Přejít na obsah

Autobaterie


xx30

Doporučené příspěvky

před 57 minutami, Caster napsal:


Jediný důvod nabíjení pouze na max. 80% je nesmyslná úlitba ekofašistů z řad Pirátů (Pexa), STAN a dalších, aby se kvůli pár zdánlivě "ušetřeným" gramům CO2 stromy více zelenaly 😡.

Nespolehlivost baterií moderních aut: Jak je to ve skutečnosti s jejich výdrží?

EU odhlasovala ještě radikálnější snížení emisí, má to pomoci ekonomice

Komentář: Za drahou elektřinu může německá Energiewende

Posledny krat, lebo ocividne to nechapes na 80% sa nabija preto lebo aby si to nabil na viac potrebujes vyssie napatie ako 14.4V stym suvisi ze bateria zacina varit a zrovna kyslik a vodik v aute nebude dobry napad, dalsia vec je ze budes musiet doplnat destilku do baTerky, tak ze nebude bezudrzbova a dolievat vodu kazdy 3 den urcite nechces. 

 

Preto sa pouziva napatie 14,4V neni problem s vodikom a kyslikom a netreba dolievat vodu.

 

Problem inteligentneho dobijania je ten, ze ti tu baterku drzi nabitu na minimalnych hodnotach, napr 60%, tym padom je nachylnejsia na tvorenie sulfatu a klesanie kapacity, a hlavne v zime za blbych okolnosti moze vybita baterka zamrznut a dojde k poskodeniu. 

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.skola-auto.cz/wp-content/uploads/2019/06/Lux_Akumulatory.pdf&ved=2ahUKEwi474GB4an3AhUGuKQKHca7DP4QFnoECAQQAQ&usg=AOvVaw3guo6FuqPN_pIXLE91XijP

Editováno: , autor: atlan
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 7 minutami, atlan napsal:

Posledny krat, lebo ocivisne to nechapes na 80% sa nabija preto lebo aby si to nabil na viac potrrbujes vyssie napati ako 14.4V stym suvisi ze bateria zacina varit a zrovnankyslik a vodik v aute nebude dobry napad, dalsia vec je ze budes musiet doplnat destilku do baTrky, tak ze nebude bezudrzbova a doluevat vodu kazdy 3 den urcite nechces. 

 

Preto da pouziva napatie 14,4V neni problem s vodikom a kyslikom a netreba dolievat vodu.

 

Problem inteligentneho dobijania je ten, ze ti tu baterku drzi nabitu na minimalnych hodnotach, napr 60%, tym padom je nachylnejsia na tvorenie sulfatu a klesanie kapacity, a hlavne v zime za blbych okolnosti moze vybita baterka zamrznut a dojde k poskodeniu. 


Kámo, akumulátor se ti také v pohodě nabije na 100% externí nabíječkou z Lídlu úplně v pohodě a "nevaří se". Stejně se nabije i v autě.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A proč by to tady měl dávat?  Nejenom základy fyziky, ale i obyčejný selský rozum a hlavně dlouholetá praxe by snad pomohla.

To není jen o tom, že dnes člověk všechen rozum pobírá někde na sítích, ostatně zde se objevují tak protichůdné názory a argumenty, že to zhola postrádá smysl si myslet, že mně internet něco řádně naučí. 

PS: ten odkaz na pojednání o akumulátorech od Marconiho, tak ta jeho práce byla v mnoha věcech nesprávná již v době svého vzniku, tedy v tom roce 2008, ale to je právě o tom, že kolikrát jen přebíráme věci a myslíme si, že jsou 100% správná a ona mnohdy nejsou. Navíc hodně věcí v té práci chybí a dnes po cca 14-ti letech je to mnohdy i trochu jinak. Ta práce je veskrze  laická a pro všeobecný přehled neúplná.

 

Editováno: , autor: DušanV
  • Pozitivní 1
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A proč ne? Pokud chceš něčemu rozumět a pochopit i v souvislostech, tak Ti rozhodně nestačí znalosti pochycené někde na internetových fórech a diskusích . Je to hodně dlouhý a náročný proces, než člověk může říci, že v tom má aspoň trochu více  jasno. Navíc ten text v odkazu je z hlediska přínosu pro pochopení problematiky autobaterií a jejich nabíjení hodně minimalistický, autor hodně základních věcí naprosto vynechal, navíc text taky již cca 15 let starý a v některých věcech v současnosti  i nesprávný. Vývoj jde rychle dopředu, některé věci jsou již jinak chápány a interpretovány. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem ten článek jen tak proletěl ale důležité je! Baterie je plně nabitá při 16,8V! Toho lze dosáhnout pouze speciální nabíječkou velmi malým proudem mimo vůz. Regulátor v autě musí držet max 14,7V (inteligentní nabíjení může krátce i více) protože pak dochází ke zvýšení plynování. Jak píše Dušan článek je 15let starý, to autor ještě nevěděl co je inteligentní nabíjení a startstop! Vývoj baterií taky musí jít kupředu co by taková baterie z doby mého učení autoelektrikářem před 50 lety vydržela s inteligentním nabíjením, SS a v neposlední řadě alternátorem co umí například 90A. 

Tady je asi zásadní část toho článku!

Screenshot_2022-04-24-14-12-38-032.jpeg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak sem dám zase něco z praxe, abychom jen neteoretizovali.

Před cca 14 dny jsem nabíjel  kamarádovi 2 roky starou baterii  EXIDE EFB 59 Ah na nabíječce CTEK. Před nabíjením baterie ukazovala 12.2 V, elektrolyt jsem neměřil. Při nabíjení jsem nepravidelně měřil nabíjecí napětí  a max. tam bylo 14.6 V. Po signalizaci nabíječkou (po cca 12 hodinách), že baterie je nabitá jsem odpojil nabíječku a po cca 1 hodině jsem změřil napětí baterie a ukazovalo to 13.2 V a hustotu  na hustoměru elektrolytu to ukazovalo 1.28g/cm3, čili podle mne 100% (plně) nabitá baterie. U určení hodnoty nabití se já osobně neřídím voltáží, nebo měřením kapacity, ale většinou hustotou elekrolytu a tak to taky většinově pořád dělají podle mne profesionálové v oboru, opakuji profesionálové, ne rádoby někteří odborníci v autorizovaných servisech automobilových značek, kteří připojí diagnostiku a přesto nejede vlak, vědí, že nic nevědí.  Uznávám, že u některých baterií nejde opravdu elektrolyt změřit (sundat víčka). Po cca 24 hodinách jsem měření opakoval a baterie ukazovala 12.9 V a elektrolyt opět 1.28g/cm3 tedy opětovně podle mne 100% (plně)nabitá baterie.

 

Tak to mám tedy podle Marconiho  a jeho textu říci, že i když mi elektrolyt ukazuje hustotu těch 1.28g/cm3 a dle mnohaletého učení  je to v tom případě 100%  (plně)nabitá baterie , tak stejně to není tzv. plně nabitá baterie, protože do ní nikdy neproudilo těch cca 16.8 V?

Nebavme se o tom jestli je plně nabitá baterie taková, která je nabitá na 100%, nebo jen 98%, nebo třeba 96%, to stejně asi nikdo není schopen exaktně změřit a určit, ale baterie s elektrolytem 1.28g/cm3 je podle mne plně nabitá baterie. Jediná možnost, že by snad blbě ukazoval můj letitý hustoměr, ale tam se zase nemá co pokazit.

Pokud někdo má jiný názor, tak je to jeho věc, ale nedělejme z prosté , jednoduché věci, složitou, kosmickou vědu. 

 

PS: pro doplnění, aby si někdo nemyslel, že si hodnoty jen tak z hlavy pamatuji, nebo si je vymýšlím, tak pravidelně již roky si veškeré nabíjení a měření , tedy časy, voltáž, hustotu, kapacitu aj. zapisuji, prostě proto, že mě to baví, necucám si to z prstu.....

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S inteligentním nabíjením asi těžko protože si dělá co chce. Dříve při normálním nabíjení kdy regulátor reguloval na cca14,5 ukazoval hustoměr vždy 100%. A těch 16,8V se rozumí taková rekondice a odstranění sulfatace zejména před zimou ale to dnes dělají jen hračičkové.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, DušanV napsal:

Při nabíjení jsem nepravidelně měřil nabíjecí proud a max. tam bylo 14.6 V.

Tak to bysme měli. 

 

@dafro Zde bych podotknul (a asi je to voda na mlýn těm, kdo mají pačný názor na věc), že inteligentní nabíjení nelze zcela potlačit, ono je to víc, než jen deaktivovat start stop. 13V (za jízdy, měřeno čínským výrobkem za 2€, to není ještě špatné. Tohle by se asi mělo měřt přímo na elektrodách a něčím lepším - klidně avometem po kalibraci.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Marné to není. Moje chyba, píšu blbosti. Samozřejmě měřím klidové napětí. Když nabiji nabíječkou, tak má druhý den po nabití klidně i 13,2V.  Po jízdě však druhý den max. 12,7V. Jen mě zajímá, v čem je zásadní rozdíl mezi nabíjením nabíječkou a alternátorem.  V každém případě děkuji za vysvětlení a chápu Tvou reakci ...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nebuď hnidopich vážně. Jen se spletl s tím 14,6V asi mělo být 14,6A. Ale to by pak tu baterku nenabíjel ale vařil 😜. Jinak má pravdu s tím měřením po jízdě. Měřit jak píše ALE auto už musí být uspaný a při otevřený kapotě neusne je to prostě těžký. Startuje to normálně? Tak si dej jedno či více dobře vychlazený pivo a neřeš to!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

dafro - rozdíl je v tom že auto si nabíjí jak chce a neumí regulovat proud při nabíjení ale nabíječka začne nabíjet 3,8A BOSCH C3, nebo 5A CTEK ale po dosažení cca 13,5V sníží proud na 0,8A až do konce. Což baterie svědčí. Zase ALE dáš plně nabitou baterku do toho počítače na kolech a co udělá. Hurá je nabitá tak nemusím dobíjet a šetřím CO a za chvíli seš tam kde před nabíjením. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslím, že se zde začínáte bavit o zbytečnostech. Jádro problému bylo vyřešeno již dávno před celou touto zbytečnou diskuzí. Kdo chtěl, zařídil se podle toho třeba "vytažením konektoru" u baterky, anebo relátkem- obrácením způsobu systému S-S. Já to vyřešil tím druhým a jelikož mám možnost garážování, po zajetí do garáže zasunu do zásuvky konektor int. nabíječky CTEK MXS 5.0 a je "hotovo". AKU mám v autě již více jak 5 let a funguje perfektně a myslím, že minimálně další rok ještě vydrží ..... Ale každý se chová podle toho, jaké má možnosti a někteří zde mi tento způsob kritizovali, jako "zdržující". Ale mně těch 10 vteřin navíc nebrzdí .....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...