Přejít na obsah

Jak zapojit LED pásky s pojistkovou ochranou


Lukáš Stahoň

Doporučené příspěvky

Ahoj, potřebuji pomoct při zapojení respektivě ochranou proti zkratu v zapojení led pásků v autě. Pásky jsou napájené na stropní lampičky jsou udělané 2 obvody (tzn. vše jede přes pojistky na osvětlení vozu) a každý z těch obvodů je ještě rozvětven a roztahán po celém autě pásky jsou dělané některé po 3led některé po cca po 10 a některé i více (Dohromady mi to dělá nějakých 8,5M) TIP pásků je "blue 5M 5050 SMD,300led, 14,4w/m. Napájení bych rád zachoval protože už to mám takhle v autě naistalované a nebylo lehké všude natahat dráty atd. Napojení pásků je přes svorky a je to zacíněné a zaizolované izolační páskou. Poslední dobou když jsem tam přidával ještě nějaké ty pásky tak mi to začalo vyhazovat pojistky. Teď musím to celé rozdělat a zjistit kde to zkratuje. Nevíte někdo jak bych mohl urychlit to na to přijít kde to zkratuje a zároveň poradit něco jako jestli MOHU DÁT POJISTKY na různé větve aby mi to vyhodělo když by se něco stalo jen nějakou čát a já tak mohl zjistit kde hledat. Nevím ani jak silné pojistky a jaké druhy dát před led pásek třeba když ta větev bude obsahovat 25led diod. Děkuji za odpověď a omlouvám se za ameterismus....ale jsem nadšenec :) Auto mám škoda octavia II face 2.tdi CR.

post-84798-0-16351800-1410952010_thumb.j

post-84798-0-73249600-1410952022_thumb.j

post-84798-0-99719800-1410952027_thumb.j

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A jsi si jisty, ze je nekde zkrat? Pises, ze pojistku to zaclo palit po pridani dalsich LED. Neni proste odber na puvodni pojistku moc veliky?

 

Pokud je tam tedy opravdu zkrat, tak samozrejme muzes dat dalsi pojistky pred jednotlive vetve. 25 LEDek ma spotrebu 0,5 A. Zkusil bych tam dat rychlou pojistku na dejme tomu 0,8 A. Pri zkratu se urcite prepali...

 

Jinak bych teda zkusil zmerit odber celeho tohoto osvetleni a porovnal to s pojistkou, kterou ti to prepaluje...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jj do té doby jsem tam měl jen 5 M cca pak jsem přidal dalších 2,5 cca a je fakt že mohla pojistka bouchnout velkým odběrem (ze stropních lampiček jsem dvě žárovky vyndal protože to ovládám těmi přepínači na lampičky aby my to svítila jak chci - otevřené dveře nebo stále nebo jen jeden obvod atd.) chtěl jsem tam ještě naházet nějaké EL wire pásky ale teď bych rád dořešit tohle, protože už to chce asi nějakou ochranu větší.

 

- Ještě rada pro neznalzce jak změřím celý odběr obvodu osvětlení? a ještě nechápu úplně tu "rychlou pojistku"?

 

- když zjistím že jsou všechny kontakty dobře napájené a led pásky dobré tak kdybych tam dal větší pojistku na celý ten obvod tak by se to tím vyřešilo? A nemělo by to praskat (Nemůže se dále něco stát?) - plus další pojistky na různé větve abych kdyby náhodou se něco zkratovalo důsledkem něčeho, věděl kde se to stalo. Tím se to vyřeší? 

 

Moc děkuji za tvůj čas :-) a nervy s neznalcem .... vím že lepší by bylo kdybych to někomu dal ale já si rád věci dělám sám a učím se ...ikdyž to je drahá hračka ve finále kdyby se něco stalo :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taky si rad veci delam sam, takze to chapu...  :kol-47:

 

Rychla pojistka (znaci se pismenem F) je typ pojistky, ktery reaguje i na chvilkove presahnuti jmenoviteho proudu (prepali se temer okamzite). Dale jsou napriklad pomale pojistky (znaci se pismenem T), ktere snesou chvilkove pretizeni. Ty se pouzivaji treba do obvodu s elektromotorem, aby se neprepalily pri roztaceni motoru, kdy je odber vyssi. Ty se k tvemu ucelu ale nehodi.

 

Cely odber obecne zmeris tak, ze mezi zdroj proudu a spotrebic seriove zapojis ampermetr (nebo treba multimetr nastaveny na mereni proudu). V tvem pripade je asi idealni odpojit celou lampicku z konektoru a ampermetr zapojit do serie. Pripadne zapojit ampermetr do serie s prislusnou pojistkou v pojistkovce. Namerena hodnota by se rozhodne nemela blizit jmenovitemu proudu pojistky, musi tam byt nejaka rezerva...

 

Tve reseni se silnejsi pojistkou na cely obvod problem urcite vyresi, ale neni to zrovna idealni. Pojistky jsou navrzene tak, aby chrtanily i vodice, ktere uz v aute jsou. Pokud ti nestaci jmenovity proud originalni pojistky, mel bys LEDky napajet pres rele, ktere budou spinane soucasnym zapojenim a silovou cestu zapojit treba primo na baterku (samozrejme pres nejakou pojistku). Pokud ti vyjde, ze staci dat jen o neco silnejsi pojistku, tak bych se toho nebal. Ale sam pises, ze budes pridavat dalsi veci, ktere odber opet zvysi. Takze by asi bylo na miste pouzit ty rele. I kdyz to obvod dejme tomu znacne zkomplikuje.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Děkuji za odpověď. Chápu,..... jaká rezerva by tam měla být konkrétně? když by to šlo a pojistka by se tam měla dát třeba 3x větší než ta původní tak už je to asi hodně že? (kdyby to stačilo jen takto upravit a nepouštěl se teď do předělávání) Ale stejně to asi zkusím nějak předělat celé nebo respektivě si to malovat na papír :-D  jen nevím jak to pozapojovat tak aby se to chovalo obdobně. Na to už je potřeba asi višší divčí :-D 

 

Inu když to vezmu jednodušše (jako že to není) ale když to natáhnu - od baterie k nějaké - velké pojistce (kterou si přidělám navíc myslím) odtud k - ovládání strop.osvětlení (jde to přidělat jen na ovládání nikoli napájení?) od něho natáhnout dráty (respektivě ty už natáhlé mám, jen jestli to tak pujde tak by se museli by se nějak roztáhnout ne? asi aby plus k baterii a minus k ovládání str.osvětlení?) - pak na dvě větve které si nějak už klasicky rozvedu popřípadě sloučím dle potřeby a ke každé dám klasickou pojistku -viz.obr1 post-84798-0-63624900-1410960773_thumb.j avšak odpovídající síly a na každé bude i jeden přepínač (on/off) ............pak mám ještě v kufru metr a půl a to je napájené na osvětlení kufru ale to tam bude moci zůstat zapojené tak jak je hlavní je že bych vyřešil stáhnutí většiny pásku z napájení osvětlení. 

 

je to špatná vize s tou baterii-str.ovládáním- a pak tak jak to mám do teď už by zůstalo?

 

Předem Děkuji všem za příspěvky a pomoc :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vize je to podle me dobra, ale ma to hacek.

 

Nejdriv odpovim na tu 3x silnejsi pojistku. Nemam vubec predstavu, na kolik jsou original draty v aute dimenzovane. Verim, ze je tam velika rezerva, ale 3x silnejsi pojistku bych si tam teda dat netroufl. Pokud je tam ted napr. 20 A, tak bych tam dal klidne 25 A nebo snad i 30 A, ale vic bych to radeji nepokousel. (Mozna na to mam spatny pohled a zbytecne se bojim, ale nedelal bych to.)

 

Ono jde jednak o vodice, ale take o RJ, ktera ma ovladani osvetleni interieru na starost. A tim uz se dostavame k tomu hacku. To ze dovedes plus od baterky, das tam nejakou pojistku a budes dostatecne dimenzovat vedeni je jedna vec, ale je to reseni jen poloviny problemu. Protoze pokud minus vezmes ze sropniho osvetleni, tak jsi nevyresil nic. Je zbytecne mit poradne dimenzovanou kladnou vetev, kdyz nevyresis i zem. Nebude ti k nicemu, ze ti neshori draty od baterky, kdyz to treba nevydrzi ty do stropniho osvetleni. Zaroven to nemusi vydrzet ridici jednotka zajistujici mimo jine stmivani stropniho osvetleni.

 

Takze vize je to dobra, ale aby to bylo 100%, chce to od baterky natahnout i minus a spinat ho pres nejake to rele (nebo treba tranzistor). To uz neni takovy problem a da se to v pohode zvladnout (ted se bavim o pouziti rele), ale bohuzel prijdes o stmivani. Osvetleni bude bud svitit na 100 % nebo rovnou uplne zhasne.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No to já bych se také tam bál dát o tolik větší pojistku ale zeptal jsem se. A jinak máš pravdu v tom háčku asi určitě takhle když to čtu tak je to i logické. A ono mi nejde tak o stmívání jako o to aby mi to reagovalo pří odemknutí vozu, nebo otevření dveří atd......Bude to svít až tehdy když nastoupím do vozu a zapnu to přepínačem on/off tedy? Mě z toho už jde hlava kolem už jsem začal opravdu i malovat :-D kde mi to svítí v autě a co s čím spojené aby bylo, ale rád bych zachoval to aby se to ovládalo obdobně...to asi nejde zachovat že? Ještě pro osvětu Tím rélé nebo tranzistorem se udržuje nějaké napětí(vstupní/výstupní) že? :-(

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Malovat si to je super, hodne ti to pomuze.  :kol-47: Ja si jednou zacal malovat v hospode u piva nejake schematko a asi za mesic jsem mel na Felicii startovani dalkovym ovladanim...  :kol-28:

 

Kdy to bude svitit zustane zachovane (otevreni dveri, zamknuti, odemknuti, klicek v zapalovani atd.), prijdes jen o to stmivani.

 

Na tranzistor bych se byt tebou vykaslal, protoze to je trochu tezsi a nevyznam se v tom natolik, abych ti s tim radil. (Nicmene s tranzistorem by slo zachovat i stmivani.) Rele neni nic jineho nez klasicky vypinac, ktery je ale ovladany elektricky. Takze komplet napajeni privedes od baterky. Na jeden pol (je jedno na ktery, ja davam na plus) zapojis do serie to rele tak, aby bylo ve vychozim stavu rozeple a po pritazeni jazycku obvod seplo. Tim je vyresena cela silova cast obvodu. Pokud to chces mit rozdelene na vice vetvi (jako ze chces), tak budes muset mit pro kazdou vetev jedno rele. Muzes to jistit bud jednou pojistkou spolecnou pro vsechny vetve nebo dat za kazde rele jednu pojistku pro kazdou vetev. To je celkem jedno.

 

Dalsi krok je udelat cast, ktera bude rele ovladat (spinat). Zase jde o jednoduchou zalezitost. Kazde rele pripojis do stropniho svetla misto dane zarovky, ktera byla puvodne ovladana prislusnym tlacitkem. Tady neni treba resit zadne pojistky, protoze toto uz je jisteno v originalni pojistkove skrini.

 

Kdyz to zapojis takto, bude to fungovat uplne stejne jako ted (ovsem bez stmivani) a nebude zadne nebezpeci, ze cokoliv odpalis. (Samozrejme pokud tam das rozumne draty a primerenou pojistku.)  :kol-47:

Editováno: , autor: LucasCZE
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

1) Ta prerusovana cara u rele te nemusi nijak zajimat. To je vnitrni zalezitost rele. Napis rele mas u civky rele, tak to mozna spatne chapes. Rele je celek, ktery tvori civka (u tebe obdelnicek s napisem rele) a ten spinac, ktery je s civnou spojeny prerusovanou carou. Jinymi slovy ta prerusovana cara znazornuje vztah mezi civkou rele a spinacim kontaktem rele.

 

2) Viz prvni bod. Ten kontakt je uz v rele, takze to neni zadny dalsi vypinac. Takze to neni ta stropni lampicka, tu tam vubec nemas zakreslenou (teda krome te zarovky).

 

3) Neni to spoj plus na minus. Je tam plus az po tu zarovku. Polarita se prevraci az na spotrebici (blbe receno).

 

Tady jsem to schematko trochu upravil. Snad to z toho bude jasnejsi. (Chybi tam ridici jednotka, ktera do toho take muze zasahovat. Ale pro tvoje zapojeni to neni podstatne.)

 

post-82761-0-44748300-1411027274_thumb.p

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj tak z toho mám pěkně nateklou hlavu hlavně si to musím přemalovávat nějak tak po svém .... podle toho co jsem viděl jsem si to přemaloval a to druhé relé jsem tam dal správě...popřípadě když bych tam chtěl mít to na blikání hudby jen na určitém okruhu tak by tam muselo být další relé viď? ale nevím jestli to je správně alespoň trochu....rozhodně se pěkně teda bavím nad tím....ale zas si pěkně krátím čas na nemocenské :-D


 


Jinak už jsem asi přišel na to proč to vyhazuje ono to možná vše utáhne i ta pojitka tam stačí snad 15A (originálně tam byla7,5A) ono totiž pod sedačkou jednou u posádky vzadu je to tam trochu prodřený ten LED pásek. takže to přestřihnu a spájím a snad to bude OK....každopádně bych se chtěl pustit  do toho celého předělání aby to bylo jak se říká na jistotku :) Děkuji předem za ochotu pomáhat druhým v nesnázích :-D 


Zapojení led pásky octavia II facelift.rar

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tohle uz vypada prehledneji. :kol-47:

 

To zapojeni na baterii a stropni lampicku vypada vcetne tech rele dobre. Nechapu ale ty dva "výpináč on/off externí někde po ruce". Tak jak je tam mas ted dane jsou tam zbytecne, nic neodpojuji. (Ale to jsi tam asi jen zapomnel vodic.) Vubec ale nechapu ten modul "světelná reakce nahudbu". Asi by to melo LEDky rozblikavat do rytmu hudby, ale jednak neznam zapojeni toho modulu (to je asi nejaka koupena hotova krabicka?) a jednak to takto zapojene LEDky urcite nerozblika. LEDky jsou totiz porad napajene stalym plus z baterie, takze tezko zacnou nejak blikat.

 

Popis co ma delat ten modul a jak ma byt zapojeny (nebo nejaky odkaz, pokud jsi ho nekde kupoval) a nejak to vymyslime. :kol-28:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

1)   tak to udělátko na to blikání něco ve stylu tohoto ještě jsem přesně nehledal co ale princip stejný nějaký asi (ta krabička by měla mít ovladač na regulování citlivosti)  ......... 

 

2) tam u té stropní lampičky (v dokumentu) tak na pravo od žárovky zakreslené by asi mělo být "+" (nebo  jestli žárovky mají společný "+" pól a spíná se do nich vypínačem  "-" a nebo je to naopak)

 

3)ty dva vyínače "on/off někde po ruce" tak po mém uvážení když budu chtít budou spínat tu "krabičku na blikající hudbu" a ten ovladač níže bude primární pokud bude vypnut ten tak to prostě nebude blikat vůbec a bude to jen svítit.

 

tak nějak tak :-) děkuji

 

http://www.ebay.com/itm/Car-Music-Sensitive-Sensor-Sound-Activated-Controller-Switch-LED-Light-12V-/251618797398?pt=US_Stage_Lighting_Cables_Interconnects&hash=item3a95a62756

 

http://www.gme.cz/jednokanalova-svetelna-hudba-nizkonapetova-velleman-mk114-p766-372

 

http://www.aliexpress.com/item/12V-2A-Car-Auto-Voice-Music-Sensitive-Sensor-Sound-Activated-Controller-Switch-for-LED-Light-Strip/1155144355.html

Zapojení led pásky octavia II facelift.rar

Editováno: , autor: Lukáš Stahoň
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

já jsem šílenej ale myslím že tam to je určitě hodně špatně něco jsem koumal a tadyto by to mělo být i přehlednější :-) děkuji a když budeš mít chvilku :-)

Zdravím, když jsme u té přehlednosti, tak jsem to udělal ještě pŕehlednější. Nic proti tamtěm malůvkám. Omlouvám se za použité symboly, ale nechtělo se mi je tvořit. Klidně to schéma upravte někdo. Udělal jsem ho pro větší přehlednost. Jinak jestli je k nepochopení to paralelní propojení, jak je znázorněno fialově, rád to překreslím.Kdyby se to zapojilo seriově jak je to nakresleno za sebou, tak by to nefungovalo.

post-55781-0-46922500-1411496374_thumb.p

Editováno: , autor: D@v3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdravím, když jsme u té přehlednosti, tak jsem to udělal ještě pŕehlednější. Nic proti tamtěm malůvkám. Omlouvám se za použité symboly, ale nechtělo se mi je tvořit. Klidně to schéma upravte někdo. Udělal jsem ho pro větší přehlednost.

tak je to tedy přehlednější asi....jen poznámka tam jak je ten blikač_na_hudbu tak to jsou použité dvě zařízení? jinak vysvětlivky pro blbé? :-/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tak je to tedy přehlednější asi....jen poznámka tam jak je ten blikač_na_hudbu tak to jsou použité dvě zařízení? jinak vysvětlivky pro blbé? :-/

Ahoj, nechtěl jsem se tě nějak dotknout, ale trošinku přehlednější to je. Vycházel jsem z tvého návrhu. Kde každým tlačítkem zapíná se jedna větev. Dá se to vyřešit lépe. Na jeden obvod, ale více kontatků relě. Můžu předělat nebo ještě zjednodušit. Ne vysvětlivky nejsou pro blbé. Jen, aby mi tady někdo nenadával, že je to blbost nebo tak. Hele řekni udělám jiný návrh.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

né špatně jsi to pochopil já bych právě chtěl ještě dovysvětlit to K3-4 to je rele? to se zachovalo taky nebo tam je něco jiného použité....a  l_lamp a P_lamp je normálně to stropní osv. že? Díky a nemyslel jsem to špatně. t ty písmenka vyznělo to jinak než-li jsem chtěl ještě jedna věc v tom schémátku jak jsem si dělal já tak právě tam se snažím pochopit každý drát odkud kam :-D jsem uplný amatér a učím se z příkladů a ukázek a tadyto je zas něco nového :)

Editováno: , autor: Lukáš Stahoň
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

né špatně jsi to pochopil já bych právě chtěl ještě dovysvětlit to K3-4 to je rele? 

Mozna jsem si to trosku jinak vylozil, ale to neni k tematu. Ten obdelnicek u toho napsano K3 nebo K4 je civka rele. A pak nize vidis kontakty prislusnych relatek oznaceny stejne  K1, K2, K3, K4. Jestli chces pochopit kazdy drat, tak ti to zkusim predelat vice pro pochopeni. Zitra to predelam. Vymyslim to nejednoduseji. A chces to opravdu tahnout z toho stropniho osvetleni? Nechces to spinat nejakym tlacitkem na palubovce?

Editováno: , autor: D@v3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

já už to mám natáhlé od stropního osvětlení ale chci to předělat na baterku + tam chci dodělat to občasné využití té blikající hudby ale mít i to rozdělené tak aby to šlo jen na ten spodní obvod + přepínačem připnout i ten druhý obvod na blikání a když budou oba vypnuté tak to bude reagovat jen na ovládání toho stropního ovládání (levá a pravá lampička+středové šoupátko reakce na dveře atd jak to mám zapojené teď) :-) já vím chci toho moc jsi druhý který se snaží pomoct a moc děkuji :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No tak je to tve rozhodnuti. Tahat dalsi draty do strechy? Muzu se zeptat? Jaky prurez dratu pouzivas? Ja to schema predelam at to dobre pochopis. Lepsi by bylo, kdyby si mi rekl zatizeni tech jednotlivych vetvi. Ja osobne na reakci na dvere nebo na jine serepeticky bych pouzil programovatelny CAN-BUS prevodnik, ale je to dost draha zalezitost, pro takove veci.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vidim, ze to tady dostava novy rozmer, super. :kol-47: Vytvorit podobne schema jsem puvodne chtel taky, ale tolik casu ted proste nemam. Jde tam krasne videt cela silova cast s napojenim na baterii a kostru, pojistka, 2x "primarni" spinaci rele (ktere to cele napaji), 2x "sekundarni" prepinaci rele (ktere urcuje, jestli maji LEDky blikat podle hudby nebo jen svitit) a samotne LEDky. Dale je tam videt zapojeni "primarnich" rele na stropni osvetleni. Tady bych zminil antiparalelne zapojene diody, ktere chrani elektroniku pri odpojeni civky rele. Je otazka, jestli jsou diody nezbytne, ale rozhodne bych je tam dal. :kol-47: Posledni cast je zapojeni "sekundarnich" rele. Zde chybi nejake napajeni. Zvolil bych zapojeni na napajeni "primarnich" rele, aby v pripade vypleho osvetleni nebyly "sekundarni" rele zbytecne seple. Timto jsem se obvod pokusil popsat pro laika, snad to k necemu bude. :kol-28:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...