Přejít na obsah

Nezávislé topení


homy

Doporučené příspěvky

Zopakuji ti otazku @JSvoboda:
"...Jak funguje to odvetravani ve vedrech?..."
A od té se odvíjí mnoho odpovědí na ty tvé nesmysly. Na nic jiného se neptal,


Zopakuji ti to, co jsi napsal:
"...No fouká to do interiéru vzduch z okoli auta. Podle mě ty spálené phm za to nestojí. Daleko lepší je při pricházení k autu stáhnout všechna okna ať se vyvětra..."

 

Nehodlám se tím dále zdržovat, ale pokud se někdo zcela jasně zeptá na letní větrací funkci NT (a vůbec neřeší jeho zimní provoz), a ty k tomu opakovaně plácáš o PHM "...Když běží NT, spaluje to benzín/naftu z nádrže....", tak je fakt něco špatně. Buď neumíš číst, a nebo úmyslně hejtuješ.
A nikdo zde neřešil nákup NT kvůli větrání, opět odkazuji na původní dotaz.

 

Btw. i při zimním provozu NT (který se neřešil), se nic dovnitř nedostává. Ale ty si evidentně domníváš, že pro větrání to také "spaluje benzín/naftu z nádrže" :-)

 

A k tomu větrání a tvému poslednímu vysvětlování o těch teplotách, no nemám co dodat. Jen doporučím vyzkoušej, než budeš opět někoho dalšího přesvědčovat o něčem, o čem se pouze domníváš.

 

Pro @JSvoboda - NT při větrání mohu zapnout na velkou vzdálenost, a tak auto provětrat dávno před tím, než se k němu dostanu na vzdálenost, ze které mohu otevřít dálkou okna. Otevření oken samotné mě vyvětrání navíc nezajistí, při současném provozu NT (ve větracím režimu) se auto vyvětrá podstatně rychleji.

 

Howgh.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@ČudlR@ČudlR ano tak jsem to myslel. Zdálo se mi, že jsem to napsal jasně. V O4 už není třeba na výběr jestli chci větrat nebo topit. Prostě nastavím teplotu a zapnu. 

Jestli to nejede na benzín, tak jsem se dnes něco priucil. 

 

@JSvoboda@JSvoboda vyzkoušej a uvidíš, když tk máš není nic jednoduššího.

 

@omicronto neumíš napsat jako normální člověk? Jsme tu sami dospělí lidi tak se tam můžeme chovat ne? S respektem k ostatním. A ne tu mimuskovat a urážet. Pořád rozebírás jak neumíme číst atd.. Je tak moc těžké napsat, jak to teda funguje? Radši se rozepíšeš jak placam o něčem čemu nerozumím? Navíc nevidím nikde, ze jsem psal, že se něco dostává dovnitř?

 

 

VI teda někdo na co to teda v létě běží? 😀😀 Jen na baterku? 

 

 

 

 

 

Editováno: , autor: JirikHL
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přesně tak, běží jen ventilátor, který je poháněn elektrickou energií z akumulátoru vozidla. 

 

Je potřeba si uvědomit, že v 90 % někam v horku dojedeš se zapnutou klimatizací, než se ohřeje výparník klimatizace, trvá to opravdu dost dlouho. Takže vzduch vháněny do vozidla (nikdy jsem v autě smrad z okolí v autě neměl), jde přes vyparnik a zbytkový chlad vozidlo společně s prouděním vzduchu opravdu dost výrazně ochlazuje.

 

Vždyť např. jakýkoliv ventilátor v rozpálené místnosti vzduch ochlazuje, stačí malinký motorek a vrtulka a pěkně se dá vzduchem ochladit, nebo obyčejný vějíř známý už ve starém Egyptě a Číně, prostě termomechanika v praxi.

 

Vůbec to není o tom, že venku je +35 °C a stejně teplý vzduch dojde do auta. V autě také funguje díky odvětrávací klapce k proudění vzduchu, neb v uzavřené kabině auta vzniká vhanenim vzduchu přetlak a ten vytlačuje přehrátý vzduch z kabiny ven... těch jevů se tam kombinuje více, prostě  termomechanika... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ventilátor (uprostřed) místnoti nic neochlazuje, pouze proudí okolo topidla zvaného lidské tělo, které je vybaveno důmyslným "odpařovacím" chlazením - tvorbou potu, kterému tento ventilátor odebírá (skupenské) teplo.

Sám ventilátor spotřebovává el, energii z akumulátoru, i v létě bych byl opatrný. Palivo se spaluje pouze na tvorbu tepla (nikoliv chladu, to nelze).

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No vida, tak konečně jsem se dobral nějaké odpovědi a nenavštěvuji to tu zbytečně :) ok, nyní je to jasné benzín se spaluje jen na teplo, díky.

 

@guest100 Nechce se mi věřit, že po 8 hodinách v práci, kdy z toho třeba 6h peče na auto přímé slunce, tak do auta jde po téhle době nějaký chladný vzduch z výparníku. A i kdyby, tak to bude jen prvních pár minut, ne? O smradu psal jen omicron, ten tu nikdo nezmiňuje, je jasný, že jde do auta čerstvý vzduch.

 

Asi tomu budu muset dát ještě šanci, ale nemám tmavou barvu, tak je možné, že proto jsem neviděl takový efekt.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 10 hodinami, omicron napsal:

 

 

Pro @JSvoboda - NT při větrání mohu zapnout na velkou vzdálenost, a tak auto provětrat dávno před tím, než se k němu dostanu na vzdálenost, ze které mohu otevřít dálkou okna. Otevření oken samotné mě vyvětrání navíc nezajistí, při současném provozu NT (ve větracím režimu) se auto vyvětrá podstatně rychleji.

 

Howgh.

Alebo z pohodlia kancelarie este cez apku MYSKODA.....je to samo lepsie,ale zazrak od toho nieje mozne cakat....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zázrak určitě ne, ale já spouštím na 50 minut a efekt je skutečně znát, když někdy zapomenu je to rozdil. 

 

Vždy je to o užití, kde a kdy. Já v práci naštěstí stojím v podzemních garážích, doma v garáži, takže i když větrání využívám denně, jsou to situace, kdy auto na slunci stojí max 1,5 hodiny. Minulý týden jsem jako další auto do rodiny objednal KAMIQa a už nyní vím že jak skončí roční operák a auto odkupím, půjde na montáž Webasta. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 28. 6. 2022 na 21:57, JSvoboda napsal:

...Jinak bych chtel videt jak fukary v aute vyvetraji rozpalene auto rychleji nez proste a jednoduche stazeni oken...
No kazdemu podle chuti. Mne jen zajimalo jak to funguje kdyz to v aute mam


Pry se "...zajimal, jak to funguje...", a kdyz mu to tady kdekdo (kdo to opravdu ma a pouziva) potvrdi, jak to vlastne funguje, tak stejne nakonec napise, ze "....by to chtel videt..."😳🤣 To je nejaky oxymoron ?!

No spise, nez kazdemu podle chuti bych to videl jako, komu neni rady, tomu neni ani pomoci...

Hodne to pripomina podobne historicke diskuze o ABS, ESP, LED světlech atd...

Apropo, zrovna nedavno jsem nekde videl clanek o tom, jak pouhe otevreni oken stojiciho auta vlastne zadny pouzitelny ucinek nema...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 29. 6. 2022 na 3:21, guest100 napsal:

Je potřeba si uvědomit, že v 90 % někam v horku dojedeš se zapnutou klimatizací, než se ohřeje výparník klimatizace, trvá to opravdu dost dlouho.

Řádově nižší desítky sekund. Stačí si v parnu vypnout chlazení a zároveň teplotu nastavit na min. Do půl minuty se do auta valí horký vzduch zvenčí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 hodinami, omicron napsal:

Apropo, zrovna nedavno jsem nekde videl clanek o tom, jak pouhe otevreni oken stojiciho auta vlastne zadny pouzitelny ucinek nema...

Dej sem pro zajímavost odkaz :-).

 

Jinak prvotní vyvětrání otevřením všech oken, když přicházím k autu, používám roky. Je to nejrychlejší a spolehlivý způsob, jak v autě skokově snížit teplotu o desítky stupňů. Tomu se puštění větráků nevyrovná. Průtok vzduchu plochou 4 otevřených oken je mnohonásobně vyšší než průtok vzduchu odvětrávací mřížkou. Navíc termodynamika se postará o to, že ten horký vzduch se z oken doslova vyvalí.

 

Ostatně každý si to může snadno vyzkoušet. Sednout do auta rozpáleného sluncem a pustit větráky. Teplota poleze dolů pomalu po stupínkách. A pak otevřít všechna okna. Teplota spadne skokově klidně o 20 stupňů.

Smysl by dávalo mít na střeše malý solár k pohonu větráků. Jakmile by teplota uvnitř překročila třeba 40° C, větráky by se pustily a běžely dokud by solár dodával dostatek energie nebo dokud by teplota zase neklesla. Dlouhodobý "průvan" interiérem by nedovolil takovému rozpálení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak, ako to tu už odznelo, pri odvetrávaní sa nespaľuje palivo, ide to z batérie. Ak niekto jazdí väčšinou krátke trasy, ten by túto funkciu mal využívať asi s rozumom, ten kto jazdí dlhšie trasy, mal by byť v pohode. 
Čo sa týka efektivity, stiahnuť okná je určite efektívnejšie, obzvlášť ak trochu fúka aj vietor, to ale neznamená, že ventilácia je neúčinná. Ventilácia je účinná tiež, ak si ju človek pustí  v dostatočnom predstihu. Síce stále budete nasadať do teplého auta, ale nie rozpáleného. Obzvlášť to platí v prípade, že auto má kožené sedačky.
A zhodou okolností som to včera použil aj ja. Auto stálo takmer dve hodiny na slnku, vonku (v tieni) bolo nejakých 32°C a aplikácia MyŠkoda ukazovala 44°C. Pustil som to vetranie na 15-20 minút kým sme prišli k autu, asi 10 metrov od auta som ešte stiahol okná. V Fabii v ktorej nezávislé kúrenie samozrejme nemám, by bolo najprv treba prevetrať auto jazdou so stiahnutými oknami a následne zavrieť okná a chladiť klimatizáciou, tu stačilo sadnúť a naštartovať, okná išli hneď hore a bolo všetko ok.
Takže ventilácia určite nie je všeliek, nie je to klimatizácia, ale vďaka nej môžete nasadať do menej rozpáleného auta a samozrejme stále máte možnosť stiahnuť aj okná.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Rád spořím, ale přijde mně úplně úchylné starat se o dobro akumulátoru u auta dnes běžně za milion. K nezávislému topení a vedru dodám - pokud se pustí dopředu, jednak vytlačuje horký vzduch teplým vzduchem, i to ale výrazně sníží teplotu. Už jen ochlazení interieru samotného (rozvody vzduchu, sedadla, interier celkově) pomůže následnému chlazení. Když jsem nezávislé topení měl, při parkování pod stromem v polostínu ani nebylo potřeba otvírat okna a rovnou se začalo dochlazovat bez hysterického foukání z výdechů. Ale jestli je někomu milejší baterka a nechce to využívat, já se tím trápit nebudu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

K tomu staraniu sa o batériu: ak striedaš autá každých pár rokov, nemusíš to riešiť, ale ak si chceš nechať auto napr. 10 rokov, tak výmena baterky ťa takmer určite neminie, a ak budeš využívať všetky funkcie auta na maximum, tak sa môže stať, že baterku budeš meniť aj 2-3x. A nie je to o tom, že by niekto kto si kupuje Superba za mega na to nemal, je to o tom, že na Superba za mega máš možno práve preto, že s vecami zaobchádzaš s rozumom a nevyhadzuješ zbytočne peniaze von oknom. Lepšia AGM baterka stojí bežne 150 €, v autorizovanom servise necháš aj násobok tejto sumy a keď baterku vymeníš 2-3x kým vlastníš auto, tak to už je dosť veľa peňazí.

Ak máš k tomu v aute napr. palubné kamery ktoré ťahajú šťavu tiež z baterky, rozumné zaobchádzanie s batériou ti môže ušetriť nemalé náklady. Žiaľ, viem o čom hovorím, na Fabii som za 10 rokov menil baterku už 2x práve kvôli tomu, že som nič neriešil. Finančne ma to nezruinovalo, ale tých peňazí mi je aj tak ľúto, a tie nervy okolo toho keď som nevedel autom odísť, musel som niekoho zohnať kto mi pomôže naštartovať a ešte som musel zohnať aj novú baterku. Nič príjemné...

Ale späť k nezávislému kúreniu. Je to super vec, ale podobne ako v dnešnej dobe každý rozumný človek už vyberá motorizáciu podľa toho, že aké trasy jazdí, podobné pravidlo platí aj pre nezávislé kúrenie/ventiláciu. Ak sa niekto s autom motá iba okolo komína, v spojení s rekuperačným dobíjaním batérie ktoré má dnes každé auto, k tomu stop-štart systém, a ešte aj každodenné využívanie nezávislého kúrenia, tak sa dá takmer s určitosťou povedať, že baterka to ma spočítané.

Je na každého rozhodnutí, či to bude riešiť, alebo sa na to pri aute za mega vykašle.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 1. 7. 2022 na 23:53, Bubaq napsal:

Řádově nižší desítky sekund. Stačí si v parnu vypnout chlazení a zároveň teplotu nastavit na min. Do půl minuty se do auta valí horký vzduch zvenčí.

@guest100 mi za tahle slova udělil mínus. A protože jsem vycházel jen z mého odhadu, včera jsem v reálné situaci vyzkoušel, jak je to doopravdy. A musím se mu omluvit. Tvrzení, že "do půl minuty se do auta valí horký vzduch zvenčí" je skutečně částečně nepravdivé.

 

Jak jsem postupoval?

 

- nejdřív cca 2 hodiny trvající jízda se zapnutou klimou. To je víc než dostatečná doba na to, aby se celá ventilační soustava vychladila. Venkvní teplota mezi 33 a 38° C, vnitřní teplota nastavená na 23 stupňů, auto celou dobu jelo na přímém slunci. Takže klimoška makala poctivě.

- pak jsem zastavil ve stínu a do výdechu klimy uprostřed přístrojové desky jsem dal čidlo teploměru

- vypnul jsem chlazení, teplotu nastavil na Min a větrák na 4. stupeň. Všechna okna zavřená.

- měřil jsem čas, za jak dlouho půjde z výdechů vzduch o venkovní teplotě (33.4° C)

- subjektivně se v autě začalo citelně oteplovat už po cca 20 vteřinách (odtud nejspíš můj odhad o půlminutě), po minutě už to bylo vyloženě nepříjemné. To je tedy ta pravdivá část.

- objektivně  trvalo 76 vteřin, než z výdechů ventilace začal proudit vzduch venkovní teploty 😉 . To je ta nepravdivá část.

 

Závěr: reálná tepelná setrvačnost nachlazeného výparníku je malinká, určitě není schopna účinně chladit interiér, cituji, "opravdu dost dlouho".

 

 

Nicméně díky za podnět k zajímavému testu 👍.

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 2
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na jednej strane máš pravdu, na druhej strane baterka by pri autách s nezávislým kúrením mala byť aj na to dimenzovaná, realita je taká, že nie je tomu tak. Keď pomyslím iba na to, že moja stará Fabia II s malým benzínovým motorom mala z výroby 60-61 Ah baterku, tak 68 Ah pri Superbe III aj s 2 litrovým naftovým motorom, pričom auto má plnú výbavu, a okrem polohovania volantu a stredného spätného zrkadla ide na elektriku úplne všetko a ku všetkému auto je ešte aj stále online a ešte z tejto baterky má ísť aj bufík, tak ti je jasné, že pri využívaní všetkých možností na možné maximum, baterka nemá šancu na dlhú výdrž.
V minulosti sa do oveľa menej vybavených áut prémiových značiek dávali už 90-100 Ah batérie, v niektorých prípadoch dokonca dve, kedy jedna bola iba na štartovanie motora, druhá na všetko ostatné a Škoda/VW to zrazu zvládne všetko vykryť zo 68 Ah aj s bufíkom? Nezvládne, batéria je poddimenzovaná, a sa preto musíš rozhodnúť, či to máš na háku a behom pár rokov budeš baterku meniť, alebo si odoprieš trochu luxusu a nebudeš kvôli pár minútovej ceste vyhrievať interiér auta 2x 30 minút za deň, keď vonku je stále 10°C.
 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 7 měsíců později...
V 4. 2. 2020 na 14:58, Mardako napsal:

Čau využiji toto téma chtěl bych vás poprosit o radu ohledně použití náhrady

topení Superb iii benzin 

Koupil jsem auto po bouračce a topeni někdo ukradl . Bylo tam namontované z výroby 

Podle Servisu Škoda tam patří 5q0898008 G . To samozřejmě nikde starší není. Na netu jsem našel ,že

5Q0815005M je to samé. 

Nevite někdo jak je to se záměnou. 

A jak to s autem komunikuje? 

Diky 


Tahle zaměnitelnost by mě také zajímala. Pochopitelně ne benzín vs diesel, ale generační obměny toho samého. 
Je u dieselu starší 5Q0898008F to samé jako novější 5Q0898008H (to bych tam měl mít) - jsou mezi sebou zaměnitelné ať už se použije starší nebo novější ŘJ? A co 3Q0815005N 

+ Chápu dobře, že generické Thermo Top EVO 5 (tvarově shodný díl) bez VAG označení by s autem nekomunikovalo jako origo? 

Editováno: , autor: Croog
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Zdravim, využiju toto vlákno. Plánuji do nového naftoveho superba pořídit NT, ale potřebuji poradit, jestli se to pro moji situaci vyplatí nebo raději zvolit Clima Packet (trojzonova klima, vyhřívání zadních sedaček a hlavně vyhřívané čelní sklo).

 

Četl jsem, že by auto mělo jet 2x tak dlouho, co běží nezávislé topení. Jak moc NT zatěžuje baterku? NT plánuji především na prohřátí motoru na krátké trasy po městě než pro tepelný komfort (2x týdně 4km/cesta ), každý 2. víkend výlet 50=100km. takovéto to běžné používání v zime, do toho nezapočítávám provoz v létě, kdy jezdíme delší trasy 100+km. Vím, že žádnému autu ve městě krátké trasy neprospívaj, tak bych rád toto negativum aspon trochu eliminoval, ovšem ne za cenu, že budu každý rok měnit baterii...

 

Jak moc pomůže motoru, když bude NT bežet 5min a 5-10min jet po městě? Pak samozřejmě připadá v úvahu, jestli spíš nepořídit 1.5 TSI než naftu...

Editováno: , autor: Dizzzy
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...