Jump to content

Aké sú vaše celkové náklady na prevádzku vozidla?


e1.
 Share

Recommended Posts

Nechce sa mi robiť dôležitejšie veci, tak som začal zapisovať na spritmonitor.de aj všetky ďalšie náklady k autu okrem spotreby, ako poistky, servisné náklady, umytie, príslušenstvo, výmeny pneu, atď. a tabuľka mi vyhodila, že pri aktuálnom nájazde započítajúc kúpnu cenu vozidla sú moje náklady okolo 0,20-0,24 € na km (auto plánujem predať po cca. siedmych rokoch), s tým že tam ale nemám ešte úplne všetky výdaje (nemám už ku všetkému doklad). Vediete si niekto podobnú tabuľku? Ak áno, koľko Vás stojí prevádzka auta na 1 km? 

 

Viem, auto nie je iba cena za PHM, ale 2,5 násobné navýšenie nákladov na km nad rámec ceny PHM som nepredpokladal. Po tomto sú zákonom stanovená amortizácia 0,183 € / km + náklady na PHM podľa spotreby v TP v limite len tak-tak. Treba ale dodať, že vo výpočte chýba zostatková cena vozidla, ale tá bude po 7-8 rokoch aj tak už dosť nízka.

Nabudúce ak ma niekto požiada aby som ho niekam odviezol, asi budem chcieť o niečo viac než iba preplatenie PHM.  :D

Link to comment
Share on other sites

Provoz auta je největší položka rodinného rozpočtu,potom je jídlo, plyn,elektrika.......Nějaké amortizace a zůstatkové ceny neřeším,protože auto na vesnici potřebujeme k normálnímu fungování.

Link to comment
Share on other sites

Jak píše Alma zůstatkovou cenu a amortizace neřeším - protože auto je jedna z nejhorších investic, ale bez to na vesnici nejde.

Vedu si náklady a mohu říci že to vychází +/- u všech aut co jsem měl stejně (v průměru), tj. co ujetý km to koruna (1kč/km) - opravy, údržba, pneumatiky, pojištění, atd. Náklady na palivo vedu odděleně a je to různé podle auta. U LPG to vychází o cca 0,9 Kč/km méně v položce za palivo. Pořizovací cenu, zůstatkovou cenu neřeším, protože pro provoz je to nepodstatné. Po těchto zkušenostech vím, že pokud ujedu s autem např. 150000 km, tak do auta těch 150.000,- Kč do auta musím vrazit, jinak se rozpadne.       

Link to comment
Share on other sites

Hm, je vidieť, že do 3-4 ročného veku auta sú náklady na údržbu desatina toho, čo za 8-9 rokov. Zaujímavý argument pre prípad keď mi niekto bude tvrdiť, že neoplatí sa kupovať nové auto kvôli rýchlej strate hodnoty počas prvých troch rokov vlastníctva.

Link to comment
Share on other sites

Já mám náklady při ročním nájezdu 30 tkm: 1,5 Kč/km palivo, 0,5 Kč/km amortizace (auto, přestavba LPG, sada letních disků), 0,5 Kč/km servis (část si dělám sám), 0,2 Kč/km pneumatiky, 0,2 Kč/km pojistky a 0,1 Kč/km ostatní, celkem 3,0 Kč/km. Kdo najezdí relativně málo km nebo má nové auto, tak musí počítat s tím, že nejvyšší položkou je amortizace a že i některé další položky svou váhu v celkových nákladech zvýší.

Nebylo by od věci rozdělit náklady na variabilní (závislé na ujetých km) a fixní (nezávislé na ujetých km), ale to asi jednoduše nepůjde. 

Edited by Tycoon
Link to comment
Share on other sites

Moje hodnoty po 59tich mesiacoch prevádzky, najazdených 51233km:

Palivo: 0,09 EUR/km

Servis: 0,05 EUR/km - tu sú nevyhnutné náklady spojené s prevádzkou auta aj s PZP, havarijnú som po 2ročnej záruke zrušil

                                    a takisto som prestal  chodiť do značkového servisu

Iné náklady: 0,02 EUR/km - tu je jedna oprava po búračke a jedna pokuta za rýchlosť :kol-48:

 

Čiže spolu bez nadobúdacej hodnoty má stojí každý km 0,16 EUR.

So započítaním nadobúdacej hodnoty a odpočítaním momentálnej hodnoty je to 0,29 EUR

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dopisoval som ďalšie chýbajúce údaje do tabuľky, a bez kúpnej ceny auta sú moje doterajšie náklady (palivo, poistky, servis, pneu, starostlivosť) na prevádzku 0,141 €/km + amortizácia. Sumu jemne skresľuje ročná havarijná poistka ktorú som zaplatil nedávno.

Total driven distance: 49.710 km (5.959 km to 55.669 km)
Period: 04.06.2012 until 03.08.2014 (790 days)
Edited by e1.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Len tak pre zaujímavosť, tu sú aktuálne údaje:

 

Náklady na prevádzku bez započítania amortizácie počas 120641 km vychádzajú na 0,14 € / km. Obdobie 5,5 roka. Sú v tom započítané okrem tankovania aj také položky, ako umytie auta, parkovanie, diaľničné známky, poistky, výmena pneumatík, náhradné diely a tiež aj väčšina faktúr zo servisu.  
   
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Poplatky za parkovanie sú náklady spojené s prevádzkou vozidla, rovnako ako diaľničné poplatky a všetko ostatné, takže to tam píšem. Poplatky za WC si zase píšem k nákladom za prevádzku seba samého.

 

Inak to parkovanie je za 5,5 roka 29,40 €, čo je nič oproti bežnej údržbe ako je umývanie a tepovanie auta + nákup chémie. To druhé je spolu totiž takmer 900 €. Podobná suma je za výmenu kolies, prezúvanie pneumatík, kupovanie a predávanie diskov, resp. pneumatík a za ich úschovu.


sk0d@, teraz som sa pozeral, opravu DSG ešte nemám v tom zozname. Faktúry zo servisu ešte musím jednotlivo prejsť  a skontrolovať, že ktoré chýbajú. Ak nepočítame amortizáciu vozidla, tak reálne prevádzkové náklady už so všetkým odhadujem na nejakých 0,165 € / km. Mohlo by to byť menej, ale to by som buď musel jazdiť viac aby sa napr. poistky rozpočítali na viac kilometrov, resp. musel by som znížiť náklady na PHM, t.j. jazdiť s nižšou spotrebou. Nie je jedno, či jazdím za 6,8 litrov, alebo za 5,5 na sto. Okrem toho ešte tu jedna dôležitá vec, a to vyššia cena PHM v rokoch 2012-2013. V tom čase som mal náklady 10,56 € len za PHM na 100 km, a najazdil som 31 tisíc km, teraz jazdím o 10 tisíc km menej, a za posledný rok mám náklady na PHM 8,58 € na 100 km. Ako môžeš vidieť, rozdiel takmer 2 centy na km len na palive, pričom priemernú spotrebu mám stále veľmi podobnú.

 

Ale ako tak teraz prezerám štatistiku, je evidentné, že kto chce, môže jazdiť výrazne lacnejšie, treba ale používať auto ako nástroj na presun z bodu A do bodu B. Ak by som uvažoval trochu viac racionálne, tak jazdím s ľahšou nohou, a hneď mám priemernú spotrebu o pol litra menšiu, a to som ešte nehovoril o vodičoch ktorí jazdia na vidieku a nie v meste. Potom veľkou čiastkou sú u mňa pneumatiky. Bol som 2x na trackday a to sa na Dunlopkách predsalen podpísalo. Ja už teraz mám tretiu sadu letných, a druhú sadu zimných gúm na 6 ročnom aute. Normálny vodič ak má jednu sadu kolies na leto, jednu na zimu a nekupuje nevystrieda 4 sady diskov, a nevymenil už 3 sady gúm, tiež ušetrí slušné peniaze. Inak vzhľadom na to, aké je u nás počasie v zime, silno uvažujem nad tým, že na ďalšom/druhom aute budem mať nejaké lepšie celoročné pneumatiky. Tie zimné sa u mňa dostanú do snehu maximálne tak 2x do roka, do poriadneho väčšinou iba raz. Potom tá údržba. Mohol by som sa na to vykašlať, a mohol by som meniť olej iba raz za 15 tisíc km a liať do motora niečo lacnejšie a pravdepodobne by sa nič nestalo. Nie je to veľa peňazí, keď si to kupujem sám, ale už pred viac ako rokom sa mi prvá servisná knižka zaplnila a keď to zrátam, je to dosť. Ďalej vecičky, ako drahšie žiarovky, drahšie stierače, leštenie, ručné umytia, časté chodenie na wapky, nákup čistiacich prostriedkov a rôznych ďalších vecí na detailing, atď. Nazbiera sa to. Bežný motorista umyje auto na wapke, alebo v nejakej umývárke v priemere raz za dva mesiace, tepovať mu stačí raz za 3 až 5 rokov, jediná chémia ktorú kupuje je osviežovač vzduchu do interiéru, a s autom do servisu ide iba keď zasvieti kontrolka. Ak má autičkár sebakontrolu, tak na týchto položkách sa počas pár rokov dajú ušetriť stovky až pár tisíc €.

Inak vždy tak trochu závidím ľudom, ktorý berú auto iba ako nutné zlo. Mám jednu kamošku ktorá keď nedávno musela na servis svojej Fabie minúť už vlastného 200 € (čo bola mimochodom super cena na to čo sa na aute robilo), bola úplne zhrozená. No hej, auto si nekúpila za vlastné a dlhé roky sa jej o servis auta starali rodičia. PHM síce platila z vlastného, ale iba na jazdenie do/z práce, a niekedy aj tam išla s autom jej priateľa. Cez víkendy auto stálo, všade inam sa jazdilo iným.
Stierače ktoré už roky zle stierali jej začali vadiť až potom, ako sa na nich niečo zlomilo, a ako je rok dlhý, auto umýva iba dážď, údržba nulová. To myslím úplne vážne. K tomu žiadna havarijná poistka, platí sa iba PZP, a opravuje sa na aute iba to, čo už je naozaj nutné a neodkladné. Keby som tejto kamarátke spravil tabuľku v ktorej by boli náklady na prevádzku auta na kilometer, tak by tam bola nejaká smiešne malá suma, z ktorej by 90% boli náklady na benzín, zvyšok PZP a výmena oleja. Neprekvapilo by ma, keby jej vyšlo nejakých 10 centov na kilometer. Akurát to auto je ako keby bez majiteľa.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Zaujímavé čítanie, nič proti výsledkom, zvlášť s odstupom rokov,  len mám jednu faktickú poznámku : Štatistika je známa ako presný súčet nepresných čísel. Ak by si chcel podrobné výsledky, mal by si započítať do nákladov aj vlastnú prácu. A to by boli tie čísla niekde inde, možno v rovine, že použitie taxislužby je lacnejšie ako vlastné auto. Ale to by už nebolo ono a čo by človek neurobil pre plechového miláčika...-_-. Škoda, že ja som na podobnú analýzu príliš lenivý.

Edited by Effendi
Link to comment
Share on other sites

Čas je vec ktorý sa ťažko prepočítava. Ak totiž strávim pol hodinu s výmenou kolies, tak to mám započítať ako peniaze ušetrené za pneuservis, alebo ako nákladovú položku podľa mojej oficiálnej hodinovej mzdy, alebo mám rozrátať svoju mesačnú mzdu na 30x24 hodín a podľa toho to počítať? A čo ak to je zároveň moje hobby? Takže čas v tomto prípade naozaj rátať nedokážem, ale bolo by to určite ešte zaujímavejšie čítanie. :-)

Inak ja sám okolo auta netrávim toľko času, lebo doteraz som nemal garáž. Akurát auto umyjem na wapke a ak sa neponáhľam, ešte takých 30-60 minút strávim sušením, leštením okien, atď. Ak sa ponáhľam a vynechám kolesá, tak to mám za 15 minút, a naopak, ak mám náladu, veľa času a ešte aj dobré počasie, tak začnem čistiť aj interiér, a dokážem pri aute stráviť aj 2 hodiny. Na druhej strane nič iné na aute zatiaľ nerobím, nijak ho neupravujem a nemám ho ani celý víkend v garáži rozobraté, ale to hlavne preto, lebo som doteraz žiadnu garáž nemal. :D
Teraz je plán taký, že základné úkony ako výmena oleja alebo kolies si chcem robiť sám. Z časti aj pre ušetrené peniaze, ale hlavne pre dobrý pocit. A aj keby som možno chcel, toto sa naozaj ťažko prepočítava na peniaze. :-)

 

K tej taxislužbe: je to lacnejšie, ale nie je to komfortné. Ak sa totiž potrebuješ behom dňa ad-hoc premiestniť aj 8-10x, tak sa na taxíku nedoplatíš. A to sme ešte nehovorili o potrebe ísť mimo mesta. Jazdenie taxíkom je finančne výhodné pre toho, kto inak najazdí iba málo kilometrov, a aj to v meste, resp. pre toho kto dokáže jazdenie autom nahradiť iným alternatívnym spôsobom osobnej dopravy.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Ja si zaznamenávam každý cent, čo som minul v súvislosti s autom. Mám ho presne 100 mesiacov, najazdené 85000 km a bez nákupnej ceny auta má doteraz každý kilometer stál 0,147€. Ak by sa mi auto podarilo predať za 3000€, tak ma komplet prevádzka auta stála 0,23€/km. Sú to bežné náklady, havarijnú poistku som po dvoch rokoch zrušil a hneď nato po dvoch mesiacoch som mal slabší čelný náraz, ktorý má stál 800€.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mam sice něco trochu u sebe v tématu, ale když sem to tu teď objevil, přidam i sem sumarizaci nákladů do konce roku 2017..je to od 09/2013, kdy sem auto převzal v rodině..vedu si náklady všeho spojenýho s autem.. i nějak tak pokoušim o rozlišení nákladů na variabilní a fixní jak zmínil @Tycoon předtim..neni to uplně na 100%, ale pro představu by to mohlo posloužit..když třeba stihnu kvůli nájezdu 2 výměny oleje do roka, tak započítam jednu do fixních, druhou do variabilních, protože jednou za rok bych ten olej měnil i kdybych neujel skoro nic atd..

 

Je to bez započtený hodnoty auta..

Náklady po roce 2017.png

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...