Jump to content
Sign in to follow this  
agino

Zapojení autorádia

Recommended Posts

Myslím že je to ten žlutej, kterej by měl zůstat trvale pod napětím - je to ten, na kterým je silnější pojistka. Ono si přes něj rádio cucá i ten hlavní výkon když hraje, ale když se odpojí ten červenej, mělo by se rádio "uspat" a ze žlutýho odebírat jen několik mA - ty jsou právě na "živoření" pamětí, ve kterých je to nastavení uloženo. Když vypneš všecko, vymažeš si zároveň i tu paměť s uloženým nastavením i naladěnými stanicemi. Vyzkoušej, co se stane, když necháš žlutý drát připojený na +12V a červený odpojíš - a po chvíli zase připojíš, jestli se nastavení smaže nebo ne. Samozřejmě že po celou dobu musíš mít připojenou kostru - černý drát na záporný pól baterie. Dávej si pozor při zapojování repráků - většina dnešních rádií má můstkově zapojené konce, u kterých NESMÍ BÝT SPOJENÝ S KOSTROU ŽÁDNÝ PŘÍVOD K REPRŮM - kdybys některý vývod ukostřil, upečeš si koncák jedna dvě...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neádvno jsem si do Favorita pořídil nové autorádio. Konkrétně Sencor SCD-5025MR. Známý mi to zapojil tak že je to pořád připojené s tím, že jediné co něco odebírá je blikající LED dioda, která má odběr minimální. Někdo mi zas říká, že to musím připojit k zapalování jinak mi to vytříská baterku. Co mám to rádio tak auto stálo nejvíc asi 4 dny a pak se nijak neprojevila slabší baterka tak nevím. Můžu to nechat jak to je nebo by bylo vážně lepší to připojit k zapalování?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radit se dá jedině podle toho, jak velkej má ten Sencor klidovej odběr = ve vypnutým stavu. Jestli odebírá míň jak asi 20-30mA, tak bych nic neřešil a nechal ho tak - jedině kdyby odebíralo například 50mA a nebo ještě víc, pak by se mělo pořešit, jestli tam nevložit nějakej odpojovač...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, změříš - prostě multimetr přepneš na nejvyšší proudovej  rozsah a přes něj připojíš to rádio - jeden přívod, stačí ten plusovej. Ten multimetr musí mít rozsah aspoň 2A.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No a nebo bych to moh připnout rovnou na baterku ne? a změřil bych celkovej odběr nebo se pletu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahoj, mám dotaz, který si chci ujasnit.... Chystám se do Fáva (135L, 1990) dodělat rádio, poměrně současné, s ISO konektory. Nikdy tam nebylo a nevím jak tam táhnout proud,(do spínačky bych to asi nedával, nejdřív bych zkusil bez), jestli z 1. pojistky ? (normálně připájet drátky na měděný plíšek, který ji drží ?) nebo byste doporučily jiný postup ? Koukal jsem do auta, které máme na nd a tam je nějaké původní rádio, tam je červený kabel "píchnutej" do jednoho kontaktu u pozice pro relátko př. mlhovek. Hledal jsem různě po netu a úplně nenašel. Díky za každou radu, snad je to napsáno srozumitelně. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napájení vytáhnout ze 2 míst - na ISO konektoru jsou 2 samostatný dráty pro +12V, jeden je červenej, druhej žlutej, mívají samostatně oddělený pojistky. Normálně se dává ten se silnější pojistkou (až 15A) na trvalý napájení +12V - na baterku nebo u pojistek na přívod od baterky, ten se slabší pojistkou (2-3A) se zapojuje za spínačku = do místa, odkud jde proud pro větrák topení, blinkry, stěrače.... Silnější bejvá žlutej, slabší červenej. Popis někdy chybí, někdy je "main power" u žlutýho, "Ignition" ("zapalování) u červenýho. 

 

Funguje to tak, že se žlutým přivádí do rádia trvale +12V od baterie a dokud není to samý napětí i na červeným (od klíčku), tak rádio "spí" = nejde zapnout, ale drží se naladění stanic i nastavení zvuku, hlasitosti, ekvalizéru... Po zapnutí zapalování = přivedení +12V na červenej drát se rádio aktivuje a začne hrát. Proud pro svou činnost si přitom ale bere z toho žlutýho drátu = z toho se silnější pojistkou, takže to, že v červeným drátu je 2A pojistka NEZNAMENÁ, že to rádio z toho drátu ty 2A taky bude cucat - to j jen pojistka, nic víc... Spínačku to tím pádem skoro vůbec nezatěžuje.

 

Některý výrobci doporučujou červenej drát spojit se žlutým a tvrdí, že to tak je lepší, že se tak rádio dá používat i s vypnutým motorem - jenže pak to rádio jednou zapomeneš vypnout - a přijdeš a baterka vydudaná... Když ty dráty spojíš a připojíš je na místo "až za spínačkou" (aby zapomenutý rádio nevybilo baterku), tak se zase po každým vypnutí zapalování ztratí všecko nastavení - a co horšího, protože na ten žlutej drát (výkonový napájení) půjde napětí z místa, odkud jsou napájený další spotřebiče, budeš jejich zapínání i provoz slyšet v rádiu jako lupance nebo vrčení/bzučení = bude v tom rušení.

 

Prostě to zapojení pomocí dvou drátů "každej jinam" je vlastnostma nejlepší...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...