tgfh Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 (edited) Kluci, byl jsem na po roce na geošce a mám dotaz: Prosím vás, mám Fabii I 2003 - před faceliftem (výroba je na přelomu roku 2002-2003, model 2003). Mechanik má na geometrii dvě konfigurace Fabky: jedna je 1999+ druhá 2003-2007 Vždycky jsme tam dávali 2003-2007, jenže je to možná špatně, správně by měla být zřejmě 1999+ Ve sbíhavosti je rozdíl ten, že u 1999+ se nastavuje celková sbíhavost na 0mm U 2003-2007 se nastavuje celková sbíhavost na +1mm (jako třeba u Felicie). Plus tam jsou samozřejmě nějaké tolerance. Udělali jsme takový kompromis a nastavili celkovou sbíhavost na +0,5mm Jezdím na geometrii každý rok vždycky na jaře a vždycky jsme ji nastavovali tak, jak píšu a žádný problém, že by se blbě sjížděly gumy apod. Rozdíl toho 0,5mm je asi celkem zanedbatelný, ale i tak bych se chtěl zeptat, zda nevíte, na jakou hodnotu by se mělo mé auto seřizovat, zda dávat celkovou sbíhavost na 0° nebo na +1mm. Díky moc a pěkný den Edited April 1, 2016 by tgfh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomik.cesko Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 No v první řadě jezdit na sbíhavost každej rok se mi jeví jako zbytečnost, dělá se jen po výměně čepů. Pak se nemá co rozhodit. Jestli se ti sjížděj gumy rovnoměrně, neřeš a jezdi. PS: i když vyměníš čepy, dá se nastavit sbíhavost v domácích podmínkách bez jakýchkoliv měřících pomůcek - vyměníš jednu stranu, nastavíš aby šel volant při jízdě rovně pak vyměníš druhou stranu a opět nastavíš na rovinu. Udržuju si auta takhle poměrně dlouho a nemám problém s nerovnoměrným sjížděním gum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgfh Posted April 4, 2016 Author Share Posted April 4, 2016 (edited) Začal jsem v posledním roce dojíždět do práce a tak najezdím nyní přes 20 000km/rok. Geoška byla po tomto nájezdu ještě v toleranci (u nastavení pro 03-07), celková sbíhavost byla přes +2mm, stáhli jsme to na těch +0,5mm (spodní tolerance u nastavení 03-07). Loni, jak jsem tolik ještě nejezdil byla geoška taky v toleranci, ale stáhli jsme to pěkně do středu Jsem trošku perfekcionalista , ale nynější seřízení geometrie šlo poznat, těch +2mm bylo už dost. Napadlo mě, zda u nastavení 1999+ nejsou hodnoty ve stupních (zda jsem se nespletl) a u nastavení pro 03-07 v mm. Na to jsem se nezaměřil, protože tam se to nastavovalo na nějakých 0,07 či 0,1 něco. Kdysi jsem slyšel, že 0,1° odpovídá 1mm, takže hodnoty by asi seděly, možná se to liší jen v jednotkách. Jak tam pojedu příště, tak se na to zaměřím. Edited April 4, 2016 by tgfh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomik.cesko Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 No já už jsem stará škola, ale škodovka snad vždy uváděla sbíhavost v "mm" tedy o kolik se kola sejdou za jeden ujetý metr. Ale jak jsem psal výše, pokud se ti pneu zdají rovnoměrně sjeté, neřeš, stejně na tom nic moc nevymyslíš. To snad ani nejde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McMatej Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 (edited) tomik: Dovolím si nesouhlasit. Ano, sbíhavost se měřívala v mm ale na průměru disku kola. tghf: V příloze tabulka hodnot, je to ve stupních, případně zlomcích stupňů. Z průměru disku to jde snadno přepočítat na mm pro konkrétní disk. Nejde vložit soubor excelu, tak např. 0,1 stupně viz příloha v pdf. ;-) geometrie nápravy.pdf odklon, sbíhavost.pdf Edited April 4, 2016 by McMatej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosby Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Dělám geometrie,byl jsem na školení a obecně.Pokud jsou mínusové odklony,má být plusová sbíhavost.Některé francouzské auta a pár vyjímek to má jinak.Fábie,Octávky atd dávám vždy malinko do plusu a není nikdy problém Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgfh Posted April 7, 2016 Author Share Posted April 7, 2016 (edited) Kluci díky moc, takže bych měl seřizovat podle knížky na 0°15' +/- 0°10', v milimetrech to je asi tak kolik? Dá se to nějak převést? Podle té převodní tabulky, kterou poslal McMatej když mám 15ky kola tedy: 0,1° = 0,66mm A tedy: Střed: 0°15' = 0,25° 2,5*0,66 = 1,65mm Spodní hranice: 0°05'=0,083° 0,83*0,66=0,55mm (chyba opravena) Horní hranice: 0°25'=0,42° 4,2*0,66= 2,77mm Rozsah je tedy 0,05mm až 2,77mm Jinak to, zda seřizujeme dobře se potvrdilo, to je hlavní, díky moc, jen příště místo 0,5mm dáme třeba trošku více, nastavili jsme celkovou na 0,5mm, tedy blíže ke spodní hranici. Edited April 8, 2016 by tgfh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McMatej Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 (edited) U spodní hranice tě nějak utekla desetiná čárka o jedno místo. Má být 0,55 mm. ;-) Celé v mm to je 1,66 +/- 1,11 nebo 0,55 až 2,77 mm. když sem nede dát soubor v excelu, tak to půjde třeba takhle: vše do prvního řádku a do sloupec A - vložit průměr disku v palcích sloupec B - "=A1*25,4" výsledek je průměr disku v mm sloupec C - vložit úhel ve stupních (buňky si naformátovat jako zlomek a úhel zadávat ve tvaru např. 15/60) sloupec D - "=SIN(RADIANS(C1))*B1" výsledek je sbíhavost nebo odklon v mm Edited April 7, 2016 by McMatej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgfh Posted April 8, 2016 Author Share Posted April 8, 2016 (edited) Jsi skvělý, díky. Jo, fakt jsem se o tu desetinku sekl (opraveno) Celková sbíhavost byla 2,5mm, stáhli jsme ji na 0,7mm, takže vlastně jsme ji ještě trošku zhoršili :-D 2,5-1,65=0,85mm 0,7-1,65=-0,95mm Je nyní od ideálního středu trošku dále, než byla, ale myslím, že je možná lepší těch 0,7mm než 2,5mm, příště už budem konečně vědět :-) Díky všem. Edited April 8, 2016 by tgfh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skarma Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 tomik.cesko-Když děláš jednu stranu srovnáváš volant jenom na tý jedný straně (spojovačce)nebo na obou.Já když měním silenblok třeba na pravý straně tak pak si s autem sjedu a když je volant na křivo tak ho srovnám jenom na tý pravý straně.Je to tak dobře.Díky. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skarma Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Poradí mě někdo jak je to s tou sbíhavostí? Myslím,když měním sillenblok na jedný straně a hne se mě volant tak jestli hejbu z tyčkou jenom na tý straně co jsem měnil ten silenblok.Děkuji Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McMatej Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Jasně, že jen na té opravované. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeederBB Posted May 7, 2020 Share Posted May 7, 2020 Zdravim. Mě tedy zaujal návod na webu zde: Seřízení sbíhavosti. Dá se tam přeměřit sbíhavost obou kol zvlášť a tím pádem i se srovnáním volantu. Je to samozřejmě složitější v tom, že se musí přeměřit, upravit, znova ustavit a přeměřit atd. Ale mně se to povedlo celkem slušně na dvojí měření. Je tam tabulka, kam se zadá rozchod kol, průměr disků a požadovaná sbíhavost a vše to spočítá za vás. Já měl levý kolo hodně doleva. Ještě budu měnit spojovačky, tak pak to nastavim úplně na přesno. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.