Jump to content
Akrub

Dobíjení autobaterie - nabíječka, startovací zdroje apod.

Recommended Posts

Posted (edited)

Takze z toho grafu asi logicky plyne, ze mu vypnuti rekuperace nakodoval ferda spatne. Nebo to vidite jinak? Mozna ale nechtel anonymni zakaznik ferdy rekuperaci uplne deaktivovat, ale chtel ji jenom trochu "potlacit"?

 

 

Picture1.png

 

 

 

 

 

 

Edited by osobne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten graf ukazuje nabíjecí napětí baterie jen během jízdy, ne napětí baterie při parkování. Neodpovídá vypnutí rekuperace.

Picture1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Já tam vidím minimum někde 13.3V, čili se nekoná neslavné vybíjení za jízdy (klidně) Pha - Brno na 11-12V, jak dříve psáno. Píky jako dobíjení při brzdění motorem odstraňovat netřeba, v tom nevidím problém.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

No právě, proto se ptám, zda tam má mít anonymní zákazník ferdy rekuperaci úplně deaktivovánu, nebo jen trochu potlačenu. Baterii určitě škodí i přebíjení kolem 15 V (což se při rekuperaci děje), ale v grafu to jde jen maximálně ke 14 V, i když tedy napětí skáče nahoru a dolů, nejníže to skočilo na cca na 12,7 V, to znamená asi, že je rekuperace jen potlačena. Podle mě je to pro baterii OK, že je rekuperace takto ferdou potlačena (tedy omezen rozsah skákání dobíjecího napětí nahoru a dolů), ale ještě lepší by pro autobaterii bylo, kdyby byla rekuperace úplně deaktivována, tedy konstantní dobíjecí napětí. Ale těžko říct, jestli to skákání dobíjecího napětí nezapříčinilo něco jiného, třeba zapnutí ventilátoru, klimatizace, stěrače, ostřikovače, …?

Edited by osobne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skákání při zapnutí spotřebiče bych čekal spíš dolů - zde je ovšem nepříliš velké rozlišení (do grafu nutno nacpat hodinu jízdy a víc). Toto vypadá na rekuperaci (jakoby v prostřední části bylo klesání, či zpomalování. Naopak bych chtěl vědět, proč ke špičkám nedocházelo ze začátku - SW úmysl, nebo jen cesta do kopce/v konstatní žátěží, čili bez míst, kde by bylo možno rekuperovat během brzdění mororem aj. Ono na tom něco je, mít víc podobných aut s různě řešenou fcí rekup. na stejné trase, ideálně v podobnou dobu (provoz, teplota)..

Share this post


Link to post
Share on other sites
V 15. 3. 2019 na 18:20, DušanV napsal:

Tak cca 14 dní po koupi své  nové Fabia combi 1.0 Mpi jsem si ten zde zmiňovaný konektor u mínus pólu baterie  taky odpojil.  Zatím mi to hlásí na segmentovém displei (nemám maxidot) hlášku "PORUCHA START STOP", ale jen asi tak cca 10 vteřin po nastartování a pak to zmizne a je klid, mně ta hláška nevadí.

Start stop nefunguje, dobíjecí soustava mi tam dává dle měření  cca 14.1-14.2 Voltů, baterie se nepřehřívá a akumulátor je nabitý po jízdě na 12.75 Voltů (měřeno cca 24 hodin po jízdě).

O auto, akumulátor  a dobíjecí soustavu strach nemám, vždy to je jistým způsobem jištěno, vždyť káblík může vždy nějaký vypadnout, odpojit se apod. a přece se nemůže auto hned doprčit !!! Před servisem, technickou si káblík dopojím a ručním VAG přístrojem vymažu chyby. Takže zatím tak, o dalším vývoji budu po čase informovat.

 Takže odcitoval jsem si výše sám sebe, abych navázal na moje odpojení konektoru před cca měsícem.  Po cca 1. měsíci od odpojení najeto přibližně 1000 km. Dobíjení funguje stále mezi 14.1-14.4V (dle otáček motoru), měřené napětí na baterii mezi 12.65-12.75 V (měřeno vždy min. 24 hod. po jízdě, rozdíly v napětí dané dle mne asi délkou předcházející jízdy). JInak vše ostatní funguje jak má, pokračuji dále s odpojeným káblíkem.

  • Like 1
  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sk0d@ Můžu zkusit u sebe, až si vzpomenu, momentálně nějak není čas a většinou jen skočím do auta a jedu :/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Cez akú aplikáciu by som to najlepšie odsledoval? OBD adaptér mám. Zajtra mám pred sebou 350km jazdu diaľnice+okresky+mesto, tak vytiahnem konektor...aby to bolo v nejakom grafe vidno a potom to sem hodím.

Edited by janci47

Share this post


Link to post
Share on other sites
V 16. 4. 2019 na 10:13, osobne napsal:

Takze z toho grafu asi logicky plyne, ze mu vypnuti rekuperace nakodoval ferda spatne. Nebo to vidite jinak? Mozna ale nechtel anonymni zakaznik ferdy rekuperaci uplne deaktivovat, ale chtel ji jenom trochu "potlacit"?

 

Myslím, že tu nikdy nenapsal, že by plně deaktivoval, ale právě jen potlačil. No a podle tohoto logu to tedy vypadá, že potlačil to, aby se inteligentní regulátor nedostal na hladinu cca 12,5V, ale držel vyšší minimální hladinu, tedy cca 13,5V včetně nějaké odchylky. To že při zátěži=zvyšování rychlosti při rozjezdech to stále umí padnout níže je už věc principu rekuperace, která je jen omezená a ne zcela vypnutá.

 

Starší platformy měly samy právě pro omezení rekuperace rovnou od výrobce implementovány tyto podmínky, pokud byla jedna z nich splněna (příslušný kontrolní bit=1), regulace šla z 12,5V na 13,5V i ve fázi jinak nízkého zatížení alternátoru...

Zapnutý ventilátor vnitřního prostoru na vyšší stupeň
Zapnuté vnitřní osvětlení
Aktivován pravý blinkr
Aktivován levý blinkr
Zapnuta potkávací světla
Predikce podpětí pro řídicí zařízení pro monitorování baterie
Predikce podpětí pro dálková světla
Predikce podpětí pro motor
Predikce podpětí pro systém ESP

ty tučné to už je AI level ... :D

 

no a jen pro porovnání a info, VAS 6161 je brandovaný Midtronics EXP-800

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

jestli jsem to celé pochopil správně, tak nešlo by to udělat tím způsobem, že se kabílek od autobaterie nebude odpojovat úplně, ale předřadí se před něj odpor? úvaha (a následující čísla si cucám z prstu, jsou jen ilustrační) : dejme tomu že napětí na baterii pod 12 V vyvolá v autě nějaké nepřístojnosti (povypínání některých zařízení, hlášky atd). dále nabíjecí napětí je průměrných 12.5 V, nebo jinak řečeno udržuje na tomto napětí baterii. Kdyby se předřadil odpor (řádově ohmy - a stačil by nějaký obyč, na tomto čidle asi moc velké proudy nebudou) aby se do čidla dostávalo napětí menší o cca 0,5-1V (a aby nebylo menší než 12V)  tak třeba by potom jednotka vyhodntila že je baterie už nedostatečně dobitá a nabíjela by ji pořád pod plným napětím 14,5 V. Byl by to přirozený stav, jednotka by nemusela hlásit žádné závady a vše by fungovalo. Nakonec by to mohl být i podobný princip, jak tady viz výše softwarově rekuperaci potlačí. bylo by to levné elegantní a funkční a bez rizika. ale je to samozřejmě jen teorie... (a já ji ted zkoušet zatím nebudu :-).

Edited by prase66

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asi to nebude tak jednoduché, ale jestli chceš experimentovat, tak jednou z vlastností diody je že na otevřené diodě je v propustném směru stálý úbytek napětí o hodnotě asi 0,7 V. Dávala se k alternátorům, aby se o těch 0,7 V "ošidil" regulátor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

V 26. 5. 2019 na 14:34, rayx napsal:

Predikce podpětí pro řídicí zařízení pro monitorování baterie
Predikce podpětí pro dálková světla
Predikce podpětí pro motor
Predikce podpětí pro systém ESP

ty tučné to už je AI level ...

Myslím, že nieje. Podľa mna sa predikciou myslí že to stále monitoruje nabíjací a vybíjací prúd/výkon , odhaduje samovybíjanie a teplotné závislosti a podľa toho si domýšľa ako nabitá je batéria, pri akej teplote dá aké napätie a prúd a prípadne dačo dopočíta z charakteristík uvedených spotrebičov.

Odpojením káblika tieto AI funkcia celkom rozumne pošlete tam kam patria. Do ( . )...

Môj názor.

V 28. 6. 2019 na 12:54, prase66 napsal:

jestli jsem to celé pochopil správně, tak nešlo by to udělat tím způsobem, že se kabílek od autobaterie nebude odpojovat úplně, ale předřadí se před něj odpor? úvaha (a následující čísla si cucám z prstu, jsou jen ilustrační) :

Myslel som že tam je nejaký chytrý bazmek, ale teraz som sa díval a fakt tam skoro nič nieje a len 2 dráty. Takže s vysokou pravdepodobnosťou prúdový bočník. Ten by sa dal ošáliť. Ale nie jedným odporom, ale odporovým deličom (2 odpory do série, na druhom je výstup. hodnota prvého by bola asi menšia ako 2). Ale nieje mi jasné čo tým dosiahneš. Auto si bude myslieť že sa málo nabíja i málo vybíja. Okrem toho že bude všetko zle ale nezabrániš aby si to nabíjalo ako  sa tomu zachce.

Edited by kluvi

Share this post


Link to post
Share on other sites
V 19. 3. 2019 na 11:32, Martab napsal:

Ono taky záleží na nájezdu, rekuperace odrovnala baterii "až" po 50tis km: http://www.auto.cz/nespolehlivost-baterii-modernich-aut-kdo-chce-jezdit-musi-dobijet-125770

 

Takže ono "že to rok jezdí" ještě nemusí bohužel nic znamenat.

Ale to sa musí vymeniť súčasne s vytiahnutím káblika merania prúdu. Inak to nemá zmysel, samo že AGM tam nieje zbytočne. Pochopil som, že to potom deaktivuje S/S, chytračenie s (ne) nabíjaním a potom je z toho normálne slušné auto ktoré baterku neničí a preto nieje nutná AGM.

Share this post


Link to post
Share on other sites
V 19. 3. 2019 na 18:16, pkey napsal:

Už jsem tu jednou psal o rozdílu mezi zásuvkou a na svorkách. Teď si nevzpomenu kdo mi na to odpověděl, že to jsou přechodové odpory na spojích, nebo tak nějak. Dnes jsem hovořil s technikem z Autostylu Trutnov a ten mi řekl, že to není závada, že každý drát má nějaký odpor, tak jsem to dál nehrotil.

Tak to je jasné. Rozvody po aute sú veľmi komplikované. Už len to že od batérie do kabíny vedia viacmenej JEDEN poriadny kábel. Za ním sa to rozdeluje na hlavné okruhy (trvale, len so ZAP zapaľovaním atď). Potom sa to rozdeľuje na jednotlivé poistky a potom na jednotlivé spotrebiče.

Takže ak by bol na okruhu so zásuvkou nejaký spotrebič, tak jeho vplyv bude najväčší. Ale i vplyv iného na inej poistke bude stále vyvolávať úbytok na spoločnom vodiči a na zásuvke uvidíš zmenu (najlepšie to vidno keď zap/vyp). Čím ďalej od zásuvky a čím bližšie k baterke je ich spoločný bod, tým menší vplyv má.

Napríklad tu uvidíš nejaké orientačné prúdy/odpory / úbytky . : https://forum.skodahome.cz/topic/117882-altern%C3%A1tor-o1/page/3/#comments

napr 3)Napäťová strata medzi spoločným pólom poistiek (prívod od baterky) - > akási 10A poistka v boxe

PRED(opravou) 440mV@50A

PO 175mV@50A

Atď. Takže presné meranie je možné LEN priamo na batérii.

Share this post


Link to post
Share on other sites
V 20. 3. 2019 na 6:40, LukášCBR napsal:

Tato fce lze vypnout kódováním nebo odpojením konektoru na mínus pólu baterie (zatím formou testování, ale vypadá to slibně).

To nás myslím šialene zaujíma. Držím palce. Nechal si tam pôvodnú baterku? V ako bola stave? Koľko už máš?

Share this post


Link to post
Share on other sites
V 21. 3. 2019 na 16:01, milanxx napsal:

Jak jsem psal u sebe jak mne vypeklo chytré auto tak jsem hledal chybu a přitom zjistil zajímavost

OBD bez motoru,   OBD s motorem,  SG s motorem ve stejný okamžik

Co má pravdu?

 

Ako povedal nebohý John Hardy: pravdu má jenom BOUCHAČKA.

Tiež ma fascinuje kde chodia tieto systémy na namerané hodnoty... Mne podobné vtákoviny ukazuje i jednotka LPG ktorá je pripojená priamo na baterku....

Keď sa chceme baviť o analýze batérie, tak asi jedine merák na ACU.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kluvi

AKU mám po 1.roce provozu měněnou, dle slov technika odešla a při změření pod záťěží naprosto odpadla. Nefungovaly ani asistenti typu Blind Spot Detect a asistent vyparkování. Jednalo se o EFB a nájezd 20tis.km. V 03/2018 AKU vyměněná na záruku a následně jsem zkusil vytáhnout konektor. Už to bude cca rok (netuším opravdu přesně) a zrovna jsem AKU měřil a napětí v klidovém stavu po odstavení - 12,6V.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Čiže je tam stále AGM. A koľko si asi najazdil? Neskúšal si test kapacity? Neobjavili sa nejaké problémy (okrem toho že nefunguje S/S :-D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kluvi

Není, Škoda už většinou montuje všude EFB, výjma snad výbav, kde je nezávislé topení. Měl jsem originální EFB a znovu tam tedy dali EFB. SS jsem měl vypnuté softwarově už před samotným odpojením. S odpojeným konektorem mám najeto k 15tis.km.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ďakujem, len tak ďalej. Musím si rozmyslieť či zatiaľ jazdiť tak (tiež mám S/S vypnuté SW) alebo káblik... Ja tam mám myslím že ešte originálnu AGM (2014 150tisíc, bufík). Tak neviem či jej dať vyššiu šancu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kluvi

Je nás tu povícero lidí, co tuto “úpravu” podstoupili na vlastnil riziko. Jak jsem psal jinde, čas ukáže.

AGM je asi přecijen odolnější vůči samotným cyklům než obyčenější EFB.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...