Přejít na obsah

Dobíjení autobaterie - nabíječka, startovací zdroje apod.


Akrub

Doporučené příspěvky

Může být výrobní vada baterie. Videl jsem sem takhle kleklé normální baterky. Ty startovací proudy až cca 400A jsou velké. A vnitřní konstrukce je ponořená do kyseliny. To efb nebo agm má jinak konstruované desky proto aby snesly tu chemickou reakci při stálém nabíjení a vybíjení malými proudy cca 6A. Právě tohle cuk cuk u normální baterie vydrolí materiál z desek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud vím, tak auto v normálním provozu jezdí na akumulátor. Pouze při zatížení, při nedostatku energie , při požadavku na energii, řj dá povel k navýšení dobíjení. Další věc, při jízdě , kdy auto brzdí motorem, určitý moment částečného zatížení, řj navýší dobíjení až na 18V. Jen pro uplnost.  Proč cpát drahé baterie AGM, když jdou použít levnější. Nové konstrukce baterií to dovolují. Když klekne baterie, tak to přeci nemusí být zrovna vada na její straně....Jaké bylo pokračování , neopakovala se situace? Já bych řekl, že ano. On problém byl asi v něčem jiném....Ale , to se tu už nenapíše.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 26 minutami, DIAGNOSTIK napsal:

Pokud vím, tak auto v normálním provozu jezdí na akumulátor. Pouze při zatížení, při nedostatku energie , při požadavku na energii, řj dá povel k navýšení dobíjení. ...

Diagnóza = Diagnostik je na šrot, nebo zralej na odvoz k primáři Chocholouškovi.

Při běžný jízdě je veškerá obvyklá trvalá spotřeba krytá z ALTERNÁTORU a jen když je připojenej silně žravej spotřebič = například servo se svým odběrem 50-80A a víc, mžiková spotřeba je krytá zálohou v AKUMULÁTORU. Po ukončení krátkodobýho odběru se energie spotřebovaná z AKUMULÁTORU zpětně doplňuje z toho, co zbejvá z  celkovýho maxima výkonu ALTERNÁTORU po odečtení trvalý spotřeby.

Start-Stop systém zatěžuje častým startováním = impulsním odběrem cca 150-200A (300A brala leda tak zmrzlá šáde se startérem na přímej záběr, startér s planetovým reduktorem má odběr o třetinu menší), proto potřebuje baterku schopnou vydržet větší kolísání odběru a vyšší nabíjecí/vybíjecí proudy. Nic dalšího za tím není. A rekuperace je to, že když ŘJ v momentě, kdy zjistí jízdu na nucenej volnoběh = brzdění motorem, tak PŘIBUDÍ alternátor tak, aby odebíral z kliky motoru větší mechanickej příkon a tím zvednul brzdicí účinek, rozhodně ale nebudí altík až na napětí 18V, protože takový napětí nejen že vysloveně poškozuje baterku, ale taky může poslat do prdele k palubní síti připojenou elektroniku. Sice nějaký normy tvrdí, že autoelektronika musí makat i při napětí až 18V, jenže to je jasně definovaný krátkodobý špičkový napětí v době trvání desítek tisícin vteřiny, rozhodně ne na nějaký celý vteřiny až desítky vteřin, co se brzdí motorem - to by asi z auta radostí nad tím nadělením vyskákala včetně baterky polovička palubní elektroniky ... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 22 minutami, Ekkar_z_Bastlírny napsal:

Diagnóza = Diagnostik je na šrot, nebo zralej na odvoz k primáři Chocholouškovi.

Při běžný jízdě je veškerá obvyklá trvalá spotřeba krytá z ALTERNÁTORU .......................

 

Píšeme o START-STOP a jeho vlastnostech....

Něco pravdy máš...ale asi jsi zaspal dobu....U toho napětí jsem měl napsat, že je možné AŽ 18V..

Měřil jsi? Já ano....Nejsem teoretik

Až si něco naměříš, tak tu můžeš napsat přesné parametry.

 

Editováno: , autor: DIAGNOSTIK
upřesnění...
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To že v případě potřeby prudký akcelerace ŘJ odbudí altík a vypne na pár vteřin klimu (odpojí spojku nebo jinak zmenší zatížení motoru od kompresoru) ještě neznamená, že auto jede celou dobu jízdy jen na baterku - to není zaspání doby, ale něčí zavádějící a mylnej výklad poměru dob, po který spotřebu auta kreje altík nebo baterka. Ty "výpadky dobíjení" vlivem odbuzení altíku trvají nanejvejš vteřiny, zatímco po zbytek doby se normálně baterka trvale dobíjí. Stačí si udělat ampérsekundovej rozpočet - když je běžná spotřeba jedoucího auta s rozsvícenýma světlama, zapnutým topením/větráním a nějakou muzikou kolem 40-50A a u motoru je 70A alternátor, fýra dupne na plyn protože potřebuje předjet polskýho/ukrajinskýho/rumunskýho/českýho vocasa v kamiónu dřív než mu zablokuje na tři kiláky levej pruh a ŘJ odbudí altík, jakpak dlouho to trvá, než auto zrychlí ze 130 na 150-160 a přehučí kolem kamiónu? Dejme tomu sper to ďas 20 vteřin - neboli auto za tu dobu z baterky sežere 20 x 50A = 1000 ampérsekund. Pak fýra zvolní, respektive ŘJ zaznamená, že jízda je plynulá a není potřeba takovej výkon, tak altík zase nabudí na normálních 14,5V a ten začne dávat - těch "normálních trvalejch" cca 50A autu a zbytek do svýho maxima (70A) = 20A DO BATERKY. Čistě teoreticky by pro dobití na původní hladinu těch 20A stačilo dodávat po dobu 50 vteřin, v praxi to trvá o chvíli dýl (bohužel, entropie a účinnost nejdou ochcat), ale i tak za zhruba MINUTU plynulý jízdy je ta předtím z baterky odebraná energie zpátky. A v tu chvíli ŘJ a regulátor začnou odbuzovat altík, aby jeho napětí drželo jen těch 14,5V a jeho výkon stačil na pokrytí trvalý spotřeby. Ten samej pochod nastává v momentě zafungování S-S systému, jen ta odběrová špice je větší vlivem cca půl vteřiny běžícího startéru - protože dýl start teplýho motoru netrvá, u studenýho motoru s velkým odporem je S-S blokovanej. Navíc teplýmu motoru stačí menší energie pro start, takže i tam je odebraná energie během minuty až dvou ZPÁTKY a jedinej problém je v životnosti baterky, aby byla schopná takovýhle kejkle s prudkým opakováním vybíjení - nabíjení vydržet. ŽÁDNEJ SYSTÉM nenechává baterku dlouhodobě vybíjet, naopak se ji snaží okamžitě jak to je možný dobít - proto taky má Stop-Start systém naprogramovanej ten baterkovej menedžment, aby se deaktivoval, pokud dostupná indikovatelná kapacita baterky klesne pod cca 70% (někde jen 50%) a znovu se uplatnil až když je baterka dobitá.

 

 

Citovat

"Měřil jsi? Já ano"

Tak napiš kde a čím, protože měřit někde na zásuvce dva metry drátu od baterky a měřákem bez TRMS má asi tak stejnou cenu, jako měřit rychlost auta větrnou korouhvičkou na střeše... Pokud měření, tak přímo na baterce a měřákem s TRMS.

Editováno: , autor: Ekkar_z_Bastlírny
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já jen vstoupím do debaty mým poznatkem. Mám 1,2 tsi 81 kw a když změřím dobíjení na zásuvce, tak mám pořád hodnotu 14,6. Táta si koupil tu samou jen vyrobenou v 3/2016 ( já 8/2015) a nemá tažné (nevím jestli to má vliv, prý mám silnější altík tad.) a u jeho Fabky se to stále mění. Brzdění motorem - 15,8 normální jízda 13,5 a při vyšším výkonu (v kopci atd.) dobíjí jen 12,5 a tyto hodnoty se nemění. Je to normální? Není na některém autě něco špatně?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...

No zkusit to můžeš jako regeneraci, nic nepokazíš.. Těch SOC 80 je pro auto max kam se nabíjí provozně a zbylých 20% je rezerva pro tu rekuperaci (pásmo využití pro zvyšování výkonu motoru pro akceleraci). Já jezdím stejně jako ty ale víkendy nepravidelně. Jak se ochladilo tak k tomu pěkně teplo ze sedaček. A tak jsem to fukl na nabíječku a ta po 2 hodinách ohlásila plné nabití. Nejspíš velmi pomáhá, že celá ta instalace je dimenzována na S/S a ten mám ošálený a nevypíná. Mě už maxidot SOC neukazuje má 2016. Hlavně nabíjet s baterkou v autě. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 hodinami, RDMBR napsal:

Ahoj, chci se zeptat estli má cenu nabíjet autobaterii na zimu když mi ukazuje v maxidotu SOC 80%.Jezdim denne dve kratke trasy, jinak o vikendu tak cca 70km, a ted uz to bude druha zima.

 

80% je zcela běžná hodnota pro tenhle typ baterie a auta, těch 20% je rezerva pro rekuperaci, takže máš baterku v pořádku a dobíjet nemusíš

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Dílenská učební pomůcka uvádí:

 

Nabíjení akumulátoru
U vozidel vybavených systémem START-STOP
nesmí být pólové kleště nabíječky připojeny
přímo na záporný pól akumulátoru, ale pouze na
kostřicí bod motoru. Tím se zajistí, že nedojde
k přemostění snímače akumulátoru integrovaného
v řídicí jednotce kontroly akumulátoru J367.
Přímé nabíjení akumulátoru na záporném pólu by
mělo za následek přemostění snímače akumulátoru
a snímač by tak během nabíjení akumulátoru
neregistroval jeho data. Hodnoty akumulátoru,
uložené v diagnostickém rozhraní datové sběrnice
(Gateway) J533 by pak nesouhlasily s hodnotami
nabitého akumulátoru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám CTEK zapojenou neustále, mohu doporučit. Je to paráda teď v zimě přijít kdykoli k autu a mít plně nabitou baterii. Tu předchozí jsem nechal vybít přes zimu úplně a pak nešla nabít. Naštěstí mi ji vyměnili na záruku AS. Jak jsem tak pochopil, když se EFB bat. vybije úplně , nejde nabít a končí. Ani v servisu se jim jí nepovedlo nabít. Proto jsem koupil CTEK.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...