Přejít na obsah

Brzdy


teedy

Doporučené příspěvky

1 hour ago, Pavel M said:

Menší zadní kotouč je nesmysl, už tyhle kotouče budou minimálně na oteplení vycházet podobně nebo hůř než ty přední. Tzn. rozhodně nejsou předimenzovaný.

Pokud bys ho ještě zmenšil, tak zmenšíš i plochu pro odvod tepla a budeš zase muset řešit chlazení...

Nemyslím si. Pouhým dotykem po jízdě je jasné, jak na tom teplotně přední a zadní náprava je. Nebavme si o případu vleku nebo většího naložení, i tak jsou ty přední daleko víc zatížené. Ostatně důvod, proč se i u nás začaly dopředu dávat kotouče.

Bubnová brzda se musí dostavovat (ručka atd) a trápil by mě kumulující se prach, otěr, který se u kotoučové prostě odfoukne.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Z hlediska teploty většího nebo menšího zadního brzdového kotouče je to jednoduché. Energie, která se brzděním přemení v teplo je v obou případech stejná. Menší kotouč bude víc zatížený a tím se bude více "opotřebovávat", takže z hlediska odstraňování koroze jedině dobře.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No jasne same problemy s bubnami. 

Skor vobec, funguje to stale a raz za 5 rokov vymenit prasiatka (len koli tomu ze niekto myslel ze kombinacia hlinik ocel je dobry napad bez udrzby) a vyfukat prach. Rucku dostavovat netreba, nato tam je samostel. 

A myslim ze raz za 3 roky vyfukat prah a namazat co treba aby to fungovalo je OK. Hlavne netreba tiesit hrdzave kotuce po 1 roku, a zatuhnutu rucnu brzdu. Kor na mini hachbakoch kde ta vaha v zadu castokrat nieje, lebo auto jazdi prazdne. 

Hlavne bubny potom vydzria kludne 200tkm,pakne sice len 100tkm.

Editováno: , autor: atlan
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, bouchy napsal:

Nemyslím si. Pouhým dotykem po jízdě je jasné, jak na tom teplotně přední a zadní náprava je. Nebavme si o případu vleku nebo většího naložení, i tak jsou ty přední daleko víc zatížené. Ostatně důvod, proč se i u nás začaly dopředu dávat kotouče.

Bubnová brzda se musí dostavovat (ručka atd) a trápil by mě kumulující se prach, otěr, který se u kotoučové prostě odfoukne.

Rozhodně netvrdím, že přední brzdy nejsou celkově zatížené výrazně víc než zadní... Jen říkám, že tak jak je to osazené na Fabii přední vs zadní (280 vs 232), tak ty zadní jsou spíš poddimenzované vzhledem k předním než naopak.

Když si vezmu tenhle obrázek, což uznávám, že je trochu extrémní případ,

DSC_2680.thumb.JPG.1af362470a3c2cec992da52ce9908053.JPG

tak od vnějšku ta tmavě modrá je 300+°C, světle modrá až šedá je 400+°C a ta načervenalá vnitřní hrana je 500+°C. Přední přitom byly jen tmavě modrý.

Svižnější jízdou po okreskách standardně chytají fialovo-modré nádechy (cca 250°C). Jestli na ně chceš šahat holou rukou, tak přeju hodně štěstí :)

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady už to začíná připomínat frašku... a co tlak na zadní kotouče? Ta fotka pod tím vypadá spíš podivně, než že by z ní šly číst teploty. To tomu dotyčný nakládal na trackdayi, nebo co?? Při +500°C se obávám, že už by to vzdaly destičky i kapalina. Tohle není Porsche s keramickými brzdami. Na svoje si klidně šáhnu, ostatně po další jízdě jsou chladné, do 100°C určitě. Zadní bubny studené, takže nevím, kudy jezdíte a jak. Moje ručka (bubny) samostavitelná není, servisně si ji nechávám seřizovat - podotýkám, že ne točením matky  na konci lanovodu v kabině. V bubnu to není jen prach, co se dá vyfoukat, takže je to celkem piplačka a mechanik to má až za ušima (a moc zdravé to taky není).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 16 hodinami, Pavel M napsal:

.

Když si vezmu tenhle obrázek, což uznávám, že je trochu extrémní případ,

DSC_2680.thumb.JPG.1af362470a3c2cec992da52ce9908053.JPG

tak od vnějšku ta tmavě modrá je 300+°C, světle modrá až šedá je 400+°C a ta načervenalá vnitřní hrana je 500+°C. Přední přitom byly jen tmavě modrý.

Svižnější jízdou po okreskách standardně chytají fialovo-modré nádechy (cca 250°C). Jestli na ně chceš šahat holou rukou, tak přeju hodně štěstí :)

 

 

Prosím Tě, kde si vzal ty teploty a čím si to měřil, nebo kde jsi to vyčetl ? Tohle se dá změřit tak akorát v laboratoři speciálním přístrojem, popř. nějak opravdu speciálně za jízdy. A určení  předcházející max.  teploty kovu dle jeho zabarvení  je tak na vědeckou diplomovou práci. A měření teploty brzd v  terénu ? Než bys zastavil, popř. vystoupil, popř. sundal kolo, tak Ti to spadne o desítky až stovky stupňů dolů, no a co pak naměříš ???  

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono to jde, z barvy povrchu odhadnout teplotu oceli, ale nemyslím, že to je tento případ. Ty barvy (říká se jím popouštěcí) vypadají jinak. viz https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tempering_colors_in_steel.jpg a https://cs.wikipedia.org/wiki/Popou%C5%A1t%C4%9Bn%C3%AD nebo http://kovarna.webzdarma.cz/stranky/zakladni_postupy/tabulky_teplot.htm

 

Odkazy nefungují, takže kopírovat a vložit do prohlížeče. :-(

Editováno: , autor: McMatej
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 19 hodinami, Wittmann napsal:

Osobně bych to vyřešil tak, že bych je na auta seriově nedával, nechal bych je volitelně pro "závodníky". Hlavně bubnová brzda, pokud nepovolí prasátko, vydrží dvakrát až třikrát tolik, co kotoučová. Ale chápu, že s hliníkovými disky vypadá lépe kotouč, což je podle mě ten hlavní důvod proč ho lidé chtějí.

Já naprosto souhlasím, jsem pro bubny z hlediska provozní spolehlivosti, jednoduchosti a mininálních nákladů. Vždy jsem měl jen bubny bez jediného problému s minimální údržbou a dlouhou výdrží. Teď mám na Rapidu kotouče a nemám z toho radost a nechal bych je pseudozávodníkům a pozérům.

Pozn. u F1 výměna obložení pri 170 tis. km, u O1 při 150 tis. vše originál, jen čištěno.

Editováno: , autor: ben06
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo za opravdu hrubý základ by se tyhle tabulky barev snad daly brát, ale opravdu jako jen hrubý základ.  Tohle ovlivňuje hodně faktorů, např. samotné složení kovu, míra legování kovu atd.  Ale to je  na odkazu přímý pohled na barvu rozžhaveného kovu a né barva kovu po vychládnutí, tak jak na něj dle fotografie poukazuje Pavel M . Takhle bychom mohli polemizovat donekonečna.  Rozhodně bych si dle zbarvení vychládlého kovu netroufl určovat  ani jeho přibližnou předešlou vysokou teplotu.  A při těch +400 stupních Celsia na středu brzdového kotouče jak ukazuje Pavel M na fotce,  by mu  odešli obyčejné brzdové destičky a taky popř. povrch obyčejného kotouče (zeskelnatění povrchu, vydrolování ). Pokud by tam opravdu bylo těch +400 a on s nimi dále jezdí, tak pěkně riskuje při dalším sjíždění delšího hornatého terénu. 

Jinak ještě odkaz na diplomovou práci ohledně měření teploty brzd https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=6216

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, ben06 napsal:

Já naprosto souhlasím, jsem pro bubny z hlediska provozní spolehlivosti, jednoduchosti a mininálních nákladů. Vždy jsem měl jen bubny bez jediného problému s minimální údržbou a dlouhou výdrží. Teď mám na Rapidu kotouče a nemám z toho radost a nechal bych je pseudozávodníkům a pozérům.

Pozn. u F1 výměna obložení pri 170 tis. km, u O1 při 150 tis. vše originál, jen čištěno.

Zajímavý názor. 

Mě osobně to Teda zaráží. 

 

Na silnici jde hlavně o bezpečnost. 

A v situaci které se může stát opravdu komukoliv třeba při nouzové brzdění na dálnici ve 130km/h na 0 km/h při plném obsazením a naloženém kufru bych v dané chvíli asi zadní bubny mít na autě fakt nechtěl.... 

 

Je možné hádat se o nevýhodách a výhodách bubnových a kotoučových brzd. Je ale důležité, aby výsledek sporu byl volbou ve prospěch bezpečnosti, nikoliv ekonomiky.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tohle je docela úsměvné téma... nedá mi to musím si rýpnout

Docela běžně při akutním brzdění, se nárazově povrch kotouče rozpálí do červena, takže teploty budou vysoko nad zde udávaných 200-400 stupňů. Rozpad destičky vlivem přehřátí ? No to asi těžko, to tu všichni jezdíte rally nebo co ?

Samozřejmě při takovém akutním brzdění je úplně fuk čím brzdíte na zadních kolech, jestli klackem nebo prdelí, stejně 98 % energie pohltí přední brzdy. Zároveň ale ty kotoučové brzdy velmi rychle za pohybu chladnou. To je důvod proč se dávají na zadní nápravu u těžších aut kotouče a ne bubny. Bubny sice mají vyšší životnost, ale když už se naakumulují, tak o proti kotoučům extrémně dlouho chladnou. Dnes do brzd kecá hodně asistentů aniž to víme, tak často dochází  různému přibrzdění.

 

Pokud např. sjíždíte velký kopec z hor bez rychlosti, tak při přehřátí brzd stačí kotouče na chvíli uvolnit a zase začnou po krátké době brzdit. Buben nikoli.

 

Bubnové brzdy se dnes montují do aut typu "jezdím kolem komínu" kde opravdu přehřátí bubnu nehrozí, navíc u klasických aut typu rapid a pod, kde je váha vozu celkově velmi nízka, by se jen velmi těžko docílilo přehřátí zadních bubnů, napadá mě snad jen možnost zapomenuté ruční brzdy...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 25 minutami, Joker 85 napsal:

A v situaci které se může stát opravdu komukoliv třeba při nouzové brzdění na dálnici ve 130km/h na 0 km/h při plném obsazením a naloženém kufru bych v dané chvíli asi zadní bubny mít na autě fakt nechtěl.... 

zrovna v tomhle případě je podle mě vůbec nevyužiješ. Auto bude při panickém brždění "zapíchnuté" předkem v silnici (ta setrvačnost bude ukrutná) a systém bude zadní brzdy omezovat téměř na krev. Krásně je to vidět na autech s mechanickým omezovačem - pokud předek přimáčkneš, tak na zadku zůstane klidně jen 10 - 20 procent. Pokud se ten omezovač odstraní úplně, tak se s autem téměř nedá jezdit - zadní kola permanentně ve smysku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A není to spíše vlivem používání alu kol v zimním období? To už sice odbíhám od tématu, ale nedalo mi to.

Já se jen nestačím divit, kolik odborniků se v diskuzích najde. Myslím, že by měla ŠA tyto stránky sledovat, jelikož je tady spousta potencionálních zaměstnanců do vývojových středisek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 hodinami, LukášCBR napsal:

A není to spíše vlivem používání alu kol v zimním období? To už sice odbíhám od tématu, ale nedalo mi to.

Já se jen nestačím divit, kolik odborniků se v diskuzích najde. Myslím, že by měla ŠA tyto stránky sledovat, jelikož je tady spousta potencionálních zaměstnanců do vývojových středisek.

Neni, mame v praci 20 stejnych aut a jen jedno ma alu kola medove zlute... ?

Je to nohama... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 hodinami, Wittmann napsal:

zrovna v tomhle případě je podle mě vůbec nevyužiješ. Auto bude při panickém brždění "zapíchnuté" předkem v silnici (ta setrvačnost bude ukrutná) a systém bude zadní brzdy omezovat téměř na krev. Krásně je to vidět na autech s mechanickým omezovačem - pokud předek přimáčkneš, tak na zadku zůstane klidně jen 10 - 20 procent. Pokud se ten omezovač odstraní úplně, tak se s autem téměř nedá jezdit - zadní kola permanentně ve smysku.

Vím jak funguje EBV popřípadě EBD. 

A s mechanickým regulátorem tlaku jsem jako puberťák taky experimentoval. 

Ale nic na tom nemění Fakt že kotoučové brzdy jsou pro bezpečnost lepší než bubnové brzdy i když jejich potenciál dotyčný majitel nemusí vůbec za životnost auta rozdílné vlastnosti využít. A tvrdit :

před 7 hodinami, Joker 85 napsal:

Teď mám na Rapidu kotouče a nemám z toho radost a nechal bych je pseudozávodníkům a pozérům.

Mě prostě hlava nebere. 

Airbag mám taky v autě.... A potřebovat ho s nad nikdy nebudu, ale co kdyby..... 

Je to úplně stejný. 

Bubny jsou hlavně levnější pro výrobce. 

Víc se k tomu nebudu vyjadřovat. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dovozuji, že to vyjde nastejno. Neboť při krizovém brždění prakticky vždy dojde k aktivace ABS, jinými slovy celkovému omezení účinnosti brzd. Tím pádem limitujícím faktorem nejsou brzdy obecně, ale aktuální kinetická energie auta v kombinaci s adhezí pneumatik a nastavením podvozku.

Něco jiné jsou ale bubny/kotouče na starších autech jako třeba FI, kde bubny byly bez ABS a kotouče s ABS.

Jen na okraj viděl jsem měření brzdné dráhy auta s posilovačem brzd a bez něj, ze kterých vyplývalo, že obě brzdné dráhy jsou stejné. Posilovač tedy jen přidává na komfortu, nikoliv účinnosti.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pamätám, keď sa kupovala naša F1 pred FL (2001), súčasťou príplatkovej výbavy ABS boli aj zadné kotúče. Po FL to už asi zmenili a tak druhá F1 v rodine už po FL (2006) mala ABS s bubnami. Nezaviedli v tom období povinne ABS pre všetky nové autá?

 

Ale to už je asi naozaj OT. :)

 

 

Editováno: , autor: brrrrm
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...