Přejít na obsah

Autobaterie


xx30

Doporučené příspěvky

Dušan V. Některé nabíječky, zvláště ty kvalitnější,mají funkci promíchávání elektrolitu, takže je možné, že se dostanou na více jak 80% kapacity. Kdysi jsem četl, že nějaké nabíječjky nabíjejí pulzně a tam hodnotu špičky napětí klasickým voltmetrem nezměříš, ten měří nějakou střední efektivní hodnotu. Ale pokud ti ta nabíječka umí nabít na 100%, tak si ji taky koupím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Můj postřeh z provozu. Měl jsem několik aut s SS, a obávaje se z rychlé likvidace autobaterie s touto technologií (jak jsem byl kdysi vystrašen zde na fóru), jezdím spíše více defenzivně (myšleno ve prospěch dobíjení akumulátoru). Baterie se stále drží a chovají stejně jako kdysi dávno před před nástupem SS. Pouze je pravidelně preventivně před zimou dobíjím nabíječkou C-TEK speciálně pro SS, a poté je už nechávám svému osudu. Myslím, že i tak baterie po 7 letech odvedou práci, jako to bylo doteď.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@tomat1V nabíječkách jsem prostý laik, takže nemám ponětí jestli existuje nabíječka přímo s pulzním nabíjením, co vím, tak nabíječky CTEK (a nejen ony) po plném nabití přejdou do stavu tzv. pulzního udržování nabití. Některé nabíječky mají funkci Recond a to je funkce, kde dochází k tzv. promíchávání elektrolytu a tam by to snad mělo být na principu pulzování, tedy oscilace napětí, nebo snad i proudu, ale to již jen teoretizuji a odpověď raději přenechám povolaným.

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zase tak povolaný nejsem, domnívám se že funkce Recond dělá to že krátkodobě zvýší napětí a elektrolyt začne vařit. Co muže být zvláště pro starší baterii smrtící. Výrobci nabíječek přidávají stále více funkcí jako všechno elektro ale je to někdy na hlavu. Například: chtěl jsem loni k Vánocům nabíječku (Lidlovka zlobí) a dostal jsem OptiMate 6 ta je chytrá jako rádio, dělá si co chce a já si nemůžu nic zvolit. Vrátil jsem ji a koupil BOSCH C3 a naprostá spokojenost. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vidím, že si dodal výňatek z návodu CTEKu. No kdyby to bylo dle návodu 100%  tak jo, to beru. Bohužel prodejce autobaterií a nabíječek, mi naznačil že nějaká smysluplná desulfatace, nebo rekondice baterie  u tzv. "lidových", i když inteligentních  nabíječek (patří sem i ten CTEK), je dle něj spíše jen marketingový tah. Údajně srovnával práci takových  nabíječek v těchto režimech s prací a účinností profesionálních nabíječek, kde cenová relace profi začíná na desítkách tisíc Kč a je to prý jako porovnávat třeba účinnost a schopnost  GOLA sady od vietnamce za pár stovek, s profi GOLA sadou  od renomovaného výrobce. Nějakou práci ti vykonají obě, ovšem v jaké účinnosti a kvalitě? Dokonce ty baterie i kuchal a závěr byl, že lidové nabíječky dobře nabíjejí ještě dobré baterie, nic víc.

Sám mám CTEK nabíječku, ještě schopné baterie mi nabijí tak, že hustota elektrolytu je na hodnotě plného nabití a víc ani řešit nehodlám, sám pochybuji, že by tato nabíječka za cca 2.000,- Kč toho kromě nabití,  zvládla něco extra více.  Pokud mi někdo doveze baterii k nabití a tyhle nabíječky ji z důvodu nízkého napětí, nebo snad i nadměrné sulfatace, velkého vnitřního odporu nehodlají  vůbec registrovat, tak baterii hodím na cca 70 let starou, klasickou selénovou nabíječku (AGM tam samozřejmě  nesmí!!!!), která si sama vyhodnotí  a automaticky dává úroveň 1/10 dodávaného proudu (zabudovaný ampérmetr) dle kapacity baterie. Takhle jsem tzv. rozjel skoro všechny ještě něčeho schopné baterie a dále jsem to přehodil na CTEK a jelo se dál. 

Pro mne kombinace stará selénová a nová CTEK je naprosto dostačující skoro ke všemu, vše ostatní co nejde vyřešit tímto, řeším koupí, nebo doporučením ke koupi nové baterie, samozřejmě napřed musí být zkontrolována a proměřena celá dobíjecí soustava v autě. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já to mám taky tak, nabíječek mám více, je to už hromada let co jsem dělal tyristorovou právě i s funkcí desulfatace. V případě že by bylo třeba nahodit úplně mrtvou tak mám laboratorní zdroj. Nicméně celé léta používám na příležitostné dobití Cteka a hlavně jako udržovací na motorku. Já osobně jsem se nesetkal s tím, že bych vymlátil baterku do prázdna.  A navíc při ceně akumulátoru versus nádrž benzínu ani nic neřeším. Na to je život příliš krátký.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo ten menší proud bude pro baterii šetrnější, ale asi to mají nějak vyřešené, když u té CTEK 5 je sice v běžném programu dobíjení napsáno, že tam jede proud 5 A, ale je to jen v bodě 2 a 3 programu,  tedy krok SOFT START a BULK a to jsem vypozoroval, že to trvá většinou jen pár vteřin. Navíc se u této nabíječky v tom běžném programu dají dle návodu nabíjet baterie již od 14 Ah, takže tam vychází ta doporučovaná 1/10 na 1.4 A, no teoreticky to s 5A dost koliduje. Snad ví, co si mohou dovolit napsat do návodu.

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já teda nevím, už asi 20 let, co slyším o desulfataci (věc hlavně pro starší ročníky), tak ta se dělala spíš tak, že se třeba 1 z 10 pulsů obrátila polarita (čili vlastně se tím akumulátor lehce vybil). Jinak tohle měla umět nějaká sovětská nabíječka (asi bych musel fest hledat), není na to potřeba nic speciálního... neb výstupem z nabíječky je/má být toto:

Usměrňovač – Wikipedie (graf napětí napravo), což jsou skoro pulsy. Je tam zanedbáno, že mezi kopečky bude mezírka, protože pod cca 0,57V žádná dioda v prop. směru nepropouští. Zde navíc 2x, tj 1,3V. Tak tedy jeden měl obrácenou polaritu, čili pod nulu.

Pokud se chceme vrátit k tématu (tj. že olověný akumulátor je tupý kus olova a kyseliny v plastovém obalu, který je 1. velmi levný (z pohledu Wh/kg), 2. 120 lety automobilismu prověřený (od Fordu T, ne-li dřív, i když ne startovací), 3. je extrémně odolný proti výkyvům teplot, vibracím, 4. s trochou štěstí ho umí použít i negramotný vojín ZVS, 5. snese ve srovnání s jinými typy aku podbití, vybití a to docela po dlouhou dobu), tak nějaká idea, jak to je s těmi proudy zde:

Kompletní specifikace nabíjení, vybíjení, skladování, konstrukce | ELNIKA  plus, s.r.o.

(je třeba si discharge obrátit za charge, tj. otočit si graf zrcadlově zleva doprava). V tomto i dalších grafech se člověk dočte, že příliš rychlé nabíjení snižuje životnost (kapacitu), naopak pomalým nabíjením se dá dostat i na 110% kapacity. Druhá věc je, jak je to nad 100% kapacity se samovybíjením a teplotou. Na napětí jsme zatím nesáhli. Jasně, další level je  konst. U, konst. I, konst UI (W) charakteristika nabíjení. Nejlepší se asi jeví UI, pak U. A nebo taky ne, když první věta řeší proudy. Tento graf platí pro každý akumulátor, ještě je další graf, závislost kapacity na teplotě (teplu vznikném při nabíjení). Ani v autě nehrozí přehřátí, vaření Pb aku, a to se tam rve prakticky veškerý přebytek z alternátoru, dokud akumulátor není plně dobitý. (Počítám soustavu, akumulátor OK a jak by to mělo být, bez inteligentního vybíjení). Tomu se domácí nabíječka proudem ani nepřiblíží, pokud tedy někdo nemorduje 50 Ah 50A nabíječou na náklaďáky. Co se týká poměru proud/kapacita (tj. náboje), tak se vždy doporučovalo používat proudy okolo 0,1C (0,1*kapacita v Ah). Pro 50Ah je 5A tak akorát. A která starší nabíječka dala nějakých 80W... v nouzi asi do 0,5C (jedna stařičká 

STARÁ NABÍJEČKA AUTO-MOTO / 6/12V / FUNKČNÍ | Aukro

má přepínání Slabý/Silný. Vsadím boty, že slabý je do 0,1C, silný do 3A (cca 45W). Kurva já mám paměť. Ale našel jsem! Tento výrobek možná primitivně reguluje proud (spíš jen "odporem" při stupni nabití). Krom usměrňovače tam určitě není ani jeden polovodič. Asi nabíječky začnu sbírat :) Byly i "konvertory" ze svářeček (spíš jako start zdroje), předtím lampové,... a jak tam má pán z videa tu NB25, tak tu taky moc chci :D

Ad "výhody" 1-5... jsou i nevýhody, žíravina, toxické olovo (oxidy), nelze klopit, velmi nízký nabíjecí proud. Li-Ion, Ni-MH snesou tipuju 1C-2C. V P911 můžete mít zcela bezpečnou Li-ionku za hezkých 50000 :D Zase váží třetinu...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahojte, idem vymenit na mojej OC3 RS combi 2014 staru bateriu VARTA 12V 68Ah. Pokukujem po tejto novej : Bosch S5 AGM 70Ah 760A.

 

Čítal som niečo o dokodovanie ineho typu baterie, je to pravda? je nutné niečo dokodovať? Doma mam VCDS, ak by ste boli dobry a poradili mi čo konretne dokodovať, ak je to potrebne alebo kde by som našiel nejaký návod. 

 

Ďakujem pekne

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@steveb vidis ty si precetl 39 stran a cele youtube ja zkusim google a po 15s nasel 

VCDS coding required
From the Main screen:-
Select Control Module [Select]
[19-CAN Gateway]
Advanced Functions screen:-
[Adaptions-10]
New value choice screen:-
Change the following four channels, inputting the relevant data about the new battery.
IDE03256-MAS06105-Battery adaptation-Rated battery capacity,
IDE03256-MAS06106-Battery adaptation-Battery technology,
IDE03256-MAS06107-Battery adaptation-Battery manufacturer,
IDE03256-MAS06108-Battery adaptation-Battery Serial Number,

Battery BEM codes are now redundant with the above separate channels. The most important channels are, Rated battery capacity, Battery technology, & Battery Serial Number. For the Battery Serial Number, just change one digit of the old one. This channel tells the BCM that a new battery has been installed & to relearn the new battery & forget any “learnt values” for the old battery!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Dělám si tu pořádek nějakých starších uložených odkazech a objevil jsem toto vlákno. Toto vlákno bylo pro mě aktuální ke konci minulého roku. Zajímala mě možnosti vypnutí onoho "inteligentního" nabíjení. Bohužel jsem se tu k ničemu nedopátral. Na vypínání SS-áčka mám nějaký instalovaný systém. Zkoušel jsem různě hledat možnost vypnutí onoho inteligentního nabíjení, zkoušel jsem (v OBDeleven) v dlouhém kódování různé nastavení ohledně rekuperace. Nic nezabíralo. Ke konci minulého roku jsem i vyměnil po cca 2,5 roku původní Vartu a vrazil tam Exide AGM ...rovnou nějakou větší. Novou baterii jsem samozřejmě nakódoval. Začalo se to chovat lépe to nabíjení. Ale asi jen nějaký ten týden a říkal si, jak to pěkně dobíjí (i jsem to sledoval online přes OBD). No, ale pak se to začalo zase kazit. Prostě to ždímalo baterku místo toho, aby ji nabíjelo. Možná to mohlo souviset se změnou počasí, asi začalo být o nějaký stupeň tepleji (spekulace, nemám podloženo měřením). Pravda je ta, že hlavně přes zimu jezdím velmi krátké vzdálenosti. A taky jen občas. Kolikrát auto stojí týden (někdy se stane., že i dva týdny). Přes léto je to mnohem lepší, to je spousta dlouhých výletů. Takže když někde vyrazím, tak chci, aby to do baterie tlačilo, ne ji vybíjelo. Pak končím s tím, že do auta nesu nabíječku (napajenou z 12V) s jiným Pb aku, kterou nabíjím přes cigareťák tu v aute, aby nechcípnula úplně. Se starým aku klesalo za pár dní napětí na 12,2V, s novým aku (a stále zapnutým "inteligentím" nabíjením to bylo lepší, ale o nějakou tu desetinu). Po všech těch pokusech jsem nakonec vytáhl ten konektor z té BCM jednotky na záporném pólu ....a konečně jsem spokojený a je klid. Po delším výletě mi ukazuje napětí 12,8V (2x i 12,9V) ....a po týdnu, kdy nejezdím, je stále drží aspoň na těch 12,6 V. To uváděné napětí je ze zabezpečovačky auta, které mohu vyčítat dálkově. Jinak doteď mohu sledovat i na votmetru, který je v rámci USB nabíječky do cigareťáku, že to opravdu dobíjí trvale (napětí se pochyuje od 13,x V do cca 14,4 V). Je to vidět i na tom napětí aku, které je po jízdě autem cca 12,8V o čemž jsem si s inteligentním nabíjením mohl nechat zdát i po delší jízdě. Tak to jen tak takový postřeh a má zkušenost. Třeba to bude někomu užitečné, inspirativní. Jsem uživatel, který většinou jezdí jen o víkendu, nenajezdí toho mnoho (do práce jezdím hlavně na kole a to i v zimě, pokud není sníh a led), auto mu skoro celý týden stojí venku na ulici (tj. nemá možnost pravidelně připojovat na udržovací nabíječku) a moc toho nenajezdí (za 3,5 roku cca 15000 km). Něco jiného samozřejmě bude zažívat akumulátor uživatele, který s autem jezdí skoro každý den a delší vzdálenosti.

Editováno: , autor: parezorg
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...
  • o 3 týdny později...

Dobry den,

mam taky pocit, ze je cas na vymenu baterie, ale radsej som sa chcel poradit, kym zaplatim x tisic.

 

Octavia 3 2015, 2.0 tdi, 140t. km. Na baterii nevidim rok vyroby, ale tipujem, ze tam je od novoty (som druhy majitel)

 

- cca pred rokom zacalo auto sem tam startovat niekolko sekund (ale vacsinou to bolo okamzite). Toto som moc neriesil, na fore som tu na to nasiel milion tem, ktore zvacsa koncili tym, ze to je neriesitelne a vyrobca hovori, ze to je OK

- cca pred pol rokom sa mi uz nie vzdy na krizovatke aktivoval start/stop

- cca pred 2 mesiacmi sa mi uz start stop vobec neaktivoval

- vcera mi auto startovalo s velkymi tazkostami - starter tocil (slabo) pol sekundu, potom pol sekundu nic, potom zase pol sekundu ... Slabo to chytalo a motor naskocil az po cca 5 sekundach a na druhy pokus. Po tom, co som presiel cca 15 minut to nastartovalo bez problemov

- na palubovke SOC ukazuje 90%

 

Co myslite? Dakujem pekne za rady (ospravedlnujem sa, ak som netrafil dobre vlakno)

 

Update: bateriu som vymenil a auto je ako nove :) Pre info dal som exide ek700. SOC mi ukazuje stale 90%, ale som este dohodnuty, ze cez VCDS upravim hodnoty, tak uvidim co potom

Editováno: , autor: chocholusik
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Zdravím , chci se zeptat na radu ohledně baterie. Mám Octavii 3 1,6 TDI 81kw greenline. Mam problémy ohledně start stopu. Nyní mi kamarád řekl jestli to nemá za následek vyměněna baterie. Asi před rokem jsem ji vyměnil a později mi naskočila kontrolka motoru a na panelu závada start stop. Vždycky když závadu vymazu přes diagnostiku a vypíná po startu start stop vše ok. Jakmile zapomenu na křižovatce naskočí závada i s kontrolkou. Baterii mi vyměnil automechanik ale vůbec nevím jakou jsem tam měl originál. V příloze zasílám foto baterie. Děkuji za případné odpovědi.  

  

Spoiler

 

 

EAC005D9-92CD-486C-B729-328F644E4555.jpeg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 31. 10. 2022 na 16:13, martondra napsal:

Zdravím

Vyměnuji autobaterie VARTA AGM 12V 68Ah a dam tam  EXIDE START-STOP AGM 70Ah .  Budu ji kodovat OBDeleven a potrebuji poradit co mam nastavit v Technologii akumulatoru. Diky

Technologie nastavíš Vlies - tělo akumulátoru = černá, nápis AGM

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 9 měsíců později...

Tak dnes výměna originál Varty AGM po bez pár dní 8 letech a 210tkm.

Nikdy mě nikde nenechala a možná by ještě chvilku pojezdila. Ale vzhledem k tomu, že jezdím o víkendech na hory a příští týden už má po ránu mrznout tak radši šla ven. 
Inteligentní dobíjení odpojeno až někdy letos v červnu, když už jsem začínal pozorovat, že je aku slabší. 
 

Vyměněno za Exide EK700. O víkendu ještě nakóduji a budu doufat v dalších 8 let. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...