Přejít na obsah

Tažení podvalníku - skupina B


CentriFUGA

Doporučené příspěvky

Ahoj,

mám dotaz:

Mám superba 2,0 125kW DSG, tažné na 1800kg a můj dotaz zní:

Vím, že se skupinou B mohu táhnout vlek, který má i přes 750kg, ale musím se vejít do soupravy 3500kg.

 

Můj dotaz zní:

Mohu se superbem táhnout prázdný podvalník ? Tzn., který má jen cca 500kg ? Potřebuji jet s prázdným, plný neřeším, jen jeho převoz.

Logicky auto má nejvyšší technicky přípustnou 2197kg + 500kg, nebo se počítá 2197kg + 1800kg co má tažné (protože i když by vlek uvezl 200kg, počítá se to, co uveze tažné) a tím pádem jsem na 3997kg ?

A nebo se počítá aktuální hmotnost auta (řekněmě 1600kg) + podvalník komplet, tj. 1800kg a tím pádem sem na 3400kg jízdní soupravy ? (teoreticky podval 1800kg a auto max 1700kg ookamžité hmotnosti)  Beru že v prázdném autě pojedeme jen 2 lidi + ten podval.

 

 

Díky za Vaše rady, případně i s nějakým odkazem na zákon.

 

Díky moc, celkem to spěchá :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to složitější a rozděluje se to na dva body:

1. řidičské oprávnění - se skupinou B můžeš do 3500 kg, tj. 3500 - 2197=1303 kg - tj. prázdný podvalník musí mít v TP uvedenu maximální hmotnost do 1300 kg. Řidičské oprávnění nerozlišuje okamžité zatížení soupravy. Takže pokud má podvalník okamžitou hmotnost do 1300 kg (udáno v TP), tak můžeš (Což podvalník nemá, běžně má 2500 kg a více).

úryvek z vyhlášky:

 Skupina B opravňuje k řízení:
– automobilu o nejvyšší povolené hmotnosti max. 3500 kg s přívěsem o nejvyšší povolené hmotnosti max. 750 kg
– automobilu s přívěsem o nejvyšší povolené hmotnosti přívěsu větší, než 750 kg, pokud nejvyšší povolená hmotnost soupravy nepřesáhne 3500 kg
– automobilu s přívěsem o nejvyšší povolené hmotnosti přívěsu větší, než 750 kg, pokud nejvyšší povolená hmotnost soupravy nepřesáhne 4250 kg a jedná-li se o řidičské oprávnění v rozšířeném režimu, tzv. B96.
(ve všech případech je max. počet míst k sezení v tažném automobilu 8 kromě řidiče)

Skupina B+E opravňuje k řízení:
– automobilu o nejvyšší povolené hmotnosti max. 3500 kg s přívěsem o nejvyšší povolené hmotnosti 3500 kg
(max. počet míst k sezení v tažném automobilu je 8 kromě řidiče)

2. Spojitelnost soupravy

řeší vyhláška 341/2002 Sb.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já myslím, že pravdu má Kedarek. U řidičáku se řeší výhradně "nejvyšší povolená hmotnost". "Aktuální hmotnost" má vliv jen na možnost tažení přívěsu autem (to znamená, že auto s 500 kg na kouli může táhnout i nenaložený přívěs s povolenou hmotností 600 kg).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 13 hodinami, Kedarek1 napsal:

 

 

Já měl jedničkovou fábii a přívěs tam byl myslím max 450kg. Je to OKAMŽITÁ HMOTNOST.  Jaký vozík bys chtěl tahat? Takový se myslím ani nevyrábí kde je maximální hmotnost 450kg.

 

Toto si pročti:

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/cesko-je-velmoc-ve-vyrobe-privesu-nalozit-lze-i-lod/r~i:article:706162/

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/rok-po-zmene-vyhlasky-jak-je-to-tedy-s-tahanim-voziku/r~f5ae1c406a2d11e3ac910025900fea04/?redirected=1486620633

 

 

Bere se aktuální hmotnost a né maximální.

Editováno: , autor: Woody
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No s prázdným podvalem bych taky byl pod 3500kg ... jedeme pro auto, až bude na podvalu, poveze to kolega co má C+E, ale myslel jsem že s prázdným vlekem bych tam mohl jet. Jedeme do Německa, tak zase nechci abych tam dostal nějakej velkej flastr a samozřejmě ani u nás :-)

 

Je to postavené na hlavu stejně ... když jedu s autem a prázdným vozekjem, který je bržděný, tak je to vlastně furt menší než když bych jel s normálním vozíkem co mám a naložím ho plně na 750kg :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale to jestli je podval prázdný nebo ne, nemá na řidičské oprávnění vliv. Tady je podstatné, že celková hmotnost jízdní soupravy nesmí překročit 3500kg. A to ne dle aktuální hmotnosti, ale dle celkové hmotnosti, které jsou uvedeny v TP a ORV. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale někde jsem četl, že u vozíku se počítá nejvyšší přípustná, to ani, ale u tažného vozu se počítá aktuální ... tím pádem i když podval má 2000kg, ale koule jen 1800kg, kdy se tedy počítá jen 1800kg a k tomu mi zbývá na aktuální hmotnost auta 1700kg, což bych se vešel, když v autě pojedou jen 2 lidi bez nákladu ... ?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 47 minutami, CentriFUGA napsal:

Ale někde jsem četl, že u vozíku se počítá nejvyšší přípustná, to ani, ale u tažného vozu se počítá aktuální ... tím pádem i když podval má 2000kg, ale koule jen 1800kg, kdy se tedy počítá jen 1800kg a k tomu mi zbývá na aktuální hmotnost auta 1700kg, což bych se vešel, když v autě pojedou jen 2 lidi bez nákladu ... ?

prostě to tak není. Vozík můžeš připojit, ale nesmíš řídit. Najdi si ten zákon - ostatně Kedarek z něj citoval - je to tam jasně napsáno - "nejvyšší povolená hmotnost". Vychází to z celoevropské směrnice, takže to není naše specialita.

Původně jsem ti chtěl napsat ať to vůbec kvůli jedné cestě neřešíš, ale pokud jedete do Německa s podvalníkem, tak budete po Rumunech terč číslo dvě.

A zpátky to potáhnete tím superbem? To se do limitů vejdete?

Editováno: , autor: Wittmann
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ok, tak nechám jet celou dobu kolegu, aby nebyl problém :-)

Asi si budu muset udělat Ečko a nebo alespoň tu B96, to bych se také vešel

 

Ano, zpět jedeme taky superbem, vozík má asi 425kg co jsem koukal, takže tažné je na 1800kg, tudíž auto, které má 1330kg se tam akorát vleze :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nemám TP u sebe, ale to je v pohodě, už takhle táhnul kolega víc aut za superbem, to je v klidu, mě šlo o řízení mě samotného s podvalem-prázdným, což riskovat nebudu.

Udělám si raději tu B96 - to můžeš soupravu do 4250kg, což na normální auto s podvalem stačí.

Jinak jedeme jen kousek za čáru tak je to v klidu ...

 

díky všem za rady, hurá do autoškoly.

Ještě dotaz - ta B96 tam se dělají jen jízdy a u B+E se dělají testy, jízdy, autoškola uplně celá, že ?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenom drobné doplnění: ta celková hmotnost návěsu nesmí být vyšší než celková auta. Ty valníky na auta mají standardně 2,5 tuny, což se za "normální" auto tím pádem připojit nedá. Proto to výrobci v TP různě snižují, zpravidla na 1,5 tuny (aby na to stačilo B), ale pak se zase nedá naložit auto (i když ho to samozřejmě uveze).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Wittmann Tenhle má 2000kg celkovou v TP, ale pokud je na kouli omezení 1800kg, považuje se hmotnost ta na kouli, to, že vlek pak "uveze" 2500kg je jedno, protože kvůli tažnému se snižuje hmotnost na 1800kg ... v tom případě je pak blbý, když máš těžkej podval, který má sám třeba 550 kg ... o to méně na něj pak naložíš ...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 minutami, CentriFUGA napsal:

@Wittmann Tenhle má 2000kg celkovou v TP, ale pokud je na kouli omezení 1800kg, považuje se hmotnost ta na kouli, to, že vlek pak "uveze" 2500kg je jedno, protože kvůli tažnému se snižuje hmotnost na 1800kg ...

 

ano toto platí za předpokladu, že "největší povolená hmotnost takového přípojného vozidla není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a 1,5násobek největší povolené hmotnosti tažného vozidla u vozidel kategorií M3 a N3."

 

je tam prostě ještě jedna další podmínka.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jsem rád, že se to vyjasnilo. Jak jsem psal na začátku, tak tažení přívěsu se řídí dvěma částmi.

Jedna je řidičské oprávnění - berou se pouze maximální hmotnosti vozidla a přívěsu.

Druhá je spojitelnost soupravy - maximální hmotnost přívěsu se ponižuje na hmotnost na kouli. Berou se v úvahu okamžité hmotnosti. Jak píše Wittmann - co táhneš nesmí být těžší než vozidlo, které to táhne, atd. (viz. vyhláška 341/2002 Sb.)

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

aha, tak ještě trochu jinak

ona vyhláška vyhláška 341/2002 Sb pro spojitelnost používá podmínku s "největší povolenou hmotností", jenže ta od roku 2015 už neplatí.

náhrada 341/2014 už v této podmínce má "okamžitou hmotnost"

Takže Kedarek má opět pravdu, jen argumentuje španou vyhláškou :-)

 

platné znění je tedy toto:

"za podmínky, že okamžitá hmotnost takového přípojného vozidla není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a 1,5násobek největší povolené hmotnosti tažného vozidla u vozidel kategorií M1G a N1G"

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...