Přejít na obsah

Zvednutí vozidla - Citigo


ratafak

Doporučené příspěvky

Nechci zakládat samostatné téma, protože moje otázka souvisí tak trochu i s tím, co se zde probírá, protože jste museli při montáži podběhů svoje autí zvedat heverem a tak se ptám tady... Nikde jsem nenašel, kde jsou body na podlaze, kam se může umístit jiný zvedák, než je ve výbavě auta - tam je to jasné a jsou tam vyznačeny na prazích příslušné body. Co když ale budu chtít použít třeba stranový hydraulický zvedák? Jde mi o to, abych ho někde nestrčil a nepromáčkl si podlahu. Třeba u jedničkové Octavie jsou body pro tento typ zvedáku na takových výstupcích prolisů podlahy. Ví někdo, jak je to tady? Díky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ferokulda: :kol-47::kol-47::kol-75: vidím, že bysme si rozuměli :kol-28: dělám to téměř na chlup stejně... ;)

 

Servisní zvedání auta za prahy v jiných, než nouzových případech (třeba při defektu pneu) považuju za technologickou prasečinu, páč to poškozuje lak prahu a to i sebešetrnějším zacházením se zvedákem - jeden z důvodů, proč auto nedávám do servisu. Přitom i samotná karoserie má 4 vyztužené opěrné body s kruhovým otvorem (cca 4cm?) používané při výrobním procesu (ty přední mám u Apíka zakryté plastovou zátkou). Stačily by odpovídající protikusy na zvedáku (zejména dílenském ale i z auta) a mnohem choulostivější prahy by byly ušetřeny. Ale servis to zvedá za prahy... 

 

Samozřejmě zvedání za nápravy chce jistou míru  technologické inteligentnce, znalostí vlastností materiálů a fyzikálních zákonů,  zručnosti a zkušenosti (by to člověku nepadlo na palici nebo něco nezvohejbal) a nejistému laikovi doporučim raději i ty prahy, ale z hlediska péče o auto je mnohem šetrnější varianta za nápravy (v místě šroubu, pod rameno, vhodná podložka, prostě dle konkrétní konstrukce vozidla). 

 

Příklad zvednutí za ramena (vím, že neni vidět detail podložení ramena, až budu přezouvat, vyfotim detail) (když nezapomenu :kol-28:) :

DSC09446.JPGDSC09498.JPG

 

Pawouk: pokud by to šlo střihnout a hodit do nového tématu... 

Editováno: , autor: Sir_Jarek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je hosi sice vsechno strasne hezke, realne ale pokud to clovek zveda za prahy predepsanym zpusobem, tak se laku nestane naprosto nic, co by melo na cokoliv vliv. Neco by se mozna naslo pri pozorovani mikroskopem, ale to fakt nikoho nezajima. Auto je spotrebni vec a pokud byste chteli aby bylo porad jako kdyz sjelo z vyrobni linky, tak byste s nim predevsim nesmeli vubec nezdit. Tim vzniknou mnohem vetsi "skody" nez nejakym zvedakem. :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Prdlačku - zvedal jsem v dobré víře v technologickou preciznost svou (ex) Fabii od nového vozidla předepsaným způsobem zvedákem z výbavy a to obzvlášť šetrně - vždy s očištěním místa určeného pro hever (bych třeba nezarval do plastizolu kamínek), dbal jsem, aby hever nebyl šikmo k prahu. Zvedal jsem pouze 2x do roka při přehazování kol letní/zimní; jinej důvod jsem pro zvedání neměl. Po prvním zvednutí jsem to prohlídl, řikám Ok, drží to. Po 5 letech, tedy 10-ti zvednutích byl plastizol na příslušných místech (za lemem prahu zevnitř, tedy z venku to není vidět a běžnej jouda o tom neví) potrhanej až na základovku i na kov (škoda, že jsem to nevyfotil). Prostě těch nekolik čtverečních centimetrů plastizolu váhu třetiny/čtvrtiny vozu nemá šanci ustát.

 

Tehdy jsem lak na těch místech opravil a koupil (konečně) běžný pojízdný zvedák a zvedám za nápravy, jak jsem psal výše.

 

U nového VW up! jsem měl též poškozené lakování stojiny lemu od dílenského zvedáku po jediném (!) zvednutí při předprodejním servisu. Taky jsem to hned opravil a taky budu zvedat za nápravy. Při tom zvedání dílenským zvedákem je to trochu jiné, neboť ten podepírá práh přímo za hrany stojiny lemu - ale lakování poškozuje rovněž.

 

V 26. 10. 2016 at 14:15, mike_k napsal:

Auto je spotrebni vec

Jestli máš auto jen jako spotřební věc na krátkou dobu, tak je to v pořádku - je to tvoje věc a starej se o něj jak uznáš za vhodné. Řada lidí zde na fóru má ale auto nejen jako nutný dopravní prostředek, ale i jako zálibu a koníčka, podle toho z autem zachází, podle toho o něj pečují. Ono se to nakonec může pozitivně projevit i při prodeji - za naší 10-ti letou Fabii I Combi Clasic+ 1,2HTP  jsme protiúčtem (tedy výkup vozu, ne komise) dostali tolik, za kolik se ne vykupují, ale prodávají zákazníkům; a zákazník byl následně za auto v takovém stavu ochoten zaplatit 99tis (mohli jsme vydělat víc, ale zas to bylo bez starostí). A nebylo to jen nájezdem 50 tis.km, ale i stavem laku, ošetřovaného spodku, interiéru apod.

DSC09181.JPG

Editováno: , autor: Sir_Jarek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To cos popsal se mi naposled stalo na Felici. Po 10ti letech se z toho prahu opravdu odlupovala cela ta vrstva barvy nebo co to je. Vubec to ale pod tim nerezavelo a v te dobe byly ostatni jeji plechy uz prorezle skrz na skrz. Takze ani tam to nemelo zadny realny vliv.

 

Na normalnich modernich autech a to vcetne tve Fabie jsem nic takoveho ani vzdalene nepozoroval a to jsem tu stejnou Fabii take prodaval po 11ti letech za podobnou cenu akorat s 3x vyssi vybavou, 2x vykonnejsim motorem a 4x vetsim najezdem. Na dilenskem zvedaku byla v pneuservisu 2x rocne a 1x rocne ve Skoda servisu. Krome toho jsem asi 5x menil kolo normalnim heverem ponevadz mam extremni stesti nekde pichnout. :) Zrovna na tohle se pri prodeji vubec ani nikdo nedival, naopak je zajimalo zda jsem s tim kazdy rok jezdil do autorizovaneho servisu, kde to zvedaji tim otresnym vrazdicim zvedakem. :)

 

Obecne nejde delat zavery ani na zaklade tve ani na zaklade me zkusenosti s jednim autem. Nicmene tak jako ty to dela asi 1 clovek ze 100000 a nevsiml jsem si ze by vsude kolem nas byla auta s odloupanyma prahama. :)

 

Zaroven ale uplne chapu, ze kdyz ma nekdo auto jako konicek a pecuje o nej lepe nez o vlastni dite, tak mu dela radost pocit, ze pro auto udela neco dobreho at uz to ma nejaky realny vliv nebo ne. Jsou tu experti co meni olej po ujeti 5000km, aby jim motor vydrzel pul milion kilometru. Co na tom,  ze auto prodaji po ujeti tretiny tohoto najezdu. S timhle je to neco podobneho. Klidne je mozne, ze se to i na dnesnim aute po nejake znacne dlouhe dobe projevi, ale normalni clovek v te dobe bude mit uz druhe nebo treti jine auto.

Editováno: , autor: mike_k
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Klidně budu i stomilióntej kol117

 

To, že ty osobně nic nepozoruješ, ještě nic neznamená - zvlášť pokud, jak píšeš, máš auto jen jako spotřební zboží (proti čemuž já vůbec nic nemám, auto jako takové jím je). Já mám auto (i skútr a dokonce i sekačku Hondu:kol-28:) i jako koníčka - mě by Felicie nezrezla a moc práce by mi to nedalo (mnohem méně než výchova vlastních dětí) - ale jak řikám, je to můj koníček (zas mě třeba nebere fotbal...). Mě stačí čekat na drahou polovičku na parkovišti před supermarketem a pozorovat jak si koroze pochutnává na autech okolo, najdu její počátky a příčiny dřív, než si všimne většina majitelů (prostě profesionální deformace ;)). Synkovi jsem dával do kupy nadprůměrně zachovalýho 18-letýho Favorita v původním laku a tam se povrchová koroze šířila mj. i od odřenin od zvedáků. Moderní auta jsou snad už všechna z pozinkovaných plechů, takže to nerezne až tak rychle, jako dřív, nicméně samotný pozink korozi dlouhodobě nezabrání, proto je neporušené lakování žádoucí. Ostatně snad každá dílenská příručka obsahuje pokyny i k neprodleným opravám jakéhokoli poškození lakování karoserie a to i spodku (což se ovšem v praxi příliš nedělá...), přičemž prevence nebo podchycení na začátku je to nejjednodušší - na rozdíl od pozdějších oprav.

 

Ale úplně klidně to neřeš (a stejně tak výměny olejů, které zmiňuješ), je-li ti taková záliba cizí - nikdo ti to přece nenutí - ale zas se nediv, když někdo, koho to baví, to řeší a daleko víc si všímá co čemu na autě svědčí nebo nesvědčí.

______________________________________________

 

PS: Vidíš, a já byl s Fabií v autorizáku jen 1x na roční výměně oleje a servisní knížku si dále vyplňoval sám a nikomu z Das Welt Auto to nevadilo (je fakt, že mám na to i razítko s ičem). A přece se prodala za podobnou cenu ( jak je to možné? ;)) a tos měl 2x výkonnější motor a 3x vyšší výbavu - a jasně 4x větší nájezd, ale zas s mnohem spolehlivějším a žádanějším motorem, než 1,2HTP (pokud by ten motor konstrukčně tolik nepodělali, tak bych možná ani neprodával). Ale to už je :kol-74:  :) 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 19. 10. 2016 at 23:37, Sir_Jarek napsal:

až budu přezouvat, vyfotim detail) (když nezapomenu :kol-28:)

Tak je přezuto :) ...a fotit jsem nezapomněl :kol-28:

 

Zvedání pojízdným hydraulickým zvedákem za ramena náprav při přezouvání:

DSC00845.jpgDSC00850.jpgDSC00853.jpgDSC00854.jpgDSC00856.jpgDSC00860.JPGDSC00861.jpgDSC00852.JPG

 

V té otočné mističce s "věžovitým" okrajem mám vloženou gumu ze starého siletbloku (z Š105 uložení převeodovky), už něco pamatuje :)

Platí podobné zásady jako při užití zvedáku z výroby - nelézt pod auto, nestrkat tam hlavu a pod (chcete-li pod auto lézt, je třeba pevných podpěr, špalků apod. nebo vyjet na nájezdy, rampu, na kanál).

 

Edit: ještě dodám, že při ukládání heveru pod přední rameno ho dávám co nejblíže ke kolu, nechávám jen malou mezerku cca 1-2cm, aby hever nepřekážel při montáži kola - zejména pokud se montuje širší kolo, než to odmontované. Dál od kola hever dávat nechce, protože pak má rameno větší tendenci se vyklonit dolu a hever by se mohl opírat o příliš šikmou plochu. Vzadu je to v pohodě.

Editováno: , autor: Sir_Jarek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Moc díky za odpovědi, zejména za fotky a popis Sir_Jarkovi. Já jsem hodně podobný případ - Cígo je mojí polovičky, které jsme ho pořídili letos v únoru jako náhradu za Clio z roku 91, protože jsem už neměl sílu dál ho udržovat při životě a prostrkovat další technickou. Nicméně to, že se dožilo takového věku snad svědčí o tom, že jsem se snažil tomu údržbou neubližovat, ale pomáhat :lol:. A s mojí Octávkou z roku 97 zatím procházím technickýma bez závad. A právě proto, kolik jedničových Octávek má zdeformované prahy, protože bohužel ani některé servisy nevědí, jak auto správně zvednout,  jsem se ptal, abych Cígu hned při prvním přezování neubližoval. Zkrátka mě to taky baví, i když to lehání pod autem už není, vzhledem k přibývajícím rokům, taková slast, jako dřív. :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo, rádo se stalo :) Ještě jsem výše doplnil, že při ukládání heveru pod přední rameno ho dávám co nejblíže ke kolu, nechávám jen malou mezerku cca 1-2cm, aby hever nepřekážel při montáži kola - zejména pokud se montuje širší kolo, než to odmontované. Dál od kola hever dávat nechce, protože pak má rameno větší tendenci se vyklonit dolu a hever by se mohl opírat o příliš šikmou plochu.

To se Clio dožilo slušného věku - zdá se, že mu fakt nebylo ubližováno :kol-28:

před 45 minutami, ratafak napsal:

Zkrátka mě to taky baví, i když to lehání pod autem už není, vzhledem k přibývajícím rokům, taková slast, jako dřív. :)

To mi povídej, taky mě to baví, ale taky už u toho lehání (a sedání a ohýbání se) začínám sténat a "funět" :kol-28: (...a to mi ještě až zas tak moc neni :angry: děda i táta v mých letech "lámali skály").

V 31. 10. 2016 at 1:20, Decibel ES napsal:

To hlavní ale nevidím - kombinaci modré s bílou, tak šup s tím do Truck sekce :kol-142:

Jo, jo, přijde to (reflektory svítí, fotoaparáty připraveny, sejmutí závoje se blíží :D ). Zatim jsem moc nefotil, páč kolům chbí středové znaky (které nestačily ještě obletět zeměkouli), krytky šroubů (které mi poslali jiné, než jsem chtěl, takže jsem je posílal zpět), a ke všemu je Apík od předchozích jízd v dešti špinavej jak prase (nemá ho kdo umýt:kol-18: ...ba ne, ale prostě víc práce, než energie a ještě si občas nějakou přidělám (ne energii, ale práci) :D ). 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Jenom pro zajímavost příklad, jak může výrobce šetrně a prakticky řešit možnosti zvedání vozidla - jedná se o dcerky Suzuki Swift 1,2 69kW:

Dle relativně technicky podrobného uživatelského manuálu je možno Swiště vpředu podepřít v prostředku nápravnice a zvednout tak obě přední kola najednou. Dále vzadu na prolisu pro rezervu je profil - výztuha a na ní tažné oko sloužící zároveň jako možný opěrný bod heveru umožňující zvednutí zadní části vozidla pro práci na obou kolech (brzdách, celé nápravě) najednou. I při poškrábání tažného oka (jakože jsem podpíral přez gumu) rozsáhlejší koroze silné ocelové (nejspíš pozinkované) kulatiny nehrozí - navíc lze lak na ní snadno opravovat.

DSC00952.JPG 

Podobně jsou řešeny 4 držáky na hever - jak dílenský, tak z výbavy vozu - též silná, z části zploštělá kulatina - pohled zvenčí (vlevo vzadu) a zevnitř (vpravo vzadu):

DSC00953.JPGDSC00955.JPG

Tedy hever vůbec nepřijde do styku s prahy nebo jinými ocelovými plechovými profily karoserie.

 

Zas mám k tomu autu jiné výhrady, ale to jen tak pro zajímavost, že to jde, když se chce, a nemusí to být nic extra složitého.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Ahojte,

teď jsem koupil 3 roky starou F3.

Už při prodeji jsem si viim že jeden bod ma sedreny  plastizol  az na kov.

Ted sem menil kola a nasel další 2.

Nevim jak to v tom ORIGO servisu zvedali.

U všech sem postupoval stejne  vrstva body 950 + barva co jsem nasel doma ve stejnem odstinu, jak uz tu padlo je to dole tak na presnem odstinu nezalezi…

Uz od předchozího auta  F1 jsem používal  pojízdný hever + puk .

Ale na F3 uz moc nemam odvahu pouzit stejna mista (plech je tensi a vse je méně podstvi nez u F1)

Skusil jsem do puku udelat vyrez a mista na prahu ale puk to moc nedaval.

Ale uz mam   odbjedano tohle

s-l1600.thumb.jpg.e24d8f408e5ff79d4f015ae23a5806ba.jpg

 

a stim to snad pujde.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Chalani musím povedať, že dobrá téma na diskusiu. 

 

Zo skúsenosti musím súhlasiť so @Sir_Jarek. Mal som na zdviháku za prah rôzne autá. No ako som si teraz kúpil jednotkovú fábiu tak som bol prekvapený "pevnosťou prahu". Mám vyrobené podložky zo stredne tvrdej priemyselnej gumy s drážkou na prah. Práve kvôli tomu aby som zabránil poškodeniu.  Na passate to fungovalo exceletne. Nebolo ani vidno, žeby auto bolo na zdviháku. 

 

No lenže Fábia 1 má tak mäkký prah, že to snáď ani nie je možné. Zdvíhal som ju na mieste určenom na zdvíhanie no aj tak sa pri dvíhani prah prehol dnu. Nie je to trvalé prehnutie, len prepružil. Ale aj tak je to dosť blbé. Samozrejme gumoasfalt, ktorý bol na mieste dotyku s mojou gumovou podložkou to tiež nezvládol. 


Dvíhal som rovnakou metódou aj moje Toledo a tam to tiež prebehlo bez akýchkoľvek problémov a poškodenia. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nie nemám zlý zdvihák zdvíham za hranu. Ako som aj napísal na správnom mieste, "spevnenú" hranu. 

V podstate ma to teraz až tak netrápi, lebo sa chystám obnoviť gumoasfalt na tej hrane, kde sa dáva zdvihák. 

@zwan V podstate podobnú gumenú vložku ako si poslal z ebay mám vyrobenú. 

Editováno: , autor: Romiiken
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...