ale snímá ho na přívodním vodiči od spínače k žárovce. U žárovky, která bere proud=svítí bude vždycky o pár jednotek-desítek mV nižší napětí než u spínače. Absolutní hodnota palubního napětí tady nehraje roli.

 

Jednotka evidentně chodí už jenom proto, že zapneš zapalování - vše ok a PO šlápnutí na brzdy začnou křičet budíky.

Aby ta jednotka fungovala, musíš mít snímací dráty natažené opravdu až od brzdových žárovek - máš to tak ?

 

J.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to nějak nechápu. Které snímací dráty? Vše jsem naletoval pod volantem. K brzdovým světlům, i k ostatním, přeci vedou dráty už z výroby.

 

Skoro bych spíš poprosil někoho, kdo má kontrolu prasklých žárovek, že bych u něj vyzkoušel tu jednotku.

Někdo tak mezi Boleslaví, Libercem a Hradcem Králové? Najde se někdo?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak problém vyřešen - i mistr tesař se někdy utne. :)

Zjistil jsem, že jsem měl špatně označené kabely. Proto jsem říkal, že je to správně naletováno. Jenže ty kabely vedly na jinou pozici...

Zjistil jsem to až když jsem propípal patici jednotky s paticemi žárovek. Dva páry kablíků jsem měl špatně.

Takže poselství pro další generace, pokud si myslíte, že to máte správně, raději si to ještě jednou zkontrolujte... :)

 

Jednotka pozná, zda skrz ní teče proud obráceně, pozná i rozdíl mezi 3. brzdovým světlem a obyč. brzdovou žárovkou.

To, že nesvítí obrysové nebo potkávací světlo, vyhodnocujou budíky, při vyndaných obou žárovkách se totiž rozsvítila kontrolka, brzdová světla vyhodnocuje ta jednotka.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 měsíců později...
  • o 3 roky později...
  • o 7 měsíců později...
  • o 1 měsíc později...

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...