Přejít na obsah

Jaký olej používáte? Výměna motorového oleje


danikd

Doporučené příspěvky

Tak tak, sice to vice toci, ale zase to je v konstatnim rezimu, neni duvod tam nejezdit ... na motor to podle nema negativni dopad, mimo vysokeho najezdu ... ale zase na druhou stranu ma Citigo kupa pizzerek a najezdy jsou i pres 200000 a v pohode ... kamos v autorizaku rikal ze se jezdi jen na olej, obcas nekdo tu spojku a predni kotouce ze se krouti ... jinak OK ... a kdyztak, za 12k novy motorek a jedes dal :) Na prodej je jich zatim dost ...

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 hodinami, Dodi 15 napsal:

Proc nepouzivat na dalnici? Jsou i tací kteří používají na delší trasy a jsou v pohodě a dostačující. Kde je prioritní dany, že to je auto jen do města? 

 

Dálnici přežije, ale jezdit s tím jako s litrovým turbem a ne jako s 2 litrovým TDI. Naopak ve městě, při krátkém popojíždění nebude tolika trpět jako auto s velkým motorem. ;-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na dalnici to proste neni ono. Komfort jizdy je tam nulovy. Mame Citigo jako druhe auto a nemam problem s tim jet kamkoliv, treba i na vylet do hor, ale na delsi dalnicni cesty ho nikdy neberem. Byt nase hlavni auto ma dvojnasobnou spotrebu, tak trapit se s Citigo na dalnici je blbost. Na to to auto fakt navrzeno nebylo. Prilis velke otacky, hluk, vyhoda nizke spotreby tam taky neni az tak vyrazna jako ve meste... To auto bylo opravdu navrzeno na kratke jizdy po meste a na ne se vyborne hodi, ale dalnice ee.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zpet k oleji, se vším souhlasim na co a proc bylo navrzeno Citigo, ale jen jsem reagoval na to, že někdo v komentech poukazoval proc brát ohled s vizkozitou také třeba na dálniční provoz. Asi bych to uzavřel, že 5w-40 normy 502.00 je akorat v nasich zeměpisných a provozních podmínkách. Souhlas?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Norma VW 502 00 je neuvěřitelně široká - jak co do viskosity, tak co do výkonnosti oleje (zachování potřebných vlastností až do výměny). Proro podle mě ohled na druh provozu a způsob používání pro dobrou kondici motoru důležitej je (pokud to prostě neberu tak, že "než to prodám, motor to ňák vydrží" podobně jako motory "ňák vydrží" Long Hilfe výměny (já tam ale našel kapkovou zkouškou v 1,2TSI 77kW vodu a palivo a nevěřim, že to dělá motoru dobře, stejně jako vyčerpaná TBN).

Tedy (jen moje skromné doporučení):

Viskosita:

- pokud mám větší podíl studených startů a mám tudíž větší % km jízdy s podchlazeným motorem, což trvá i pár km po tom, co na PP naskočí 90° = ve skutečnosti 75° - a olej se zahřívá pomaleji, než chladící kapalina - bude mě zajímat nízkoteplotní viskosita a lépe bude motoru se SAE 0W...5W-XX. Pokud takhle jezdim pořád, tak klidně 5W-30...

- pokud honim litrovej tříhrnek po dálnici, kde se díky absenci výměníku olej/voda olej mírně přehřívá (120-130°C i přes - řešil jsem to zde dotazem k FIII se stejným motorem), bude mě zajímat viskosita oleje při 100°C - v případě tohoto motoru jsem pro SAE xxW-40 - i tak ale norma SAE 40 má rozpětí od 12,5 do 16,3 mm2/s a hodně olejů je formulováno na spodní hranici, lacině vyrobené oleje navíc používají méně stabilní modifikátory viskosity, takže po pár tkm může bejt ze SAE 40 klidně i SAE 30... Další důležitá hodnota je HTHS viskosita při 150°C (jsou oleje, co jí mají záměrně sníženou kvůli emisím CO2, normální SAE 40 by neměl mít míň, než 3,5 mPa.S), kterou ale na obalu nenajdete - někteří výrobci ji ale uvádí v technických listech - a najdete oleje SAE xxW-40 s 3,5 mPa.s na hranici, ale i s vyšší 3,7...3,8... - taky neškodí při větším zatížení a zahřátí motoru. Pokud tak polykám stovky km jenom po dálnici, tak klidně 10W-40 

 

Pokud ovšem jezdíte jen středně dlouhé trasy po okreskách, nebo celej den po městě, kdy motor nemá kdy vychladnout a olej se nemá kde víc zahřát, spokojí se teoreticky i s 10W-30

 

Výkonnost oleje:

Motor nemá (zatim) žádnej filtr pevných částic (GPF), tedy snížený obsah popela - Mid Saps a Low Saps - (a tím mj. nižší i alkalické rezervy TBN) v ACEA C3 neni žádoucí, takže doporučuju FullSaps - ACEA A3/B4 - které mívají i vyšší alkalickou rezervu TBN (olej se provozem stává kyselejším), často přes 10 mg KOH/g - opět najdete v technických listech olejů některých výrobců.

 

Pak se dá mluvit třeba o použitém základovém oleji (zjednodušeně syntetika - polosyntetika - minerál), přičemž oleje skupiny IV - PAO (získávané syntézou) mívají lepší nízkoteplotní i jiné vlastnosti, než oleje skupiny III - HC (získávané hydrokrakováním, často chybně označované "syntetické") - přičemž z obojího lze vyrobit 5W-40.

(dál nerozvádim, koho to zajímá, ať gůglí a studuje...i já toho vim furt málo)

_______________________________________

 

Vzhledem k uvedenému a vzhledem k tomu, že provozuju Apíka jak kolem komína s častými studenými starty a popojížděním po nákupech s polozahřátým motorem, tak jezdim občas "lety" po dálnici na tempomat na limitu (mimochodem na mini auto velmi komfortní/nesrovnávat s A8) - jsem našel a zvolil RAVENOL VST 5W-40, minimálně skupina IV - PAO* (opravdu "plně syntetický"), ACEA A3/B4 s viskositou 14,3 mm/s při 100°C (tedy téměř uprostřed rozpětí normy) HTHS 3,8 mPa.s a TBN 10,5 - další hodnoty v tabulce v pdf (za zmínku stojí plnění normy viskosity 5W s vysokou rezervou - 4200 versus požadavek 6600 mPa.s při -30°C).

Má navíc aprobaci - uvolnění výrobcem VW 502 00 - takže pro auto v záruce plně vyhovuje i zákonným a smluvním podmínkám.

Koupil jsem zde.

 

PS: jinak si tam samozřejmě lejte co chcete, klidně vodu z louže ;)

Editováno: , autor: Sir_Jarek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 měsíců později...
  • o 1 měsíc později...

@Aleš_BX Když si olej měním sám, tak z 4litrového balení mi max dvě decky zbydou, záleží jak dlouho nechám olej kapat ;) Dělám to i s proplachem, takže olej jde snáže ven a víc jej podle mě vyteče. Každopádně kdyby jsi po mě jako po servisákovy kvůli deci skákal tak už by jsi jezdil jinam, protože bych tě poslal do patřičnejch míst :D 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hele kluci @Aleš_BX @DYXiCZ hlavně klid...

 

je pravda ze dokaze nas....rat takova vec, ja vim ze kdyz tata jezdil do servisu s O2 tak mu uctovali vodu do strikovacu, a jednou dal auto do servisu s plnou nadrzkou a i tak mu to nauctovali tak je tam seřval jak male deti....

 

vseobecne k oleji by me zajimalo kdyz jim privezes svuj olej a a mel by jsi tam treba olej do motorovky jak budou resit reklamaci? ty mas @Aleš_BX na Citigo prodlouzenou zaruku ? jak s vlastnim olejem pak záruka mobility?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Aleš_BX očividně si umím vyměnit olej sám abych věděl kolik mi z 4L balení zbude víš jak.. to co ti výrobce namaluje na papír mnohdy nekoresponduje s realitou. Když si olej měním sám, a nechám po proplachu poctivě vykapat, zbudou mi maximálně 2 deci při dolití na risku max. Ty do servisu doneseš 4L balení, oni to chudáci udělají poctivě a ty je jebeš za to že ti nevrátili 7 deci? To není princip ale debilita ;) Koupíš si auto za 350K a pak řešíš desetikačky na oleji..
Škoda že je tu stále přežitek toho že i zákazník kretén je pán, měli ti ten vlastní olej omlátit o palici a vykašlat se na tebe. Protože takové jednání z tvé strany je tak max na presdržku ;)
Díky bohu že já mám své zákazníky zdravé..

  • Líbí se mi 1
  • Negativní 3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...