Přejít na obsah

SDI klepe, kouří a dusí se


Doporučené příspěvky

Ahojte, na mojí Fabii combi 1.9SDI r.v. 2003, 337t km mi po cestě na dálnici z Prahy na Brno najednou přestal táhnout motor a následně po vyřazení rychlostního stupně úplně zhasnul. Po opětovném nastartování se na volnoběh celý klepe, na plyn reaguje jen velmi málo a kouří modro-šedým kouřem. Do té doby ani poté nesvítila žádná kontrolka na palubovce. Olej a filtr měněn pravidelně co 10t km, naposledy v 3/2017 pri 328tkm, vždy 5w40 Shell. Vzduchový filtr a palivový filtr originál Škoda, měněn 5/2016 při 310t km. Naftu beru různě podle potřeby, levnější i dražší. Naposledy tankováno před cca 500km plná nádrž na levnější pumpě. V autorizovaném servise po odtažení mi řekli, že diagnostika nevykazuje žádné chyby a vyměnili mi palivový filtr. Chování motoru se nezměnilo. Odhadli to na ucpané čerpadlo nebo vstřiky, další opravu mi doporučili v levnějším servise, jelikož cena jejich práce by překročila zůstatkovou hodnotu vozu. Doma jsem zkusil napojit palivové čerpadlo přímo hadičkou do nádoby s 1dcl nafty a 3dcl VIFu a nechal deset minut běžet na volnoběh. Nafta, která se vrací do nádoby je čistá, bez usazenin i zabarvení, akorát napěněná, ale to asi není na závadu. Po aplikaci VIFu sice přestalo tolik kouřit a přestalo dokonce i na volnoběh tak šíleně třepat, ale za plynem stejně nejde, v podstatě na přidání plynu reaguje lehkých zvýšením otáček do 1500 a následným udušením.

 

Přikládám odkaz na YouTube jak se motor chová na volnoběh po aplikování průplachu VIFem.

 

Co byste mi poradili jako další krok ? Nechat vyčistit vstřikovače popřípadě čerpadlo ? Nebo jsem úplně vedle a způsobuje to něco jiného ? Díky za jakékoliv postřehy. Ondra.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nemůže to být něco s EGR ventilem popřípadě škrtící klapkou? Zkusil bych vytáhnout hadičku z EGR a odpojit konektor té klapky (po odpojení zůstane furt otevřená). Najdeš to někde za hadicí filtrboxu na motoru. Nic se nestane, jen ti vyskočí kontrolka motoru (kvůli klapce) a lehce zhrubne zvuk motoru.

Třeba špatnej EGR SDIčko totiž vůbec nepozná, nemá váhu vzduchu. Za zkoušku nic nedáš a když se projev motoru po odpojení změní, budeš vědět. ;) 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, díky za radu. Dneska jsem to vyzkoušel. Nejprve jsem odpojil z EGR ventilu tu malou hadičku a nechal ji zaslepenou gumovou rukavicí. Chod motoru se viditelně uklidnil, minimálně se přestal celý třepat. Na plyn reagovalo daleko líp a přestalo tolik kouřit. Každopádně se nemůžu dostat přes 2tisíce otáček i pod plným plynem. Po odpojení konektoru ze škrtící klapky se nic viditelného/slyšitelného nestalo. Motor hučí pořád stejně a na palubovce nic nesvítí - podle mě tato starší SDI ani kontrolku motoru nemá, minimálně v manuálu je napsáno, že tu kontrolku mají jen některé auta vyšší výbavy. Po sešlápnutí plynu až nadoraz se dostanu na těch zmíněných 2tisíce otáček, tam se to drží tak pět vteřin a poté to začně bílo-černě kouřit (strašný smrad), začne se z motoru ozývat klepání a po dalších pár vteřinách zhasne.

 

Dalo by se ze zmíněného chování něco usoudit ? Ondra.

Editováno: , autor: s0vet
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No hele, jestli se to takhle změnilo po odpojení EGR, tak by to s tím fakt mohlo mít něco společnýho. Podle mě je možný, že ten EGR prostě nedovírá. Normálně je to přibližně tak, že na volnoběh je EGR úplně otevřený a propouští spaliny do sání a s rostoucíma otáčkama se postupně přivírá a někde nad 2000 (nevím přesně, možná 2200?) má bejt už úplně zavřenej a sání si bere jen čistej vzduch. Ta klapka je tam jen kvůli EGR, zajišťuje správný tlaky v sání.

Ale kdyby byl EGR ucpanej karbonem, což po tvým nájezdu není vyloučený si myslím, tak se možná není už schopnej úplně dovřít a do motoru se furt hrnou spaliny z vejfuku a dusí se to. Tím že jsi odpojil hadičku by se měl EGR úplně zavřít, ale je možný, že se zkrátka jen přivřel co to šlo. Na zlepšení volnoběhu to možná stačí, ale do otáček nejde, ale jen hádám. 

 

Ale ať se vyjádří odborník, já Ti radím jen z pozice majitele SDIčka. O potížích s klapkou a EGR ventilem jsem četl, proto to sem píšu. Můžeš ten EGR zkusit vyndat a kouknout do něj, jak vypadá, ale to už chce asi trochu skill a nářadí, nevím jak na tom jsi :) Nerad bych Tě naváděl špatným směrem nebo Ti dělal falešný naděje, třeba je to opravdu čerpadlo nebo vstřikovače. Ale už jenom proto, že diagnostika nevidí žádný problém, tak bych sázel na EGR, protože o jeho funkčnosti nemá řídicí jednotka v SDI potuchy.

 

Ale na volnoběh už to zní "hezky" :D Miluju ten zvuk :D 

Editováno: , autor: Honza K.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dobře, dneska jsem tedy EGR vymontoval a vyčistil. Podle mě zase tak moc zanesený nebyl, po stěnách byl karbon, ale bylo ho tam tak 1mm, spíš jen takový povlak. Měla by ta klapka jít normálně zatlačit rukou ? Protože ať na to tlačím jak chci, ani se to nehne. Zítra ventil namontuju zpět a zkusím, jak se to bude chovat. Pokud se nic nezmění, ještě můžu rozebrat a vyčistit klapku.

IMG_20170822_213134.jpg

IMG_20170822_213142.jpg

IMG_20170822_213146.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

EGR ventil jsem nechal přes večer ležet ve VIFu, aby se trošku rozpustil ten karbon. Ráno jsem ho vyčistil kartáčkem, pak 400 smirkovým papírem kam jsem dosáhnul a následně dočištěno hadříkem a technickým benzínem. Po namontování EGR a odpojené hadičce se motor chová dobře, volnoběh je tak sametový, jak jen SDIčko může mít :lol: Po připojení hadičky podtlaku se motor začne celý škubat a od EGR ventilu se začne kouřit, zřejmě tam někde propouští spaliny. Kontroloval jsem i klapku sání a taky není moc zanesená, po přidání a ubrání plynu se tam volně pohybuje, tzn. při vypnutém motoru je plně průchozí, po nastartování na volnoběh je těsně přivřená a při přidávání otáček se postupně otevírá. Dnes objednám nový EGR ventil a zítra zkusím namontovat, jestli se situace nějak zlepší. Každopádně už můžu pomalu vyřadit vstřiky/čerpadlo jako potencionální závadu.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A jde už normálně do otáček, když máš odpojený EGR? Já nemám žádnej problém, ale stejně jezdím s odpojenou tou hadičkou, vždycky přes léto :D Líp to jde do otáček. Přes zimu to připojím zpátky kvůli rychlejšímu ohřívání motoru.

Držím teda palce aby to byl ten EGR ventil, ale je to nějaký divný - přece jestliže jsi ho vyčistil a když odpojíš hadičku tak to jeden normálně, tak jaktože když přiopjíš zpátky, tak se to třepe už na volnoběh? Že by otevíral ještě víc než by měl a dusilo by se to? Nějak si to neumím vysvětlit. Ale držím palce, já bych s tím asi zkusil chvíli jezdit bez EGR a když by se závada nevrátila, tak bych teprv koupil novej ventil (teda samozřejmě jen jestli Ti to teď už jd do otáček - na videu to není vidět). 

 

A jestli má jít EGR zatlačit rukou, to nevím. Ale každopádně (podle mě), když není napojenej na tu podtlakovou hadičku, tak by měla bejt tak klapka v něm úplně dovřená a měla by těsnit, na fotce to není vidět ale snad jo.

Editováno: , autor: Honza K.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Do otáček to nejde ani v jednom případě - vždy to skončí někde kolem 2200. Jediný rozdíl je, pokud připojím podtlakovou hadičku, tak to klepe a kouří. Pokud jí odpojím, volnoběh jde normálně. Podle mě ta podtlaková hadička nemá nic společného s tím, jestli se ten EGR ventil otevírá nebo ne. Ten EGR ventil se otevírá zřejmě podle tlaku vzduchu v sání. Uvidíme, jak se to bude chovat s novým ventilem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak nový poznatek z dnešního pozdního odpoledne - celý EGR ventil jsem úplně vyhodil a nechal sání úplně volné. Zvuk motoru je sice strašný, ale krásně jde za plynem až do omezovače, neklepe, nekouří. :) Při povolení plynu si navíc odfrkne sazemi zpět volným sáním do motorového prostoru :lol: Takže jakmile zítra přijde nový ventil, tak ho namontuju a uvidíme.

Editováno: , autor: s0vet
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dalších pár poznatků z dnešního dne. Oproti novému EGR ventilu, který dnes přišel, ten starý nešel ani trochu zamáčknout rukou. V porovnání s novým ventilem byl podle mě neustále otevřený. Ten nový těsní daleko víc, když do něj fouknu, tak ho neprofouknu. Nicméně po namontování nového EGR se nic moc nezměnilo, v podstatě je situace stejná, jako se starým ventilem. Po připojení podtlakové hadice na ventil se auto dusí už na volnoběh, po odpojení podtlaku se nechá vytočit k 3 tisícům, tzn. že malé zlepšení oproti starému ventilu tu je, ale stejně strašně moc dýmí. Navíc se dýmí i někde od vlnovce směrem do motorového prostoru.

 

Trošku jsem zapřemýšlel, čím by to mohlo být. Včera, když jsem celý ventil odmontoval a nechal sání volné, tak motor šel krásně syrově až do omezovače, žádný bílý dým, ale všechny výfukové plyny utíkaly směrem ven ze sacího potrubí místem, odkud jsem ten EGR ventil odmontoval. To mě přivedlo na myšlenku ucpaného výfuku/katalyzátoru. Motor se přesně tak chová - dusí se, nejde do otáček, výfukové plyny se tlačí sáním ven. Navíc posledních cca 25t km mi při brždění motorem nebo při akceleraci něco drnčí v prvním dílu výfuku, odhaduju to na děravý vlnovec. V některých místech je ten vlnovec očouzený od sazí. Opravě jsem nepřikládál nějaký zásadnější význam.

 

Při hledání na netu jsem narazil na tento příspěvek ze servisu http://www.fcd.eu/story.aspx?id=2085&item=97425&itemtype=1&page=1, kde popisují vadný EGR ventil z důvodu ucpaného katalyzátoru. V EGR ventilu praskla vlivem zpětného tlaku spalin pružina (můj případ), takže EGR nedovírá. Po odpojení podtlakové hadičky se situace trochu zlepšila, ale motor stále nejde do otáček a kouří (můj případ). Diagnostika nehlásí žádné chyby (můj případ). Moje auto má najeto necelých 340t km a jelikož výfuk nemá na sobě žádné svary ani spojovací klipy, usuzuji, že je ještě původní. Co jsem tak pochopil, tak v SDIčku je výfuk od výroby v jednom kuse.

 

Zítra zkusím odpojit výfuk od svodů a vyzkouším, jestli se chování motoru změní.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak pánové, měli jsme pravdu. Chtěl jsem povolit první díl výfuku od svodů, ale bylo to kompletně zarezlé a se špatným přístupem. Jinými slovy - nemohl jsem se tam dostat velkým kladivem, abych bouchnul po klíči. Tak jsem to uřezal pilkou v půlce vlnovce, stejně byl děravý. Za katalyzátorem byla spona, takže tam to stačilo pouze povolit. Po shození celého prvního dílu výfuku to sice zní jako 12 válec, ale hlavně už to jede a nedusí se to :) Projeto zkušebně kolem bloku a vše ok. Takže teď akorát najít nějakou dobrou náhradu. Úplně se mi tam nechce dávat nějakou polskou m*dku https://www.skoda-dily.cz/nahradni-dil/6q0253058x-vyfuk-1-dil-pl-18853.html

 

Poradíte mi něco ? Co jsem se tak koukal, tak se dá sehnat ještě Bosal, Walker nebo MTS. Tyll už není skladem a asi se nevyrábí. Zeptám se taky ve škodovce, kolik stojí nový originál.

 

Ondra

Editováno: , autor: s0vet
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...