Jump to content
ares1978

Tlakove nadoby CNG - tlakova zkouska

Recommended Posts

Dnes jsem po dotazu v autorizovanem servisu na tlakove zkousky dostal odpoved, ze nic takoveho se nedela, pouze kontrola pri servisni prohlidce, tedy tesnost a pohledova kontrola lahvi. Toto si ovsem protireci s normou ISO 19078, kde je stanoveno (pry - vysvetlim-a  pokud neni navodem vyrobce stanoveno jinak) periodicke prezkouseni tlakovych lahvi po 5ti letech. PRY - norma neni nikde na netu verejne dostupna, alespon se mi to nepovedlo, takze pouze utrzky, nebo nahledy, kde v casti 7, ktera neni k videni se pojednava o prohlidkach, tak ta uz v nahledu neni. Ceny normy ke stazeni jsou az usmevne, nasel jsem za 3600, nejlevneji 450 kc. Souvislost s lahvemi ma i norma ISO 11439=cng lahve, ISO 1446-plnici hrdla, pripadne ISO15500-Komponenty paliv. systemu CNG. 

 

Stalo by za pripomenuti, ze za servis odpovida provozovatel a pokud by doslo nedejboze k nejakemu psouku ala VW Touran a pripadnemu zraneni bez prislusnych revizi a zkousek, bylo by to nemile, jak pro postizeneho, tak pro majitele.

 

Ma nekdo nejakou relevantni informaci ohledne skodovackych (a jinych) cng lahvi?


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

U LPG nadrze je platnost revize 10 let od data vyroby, proc by to melo byt u CNG jinak?

Share this post


Link to post
Share on other sites
před 12 minutami, osobne napsal:

U LPG nadrze je platnost revize 10 let od data vyroby, proc by to melo byt u CNG jinak?

protoze u CNG se jedna o lahve 200 bar a LPG 60 bar, tudiz pro CNG jakozto vysokotlak plati neco jineho. U LPG platnost revize=zivotnost a nelze prodlouzit, u cng je zivotnost (jak u kterych) 20 let a tlakove zkousky by se jich mely tykat, je to stejne, jako lahve dychacich pristroju, lahve technickych plynu atd.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takze 20 let, to je dvakrat tolik co LPG nadrz. Tlakova zkouska podle me muze prodlouzit zivotnost tlakove nadrze vzdy o dva roky, ale vzhledem k cene tlakove zkousky se to nevyplati, levneji vyjde nova tlakova nadrz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pawouk: hovori se v prirucce nejak obsirneji o te "vizualni" kontrole? Protoze u cng by mela byt z duvodu koroze i zevnitr lahve...

Share this post


Link to post
Share on other sites
před 15 minutami, osobne napsal:

Takze 20 let, to je dvakrat tolik co LPG nadrz. Tlakova zkouska podle me muze prodlouzit zivotnost tlakove nadrze vzdy o dva roky, ale vzhledem k cene tlakove zkousky se to nevyplati, levneji vyjde nova tlakova nadrz.

prodlouzit nemuze, jak jednou projde zivotnost vysokotlake lahve, mela by byt vyrazena z pouzivani a znehodnocena. Na takovou lahev ani soudny revizak nŕevizi neudela a jen sebevrah by flasku bez revize plnil.

Jen pro predstavu: exploze LPG 

 

exploze CNG 

a par fotek z blizka https://www.thesun.co.uk/news/3295576/shocking-moment-car-explodes-at-petrol-station-while-being-filled-up-with-fuel-killing-one-woman-and-injuring-three/#

necemu takovemu bych se rad vyhnul...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kazdopadne ja si nedovedu predstavit, ze by se ve vozidle tlakova zkouska delala, vzdyt pri ni musi napustit tlakovou nadobu doplna vodou nebo jinou kapalinou a pak uz ji vsechnu odtamtud asi nedostanes, akorat by to pak znicilo motor.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pri zkousce musi lahve ven z auta. Delaji se i tlakove zkousky tlakem plynu ( netusim jestli se nejedna npr. pouze o nizkotlke lahve), lahev se da do specialniho kontejneru, ktery vydrzi pripadnou explozi a pak se vynda jen praskla lahev, otevrena jako konzerva. Tak jako tak ma aute ro nikdo delat nebude.

 

Dnes zkusim zajet natuknout mistni stk, jsou na stejnem dvore, jako prodej a servis skodovky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pri zkousce musi lahve ven z auta. Delaji se i tlakove zkousky tlakem plynu ( netusim jestli se nejedna npr. pouze o nizkotlke lahve), lahev se da do specialniho kontejneru, ktery vydrzi pripadnou explozi a pak se vynda jen praskla lahev, otevrena jako konzerva. Tak jako tak ma aute ro nikdo delat nebude.

 

Dnes zkusim zajet natuknout mistni stk, jsou na stejnem dvore, jako prodej a servis skodovky.

 

Tak dle vyjadreni technika na stk chtel nejdrive revizi. Na dotaz, jestli skutecne revizi, nebo kontrolu plynotesnosti ze servisu odpovedel, ze nejake potvrzeni. A ze servisu to bude stacit? Jo, bude.

Pote se zeptal, jestli k tomu mam nejakou pruvodni knizecku jako u LPG. Ne  nemam..

Nasledoval dotaz, jak jsou lahve ulozeny, jestli volne pristupne, nebo pod krytem. Kdyz se dozvedel, ze pod krytem, tak prohlasil, ze do toho stejne nemuze lezt, protoze ma zakazano cokoliv demontovat, proste gulas poplatny nasemu statu. Navic jsem se dozvedel, ze na te stk budu prvni  s  CNG a ze mi nemohou udelat emise, takze jsem se ptal u opravdovych odborniku:))

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

tak po temer petimesicnim martyriu se skodovkou a jejich ruznymi linkami jsem konecne dostal fundovane vyjadreni, ze ktereho vyplyva, ze se norma ISO 19078, ktera uklada tlakove zkousky kazdych 5 let, se na CNG vozidla vyrobena Skodou auto, nevztahuje. 

 

Je to podivne, ale u vozidla, kde je zastavba udelana dodatecne a dle jednoho z reviznich techniku maji tyto lahve silnejsi steny, nez pro origo zastavbu, se dela tlakova zkouska kazdych 5 let, u slabsiho originalu to ma vydrzet 20 let bez tlakovky. Prijde mi to jako solidni kocourkov...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...