Přejít na obsah

Autobaterie


xx30

Doporučené příspěvky

Mě vyměnili baterii na záruku po 14 měsících od koupě / po 14.834 km. Je pravda, že jsem reklamoval více závad a první skoro rok a půl bylo v auto servise mnohokrát. Horší starty nejprve (již po cca 5 měsících) servis řešil dobitím baterie (chtěli to zaplatit (!), to jsem odmítl s tím, že auto je nové a buď bude fungovat jako nové nebo chci veškeré zásahy vztáhnout logicky do záruky). Při výše uvedené reklamaci bylo do protokolu servisem uvedeno následující: "sporadicky se vypne tempomat a sporadicky nefunkční kessy. Reklamace byla odstraněna výměnou akumulátoru." Ve skutečnosti se však vypínání tempomatu tímto nevyřešilo - později našli "špatné usazení elektrického vedení zapalovací cívky 4. válce" a od té doby zcela v pohodě. Sporadicky nefunkční kessy (reklamoval jsem, že byť po jisté době odstavení vozidla otevřu dveře řidiče i kufr zatáhnutím za kliku, dveře spolujezdce takto neotevřu) bylo po různých pokusech (mimo zmíněnou autobaterii, výměna baterie v klíčku, výměna kliky...) shledáno jako vlastnost vozu. To jsem si nechal doložit - viz. příloha (dole vidíte datování Podzim 2019 - k zamyšlení je "rychlost" s jakou byla tato informace z centrály servisům předána, nevím, od kdy přesně takto kessy funguje, ale systém jako takový Škoda u Superbu nabízela už od r. 2009). Když to shrnu, těch vícero závad (mimo výše uvedené taktéž rozsvícení různých kontrolek, planá upozornění na nebezpečí, sporadicky fungující vyhřívání zrcátek /to i v chladném počasí/ apod.) mělo zřejmě opravdu původ ve špatném usazení zapalovací cívky a špatné starty v idiotském "inteligentním" (ne)dobíjení. Na práci servisu Škoda si vlastně nakonec nemůžu stěžovat - první problém servis vyřešil (byť mohli i dříve, ale myslím, že takový druh závad se řeší složitě i odborníkům) a druhý částečně výměnou baterie taktéž. Z principu jsem však to rychlé degradování baterie definitivně pořešil až letos s Ferdou (zatím vše OK, za což mu moc děkuji). Přeji ti pevné nervy. Osobně si myslím, že pokud je auto v záruce a tys neporušil pokyny v návodu k obsluze (tj. auto nestálo více než 3 týdny), máš nárok na výměnu baterie na záruku (právě s dnes již obecným povědomím ohledně "inteligentního" (ne)dobíjení). Ať ti to dobře dopadne. J. 

Octavia zarucni oprava 03Kessy.pdf

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Možná by stálo za to, požádat o vyjádření výrobce autobaterie, zda jí v autě nevadí nabíjení jen na max. 80%. Pak napsat Škodě, aby to vysvětlili i s přihlédnutím k tomu, že zákazníky v návodu k autu nikde neinformují o tom, že mu ničí akumulátor jeho nabíjením na pouhých 80%.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Už to tu bylo několikrát zmíněno, EFB baterie jsou na toto připraveny, a mohou fungovat uměle na nižším stavu nabití (SOC - State Of Charge při cca 70%). Uvádějí to výrobci, konstrukce to umožňuje (síťka z polyfleece, přidaná na povrch kladné desky).

Zatímco konvenční mokrá baterie by se při tomto stylu používání v důsledku vysokého cyklického namáhání během několika málo měsíců zcela opotřebovala.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co znamena nabitie na 80% alebo 70%? 

Z principu veci baterka sa da nabit na 100% teoreticky len pri nabijani konstatnym prudom, tj napatie na baterii cca 16V. 

V autach sa nabija konstatnym napetim od 13,8 az po 14,4V (batetie s CA) a uvazuje sa s nabitim 80% res kapacita je na 80% (tak sa obavam ze pri ss a inteligencii auta to bude menej ako 80%)

 

Ale pokial skodovka vymyslela super pocitac na nabijanie ze vie kolko a ako uzivatel najazdi a kolko bude auto odstavene tak lobuk dole. 

Inak vysledkom je vecsie opotrrbenie baterie kedze bude vybita tj zarastena sulfatmi, ak dojde k poruseniu separatora medzi elktrodami tak konecna. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ale, zda se, ze s rekuperaci pocita  

https://www.exide.com/eu/en/node/42386

Bosh take

https://aa-boschap-tw.resource.bosch.com/media/parts/service_parts__auto_parts/batteries/volle_power_de.pdf

ale treba VDO uz ne!

https://pim.yakarouler.net/get-document/tecdoc/83/EFB-BATTERY_DS_EN_2014.PDF

(....with conventional START-STOP systems without recovery capability)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 12 hodinami, Kuchar7 napsal:

Už to tu bylo několikrát zmíněno, EFB baterie jsou na toto připraveny, a mohou fungovat uměle na nižším stavu nabití (SOC - State Of Charge při cca 70%).

Mě zatím ani jedno AGMko nevydrželo déle než tří roky a to by měla být ještě lepší baterie.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No klikol som A excide a nic o vybiti sa tam nepise, preco asi. 

Ano umoznuje rychle nabijanie, ale to neriesi problem  pre uzivatelov brzda-plyn tj 90% firemnych pretekarov a 70% beznych uzivatelov, ktory nevedia ako maju jazdit kedze maju inteligentne nabijanie. Tj brzdit motorom. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lenze to suvisi s tym ze bateria vie rychlo prejst z rezimu vybijania do rezimu nabijania, to neznamena ze ked budete drzat bateriu vybitu ze vydrzi to co nabita. 

A je ti to aj tak malo platne ak pouzivas brzdu namiest brzdenia motorom. 

Tak ze pri jazde treba rozmyslat a brzdit motorom, tie 3 roky to baterka vydrzi a potom sa kupi nova, je to podla bruselu ekologické, hold kto nevie jazdit nech plati.

Uz sa neviem dockat alo zacnu pretekari doplacat za prekrocene emisie koli jazde brzda plyn

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zase ani slovko o tom zeby bateria mohla zostavat vybita. Stale tam pisu o tom ze zvladne hlboke vybijanie a ma zrychleny cas aby umoznila nabitie. Lenze to by k tomu nabitiu muselo dojst... 

Ale paci sa mi pristup, najpr okresali material na doskach aby boli lahke a ako tak vydrzali. A teraz nam natrepu zosilnene mriezky aby to zvladalo start stop rezim, tomu sa hovori pokrok. Separatory sa pouzivali co najtensie aby nerastli rozmery baterie a rastol startovaci prud. Tak tam teraz dame dlasi izolant aby pomrutene dosky res sulfaty na nich neprerazili izolant. 

 

Tak ze urobili sme plno uprav aby sme mohli na kazdej krizovatke trapit starter s otaznou usporov paliva. 

Editováno: , autor: atlan
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Sama VARTA píše na svých stránkách v dokumentu "Správná údržba a péče (PDF)", na konci stránky dole pod "Další zdroje a materiály ke stažení:"

 

2.3 Recharging recommendations If the terminal voltage drops below 12.5 V, the battery must be recharged.

 

t,j, Doporučení po nabíjení. Pokud klesne napětí baterie pod 12,5 V, je nutné baterii nabít.

Editováno: , autor: Caster
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Návštěvník
před 11 hodinami, JiVi napsal:

ale, zda se, ze s rekuperaci pocita  

https://www.exide.com/eu/en/node/42386

Bosh take

https://aa-boschap-tw.resource.bosch.com/media/parts/service_parts__auto_parts/batteries/volle_power_de.pdf

ale treba VDO uz ne!

https://pim.yakarouler.net/get-document/tecdoc/83/EFB-BATTERY_DS_EN_2014.PDF

(....with conventional START-STOP systems without recovery capability)

Jenže skutečná rekuperace, tak jak to chápou výrobci baterií je trochu něco jiného, než tenhle pár gramů CO2 šetřící paskvil.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Přidám moji zkušenost s tzv. "bezúdržbovou" autobaterií.

V mé Octavii RS 2.0 TSI z r.2014 byla z výroby baterie Varta  69Ah EFB tzv. magickým okem viz foto. 

Po 6-ti letech bezproblémového provozu (nikdy nebyla demontována, občas v zimě preventivně dobita mikroprocesorovou nabíječkou), po asi týdenním stání v srpnu na chalupě, totálně zkolabovala.  Auto nešlo ani otevřít. Po nabití měla mizivou kapacitu, startérem ani nepootočila. To by nebylo vzhledem k stáří nic zvláštního. Koupil jsem novou.

Před vyhozením jsem si ale všimnul na bílém obalu baterie, že je ve článcích hodně nízká hladina elektrolytu, asi jen do poloviny desek! Na vrchní straně, pod samolepkami, jsem našel klasické dolévací zátky. Pokusně jsem dolil destilku a baterii nechal kondičně nabíjet. Protože i po týdenním odstavení držela napětí na 12,6V, zkusil jsem s ní úspěšně nastartovat v druhém autě. A jezdím na ni už měsíc. Netvrdím, že je v dobrém stavu, ale je zázrak, že vyztužené desky (úprava EFB) se při provozu minimálně několik měsíců bez elektrolytu totálně nerozpadly. V Oktavii jsem nechal v servisu zkontrolovat nabíjení, zda nepřebíjí. A odpojil jsem konektor u mínusu, který byl do té doby vždy zapojený. To jako prevenci proti přebíjení.

Moje chyba byla, že jsem občas nezkontroloval to magické oko, které hlídá změnou barvy hladinu elektrolytu. Myslel jsem, že do bezúdržbové baterie (minimálně od r.2000 jsem jich už pár vlastnil) stejně nejde doplnit destil. voda a navíc v Návodě k obsluze  na str.219 je krásná hláška: "bezbarvé nebo světle žluté zbarvení mag. oka - příliš nízká hladina elektrolytu, akumulátor je třeba vyměnit". 

Závěr: podívejte se, zda vaše EFB baterie náhodou nemá dolévací zátky. V případě, že ano občas zkontrolujte hladinu ev. doplňte. Můžete si prodloužit životnost baterie. A dávejte pozor na přebíjení baterie.

 

DSC02339.JPG

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Návštěvník

Ja kdyz kupuji akumulator a treba je taky bezudrzb. tak si vzdycky zkusim nahmatat, zda tam maji pod samolepkou tato vicka, ktera se otviraji a muzu kontrolovat hladinu.

Ale samozrejme to nic na tom nemeni, ze i kdyz jsem vse udrzoval, tak odesla taky :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 19. 7. 2020 na 21:08, Mahlpo napsal:

Tak po pul roce s vytazenym konektorem jsem dal autobaterii na svou modelarskou nabijecku,ktera sleduje dodane amper hodiny do baterie-mame pred dovcou. K memu udivu, jsem zacal nabijet 3A v 10h rano a skoncil v 8h vecer s odberem 0,6A. Dle zkusenosti, by to jeste dalsich 6h nabijelo dokud by proud neklesl pod 0,1A

 Ale i tak si to vzalo 10Ah. Dalsich 3-5A do rana by to dalo. Coz jsem prekvapeny,ze s odpojenym konektorem baterka ztrati 15Ah!

Myslim si,ze co ma nejvetsi vliv na baterii jsou proste kazdodenni vzdalenosti. Pred octavii jsem mel Fusiona a Corsu a pri mereni baterky,jsem je take musel obcas proste nabit.

Ted zkusim naopak do konce leta jezdit se zapojenym konektorem a na podzim dobit abych porovnal rozdil. Je to fakt zajimave. Kdyz jsem auto koupil, mesic jsem jezdil se zapojenym konektorem, dobil a pak s rozepnutym a take dobil po mesici. Rozdil minimalni...

Uvidime.

Ahoj. Takze vcera jsem pote co jsem 3 mesice jezdil se zapojenym konektorem,brzdil motorem,vypinal start stop dal auto na svoji modelarskou nabijecku a sledoval kolik si veme. K memu udivu 13Ah a to jsem ji nechal pripojenou az do konce nejakych 24h. Takze schrnu to,ze se auto vybiji jak s rozpojenym,tak zapojenym konektorem viz muj prispevek vys. Akorat se zapojenym vice a pres leto je pro me trochu zklamanim. Konektor jsem odpojil a tentokrat se zamerim na tvrzeni skodovky s audiosystemem a esp atd. Toho se trochu bojim,ale dle me pokud je nabita baterie nemuze to na to mit vliv. Jenom,ze si vybavuji,ze kdyz jsem minule mel odpojeny konektor,tak cca 1 ci 2x do mesice se mi jakoby zrestartovalo autoradio-vyplo se a zaplo.. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak posledny krat auto dobija konstatnym napatim tj 14,4V (ak bude odpojeny konektor) v tedy bude mat baterka 80% kapacity. Tak ze ide ju mimo auta nabit na 100% tak si to tych 15Ah proste vezme. 

Aj ked pouzijes inteligentne nabijanie auta, baterka proste bude nabita na urcitu kapacitu, a auto si nechava rezervu na dalsie nabijanie ak by bola moznost. V zime sa nikto neodvazi velmi nenabijat baterku. 1. Moze baterka zamrznut. 2. Treba aj nastartovat a pokryt zvyseny odber, ohrev skiel sedacky zrkadiel, vtedy uz bude altik vytazeny na 100% a nebude mat co dobijat. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je fakt, ze tu nekdo psal, ze konektor vypojuje na jare a zase zapoji na zimu,ze pri okolnich teplotach pod 5st auto dobiji vice, jak pises kvuli sedackam,zrcatkum atd. Ruku na srdce, teploty pres zimu nejsou co byvali, takze po zapojeni konektoru se baterie ihned vybije na 80 procent i kdyby pred tim byla na 100%.

Zase si rikam, proc tam ma skodovka ten konektor, kdyz se hrozne brani tomu, aby se vypojoval .. dle me kvuli emisim to tak nechce. Jinak by tam prece byt nemusel a mohlo by to byt na trvalo,ne?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten clanek ze sveta motoru jsem videl. Takze je videt,ze baterku utyralo caste nabijeni a vybijeni. Je fakt, ze olovenym akumulatorum prospiva nabijeni, nikoliv vybijeni. Dnes rano i pres dobiti o vikendu jsem mel v siti napeti cca 14v zza jizdy. Autonabijeckou jsem dobil vcera do maxima 14,7v. Je pravda,ze pri brzdeni motorem jsem mel pri zapojenem konektoru a tedy pri rekuperaci stejne 14.7V. Horsi, ze pak system baterii zase vybije baterii na tech 70-80% kapacity...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Můžeš poděkovat těm co volili Piráty... Z jejich programu, Životní prostředí: "Za lepší cestu považujeme cílené spotřební daně z činností, na které se vážou negativní externality, a daňové zvýhodnění šetrnějších technologií (recyklovatelné obalové materiály, bezemisní technologie, elektromobily apod.)"

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 3
  • Negativní 3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Snížení životnosti akumulátorů je dané požadavky na papírové emise. Papírové emise jsou dané požadavky na papírovou ekologii. Papírová ekologie je daná požadavky ...  ve výsledku máme ekologii takovou, že aktuální akumulátor se bude měnit cca 2,5x častěji. Celková ekologická bilance tedy výrazně záporná.

 

Bohužel automobilky jedou na vlně doktríny, která velí neklást byť jen sebemenší odpor. Osazením AGM akumulátorů by se problém o něco zmírnil. Ale nikde jsem neviděl porovnání ceny vstupů (cena EFB vs AGM akumulátoru pro výrobce) a z toho plynoucích pozitiv pro uživatele. Zvýšení ceny např. o 1 000Kč na 1 ks automobilu tak, aby se nemusel montovat nevhodný typ, to je bohužel ze světa naivních přání.

 

Ještě víc by mě zajímal reálný vliv "inteligentního" dobíjení. Opět platí, že automobilky se neodváží ozvat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Pawouk uzamkl následující téma

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...