Přejít na obsah

pokles napeti - alternator?


Matrix.nine

Doporučené příspěvky

  • o 3 roky později...
  • o 11 měsíců později...

Když vypneš motor a slyšíš takové pískání a končí to tichým klapnutím, tak je to škrtící klapka, která provádí test.

Ak je to tak tak som rad ze nemam problem z alternatorom a viem nieco nove, ale ten test moze robit aj po piatich minutach od vypnutia motora?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vsetko. Alternator je pohanany predsa motorom. Takze odobera vykon motora na vyrobu elektrickej energie. Na pokrytie zvyseneho odberu musi dodat motor alternatoru dodatocny vykon. Teraz trepnem, dajme tomu ze na volnobeh ma motor vykon 1kW a potreba dodatocnej enrgie je npr. 500W. Zmena vykonu z 1kW na 1,5kW bude asi iny problem pre regulaciu ako zmena pri jazde z 30kW na 30.5kW. Prosim berte na vedomie, ze cisla su vymyslene, pre lepsiu predstavu.

Výkon alternátoru je dán především otáčkami jeho rotoru. Samozřejmě pro výrobu elektrické energie alernátor potřebuje i odebrat nějakou část výkonu motoru, pokud by žádný výkon nepotřeboval, bylo by to perpetuum mobile. Alternátory jsou schopny dodávat cca 50% svého výkonu již od 1000 ot/min (RPM)- tím jsou ale myšleny otáčky rotoru alternátoru! Příklad je třeba zde, graf mluví myslím za vše: http://www.iskra-agv...ators_aan_c.pdf Při volnoběných otáčkách motoru, které jsou cca 750 ot/min a převodovém poměru cca 2:1 (řemenice klikového hřídele : řemenice alternátoru) má rotor alternátoru cca 1500 ot/min. Alternátor pak je schopen dodávat již poměrně vysoký výkon - z tohoto důvodu se také již spoustu let alternátory v automobilech používají. Dříve používaná dynama na tom byla se svojí charakteristikou dost bídně. Pohasínání světel při otáčení volantem na místě je nutné brát jako normální jev, je třeba si uvědomit že motor elektrohydraulického čerpadla servořízení má vysoký odběr - ne nadarmo je jištěn pojistkou 50A, kromě toho záběrové proudy VŠECH elektromotorů jsou až několikanásobně vyšší než jmenovitý proud, takže se to zákonitě projeví na výši palubního napětí. Pro nevěřící - zkuste u nějakého staršího auta, které nemá automatické vypínání světel při startování rozsvítit světla a startovat. Podobné je to s tím servem. Jinak u mého 1,6/16V je alternátor 110A, akumulátor 44Ah, pohasínání světel při otáčení volantem na místě je také viditelné.

Editováno: , autor: Salus
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Tak sem taky přidám svůj problém, který už řeším cca 3 týdny. Občas, cca 2x do týden, se mi stane, že při vytočení volantu na místě mi značně pohasnou světla, ale tím to nekončí. Světla začnou jakoby "mrkat" a začne blikat i osvětlení klimatronicu, včetně občas se vypne/zapne rádio Dance. Při těchto uvedených problémech naměřeno aktuálně na baterce pouze 13,5V!! Jakmile vypnu motor a zapnu znova je problém pryč a na baterce 14,3V. Zvláštní je, že to začalo dělat teď, kdy auto stojí venku celou noc a teploty padají k 0st. C. Auto jsem měl u dvou autoelektrikářů na kontrolu alternátoru a dobíjení. Výsledek je takový, že auto je v pořádku, alternátor a dobíjení taky. Tak tedy nevím. Bohužel si připadám jako blb, když vyjíždím z firemního parkoviště a z auta mám diskotéku. Uvítám jakoukoliv další radu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lukáši, dělá to snímač úhlu natočení volantu, už se to tady několikrát řešilo, hledej - způsobuje to servo, které kvůli vadnému snímači (ztrácí kontakt) buď trvale zapne hydraulické čerpadlo, nebo ho střídavě zapíná a vypíná. Odběr elektromotoru čerpadla je při rozběhu až 80A, běžně při chodu 40-50A - to už dá baterce a nabíjecí soustavě pořádně na prdel, takže se nediv, že blikají světla jak na diskotéce a resetuje se autorádio. Zkus vyměnit ten snímač - uvidíš sám.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 roky později...

Trošku obnovím toto téma, abych nemusel zakládat nové.

Na mé fabii se v poslední době projevuje zvláštní závada: když nastartuju motor je napětí palubní sítě kolem 12V (někdy i nižší, podle zátěže), čili je znatelné, že alternátor nedobijí a jedu na baterku. Jakmile zvýším otáčky motoru nad 1500, alternátor začne dobíjet a napětí palubní sítě stoupne na 14,4V (světla svítí víc a otáčky větráku se taky zvýší). Toto napětí je už potom stálé (i na volnoběh).

 

Už se někomu toto stalo? Myslíte, že je nejvyšší čas na opravu nebo výměnu alternátoru?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No elektrice moc nerozumím, ale podle toho co si pamatuji z elektrotechniky ze školy, tak to vypadá jako by se alternátor nenabudil.. S tím, že když zvýšíš otáčky se pak nabudí "sám..?".. Nějaký auto elektrikář by si měl s opravou poradit, určitě by to nemělo být na výměnu..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Alternátor se nenabudí sám, nabudí ho normálně regulátor - ale je tam problém, že ten regec má poruchu a nebudí se z přívodu od baterky ("od klíčku"). Měl jsem stejnej problém na formanu, taky to hned po startu nenabíjelo, stačilo "vrknout plynem" a alternátor byl nabuzenej = napětí vyskočilo na volnoběh nad 13,5V a při normálním běhu 14,4V. Vyměň regulátor i s uhlíkama, začne to nabíjet jako dřív. Jestli nevíš, kde ho najdeš a jak to vyměnit, hledej nejdřív tady na fóru. Někdy může to samý udělat i přerušenej "modrej kabel" (tenkej drát vedoucí k regulátoru altíku) nebo jen zoxidovanej kontakt na konektoru mezi ním a alternátorem.

Editováno: , autor: Ekkar_z_Bastlírny
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já bych Ekkara ještě doplnil, že dříve docházelo k předbuzení alternátoru přes žárovku kotrolky nabíjení. Tím se do buzení dostal potenciál plus, proudem žárovky, alternátor naběhl, a dále už se budí sám sebe. Když se žárovka spálila, došlo k tomu samému co popisuje Ciryl. Ze zbytkového magnetizmu kotvy se vybudí sám, ale až ve vyšších otáčkách. Dále už se budí sám sebe, jako normálně.

Dneska už klasická kontrolka nabíjení není, tu rozsvěcí počítač. A počáteční předbuzení zajišťuje ŘJ motoru.

A mělo by to být přes hnědo/červený drát z altíku, a potom se změní v nějaké svorkovnici na drát fialovo/zelený a pokračuje do ŘJ motoru. Ty barvy jsem tak zběžně prohlídl, nevyznám se moc v těch motorizacích r2006.

 

Já to vidím v tom vedení.

Editováno: , autor: jipol57
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Ahoj,

 

Tak mam dalsi dotaz - vecer jsem jel pryc, stal jsem na miste, nastartovano a tocil jsem plnej a jak jsem tocil volantem tak najednou vsechno zhaslo i radio na par sekud 3-4s, pak to naskocilo a videl jsem pri toceni volantu i pokles sily sviceni svetlometu.. dal pokud jsem zaviral okenko tak svetlomety take snizovali intenzitu, co myslite co s tim? Neco spojene s alternatorem? Jo a jeste me chvili svitila kontrolka serva.. vypnul jsem to, chvili jsem to nechal a znovu nastartoval a pak uz ok.

Editováno: , autor: maxim12
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Servo má vělkyý odběr , takže  je to tím, něž altík začal dobíjet.

A to je takhle normální? źe na chvíli zhasne všechno na přístrojovce ? a svítí kontrolka serva pak? do teď to bylo ok půl roku co s tím jezdím žadnej problém.. začalo to dělat teď až

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem to měl připojené na diagnostice a ukazovalo to, že prej nedobíjel alternátor. Kdyz to pak zkouseli tak to bylo OK.. prej to mohlo bejt neco u uhliku nebo neco.. kdyz by to dal zlobilo, kuchli by alternator a vyzkouseli zda je vse ok.. No a moje otazka nemuze bejt problem nekde jinde? Treba v pojistkach?

Editováno: , autor: maxim12
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Budou to uhlíky na regulátoru nebo přívod zpod palubovky "od klíče" k regulátoru.

 

Diagnostika je poměrně jednoduchá, stačí na ni libovolnej voltmetr s rozsahem 20V stejnosměrných.

Voltmetr se "připíchne" trvale k baterii ještě před nastartováním a měří se napětí - před startem má mít baterka kolem 12,3 - 12,5V, pokud má míň, je málo nabitá nebo už má život za sebou (to se odliší později).

Při startu by nemělo napětí padnout pod 10V - pokud padá níž, zase je málo nabito nebo konec životnosti.

Po naskočení motoru musí napětí stoupnout na 13-13,5V NA VONOBĚH. Pokud nestoupne, ale drží se na hodnotě naměřený před startem, nedobíjí altík.

Pak se musí krátkodobě přidat plyn, aby otáčky přelezly cca 2000rpm - a  měří se znovu.

Když při těch zvýšenejch otáčkách napětí najednou vyskočí a dosáhne cca 14,4-14,5V, je regulátor v pořádku, ale nedostává budicí napětí po tom "drátu od klíčku" - ten drát je tenkej, modrej a vede na konektor regulátoru z motorovýho svazku.Bývá přelomenej, nebo vyhrkanej a zoxidovanej konektor. Když je přerušenej, nesvítí po zapnutí zapalování před startem na palubce červená kontrolka se symbolem baterie.

Když ani při 2000rpm napětí nestoupne, je potřeba prohlídnout regulátor, jestli jsou v pořádku uhlíky i samotnej regec. Tím zvednutím otáček se totiž alternátor s funkčním regulátorem sám nabudí remanentním (zbytkovým) magnetismem i bez přívodu budicího napětí z vnějšku. 

No a jsme u posledního bodu - jestli je nebo není baterka kaput.

Pokud napětí zvednutím otáček vyskočí nad 14V, motor se nechá pár minut běžet aspoň na volnoběh a po jeho vypnutí baterka zase spadne pod 12V, je buď totálně vybitá, nebo kaput - přitom totálně vybitá by nedokázala natočit motor.

A pokud se ani při zvýšení otáček napětí na baterce nezvedne, musí se nejdřív opravit regulátor - baterka se musí nabít nejlíp externí nabíječkou a její stav se zhodnotí až potom.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ted to bylo dva dny ok bez jakehokoliv problemu az dnes rano...rychleji sem otocil volantem do jedne strany a pak zpatky, najednou se vyplo radio, ale podsviceni zustalo u palubky sem si nevsiml, ta svitila, kdyz sem tam koukl, ale rozsvitila se opet ikonka serva a temer neslo hnout volantem, nefungoval posilovac, po novem nastartovani zas ok.. volant sel normalne a kontrolka zhasla..

Editováno: , autor: maxim12
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...