Jump to content
Wrabcak

Kontrola tlaku v pneumatikach - TPM

    Recommended Posts

    Zdravim,

    Pouzivam svojho rapida prvy rok. Pocas leta som s tlakom v pneu nemal ziadny problem (v lete mam R17). Zaciatkom mesiaca som prezul na zimne pneu (R15). Pred 2 tyzdnami som siel z Brna do Nitry a prechadzal som cez Pezinsku babu, boli sme viac nalozeny a v jednej zakrute mi vyskocila kontrolka tlaku v pneumatikach, zastavil som, tlak som skontroloval a pokracovali sme dalej. Od tej doby nic az na dnes, ked som siel len par km z domu do prace uplne sam bez batoziny. Rano bolo -0.5C a na rovnej ceste zas vyskocila kontrolka senzoru tlaku v pneumatikach. Prisiel som do prace a na oko pneu vyzeraju ze drzia, pockam a ked pojdem z prace opat skontrolujem tlak v pneu. Chcem sa spytat je to bezne? Cesta mohla byt troska primrznuta, alebo pneu nebola zahriata? Pneu vyzeraju ze trzia tlak ale pre pokojne soferovanie sa spytam Vas.

     

    PS: Samozrejme po vymene za zimne som ulozil nove hodnoty zimnych pneumatik. Podrzal som prislusne tlacidlo po dobu kym nezhaslo.

     

    Dakujem za rady ;)

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Já tenhle problém neregistruju, na zimu mám také 15". Bylo by zajímavé vidět algoritmus, podle kterého to odhaduje měkkou pneu. Tipuju ale, že rozbitější cesta nebo naloženější auto k rozsvícení klidně povede.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Co sa tyka rozbitej cesty/nalozeneho auta tak to zmysel dava. No v tomto pripade som siel po rovnej ceste a uplne sam bez batoziny.

    Tak co viem tak ta kontrola prebieha pomocou systemu ABS a myslim ze ak sa jedno koleso zacne tocit "inak" ako sa tocilo pri nastavenych hodnotach dojde k upozorneniu. (Nazor laika, len predpokladam ze to bude fungovat takto.)

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Je to jedna z moznosti. Preto sa to pytam vas ci sa nieco deje bezne. Ale v tom pripade by som cakal ze sa ozve EPS a nie to ze nemam tlak v pneu.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Momentálně mi v autě svítí ESP, maxidost hlásí jeho závadu a svítí i tlak v pneumatikách. Rozsvítilo se to současně, nějaké spojení tam bude.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Ahoj, mám takový (možná blbý) dotaz.

    Když koupím čistě nová kola bez ventilků, lze přehodit ventilky s měřením tlaku ze starých na nová kola a tam dát obyčejné? Nebo je to zase o tom koupit 4 další nové senzory?

     

    To by mě zajímalo, pokud to nejde vyměnit, o kolik mě zase škodovka obere...

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Škodovka by default (snad se nic nezmenilo, ale neviděl jsem to nikde) nepoužívá žádné ventiliky se senzory - nemá měření tlaku napřímo z ventilku, ale porovnává otáčky (a jejich změnu u vyfouklé gumy) pomocí senzorů ABS/ESP.

     

    Takže pokud nepoužíváš nějaký vlastní systém, který sis koupil, žádné ventilky nepotřebuješ

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    No tak teď jsem docela překvapený. Absolutně jsem asi nepochopil, na jakém základě se provádí kontrola tlaku v pneu jak se dívám...

     

    U Rapida teda nejsou žádné speciální ventilky?

     

    Žádný svůj systém nemám, a jsem celkem udiven, že pokud má auto měření "default", tak je úplně jedno, jaká kola mám na autě...

     

    Jde mi o to, že chci koupit Italia kola a bál jsem se, že budu dokupovat nějaké drahé ventilky... Ale jak vidím, jsem za magora :-D

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Skodovka nastesti docela rozumne nepoužila nejaky (drahy) system, který by meril absolutni tlak v pneumatikách ventilky ci jinym komplikovanym zpusbem.

     

    Funguje to tak, ze porovnava otáčky kol - pneumatika, u které dochazi k uniku vzduchu, zmensuje svůj prumer, a tak stoupaji otáčky daného kola - na toto zarizeni reaguje a nadava, ze to mas zkontrolovat.

     

    Z vlastní zkusenosti musim rict, ze je to dosti citlive a reaguje to uz na skutecne malou zmenu, kterou bys jinak nemel sanci postřehnout, takze varuje s opravdu velkym předstihem.

     

    Když jsem byl v rumunsku, tak mi TPMS zaclo nadavat - vizualne ale zadny problem nenastal, tak jsem to svedl na to, ze se jenom zbláznilo - dojel jsem do Prahy, vizualne stale ještě nebylo nic znat. Az po dalších dvou dnech jsem si vsiml, ze v kole je hrebik a teprve po této době bylo znat, ze to kolo je mekke. fakt skvela věc :)

    Edited by Tragedie_v_JZD
    • Like 1

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Super, díky za odpovědi, a teď se alespoň nemusím bát, že budu muset ještě investovat tisíce za nějaké ventilky...

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Takže kontrola tlaku je funkční pouze, když je kolo v pohybu? Já si to zkoušel na benzince vyfouknout cvičně kolo na 0,8 a po nastartování nic nehlásilo.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites



    Skodovka nastesti docela rozumne nepoužila nejaky (drahy) system, ...

    O tom by se dalo asi polemizovat, co je drazsi, jestli ventilky nebo platit licenci za jiny zpusob. Skoda plati jiste za kazde vyrobene auto licencni poplatek tomu, kdo si to dal patentovat a ten poplatek logicky promitla do ceny vozidla. Ja jsem ale take radsi, ze nemam ty specialni ventilky.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Nikde neni psano, ze soucasny system. Stejne tak nikde neni psano, ze za ventilkovy system by neplatila za patent uplne stejne.

     

    takze blabolis.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Hlavne to ze to platis nekde pri porizeni auta je uplne jedno. Kdez to kdyz budes mit specialni ventilky za 700,- kus tak si je sam za 5 let kouous znovu pac vnich dojde baterka kzera nejde vymenit. Tak nevim co je ekonomicky lepsi :-D

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Tak jelikoz nemas ani moznost si rapida koupit bez tohohle tak proste dalsi naklady nejsou narozdil od elektronickych ventilku. To bys pak mohl pouzit u kazdy druhy soucastky nebo sw jestli to tam nebude levnejsi kdyz to am neni atd ;-)

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Ale ja pisi o necem jinem, vzhledem k tomu, ze specialni ventilky pouziva napr. Dacia, ktera dokaze nabidnout nove vozy za nizsi cenu nez Skoda, tak si myslim, ze ty specialni ventilky jsou pro ne levnejsi nez system co pouziva Skoda. Tim myslim, ze je to levnejsi pro vyrobce. Srovnej cenu napr. Dacia Duster a Skoda Yeti, rozdil vic nez 100000 Kc ve prospech Dacie, samozrejme ta cena nestoji jen na ventilcich. Někdo tu psal neco v tom smyslu, ze Skoda nastesti nepouziva drahe ventilky.

    Skodovka nastesti docela rozumne nepoužila nejaky (drahy) system, ...

    Ja jen tvrdim, ze ty drahe ventilky muzou byt levnejsi, nez system na hlidani tlaku v pneu, co pouziva Skoda.

     

     

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Ano, psal jsem, ze ta cena nestoji jen na ventilcich. Je levnejsi, protoze jsou pouzity levnejsi technologie, napr. i ty drahe ventilky muzou byt levnejsi technologie.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Čo sa týka tej kontrolky tak raz sa mi ozvala asi týždeň po tom ako som menil sezónne gumy. Mám oboje rovnaké 15tky a na plecháčoch, tak systému asi týždeň trvalo kým si všimol tú malú zmenu (aj fúkam rovnako cca). Odvtedy to ale stále upozorňovalo až pokiaľ som to nezkalibroval (neresetol). Gumy som nedofukoval, nič im nebolo. A napríklad teraz mám už 2 týždne letné a nič...

    A čo sa týka ušetrených nákladov za ventilky, tak zasa si vraj treba dávať pozor na tie snímače otáčok. Vraj zadné v pohode, ľahká výmena  ale keď odídu predné tak asi len servis, trochu horšia robota, asi kotúče dolu, a zadarmo to nebude. Ceny si už nepamätám.

    Keď dealer na salóne Mitsubishi zadrel že sada obyčajných zimných gúm s diskami 700Eur (práve kvôli ventilkom) tak som bol rád za to Škoda riešenie... Za 300 všetky 4 aj s plecháčmi...

    Edited by TTRapid
    Doplnenie.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    ty snimace otáček by tam byly tak jako tak. kvůli TPM tam zadne "další" snimace nejsou. jednotka z TPM to bere z dat, které ma k dispozici ABS, takze by tam byly tak jako tak.

     

    Coz je i odpověď na ty blaboly od osobne. Ne, nemůže. uz z principu ventilky nejsou levnejsi.

    • Upvote 1

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

    ×