Přejít na obsah

Nízký účinek katalyzátoru


Speead

Doporučené příspěvky

Zdarec

diagnostika mi hází chybu že mám malou účinnost katalyzátoru! Je nějaké řešení jak to tuto chybu odstranit (měnit kat. se mi važně nechce). Může to byt třeba lambda sondou?

Nebo poraďte jak to vyřešit aby to na mě pořád nesvítilo. (po vymazání chyby se rozsvítí diagnostika cca po 50-150km)

Díky za radu

1,2 12V 47kW

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Účinnost katalyzátoru je určována pomocí obou lambda sond. Napětí na zadní lambda sondě by mělo držet na horní hranici tj. cca 900mV. Čím je katalyzátor méně účinný tím efektivní hodnota napětí lambda sondě klesá. Při nefunkčním katalyzátoru napětí na zadní LS pendluje stejně jako před katem.

V tvém případě bych zkontroloval chování napětí zadní lambda sondy, ale na 90% ti odešel katalyzátor.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To jsem zrovna slyšet nechtěl :o(.

Šlo by to nějakým způsobem odpojit aby mi to pořád nehlásilo chybu, prostě se nerožla kontrolka diagnostiky! Třeba odpojením lambdy?

Na jizdu to vliv nema, pouze na ekologii lol , ne?

(jsem lama tak pokud je to totální blbost, tak mě prosím opravte

P.s. kdyby by špatnej kat. tak by to chybu hodilo snad hned a ne až třeba po 100km! Neni to tak?

Editováno: , autor: Speead
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To jsem zrovna slyšet nechtěl :o(.

Šlo by to nějakým způsobem odpojit aby mi to pořád nehlásilo chybu, prostě se nerožla kontrolka diagnostiky! Třeba odpojením lambdy?

Na jizdu to vliv nema, pouze na ekologii lol , ne?

(jsem lama tak pokud je to totální blbost, tak mě prosím opravte

P.s. kdyby by špatnej kat. tak by to chybu hodilo snad hned a ne až třeba po 100km! Neni to tak?

Ne, ne. ŘJ to nějakou dobu trvá. Standardním způsobem to oklamat nejde.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

diagnostikou otestovat obě lambdy i kat, pak uvidíš,

jinak kat se dá sehnat za půlku a navíc, pokud ti jdou do háje ventili, tak odpálíš ten novej taky,

takže bych začal od těch ventilů, změřit tlaky (ale 110K km je docela málo, pokud je to skutečnost)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Mam uplne to iste, ked to na VAGu zmazem tak po case sa to objavi zasa. Menit katal. nema zmysel bez zistenia co ho odpalilo (kludne to mohlo byt spinavsie a zle zhorene palivo). Ja mam 257000 km a isto ho menit nebudem. Na auto to vplyv nema (niekto hovori ze to zvysi spotrebu - minimalne, dalsi tvrdia ze to moze zvysit vykon - nemyslim), o vyfukovu sustavu sa nebojim. Iba sa vypusta viac bordelu. Ale presiel som s tym v septembri emisnou aj technickou (bez akehokolvek vsimneho ci znamosti), ale mam iba znizenu ucinnost, nie nefungujuci katal. Takze neriesim. Moj plan je a radim to aj tebe, najst si najlepsie zozadu buranu neopravitelnu 1.2 htp, dohodnut sa s majitelom a za par supiek odtial vybrat kaltal. (pripadne celu vyfukovu sustavu) a nahodit ku sebe pre emisnou - skor to zmysel nema (lebo co ak ti ho dovtedy zasa odpali).Usetri prachy na dolezitejsie veci...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Wuz vag mi hlásí malou účinnost katu. Příčina byla ventilem na 3tím válci.

Řešení? 1.Kontrola tlaků válců a oprava,jinak nemá cenu měnit kat.

2.Koupit universální kulatý katalyzátor cena cca 2000,- (rozměry: výška 180 mm, průměr cca 90mm , průměr napojení na potrubí ja 50mm)

Starý kat. odříznout a navařit univers.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Priatelia, vrta mi v hlave, ci sa diagnostikou da zistit, ze ventil netesni. Okrem merania tlakov, samozrejme. Ide mi o to, ze tiez stojim pred otazkou vymenit kat. alebo nie. Pred rokom som riesil podpalene ventily, cim odisiel kat., po oprave boli tlaky podla mechosa v norme. Teraz mam trvalu chyby Nizka ucinnost katalyzatora. Neviem ci ho vymenit, alebo to nema zmysel. Lambda sonda pred katalyzatorom meria asi aj nespalene zvysky paliva vo vyfukovych plynoch, nie? Inu chyba mi to nevyhadzuje, len tu ucinnost katalyzatora. Ten nepretzite svietiaci engine check mi uz lezie na nervy, to potom bez citania chyb diagnostikou neviem ci sa tam nahodou nevyskytla aj nejaka ina chyba. Dalsia vec - ked uvazujem ze univerzal katalyzator kupim za cca 70 eur a potom uz neriesim vsimne pri emisnej... Borci, poradte s tou lambdou, meria, alebo nemeria zvysky paliva? Vdaka

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

zdravím mladá měla na 1,2 12v vysypanej katík, chrastilo to jak .... koupili sme tenhle http://www.aaavyfuky.cz/index.php?zbozi=9318-dil-vyfuku-099-813-katalyzator-vyfuku

ale po namontování a projetí asi cca 4 km trošku svinější jízdou svítil jak žárovky, horní lamda. i příruba na trubku k vlnovci byla hodně červená. je to normální nebo je někde chyba

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 měsíců později...

Ahoj,

jsem tu nový a mám tento problém - mám fabii 1,2htp 12V rok výroby 2003, mám najeto 186.000 km.

Tento rok se střídavě potýkám s problémem, že se mi zobrazeuje kontrolka "motoru", přičemž motor běží bez problémů a nejsou slyšet žádné nestandardnosti.

Proto mi to nedalo a navštívil jsem servis, kde mi byl diagnostikován problém v emisní soustavě vozidla - našli, že je třeba vyměnit lambda sondu. Chvíli jsem jezdil tak dál, a pak jsem si řekl, že ji tedy vyměním.

Když jsem se se servisem domluvil na výměně, tak mi při kontrole diagnostikovali, že vše funguje OK - že EMISE jsou v normě a tudíž zatím není důvod měnit lamba sondu, že až teprve, až odejde.

Včera se mi kontrolka "motoru" rozsvítila znovu, tak jsem vyrazil do servisu a tam mi oznámili, že se jedná o chybu "nízký účinek katalyzátoru" a že je to na výměnu celého katalyzátoru, což prý činní cca. 20.000czk.

Prosím tedy o radu, zda někdo máte s touto chybou zkušenosti a jak jste tento problém případně řešili?

Podle mého si myslím, že je jen problém v určité části výfukové soustavy a že by stačilo vyměnit jen část - např. lamba sondu.

Díky předem za info a pomoc

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty lambdy bývají dvě - jedna je před katem a řídí přípravu směsi, druhá za katem, která hlídá jeho stav a účinnost. Samozřejmě i signál z té druhé má vliv na bohatost směsi, protože třeba po startu ŘJ nastavuje bohatost na vyšší % z důvodu udržení stabilního chodu i studeného motoru (něco jako sytič) a zároveň tak dociluje rychlejšího ohřevu katu na provozní teplotu (>280°C). Pokud ani po určité době katalyzátornefunguje správně, interní diagnostika to vyhodnotí jako jeho závadu - a rozsvítí kontrolku. Doporučuju dřív, než se pustíš do výměny katu udělat všecko možné, co se dělá pro obnovení jeho funkce. Přece jen, jednak je to součástka nemalé ceny, a druhak - je to součástka poměrně blbovzdorná, kterou fatálně poškodí opravdu asi jen vyhoření vinou paliva vniklého do výfuku nebo natankování paliva s olovem - to by dnes už nemělo v celé Evropě vůbec hrozit. Zkusil bych si najít dlouhý táhlý kopec a vyjet ho opakovaně na dvojku pod plynem - aby se kat vypálil od případných sazí, potom bych nechal prověřit těsnost výfukového potrubí, jestli někde "nefouká bokem" a nepřisává falešný vzduch = kyslík ze vzduchu zaviní falešné signály na lambda-sondě!!!, dále bych nechal zkontrolovat obě lambda-sondy, jestli dávají správný signál a "nekecají" a až teprve kdyby nic z toho nepomohlo a emise ukazovaly sníženou funkčnost katu dál bych se odhodlal k jeho náhradě.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ahoj, díky za užitečnou informaci - určitě to vyzkouším a uvidím - taky se mi nechce vyhazovat peníze na nový katalyzátor, i když si myslím, že problém může být trochu někde jinde...prověřím to a uvidíme.

Jen vím s určitostí, že mi kontrolovaly obě lambdy před tím a říkaly, že jsou OK v normě. Ještě mi říkali v servisu, že ten katalyzátor je zanesený, tak zkusím to pořádně projet, třeba to vypálení pomůže a ozvu se.

Díky

Editováno: , autor: Malta
citace předchozího příspěvku. Citace smazána.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono s katem a lambdami se to má takhle: katalyzátor je spočítaný tak, aby měl povrchovou plochu úměrnou k množství plynů, který do něj natlačí motor a aby ty plyny skrz něj procházely určitou rychlostí. Je to vlastně soustava tenkých kanálků, které mají na vnitřním povrchu nanesenou tenkou vrstvu slitiny platiny a dalších vzácných kovů - většinou palladia a rhodia. Na těchto kovech dochází za teploty v řádu 300°C k chemické výměně atomů kyslíku mezi kysličníky dusíku, vzniklými ve spalovacím prostoru vlivem vysokých teplot a nespálenými uhlovodíky a kysličníkem uhelnatým - které se nestačily dostatečně spálit = zoxidovat ještě ve spalovacím prostoru. Doslova v katu dochází k redukci jedovatých kysličníků dusíku na plynný dusík a kyslík, kterým jsou okamžitě okysličovány nedostatečně spálené zbytky uhlovodíků z paliva. Z výfuku by tak měla vycházet směs dusíku, CO2 a vodní páry bez dalších škodlivých zbytků. Nic samozřejmě není ideální, takže se katalyzátory bez dodatečné úpravy bohatosti směsi používaly jen v počátcích své existence. Velmi brzo se proto objevily katalyzátory řízené - s pomocí LAMBDA-sond. A jsme u toho - lambda-sonda neměří obsah škodlivin ve výstupních plynech, jako to dělají kontrolní mašiny na STK a v servisech. Lambda měří obsah volného (ke spálení paliva nespotřebovaného) kyslíku ve výfukových plynech. A podle toho, jaké je množství kyslíku v plynech se upravuje poměr palivo/vzduch - když je kyslíku málo, ŘJ "ví", že motor má příliš bohatou směs a "ubere mu", když je volného kyslíku moc, ŘJ přidá palivo. Pokud se do potrubí před první lambdu někudy dostává venkovní vzduch, dochází k falešným výsledkům měření, lambda před katem "kecá" i když sama sonda je OK (na vině je kyslík přicucnutý do výfuku nežádoucí netěsností) - a ŘJ na základě nesprávných výsledků dává příliš bohatou směs, která se nestačí dostatečně dokonale spálit a "sazuje" - tím se mechanicky zasírá kat a klesá jeho účinnost.

Podíval bych se úplně nejdřív na svíčky - jestli jsou tmavé, očazené a plné černých úsad, je to skoro na 100% nadměrnou dávkou paliva - vyměnil bych sací filtr, přetěsnil nebo vyměnil bych sběrné potrubí před první lambdou, vyměnil bych svíce a pak udělal to "vypálení" katu zvýšenou zátěží motoru. Samozřejmě - nesmějí být podpálené ventily ani netěsné kroužky = do spalovacího prostoru nesmí nikudy pronikat olej a motor musí mít vyrovnané kompresní tlaky. A pak by se vidělo, jestli to bylo tím, nebo jestli máš opravdu méně účinný kat... Těch 180 tisíc na tachometru by sice dávalo důvod ke snížené účinnosti, ale nejdřív je dobré udělat vše proto, aby se měnit nemuselo - obzvlášť kdyby to bylo způsobené jinou příčinou...

Editováno: , autor: Ekkar_z_Bastlírny
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...