Přejít na obsah

Jaký olej a filtr do 1.0 TSI


redroker66

Doporučené příspěvky

Oleje s označením 5W30, které splňují normy 504 a 507, patří do kategorie mid nebo low SAPS. Tato specifikace je klíčová, zejména při provozu za nízkých teplot. Při spalování tohoto oleje v chladném motorovém prostoru se tvorba karbonu výrazně snižuje, což má za následek, že sací ventily, zvláště díky vnitřnímu EGR, jsou méně náchylné k zanášení v porovnání s oleji podle starších norem, např. 502, které jsou typicky ve viskozitních třídách 0/5/10W40.

 

Oleje 504/507 jsou také výrazně řidší, což je výhodou. I při nízkých teplotách začnou mazat mnohem rychleji než tradiční oleje dle normy 502.

V kontextu běžných provozních teplot, tj. 90-100 stupňů, jsou vlastnosti obou typů olejů velmi podobné. Avšak oleje 504/507 vykazují lepší střihovou stabilitu s narůstajícím počtem ujetých kilometrů. Zatímco průměrný olej 5W40 může mít po 1 000 km lepší střihovou stabilitu než novější oleje, tato výhoda může rychle upadat a po 5 000 km je rozdíl ve prospěch olejů 504/507 značný.

 

Je také důležité zdůraznit, že oleje 504/507 byly navrženy tak, aby vytvářely ochranný film na třecích částech motoru i v případě přerušení jeho chodu díky start-stop systémům, což minimalizuje opotřebení při startu motoru. Největší zátěž pro motor představuje jeho start, nikoli běžný provoz.

Samozřejmě nechci zpochybňovat výhody starších olejů, např. 502. Pokud je motor zatěžován a ujeté vzdálenosti jsou delší při vyšších teplotách, mohou tyto oleje pozitivně ovlivnit stav motoru. Avšak v běžném provozu, při průměrné délce jízdy 30-50 km, je doporučení používat pro motor 1.0 TSI olej 5W40 502.00, který už má z výroby kvůli emisním normám větší vůle a specifický povrch válců motoru, značně nevhodné, skoro bych řekl až škodlivé.

 

Oleje s viskozitními třídami 0/5W30, které splňují specifikace 504.00 a 507.00, představují technologicky pokročilejší motorové oleje v porovnání s oleji 0/5/10W10 normy 502.00. Zajímavostí těchto novějších norem je, že obvykle specifikují jediný konkrétní typ oleje, avšak zahrnují požadavky i pro vznětové motory. Tyto motory, často označované jako dieselové, mají mnohem vyšší požadavky na stabilitu mazacího filmu. Důvodem je intenzivnější tepelná a střihová zátěž ve spalovacím prostoru, což vede k větším nárokům na mazací vlastnosti v porovnání s benzínovými motory.

Pokud vzpomeneme na známé vysoké nájezdy naftových CR motorů z rodiny VW, otázka, zda je pro benzínový motor nejlepší volbou olej 0/5W30 podle specifikací 504/507.00, se zdá být zbytečná. Na základě konkrétních výsledků analýz naftových variant je odpověď jasná: ANO 504/507 je to nejlepší co svému motoru můžeš dopřát.

Editováno: , autor: informator
  • Díky 1
  • Pozitivní 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

on je taky rozdíl mít najeto 30Tis km (0w20,0w30,5w30) a půlku 15 tis km(5w40)(viz tvá tabulka)... já dávám od začátku 0w-30 a měním každý rok při cca 15 tis km.

Pokud je motor zvyklej na 5w40, nevymýšlel bych komba a lil bych tam dál tento. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za reakce... 15t km mám na 0w30 pak se dávalo 5w40 (25t,35t,45t km) a při mimořádné výměně v 51t km (měl jsem pocit benzínu v oleji - potvrdilo se částečně - argument krátké trasy) mi tam dali zase 0w30.... vše v AS. Proto se raději ptám co tam teď nalít. Proto jsem si myslel na ten 5w30, ten je něco mezi 🥺

Editováno: , autor: JendaII
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslím, že to není potřeba přehnaně hrotit. Nemáš tak vysoký nájezd na jeden olej, aby ses musel bát měnit specifikaci. Za mě je to moderní přímovstřikový motor stavěný na 0W-20 a tudíž bych tam stejný 5W-40, který dávám do HTP, nedával. Mně přijde fajn 0W-30 od Shellu, nebo ten tvůj Castrol. Oba plošně používala servisní síť Škody.

  • Díky 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taky mám před FL a dávám celou dobu  0W-30 origo VAG s normou W 504 00/ 507 00 a nevidím důvod měnit nebo tam dávat něco jako 5W40. Měním po 8-10 tisících a jezdím spíše kratší trasy.

Editováno: , autor: Suke
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 měsíců později...

Výrobce doporučuje 0W-20 (VW 508.00/509.00), je to často vylepeno i v motorovém prostoru nad chladičem. Případné použití 5W-30 (VW 504.00/507.00) povede maximálně k mírnému zvýšení spotřeby paliva, klíčové je použít motorový oleje s Low SAPS (0W-20 je také Low SAPS) u vozidel s GPF. Obecně oleje s Low SAPS rychleji ztrácí mazací schopnosti a tomu by měl odpovídat kratší interval výměny. Zcela nejhorší je, pokud je motor EA211 používán k provozu na velmi krátké vzdálenosti, motorový olej je pak rychle plný kondenzační vody, sazí z bohaté směsi a mírně naředěný palivem. Dovoluju si tvrdit, že je zcela nepodstatné, jaký motorový olej je použitý, pokud plní požadovanou normu, rozdíly v kvalitě motorových olejů jednotlivých značek jsou zcela minimální, často je to stejný výrobek jen v jiném obalu. Hlavní je vyměnit ho včas tedy po 10 000 km, maximálně  po 15 000 km, u vozidla jezdícího jen krátké tratě „soustavně se studeným motorem“ a aktivním stop-startem může být žádoucí výměna ještě dříve než po 10 000 km.

Filtry motorového oleje používám od firmy MANN a nejsou s nimi žádné problémy. Základ je namazat před montáží těsnění lehce olejem a dotahovat pouze rukou.

U EA211 není od věci odstranit ze výpustného šroubu ocelové těsnění a nahradit ho měděným o tl. alespoň 1,5 mm a ideálně před montáží vyžíhaným.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...