Jump to content
Malta

Výměna zadních tlumičů

Recommended Posts

vzhledem k tomu, že tu je většinou řeč o výměně předních, ke kterým je potřeba stahovák na pružiny, rozhodl jsem se tu dát návod na výměnu zadních, kterou zvládnete svépomocí s běžným nářadím, nebo minimálně bez nějakých speciálních přípravků.

 

... takže základem je sundat plastový podběh, k tomu potřebujete torxový klíč, tuším T15, nicméně na autě máte torxů spousty, takže určitě každý má celou sadu a ten správný si vybere :kol-28: . Tedy po obnažení bude s největší pravděpodobností váš tlumič vypadat takto, utržený doraz má každá druhá F I.

post-3505-0-76739000-1413798373_thumb.jp

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

nejprve si uvolníme spodní uchycení tlumiče, tedy prostříknutí šroubu WDéčkem, popř. jiným uvolňovačem šroubů a poté povolit samojistící matici na šroubu. Obojí je na klíč 16, nebývá úplnou součástí golasad (těch základních), nicméně na stranu matice (kde trčí závit šroubu asi 1,5 cm) je dobré použít nástrčák co máte na svíčky a druhou stranu podržet buď fajkáčem 16, nebo štelovatelným klíčem. Pro vyjmutí šroubu je dobré si rameno nepatrně přizvednout druhým heverem, popř. malinko popustit normální hever na nějaký hranolek, aby se to rameno malinko přizvedlo. Poté vyťuknout šroub ven a zbytek vytáhnout rukou.

post-3505-0-14447100-1413798469_thumb.jp

Share this post


Link to post
Share on other sites

pak se vrhneme na horní uložení tlumiče. K tomu je potřeba opět 16 ořech a pokud možno dostatečně dlouhé prodloužení, abyste se pákou dostali mimo blatník. Uvnitř blatníku není dostatek místa a nevyvinete tak dostatečnou sílu k "utržení" šroubů

post-3505-0-19114500-1413798947_thumb.jp

post-3505-0-70201400-1413799115_thumb.jp

Share this post


Link to post
Share on other sites

z takto vyjmutého tlumiče odstraníme plastový klobouček nahoře (stačí podebrat šroubovákem a mírně zapáčit), abychom mohli sundat samotné horní uložení z tlumiče. K sundání budeme potřebovat fajku 16 (v nouzi lze použít i 17, s tou tu matku též vytočíte) a štelovatelný klíč, kterým chytneme vrchní sražení. Samojistící matici takto vytočíme pryč. U nového tlumiče pak byla samojistící matice č.17.

post-3505-0-08669000-1413799151_thumb.jp

post-3505-0-75712100-1413799222_thumb.jp

post-3505-0-08093700-1413799466_thumb.jp

post-3505-0-56010300-1413799527_thumb.jp

Share this post


Link to post
Share on other sites

nachystáme si nové díly, tedy tlumič, doraz a kryt dorazu (pokud není poškozen, můžeme použít starý). Krouživým pohybem, jakobychom šroubovali, spojíme doraz s krytem (jde to snadno, na krytu je takové zaváděcí vybrání) a navlékneme na tyč tlumiče.

post-3505-0-36822900-1413799560_thumb.jp

post-3505-0-64267700-1413799665_thumb.jp

post-3505-0-35681900-1413799692_thumb.jp

Share this post


Link to post
Share on other sites

nasadíme horní uložení na tyčku a samojisticí matici utáhneme. Jak již bylo řečeno, nová matice byla vel.17 (nevím jestli je to tak u všech new tlumičů). Nasadíme klobouček (nazapomeňte, ať nemusíte znovu zpětně demontovat tlumič z auta jak se to stalo mně u druhého tlumiče :doh  ). Nyní máme zkompletovaný tlumič a nachystaný ke zpětné montáži

post-3505-0-80196100-1413799989_thumb.jp

Share this post


Link to post
Share on other sites

tlumič nejdříve stlačím, aby nebyl tak dlouhý a pohodlně vložím do spodního ramene, provlékneme šroub a samojistící maticí utáhneme (dle DP by se utahovat měla, až bude stát auto na kole). Šroub i matici jsem použil nové.

post-3505-0-50913000-1413800092_thumb.jp

Share this post


Link to post
Share on other sites

poté tlumič opět nepatrně stlačíme (jde to lehce), aby horní uložení poté co bude tlumič vyjíždět zpět směrem vzhůru, zapadlo do uložení v karoserii. Poté našroubujeme a řádně utáhneme oba šrouby. Pak už jen zpět pastový podběh, všechny uchycovací torx šrouby a hurá na druhý :kol-28: . I s vyčištěním zadních bubnů a nastavením samostavů, přípravou nářadí a zpětným úklidem, práce v klidu na pohodové dvě hodinky.

 

Nechť se dílo daří :kol-47::kol-28:

post-3505-0-95621600-1413800200_thumb.jp

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

taky se na to chystám tak mi tento návod hodně pomohl .To horní uložení nemusí být nové? . A jaké jsou ty tlumiče lepší ? Asi je víc Druhů .

Share this post


Link to post
Share on other sites

určitě ne, tomu kovovému odlitku nic není, jen do něj nasuneš nový PUR doraz s tou černou plastovou prachovkou. Já kupoval na skoda-dily.cz, měli tam zrovna v akci ty bilsteiny, tak jsem je vzal. Záleží na peněžence kolik do toho chceš vrazit, zda origo, či prvovýroba, nebo nějaký aftermarket, nebo i Čínu, ale té bych se vyhnul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dle mých zkušeností není mezi kvalitou origo/čina u té PUR pěny zas tak zásadní rozdíl, zrovna v tomro případě bych se číny nebál.

Share this post


Link to post
Share on other sites

to  jsem netestoval, ovšem řeč byla primárně o tlumičích, jaké brát (tam jsou cenové rozdíly nejvýraznější, doraz je na páru úspora cca 200,- China vs.origo)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skvělí návod, chystám se na výměnu příští týden a rád bych se zeptal na jednu maličkost co mi není jasná. Co přesně je vlastně ta PUR věc do toho horního usazení ? Všiml jsem si jen toho dorazu a prachovky. Děkuji moc za odpověď 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahoj, přidám sem svůj dotaz. Měnil jsem tlumiče i s dorazy. Dorazy jsem dostal nějaké gumové, ne pěnové. Teď když přejedu díru, tak auto na ten doraz vždycky dosedne a je to takový dost tvrdý. Předpokládám, že mi prodali něco jiného, co?

Kolik má být vůbec cca mezera mezi dorazem a tlumičem? Mě ten jeden doraz nahoře úplně nedrží, takže se s ním dá hýbat nahoru a dolů, ale tak cca 1 cm. To mi přijde hrozně málo. To pak musí při každým pohybu auta být na dorazech. Je to tak správně?

Dorazy vyměním až budu přezouvat, jen mě zajímá, jestli někdo nevíte jak je to správně.

Dík

Share this post


Link to post
Share on other sites

co máš za verzi auta, nedal jsi třeba hatchbackové na combi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mám kombika. Teď jsem na parkovišti koukal na HB a ten měl stejné jako já. Tak asi tady bude ten problém. Díky za tip, jdu to řešit s dodavatelem.

edit: doplnil jsem si podpis...

Edited by manduss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parádní návod.  Ještě bych si potřeboval ujasnit jednu věc.  Stačí to zvednout klasickým heverem napřed na jedné a pak na druhé straně a vždy mít sundané jen jedno kolo, kde zrovna měním ten tlumič?  Nebo je potřeba zvednout celý zadek auta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Já to dělal postupně na každé straně.

Jen ještě doplním, ze ty dorazy, které jsem řešil byly dlouhé správně, ale z nějaké tvrdé gumy a jak na ně auto dorazilo, tak to bylo hrozně na tvrdo a auto skoro poskakovalo. Vyměnil jsem je za ty světlý z pěny a už je to OK...

Share this post


Link to post
Share on other sites

dělal jsem to postupně po jedné straně v podmínkách garáže

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super, díky za informace!  Mě to čeká asi tak za dva roky, ale je dobré vědět, že na to není potřeba hydraulický zvedák :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten tlumič se dá normálně rukou pomalu zmáčknout,aby šel nasadit a vyndat.Stačí po jedné straně zvednuté auto.A s těmi dorazy pozor,jejich výrobců je spousta,ale ty laciné čínské vám bude prodejce rozmlouvat,že se do půl roku rozpadnou.To budou právě ty,co na první pohled vypadají krásně měkké.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Vladislav94
      Prodám kompletní sadu (Hliníkové disky + pneumatiky)
      Disky:
      CLUBBER 7,0x17, ET 46, rozteč 5x100

      Pneumatiky:
      Dunlop 215/40 R17 87V¨
      Pouze 3x pneu, na jedné pneu je prasklina, která nelze již opravit.

      Disky vhodné pro Škoda Fabia, Rapid,...
    • By Johny16
      Ahoj, má tu někdo zkušenosti s těmito xenony ? https://www.autokseft.cz/ALKAR-Hlavni-svetlomet-ALR-2745522-2745522-nd976665
      Jde mi o to, zda se vyplatí renovovat staré a originální xenony nebo koupit tuto španělskou druhovýrobu. Cenově to vychází na stejno.
       
      Předem děkuji za Vaše odpovědi.
    • By sysa
      Vzhledem k tomu, že mi jiný řidič transformoval moje auto na totálku, tak prodám nové náhradní díly na škodu octávii 2 viz fotky:
       
      Nový originální EGR ventil 03L 131 512DQ cena              3500Kč
      Nové originální zadní tlumiče  1K0 513 029 EN               1500Kč 2ks   + 2x kryt zadního tlumiče zadarmo
      Tyč řídící 1K0 423 810A                                                     700Kč 2ks
      Hlava kulového kloubu 1K0 407 366C  L+P                      700Kč pár
      Lůžko ramene přední 1K0 407 182                                   200Kč 2ks
      Hlava řídící tyče LEVÁ 1K0 423 811K                                 500Kč
      Spona výfuku 60x90mm 1K0 253 141H                            100Kč
       
      Ještě mám doma původní sedačky z mé O2 sedan, takřka úplně nové. Při najetých 10.000Km jsem je vyměnil za lepší. Tyto jsou úplně základní bez bederek bez opěrky v zadních sedačkách, V případě zájmu si napište o fotky. Cena dohodou jen je potřeba osobní odběr ve Velké Bíteši
       
      Taky mám originální střešní nosiče na O2 sedan cena 800Kč. Foto na vyžádání
       
      Dále otevřený kastlík na palubovku, vytažený hned po zakoupení auta. Cena 100Kč
       
      A poslední, někde se mi válí schránka pod sedačku, nevím kterou, pokud by ji někdo chtěl tak si napište a já ji dohledám. cena 200Kč.
       
      Ke všemu je možný osobní odběr ve Velké Bíteši, případně v Brně nebo Velkém Meziříčí (krom sedaček)
       
      Všechny tyto díly byly zakoupeny nebo používány na škodu octávii 2,0TDI CR 81KW CFHF r.v. 2012 sedan
       
      Petr
    • By dejavu69
      Prodám Fabii combi, r.v. 2003, ČR, tažné, defend lock, žádná rez, auto je "jako nové". Nějaké šrámy sice má, ale nic, co by nějak rušilo nebo mělo vliv na bezproblémový provoz.
    • By Sabiza
      Prodávám Škodu Fabii, r.v. 2004 s motorem 1.2 HTP 40kW (kód motoru AWY). Auto má najeto kolem 131 tisíc kilometrů. STK je platná do 04/2020. K autu dodám CEBIA certifikát!

      Auto je pojizdné, ale motor běží při volnoběhu pouze na dva válce. Pravá strana auta (zadní dveře, blatník) je poškrábaná, u předního nárazníku je potřeba vyměnit držák na pravé straně, lak na kapotě začal praskat. Momentální stav je viditelný na fotkách. Interiér je zachovalý a vyčištěný, sedačky vytepovány. V autě je rok stará baterie (45Ah) a je obuto na zimních pneumatikách Nokian, které byly ježděny jednu sezónu.

      Nedávno dělaný servis – olej Ravenol, nové filtry, před 20 tisíci dělány přední i zadní brzdy, včetně výměny kapaliny, nová řídící jednotka airbagů a další maličkosti.

      Automobil prodávám na náhradní díly nebo k opravě, případně na ekologickou likvidaci. Umožňuji také přepis vozidla na soukromou osobu nebo firmu. Přepis vozidla zařídím, stačí mi Vaše plná moc a kopie zelené karty, kterou si vyřídíte. Cena vozidla zahrnuje také evidenční kontrolu a přepis.

      Prohlídka je možná po předchozí domluvě každý den od 19:00 nebo o víkendech.

      Cena: 12 500 Kč
×
×
  • Create New...