Přejít na obsah

Hlučnost ventilátoru chladiče


Rypicong

Doporučené příspěvky

  • o 4 týdny později...
  • o 1 rok později...

Jak to máte vy, ostatní Rapiďáci, s hlukem ventilátoru chladiče při maximálních otáčkách? Už několikrát se mi stalo, že se otočili lidé na chodníku po mém autě, když spustil větrák chladiče. Vždy v situaci, kdy motor zahřátý po delší jízdě byl vypnut a poté za nějaký časi opětovně nastartován. Typický případ čerpání paliva nebo u nákupního střediska. Samozřejmě se to děje teď v těch hicech přes 36°C. Chápu, že se vyšším otáčkami snaží ŘJ motoru uchladit tepelnou špičku, kdy teplota vody vzroste nad nějakou mez, to je normální. Samozřejmostí je i běh ventilátoru na nižší otáčky, kdy auto stojí. Ale při maximálních otáčkách je ten hluk prostě nepříjemný, protože má velkou intenzitu a vypadá to, že je s autem něco špatně. Nevím, jestli se jedná jen o aerodynamický hluk špatně odladěných lopatek ventilátoru, nějaké poškození na lopatkách, které zhoršuje proudění a vyvolává ten hluk anebo je to hluk počínajících odcházejících ložisek motoru.

Tento hluk jsem zaregistroval až letos, předchozí dvě léta nic. Pravda nebyla tak horká takže větrák nejel na maximum.

 

Do času 00:11 je to normální zvuk "šicího TSIčka", bohužel zvuk ventilátoru je tím trochu přehlušen, ale běží na nízké otáčky. Náběh ventilátoru na maximum otáček v čase 00:11, konec cca 00:28.

Editováno: , autor: miklisek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No to jo, to je normální, že jdeš třeba po chodníku a zničeho nic ti auto začne hučet u nohou, jak se dochlazuje. Ale tahle intenzita zvuku je nějak moc. Hluk má takový charakter, jakoby na lopatce něco bylo a to narušovalo proudění. Přitom nic na lopatkách vidět není.   

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S tou klimou to souvislost může mít. Je to evidentně druhý stupeň otáček, který se použije hlavně při maximu teploty chl.kap nebo při stání a zapnuté klimě. A to jsem ji měl na 25° a venku bylo už "jen" 33°. Teď jsem to byl zkoumat a při ručním otáčení ventilátorem je chod ne úplně plynulý, jakoby lehce poskakoval. Což by mohlo být načaté ložisko. Při normálních otáčkách to holt slyšet ještě není (přehluší to šicí stroj), na max. už se to může projevit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hmm, toho se právě obávám, že mi v servisu řeknou, že je to normální a je to vlastnost (jak s oblibou ŠA a AS tvrdí). Kdyby se ti lidi neotočili a tak divně nekoukali, tak mě to ani nenapadne, ale tohle je trochu moc. Zvuk je totiž v reálu podobný zvuku vrtule, která se točí většími otáčkami, než na které je navržená. Typický příklad, když profukujete větrák v PC stlačeným vzduchem.....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

U nás to hučí úplně stejně, takže to beru jako normální jev (nebo je u tebe nějaká jiná frekvence kterou ty slyšíš a v tom videu není tak slyšet). Ale podobně jsem slyšel hučet i mnohem dražší auta, než rapid. Holt teď v hicech to člověk slyší každou chvíli :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to jako u tohoto videa https://www.youtube.com/watch?v=hqOSHzrto5Q. První část do 00:11 je přesně ten zvuk-hluk jako u mého RAPIDa, zbytek do 00:23 pak zvuk normálních otáček (také totožný). Vyměňují tam nějaký regulační člen. Otázka jestli není tedy něco špatně i u Rapida. I když tam to řídí ŘJ dochlazování s dvěma relé a ne nějaký odpor a je to napojený i na ŘJ climatronicu. Nebo možná fakt blbá vlastnost auta, hlukově neodladěný větrák....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak teď čerstvě zpráva ze servisu: je to bohužel normální stav, setkavají se s tím teď u všech aut Škoda. Ve velkých hicech, co jsou teď a zapnuté klimě větrák jede na maximum a řve. Zrovna v sobotu jeli projet jednoho Spacebacka co prodávali a po dojezdu zpět uvnitř servisu mezi budovami to bylo prý až neskutečný, jak to řvalo. Takže holt vlastnost - špatně odladěné aerodynamické proudění v otáčkách na maximum. To tam kurňa nemohli naroubovat zkušenosti s tichými, ale výkonnými PC větráky, třeba NOCTUA? 

post-6633-0-69024100-1439294299_thumb.jp

Editováno: , autor: miklisek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, když on ten ventilátor dělá co může, to by tam ŠA musela píchnout dva vedle sebe a mohly by točit pomaleji. Hluk nevzniká jen na lopatkách, ale i prouděním tekutiny chladičem, okolo chladiče (protože ten ventilátor tlačí co může a skoro jistě to neprotlačí) atd. Až je mi toho ventilátoru líto :D

 

Update: abych nebyl popotahován za slovíčko, tou tekutinou je myšlen vzduch (mí strojaři a fyzici mi rozumějí :D)

Editováno: , autor: camillio
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Každopádně tohle udělat auto při předváděčce, asi by mě to dost vyděsilo. Sice by mě to asi neodradilo, ale tohle je velký mínus. V dnešní době kdy mají akustické kabiny a ladí auto, aby bylo co nejtišší na všemožných površích, udělají takovouhle botu. Už vím proč je kabina tak dobře utěsnená, že zvenku není toho moc slyšet.....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na to je jednoduchá odpověď. Klima nejspíš ještě chvilku jede, však taky je slyšet to šplouchání vpravo v motorovém prostoru. A větrák naplno žene vzduch na kondenzátor klimy, což je ten chladič před vodním motorovým chladičem. Proto ten rachot. A tyhle hice prostě objevily vlastnosti našich nových aut, které nám byly minulé roky sv. Petrem zatajeny.

Píšu do ŠA připomínku, ať mají taky nějakou zpětnou odezvu a nespí jen na svých uměle vypěstovaných vavřínech.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...