Přejít na obsah

Pylový (kabinový) filtr


RDMBR

Doporučené příspěvky

  • o 1 měsíc později...

Kdy jste naposledy kontrolovali pylový filtr?

Já ho měnil v lednu. Na přelomu března/dubna jsem jej vyndal a vyklepal když jsem preventivně dezinfikoval klimu, mám vlastní generátor ozónu.

Po více než měsíci jsem včera pro jistotu filtr vyndal a za tuhle pylovou sezónu byl zaneřáděný jak předtím za rok a půl. Takže opět vyklepání.

Pokud jej teď nemáte v úmyslu zrovna měnit, tak si jej alespoň provizorně vyčistěte, a to i nový, poslední měsíc to byl opravdu maras.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já ten předchozí (orig.z výroby) vyluxoval, postříkal izopropylem, pak ozářil z obou stran horským sluncem ze vzdálenosti 70 cm tak 10 minut, následně vložil dovnitř a pustil v autě na vnitřní okruh ozón. Teď jej mám jako záložní kdyby něco, vypadá skoro jako nový a je prostý všech smrdících bakterií, vlastně všeho živého. Nedokážu si představit, že by to nějaká přežila :).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak já se nebojím, ale pořádek mám rád, a protože trávím v autě několik hodin denně tak nechci dýchat zbytečně "špatný vzduch", když to můžu ovlivnit, něčím tak jednoduchým jako je třeba jen vyklepání a vysátí filtru... Kontroloval jsem ho před dvěma týdny po pylovém náporu abych zjistil, že byl z výroby (možná ze servisu?byl jsem tam už na garančce) špatně daný. Byl tam evidentně narvaný silou a to tak, že nahoře a dole se vzduch nefiltroval, protože byl filtr zkrabatělý. Takže jsem pro jistotu koupil a dal nový - (značka MAN - provedení se mi líbilo více než originál).

 

Jestli napsali při servisu na první garančce na fakturu, že filtr kontrolovali nevím, neviděl jsem ji, mám auto na operativák včetně servisu. Ale ten zničený jsem si nechal a až pojedu na další garančku při 60tis tak ho tam dám a zkontroluju si, jestli ho vyměnili nebo ne, pokud ne zjebu je jak psy.

 

Jinak jsem také musel desinfikovat klimu, i když ji používám dle mého názoru jak se má (dlouhé trasy, před dojezdem jí vypnu manuálně aby vyschla, běží i přes zimu apod.) tak už byla teď zjara při startu cítit (auto má 2 roky a najeto cca 44tis). Koupil jsem na to obyčejný sprej na klimatizace od sonaxu a pomohlo to.

Editováno: , autor: Kořas
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Z auta se vystoupit nebojím, bojím se toho, že se klima opět zasmradí jako na podzim u rok starého auta. Do té doby jsem se o to taky nestaral. Vůbec jsem netušil, že bych se starat měl.

Takže jsem zjistil, že mám filtr pěkně zanesený. Parkuji blízko lesa, kde je mnohem vlhčeji a častější mlhy než o 300 m dále. Vlhko a bordel = bující smrad.

Takže jsem klimu nechal vyčistit ozonem v jednom servisu za 200Kč a dal nový filtr. Nějaké spreje bych tam nikdy nestříkal. Navíc je to pohodlné.

Od té doby mám klid a na základě této zkušenosti jsem kouknul na aliexpres, jestli se nevyplatí generátor ozónu koupit. Dá se velmi výkonný koupit za cenu jednoho filtru. Tak proč ne. Takže si klimu jednou za pár měsíců na 15 min. profouknu preventivně, napájení mám přímo z 12V zásuvky, jinak by to byl problém. A občas proklepnu filtr a vysypu to listí a větvičky a nyní i pyl. Trvá to max 1-2 minuty a je to určitě mnohem užitečnější než spousta jiných věcí, které se tu řeší. 

Je to něco podobného jako vysypat nepořádek z koberečků. Kdo se nebojí vystoupit z auta asi ani nepotřebuje je čistit, vždyť venku je prachu ještě více, že? 

 

Editováno: , autor: noaid
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je filtr suchý i když je venku vlhko?

Je výparník mokrý i když ochlazování tolik nepoužívám a klima spíše topí? 

Znamená to tedy, že po čištění klimy klidně můžeme dát zpět starý zanesený filtr, když to tedy nesouvisí?

Jak se ty bakterie a houby na ten výparník dostanou? Že by přes filtr?

 

Bohužel je to složitější.

Takže dál si budu čistit klimu i filtr přestože někteří mají názor, že to směšné např.na rozdíl od překódování kdečeho. Každý máme své priority. Já mám rád čisto, někdo jiný zas třeba vůbec nemá potřebu auto ani umýt.

 

Překvapuje mne, že příspěvek, který nepřináší žádnou informaci a naopak se snaží jinou pozitivní informaci dehonestovat, dostane tolik plusových bodů.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja sa teraz nechcem nikoho dotknut a normalne sa chcem spytat na jednu technicku vec. Chemia a biochemia mi naozaj nikdy nesli velmi dobre. Co sa tyka uhlikovych filtrov, ich kuzlo je udajne v tom ze proste plocha toho uhlika je obrovska a dokaze na nu viazat vselijaky bordel. Moja otazka znie, da sa tato vazba nejako narusit cistenim? Ja som proste zil v tom ze sa jedneho dna ta plocha cela obali svinstvom a potom je uz lepsie ho vymenit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

IMHO aktivní uhlí nefunguje tak že zachytává nečistoty mechanicky, ale chemicky. Viz školní pokus, kdy stačí uhlí ro roztoku jen přimíchat.

 

A vzhledem k tomu jak krátkou dobu je protékající vzduch ve filtru ve styku s aktivním uhlím, tak jeho lepší účinnost beru s rezervou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Aktivní uhlí je jen doplněk filtru - díky nějaké struktuře a vlastnostem dokáže z prostředí vychtávat určité látky - těžké kovy, nepolární organické látky, některé anorganické sloučeniny. V kabinovém filtru teoreticky slouží k zachytávání pachů přicházejících z venku. Podle množství aktivního uhlí a jeho hrubosti by se dalo přesně spočítat, jak dlouho vydrží v činnosti - zpravidla jsou to nižší jednotky měsíců. Pak se veškeré mikropory zaplní sorbovanými látkami a filtr funguje jen jako klasický mechanický.

 

Jak píše McMatěj, vzhledem k tomu, že většina nasávaného vzduchu nepřijde s aktivním uhlím do kontaktu, je potřeba brát jeho úlohu s rezervou.

 

 

 

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Samozřejmě je nutné ho po čase vyměnit, ale čištění od toho největšího smetí ten okamžik může trochu oddálit. Zvláště po takovém jaru jako bylo letos, kdy je i zanesený i úplně nový. A po čištění je na něm prostě méně toho organického materiálu, 

Alespoň vím, že ten vzduch nejde přes postupně uhnívající listí staré 2 roky. 

Co se týče uhlíku, souhlasím s Matejem, velký vliv to mít nebude. Nicméně jsem si stejně koupil dokonce Man antibakteriální, který je ještě hustší. Proč ne, když je o 200kč levnější než ten obyčejný v aut, servisu. Za 500 dobrý. 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, noaid napsal:

Je filtr suchý i když je venku vlhko?

Je výparník mokrý i když ochlazování tolik nepoužívám a klima spíše topí? 

Znamená to tedy, že po čištění klimy klidně můžeme dát zpět starý zanesený filtr, když to tedy nesouvisí?

Jak se ty bakterie a houby na ten výparník dostanou? Že by přes filtr?

 

A to se opravdu ptáš, nebo nám chceš něco naznačit? Pokud platí to druhé, tak se obávám, že tvé úvahy se vydávají poněkud nesprávným směrem.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky



IMHO aktivní uhlí nefunguje tak že zachytává nečistoty mechanicky, ale chemicky.


Preto som pisal ze na seba "viaze" bordel. A zaroven som sa pytal, ci teda to diskutovanie cistenie je vobec ucinne. Podla mna nie. Ale to by sa musel vyjadrit fundovany odbornik. My mozeme iba hadat.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

žádný "bordel" - váže jen nějaké molekuly o jejichž přitomnosti ve vzduchu zpravidla ani nevíme, Po pár týdnech je stejně veškeré uhlí spotřebované (resp. nasorbované) - k tomu mimo jiné může dojít i při nevhodném skladování. Takže filtr s aktivním uhlím je v první řadě "marketing" stejně jako nejrůznější antibakteriální složky.

 

Mimo jiné aktivní uhlí se dá regenetovat - nějakou řízenou oxidací (např. v kyselině, nebo zvýšením teploty) se povrch znovu uvolní - ovšem vzhledem k výše uvedenému, je to nesmysl.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 8 hodinami, noaid napsal:

Od té doby mám klid a na základě této zkušenosti jsem kouknul na aliexpres, jestli se nevyplatí generátor ozónu koupit. Dá se velmi výkonný koupit za cenu jednoho filtru.

 

 

Dal by si odkaz na aliexpres na ten generátor ozonu.

Díky.

Jura

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Staci dat na ali vyhledat ozone generator, doporucuji verzi s ventilatorem, zahriva se to, a co nejvykonnejsi. Ja mam neco takoveho ale asi od jineho prodejce. Jsou i verze na 12v. Ja bral na 220v, lze pouzit i jinde, mam totiz konvertor 12V/220V. 

https://www.aliexpress.com/item/New-Portable-Ozone-Machine-220v-10g-Double-Ceramic-Plate-Ozone-Generator-Ozone-Sterilizer-with-Fan-Heat/32698321743.html

 

Jeste dodam, ze pri dezinfekci ozonem je nutne nastavit vnitrni cirkulaci a vyndat mimo auto pylovy filtr. Jednou z jeho funkci je totiz pohlcovani ozonu.

 

Obecne doporucuji zajimave stranky firmy, ktera se filtraci zabyva. Treba tento clanek http://1filter.cz/cz/uzitecne-informace/filtrace/vyvoj-mikroorganismu-ve-ventilacnich-a-klimatizacnich-instalacich-se-zvlastnim-durazem-na-vzduchove-filtry.html

Vetsina bakterii a hub zije i ve vzduchovych filtrech.

 

Osobne ted mam filtr Mann FP 26 010 FreciousPlus antibakterialni. Nemyslim, ze by to byl jen marketing. Udavaji test filtrace bakterii a plisni dle normy din en iso 846 98% ve srovnani s obycejnym filtrem. Kvuli konkurenci zas moc lhat nemohou. Kazdopadne tento filtr ve srovnani s original Skoda z vyroby je robustnejsi, asi lepe tesni, nestane se to, co jini popisuji jako spatna/kriva montaz, a hlavne je o 20% tezsi. Asi vice uhliku. Dale ma trochu mensi propustnost vzduchu, takze filtruje lepe-pomaleji. Mann doporucuje vymenu max 15000km nebo rok.

 

Editováno: , autor: noaid
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Wittmanne, souhlasím, nebude to nejpřísnější norma pro operační sály, ty mají jiné označení, tak nám poraď - když máme na výběr výměnu filtru originál škodovácký obyč. uhlíkový za 700 Kč nebo svůj koupený Mann antibakteriální za 500 Kč, čemu bys dal přednost a proč? Nebo stačí jen obyčejný papírový?

A který by si koupili ostatní?

Vlevo je orig.Škoda (původní vyčištěný), vpravo Mann (také zrovna vyluxovaný od pylu), rozdíl je viditelný na první pohled. Dole čínský generátor ozónu. To žluté není pyl, ale ta údajně antibakteriální vrstva.

20180518_174026.thumb.jpg.03851e7f5502d60719e013e2293c6b88.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Prosím, nevíte někdo, jakou stranou se správně vkládá kabinový filtr ? Ten origo filtr nemá vytištěnou žádnou šipku směru proudění vzduchu, jako jsem míval u starších aut nebo když nemá šipku tak je to jedno ? Včera jsem si čistil filtr, určitě ještě venku od výroby nebyl a všiml jsem si, že byl obráceně, než v minulé F3, tak ted nevím, jestli je to jedno nebo jak je to správně 1f642.png

 

Mě na tom právě mate to, že když mají kabinové filtry šipku proudění viz obrázek, tak mají tu červeně označenou hranu směrem od dveří, což odpovídá těm šipkám proudění vzduchu na filtru, ted u toho origa je tato hrana směrem ke středovému tunelu..tak nevím, jestli má ta vkládaná strana nějaký význam nebo ne..

 

IMG_20171127_085540_BURST18.jpgl

32976d9142ffa331866fc5b8ab56.jpg

Editováno: , autor: ski1961
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...