Jump to content

Recommended Posts

Sama VARTA píše na svých stránkách v dokumentu "Správná údržba a péče (PDF)", na konci stránky dole pod "Další zdroje a materiály ke stažení:"

 

2.3 Recharging recommendations If the terminal voltage drops below 12.5 V, the battery must be recharged.

 

t,j, Doporučení po nabíjení. Pokud klesne napětí baterie pod 12,5 V, je nutné baterii nabít.

Edited by Caster
Link to post
Share on other sites
před 11 hodinami, JiVi napsal:

ale, zda se, ze s rekuperaci pocita  

https://www.exide.com/eu/en/node/42386

Bosh take

https://aa-boschap-tw.resource.bosch.com/media/parts/service_parts__auto_parts/batteries/volle_power_de.pdf

ale treba VDO uz ne!

https://pim.yakarouler.net/get-document/tecdoc/83/EFB-BATTERY_DS_EN_2014.PDF

(....with conventional START-STOP systems without recovery capability)

Jenže skutečná rekuperace, tak jak to chápou výrobci baterií je trochu něco jiného, než tenhle pár gramů CO2 šetřící paskvil.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Přidám moji zkušenost s tzv. "bezúdržbovou" autobaterií.

V mé Octavii RS 2.0 TSI z r.2014 byla z výroby baterie Varta  69Ah EFB tzv. magickým okem viz foto. 

Po 6-ti letech bezproblémového provozu (nikdy nebyla demontována, občas v zimě preventivně dobita mikroprocesorovou nabíječkou), po asi týdenním stání v srpnu na chalupě, totálně zkolabovala.  Auto nešlo ani otevřít. Po nabití měla mizivou kapacitu, startérem ani nepootočila. To by nebylo vzhledem k stáří nic zvláštního. Koupil jsem novou.

Před vyhozením jsem si ale všimnul na bílém obalu baterie, že je ve článcích hodně nízká hladina elektrolytu, asi jen do poloviny desek! Na vrchní straně, pod samolepkami, jsem našel klasické dolévací zátky. Pokusně jsem dolil destilku a baterii nechal kondičně nabíjet. Protože i po týdenním odstavení držela napětí na 12,6V, zkusil jsem s ní úspěšně nastartovat v druhém autě. A jezdím na ni už měsíc. Netvrdím, že je v dobrém stavu, ale je zázrak, že vyztužené desky (úprava EFB) se při provozu minimálně několik měsíců bez elektrolytu totálně nerozpadly. V Oktavii jsem nechal v servisu zkontrolovat nabíjení, zda nepřebíjí. A odpojil jsem konektor u mínusu, který byl do té doby vždy zapojený. To jako prevenci proti přebíjení.

Moje chyba byla, že jsem občas nezkontroloval to magické oko, které hlídá změnou barvy hladinu elektrolytu. Myslel jsem, že do bezúdržbové baterie (minimálně od r.2000 jsem jich už pár vlastnil) stejně nejde doplnit destil. voda a navíc v Návodě k obsluze  na str.219 je krásná hláška: "bezbarvé nebo světle žluté zbarvení mag. oka - příliš nízká hladina elektrolytu, akumulátor je třeba vyměnit". 

Závěr: podívejte se, zda vaše EFB baterie náhodou nemá dolévací zátky. V případě, že ano občas zkontrolujte hladinu ev. doplňte. Můžete si prodloužit životnost baterie. A dávejte pozor na přebíjení baterie.

 

DSC02339.JPG

  • Upvote 4
Link to post
Share on other sites

Ja kdyz kupuji akumulator a treba je taky bezudrzb. tak si vzdycky zkusim nahmatat, zda tam maji pod samolepkou tato vicka, ktera se otviraji a muzu kontrolovat hladinu.

Ale samozrejme to nic na tom nemeni, ze i kdyz jsem vse udrzoval, tak odesla taky :-)

Link to post
Share on other sites
V 19. 7. 2020 na 21:08, Mahlpo napsal:

Tak po pul roce s vytazenym konektorem jsem dal autobaterii na svou modelarskou nabijecku,ktera sleduje dodane amper hodiny do baterie-mame pred dovcou. K memu udivu, jsem zacal nabijet 3A v 10h rano a skoncil v 8h vecer s odberem 0,6A. Dle zkusenosti, by to jeste dalsich 6h nabijelo dokud by proud neklesl pod 0,1A

 Ale i tak si to vzalo 10Ah. Dalsich 3-5A do rana by to dalo. Coz jsem prekvapeny,ze s odpojenym konektorem baterka ztrati 15Ah!

Myslim si,ze co ma nejvetsi vliv na baterii jsou proste kazdodenni vzdalenosti. Pred octavii jsem mel Fusiona a Corsu a pri mereni baterky,jsem je take musel obcas proste nabit.

Ted zkusim naopak do konce leta jezdit se zapojenym konektorem a na podzim dobit abych porovnal rozdil. Je to fakt zajimave. Kdyz jsem auto koupil, mesic jsem jezdil se zapojenym konektorem, dobil a pak s rozepnutym a take dobil po mesici. Rozdil minimalni...

Uvidime.

Ahoj. Takze vcera jsem pote co jsem 3 mesice jezdil se zapojenym konektorem,brzdil motorem,vypinal start stop dal auto na svoji modelarskou nabijecku a sledoval kolik si veme. K memu udivu 13Ah a to jsem ji nechal pripojenou az do konce nejakych 24h. Takze schrnu to,ze se auto vybiji jak s rozpojenym,tak zapojenym konektorem viz muj prispevek vys. Akorat se zapojenym vice a pres leto je pro me trochu zklamanim. Konektor jsem odpojil a tentokrat se zamerim na tvrzeni skodovky s audiosystemem a esp atd. Toho se trochu bojim,ale dle me pokud je nabita baterie nemuze to na to mit vliv. Jenom,ze si vybavuji,ze kdyz jsem minule mel odpojeny konektor,tak cca 1 ci 2x do mesice se mi jakoby zrestartovalo autoradio-vyplo se a zaplo.. 

Link to post
Share on other sites

Tak posledny krat auto dobija konstatnym napatim tj 14,4V (ak bude odpojeny konektor) v tedy bude mat baterka 80% kapacity. Tak ze ide ju mimo auta nabit na 100% tak si to tych 15Ah proste vezme. 

Aj ked pouzijes inteligentne nabijanie auta, baterka proste bude nabita na urcitu kapacitu, a auto si nechava rezervu na dalsie nabijanie ak by bola moznost. V zime sa nikto neodvazi velmi nenabijat baterku. 1. Moze baterka zamrznut. 2. Treba aj nastartovat a pokryt zvyseny odber, ohrev skiel sedacky zrkadiel, vtedy uz bude altik vytazeny na 100% a nebude mat co dobijat. 

  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites

Je fakt, ze tu nekdo psal, ze konektor vypojuje na jare a zase zapoji na zimu,ze pri okolnich teplotach pod 5st auto dobiji vice, jak pises kvuli sedackam,zrcatkum atd. Ruku na srdce, teploty pres zimu nejsou co byvali, takze po zapojeni konektoru se baterie ihned vybije na 80 procent i kdyby pred tim byla na 100%.

Zase si rikam, proc tam ma skodovka ten konektor, kdyz se hrozne brani tomu, aby se vypojoval .. dle me kvuli emisim to tak nechce. Jinak by tam prece byt nemusel a mohlo by to byt na trvalo,ne?

Link to post
Share on other sites

Ten clanek ze sveta motoru jsem videl. Takze je videt,ze baterku utyralo caste nabijeni a vybijeni. Je fakt, ze olovenym akumulatorum prospiva nabijeni, nikoliv vybijeni. Dnes rano i pres dobiti o vikendu jsem mel v siti napeti cca 14v zza jizdy. Autonabijeckou jsem dobil vcera do maxima 14,7v. Je pravda,ze pri brzdeni motorem jsem mel pri zapojenem konektoru a tedy pri rekuperaci stejne 14.7V. Horsi, ze pak system baterii zase vybije baterii na tech 70-80% kapacity...

Link to post
Share on other sites

Můžeš poděkovat těm co volili Piráty... Z jejich programu, Životní prostředí: "Za lepší cestu považujeme cílené spotřební daně z činností, na které se vážou negativní externality, a daňové zvýhodnění šetrnějších technologií (recyklovatelné obalové materiály, bezemisní technologie, elektromobily apod.)"

  • Like 1
  • Upvote 3
  • Downvote 3
Link to post
Share on other sites

Snížení životnosti akumulátorů je dané požadavky na papírové emise. Papírové emise jsou dané požadavky na papírovou ekologii. Papírová ekologie je daná požadavky ...  ve výsledku máme ekologii takovou, že aktuální akumulátor se bude měnit cca 2,5x častěji. Celková ekologická bilance tedy výrazně záporná.

 

Bohužel automobilky jedou na vlně doktríny, která velí neklást byť jen sebemenší odpor. Osazením AGM akumulátorů by se problém o něco zmírnil. Ale nikde jsem neviděl porovnání ceny vstupů (cena EFB vs AGM akumulátoru pro výrobce) a z toho plynoucích pozitiv pro uživatele. Zvýšení ceny např. o 1 000Kč na 1 ks automobilu tak, aby se nemusel montovat nevhodný typ, to je bohužel ze světa naivních přání.

 

Ještě víc by mě zajímal reálný vliv "inteligentního" dobíjení. Opět platí, že automobilky se neodváží ozvat.

  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites

Máte pravdu, ale řeší se to tu pořád dokola.  Prostě máme 3 možnosti. 

 

1 nechat to být

2 odpojit konektor

3 diagnostikou potlačit, nebo vyřadit tu rádoby rekuperaci

 

Pak jou tu ještě praktiky masochystů. 

Třeba hrát si na plug in hybrid a dobíjt po každé jízdě, nebo se odstěhovat pod kopec. 

  • Like 3
  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites

Ako, myslel to sarkasticky, ale celkom pekne to napísal, chlapčisko...

Mne už tiež začína liezť na nervy ten jehovista, čo tu aj rôzne po fóre v každom svojom príspevku priam dogmaticky čviriká o odpojení konektora - už mi to príde ako obsesia...

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Downvote 1
Link to post
Share on other sites

Já osobně proti odpojenému konektoru nic nemám, sám jsem ho měl chvilku odpojenej než jsem navštívil Ferdu a taky už jsem to poradil pár kolegům v práci, kteří to nechtěj řešit SW úpravou. Jen se musím smát tej opakovanej masáži od našeho člena klubu. Ale jinak nic ve zlém.

  • Upvote 2
Link to post
Share on other sites

Každý je v jistém smyslu psychopat. Někdo větší, či menší.  To potvrdí každý psychiatr. 

 

Zde se silný patos projevuje rozdílně:

 

1) skupina co bojí  (a ani neví proč) odpojit konektor

2) skupina co se bojí (a ani neví proč) softwarové úpravy

3) ti se bojí všeho,  co kdyby přišli o záruku (a ani neví proč)? Ješíš, to by jim pak nevyměnili ani rozbitý stěrač. Tak si raději zhuntujou baterku. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mňa s tým kláblikom nenapadá žiadne mínus. Jazdím s tým asi 3/4 roka. V aute mám Battery Monitor a predtým som krútil hlavou nad tým ako to (ne)dobíja. Teraz zas krútim hlavou nad tým ako to (ne)vypaluje DPF. Ale na to už mám soft...Zadarmo. Predpokladám, že vývojári zo ŠKodo či VW asi jazdia inými autami. Alebo majú jasné inštrukcie...

Link to post
Share on other sites

Zdravím  všechny , mám dotaz. Dnes ráno u nás bylo 3,5 stupňů a málem jsem nenastartoval.Musím tam dát stejnou nebo můžu dát 12V 70Ah? Diky za odpověď. 

IMG_20201012_080220.jpg

Edited by Pitrs 91
Link to post
Share on other sites

Ako náhradu ti miesto AGM ponúkajú EFB, no to sú majstri... 

BCM je riadiaca jednotka - ak meníš za batériu s inými parametrami, potrebuješ to v riadiacej jednotke nastaviť... 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...