Přejít na obsah
  • Vytvořit účet
PTiCA

ŠKODA 105L typ 742 Turbo Diesel FNM

    Doporučené příspěvky

    ŠKODA 105L typ 742 s motorem Turbo Diesel FNM

     

    Typová řada 742, známa spíše jako Škoda 105 a 120, se začala vyrábět ve druhé polovině sedmdesátých let, nicméně už ve chvíli, kdy byla uváděna na trh, se jednalo o zastaralou konstrukci, která měla své hluboké kořeny v předchozích modelech Škoda 100/110 a zčásti i 1000 MB.

    V tehdejších podmínkách byla modernizace výroby či představa, že by politická garnitura uvolnila prostředky pro návrh zcela nového vozu nepředstavitelná věc, což v podstatě stejnou měrou platilo i pro větší technické celky, jako byly motory.

     

    1941780800_koda742TurboDieselFNM-2.thumb.jpeg.7eb329e2462d621e79f8101365df875d.jpeg

     

    Škoda přitom snila o pokrokových agregátech už na přelomu padesátých a šedesátých let. Nejdříve to měl být řadový šestiválec s objemem 1,5 litru a rozvodem OHV, který měl vzniknout extrapolací řadového litrového čtyřválce určeného pro budoucí model 1000 MB. A od roku 1965, kdy se na stůl dostaly teoretické plány nástupce „embéčka“, to byly pro změnu moderní čtyřválce OHC o objemu 1,25 a 1,5 litru. Jak dopadla jejich realizace, asi víte, ještě neuvěřitelnější ale je, že stodvacítka mohla svého času vyjet na silnice i s velmi moderním přeplňovaným dieselem.

     

    O možnost pořídit si v malém voze vznětový motor, se od šedesátých let starala především francouzská automobilka Peugeot a od roku 1976 rovněž Volkswagen, který vypustil mezi své zákazníky Golf první generace s naftovou atmosférickou patnáctistovkou o výkonu 50 koní.

     

    Jak už bylo řečeno, Škoda se nedopracovala ani k výrobě vlastních moderních zážehových motorů, takže diesel byl samozřejmě utopií, přesto takové vozy vznikly. O jejich existenci se postarala italská společností FNM (Fratelli Negri Macchine) založená v roce 1971, která se pustila do vývoje kapalinou chlazeného kompaktního dieselu v roce 1978 ve spolupráci s Fiatem.

     

    Výsledkem byl čtyřválcový, turbodmychadlem přeplňovaný agregát 1.3 GD 178 AT s hliníkovou hlavou, který měl svou světovou výstavní premiéru v roce 1980 na turínském autosalonu a jeho papírové parametry vůbec nevypadaly špatně.

     

    364714759_koda742TurboDieselFNM.thumb.jpeg.cd84f2d98f7506726f33a0b4f458c003.jpeg

     

    Motor měl vrtání 78 mm, zdvih 71,5 mm a objem válců 1366 cm3. Při kompresním poměru 21,0:1 byl schopen produkovat 60 koní při 4500 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 103 newtonmetrů byl dostupný při 3500 otáčkách za minutu. Jednotka FNM byla vybavena vstřikováním Bosch nebo CAV, zatímco turbodmychadlo poháněné výfukovými plyny neslo označení IHI RH. A jak se tento diesel dostal do škodovky?

    Italové vyvíjeli motor série GD 178 AT pro osobní automobily do pohotovostní hmotnosti 1300 kg, nikoliv pro konkrétní značku, takže ještě před světovou premiérou rozjeli námluvy s několika automobilkami. Jejich technika se postupně dostala třeba pod kapotu Fiatu Ritmo, Fordu Fiesta, Fiatu 132, Volkswagenu Golf a rovněž za zadní nápravu Škody 742.

     

    Aby měla spolupráce punc oficiality, FNM podepsalo dohodu s podnikem zahraničního obchodu Motokov a přestavěné vozy se dostaly do Československa už v roce 1981. Kromě nového motoru se na palubní desce objevil tlakoměr mazání, teploměr oleje a indikátor plnicího tlaku, jinak ale auto vypadalo jako kterákoli jiná stopětka nebo stodvacítka.

     

    Jak už jsme říkali, tabulkové údaje vypadaly slušně, realita ale byla poněkud horší. Při zkouškách technici naměřili nejvyšší výkon 57 koní při 4800 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 93 newtonmetrů dostupných při 2700 otáčkách za minutu. Tohle všechno stačilo škodovce k dosažení maximální rychlosti 140 kilometrů v hodině, tak snadné a ideální to ale nebylo.

     

    Diesel o rozměrech 603 x 522 x 627 mm měl hmotnost až 145 kg a podle dobového tisku jej testovací piloti považovali za hlučný a optimisticky prý nevycházela ani průměrná spotřeba. Časopis Automobil doslovně psal, že „po zabudování přeplňovaného vznětového motoru do vozu Škoda 120 vzrostla jeho pohotovostní hmotnost o 80 kg. Taková změna, soustředěná u zadní nápravy, by si vyžádala před schválením výrobce dlouhodobé provozní zkoušky pevnosti a spolehlivosti. Navíc by vážně narušila hodnoty statické a dynamické stability vozidla a značně zhoršila jeho jízdní vlastnosti.“

     

    Tohle snad nepotřebuje další komentáře, co ale bylo horší, ani efektivita provozu se nejevila v nejlepším světle. „Ani výsledky měření spotřeby zdaleka nesplnily očekávání, protože Škoda Turbo Diesel spotřebovala přibližně stejné množství motorové nafty jako Škoda 105 benzínu. A to i po novém seřízení motoru výrobcem při reklamaci neúměrně vysoké spotřeby.“

     

    1644907769_kodaFavoritTurboDieselFNM.thumb.jpeg.24e537e6944b5399a505d25dbce3723a.jpeg1716428517_kodaFavoritTurboDieselFNM-motor.thumb.jpeg.988a2fea499ba9dc15a2503e0d030942.jpeg

     

    Tím byl osud stodvacítky s naftovým motorem v podstatě zpečetěn, pokud si ale myslíte, že to FNM vzdalo, jste na omylu. Prokazatelně totiž víme, že se malý diesel dostal o něco později také mezi přední kola Favoritu. Zasloužil se o to lucemburský importér škodovek, který nechal namontovat přeplňovanou třináctistovku o výkonu 60 koní i do mladoboleslavského vozu s novou koncepcí, a přestože byl klient nadšen, váhání s produkcí zrovna v době námluv AZNP s koncernem Volkswagen bylo příčinou, že se nakonec vyrobilo a prodalo jen pár aut.

     

    Více na: https://www.autorevue.cz/wankel-diesel-i-turbo-takto-skodovky-s-motorem-vzadu-asi-neznate

    Sdílet tento příspěvek


    Odkaz na příspěvek
    Sdílet na ostatní stránky

    Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

    Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

    Vytvořit účet

    Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

    Vytvořit nový účet

    Přihlásit se

    Máte již účet? Zde se přihlašte.

    Přihlásit se

    • Podobný obsah

      • Od Wuru
        Dobrý den,
         
         mám Fabii II (2008) a dnes jsem bohužel po víkendu přišel k autu, kde jsem od pátku nechal v zásuvce zapalovače bluetooth handsfree (Trust Lega 2 in 1) a baterie byla vybitá - na kabely. Snažil jsem se najít nějaký návod, jak jednoduše a pokud možno vlastními silami napojit zásuvku zapalovače tak, aby byla tato pod proudem pouze po vsunutí klíče. Jinými slovy, aby zásuvka zapalovače po opuštění auta (vyndání klíčů) přestala nabíjet / fungovat.
         
        Děkuji mockrát předem za rady a omlouvám se za možný hloupý dotaz.
         
         
        Děkuji!
      • Od PYROMAN_SVK
        Predam Skoda octavia I 2001 1.8T 110kW
        kupovane 17.2.2017 malo 239 200km teraz ma 248xxx mechanik co mi robil nejake veci mi povedal ze to auto ma urcite nabehane viac. o kolko viac netusim
        STK/EK platna do 27/08/2020
        nove kotuce vzadu. menene pred technickou. bude treba na nom urobit vyfuk a mozno i nova bateria tusim ma 7 rokov. auta ma samozrejme pokrocilu hrzdu na prahoch zo spodu, vzadu na kufri i vodicove dvere v rohu. jazdim na nom kazdy druhy den do prace. vsetky investicie a vymeny su zapisane v zapisniku kde zapisoval vymeny aj predchadzajuci majitel.
        auto sa nachadza v Bratislave Slovensko. v pripade dohody musim ist prepisat do SV. 
        cena: 1000e
        pri rychlom a bezproblemovom jednani dohoda na cene mozna telefon nezverejnum piste mi prosim spravu.
         
         
        chcel som dat inzerat aj na slovenske skodaforum ale zda sa ze medzicasom zakapalo. fotky v albume na google https://photos.app.goo.gl/dBpjc7GNYTXyiPMr6
      • Od LiveBomb
        Koupím ALU Braga ( 5E0071498P HA7), Možno s letními pneu, pouze nové.
      • Od M Zoul
        Mám na prodej věci a ND z mé Octavie II facelift. Jedná se o díly které mi zbývají po úpravách a už dochází místo.
        Ceny jsou uvedeny u každé věci. V případě zájmu o něco, klidně piště. Po dohodě možné předání na trase Jablonec nad Nisou, Mnichovo Hradiště a Mladá Boleslav.
         
      • Od Bart
        Ahoj prodám Škoda Superb 2, kombi, 103kW, manuál,
         
        Po tchánovi ve 208tis který jezdil CZ - D, (servis AutoOpat)
        Pak již majitel já, servis po 15tis km. - stopro spolehlivé auto, velmi pěkný stav na km, samozřejmě poctivé km, požno napsat do smlouvy.
         
        CZ, 2 majitel. Rv: 11/2010, barva bílá, klima, vyhřívané sedačky, manuál, parkovací senzory vzadu, plnohodnotná rezerva, dešťový senzor, xenony, malý kožený paket, normál škoda radio.. že to má stěrače a ABS psát nebudu.. víc mne nenapadá :)
         
        Důvod prodeje - hledáme něco většího (3děti)
        místo Praha západ
         
        Cena 190tis bez DPH, (plátce DPH.) + zimní sada pneu včetně alu disků
         
        FV za materiál za poslední rok resp důležité že je nový EGR ventil..:
         
        14.10.2018
        Přední brzdové destičky se signalizací opotřebení ATE ceramic
        3C0 698 151 J     1 ks         1.682 Kč
        Přední brzdový kotouč 312x25mm ATE
        5Q0 615 301 F     2 ks          2.646 Kč
         
        21.8.2018
        2x DUNLOP SPORT BLURESPONSE 205/55 R16 94V XL
        96H 205/55 215/60
         
        17.3.2018
        Produkt     Ks         Celkem     Stav     Akce
        Motorový olej CASTROL EDGE 5W-30 longlife Castrol
        EDT IT5 W30 LL     1 ks          908 Kč
        Kabinový filtr Bosch
        1K1 819 653 B     1 ks          290 Kč
        Palivový filtr TDI Bosch
        3C0 127 434     1 ks          480 Kč
        Olejový filtr 1.6TDI CR, 2.0TDI CR Bosch
        03L 115 562     1 ks          188 Kč
        Vzduchový filtr Bosch
        1K0 129 620 L     1 ks          309 Kč
         
        29.1.2018
        Těsnění olejové trubky Škoda
        03G 145 757 A         1 ks      90 Kč
        Sada těsnění EGR
        03L 131 512 CF TES     1 ks     1.065 Kč
        Chladič zpětného vedení spalin, EGR ventil Škoda
        03L 131 512 DQ         1 ks     9.432 Kč
    ×