Přejít na obsah

Špatné tlumení nerovností a možné příčiny


Rada007

Doporučené příspěvky

před 48 minutami, Pawouk napsal:

Díky moc za odkaz, zrovna jsem se chystal, že to začnu hledat. V článku píšou: " Změny jsou však minimální a pro řidiče spíše nepozorovatelné." Je otázkou, jestli mají pravdu. O run flatech (chápu, že tam jsou ty bočnice ještě tužší) jsem četl, že mají výrazně negativní vliv na komfort jízdy.

 

V tom článku také píšou, že pokud je auto homologované s pneumatikami EL, tak nemohu použít SL. To ale ještě ověřím u Škoda Auto nebo u prodejce (v manuálu ani v TP jsem o EL nic nenašel), protože nevidím důvod, proč by Fabia s výkonem motoru 81 kW musela mít EL pneumatiky.

Editováno: , autor: Rada007
Doplnění
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, ben06 napsal:

konspiračních teorií jsem tady četl mraky, ale nevíme nic konkrétního k jeho autu a zejména pneu, jen pouze, že má univerzální což mi nic neříká :D a začal bych u jejich tlaku včetně kontroly manometru pokud má tedy vlastní. U O1 jsem si našel tlak, který mě komfortně vyhovuje v rozsahu dle výrobce, u rapida ho ještě "hledám" ke svému pozadí :D

S manometrem už jsem auto oběhl. Všechny byly v rozmezí 2,1 - 2,2 baru. Nahustit na vyšší tlak jsem je nezkoušel, protože čím vyšší tlak, tím nižší komfort. Nebo se pletu?

Podle výrobce je možné hustit pneu i na 2,5 bar (ECO), případně zadní na 3,2 při plném zatížení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V

před 4 minutami, Rada007 napsal:

V tom článku také píšou, že pokud je auto homologované s pneumatikami EL, tak nemohu použít SL. To ale ještě ověřím u Škoda Auto nebo u prodejce, protože nevidím důvod, proč by Fabia s výkonem motoru 81 kW musela mít EL pneumatiky.

Veškeré relevantní rozměry a parametry pneumatik máš ve velkém techničáku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 9 minutami, Pawouk napsal:

V

Veškeré relevantní rozměry a parametry pneumatik máš ve velkém techničáku.

Rozměry i rychlostní indexy jsem v TP našel. Nenašel jsem tam ale informaci o EL nebo SL. Znamená to, že když tam nic není, tak mohu použít EL i SL?

 

Samozřejmě bych o nových SL pneumatikách uvažoval jen pokud by bylo jejich použití legální a pokud bych byl schopen rozdíl v komfortu poznat. Zítra půjčím Fabii III a porovnám je. Samozřejmě se podívám, jestli má nebo nemá EL pneu, jakou značku pneu tam mají atd.

 

Jízdní vlastnosti údajně zlepšuje i plnění dusíkem. To jsem měl na předchozím autě, bohužel ale nikdy ve stejných pneu, takže to nemohu porovnat. Dramatický rozdíl v tom ale asi nebude (kdyby byl, tak by plnění dusíkem nebyla tak okrajová záležitost).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 15 minutami, Rada007 napsal:

Rozměry i rychlostní indexy jsem v TP našel. Nenašel jsem tam ale informaci o EL nebo SL. Znamená to, že když tam nic není, tak mohu použít EL i SL?

 

Samozřejmě bych o nových SL pneumatikách uvažoval jen pokud by bylo jejich použití legální a pokud bych byl schopen rozdíl v komfortu poznat. Zítra půjčím Fabii III a porovnám je. Samozřejmě se podívám, jestli má nebo nemá EL pneu, jakou značku pneu tam mají atd.

 

Jízdní vlastnosti údajně zlepšuje i plnění dusíkem. To jsem měl na předchozím autě, bohužel ale nikdy ve stejných pneu, takže to nemohu porovnat. Dramatický rozdíl v tom ale asi nebude (kdyby byl, tak by plnění dusíkem nebyla tak okrajová záležitost).

V techničkáku jsou samozřejmě uvedeny povolené nosnostní indexy pneu, na autě nesmíš použít nižší index, než je uveden v TP, vyšší ano.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 42 minutami, Rada007 napsal:

S manometrem už jsem auto oběhl. Všechny byly v rozmezí 2,1 - 2,2 baru. Nahustit na vyšší tlak jsem je nezkoušel, protože čím vyšší tlak, tím nižší komfort. Nebo se pletu?

Podle výrobce je možné hustit pneu i na 2,5 bar (ECO), případně zadní na 3,2 při plném zatížení.

jako nevím co čteš, sám jsem psal o snížení tlaku z max hodnot.

A co manometr a jeho přesnost, doma mám na kompresoru, klasiku starou cca 40 let, digitál z hyperbau a každý ukazuje jinak.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Pawouk napsal:

V techničkáku jsou samozřejmě uvedeny povolené nosnostní indexy pneu, na autě nesmíš použít nižší index, než je uveden v TP, vyšší ano.

Přiznám se, že jsem to pochopil až teď?Závěr toho článku na www.oponeo.cz mě nějak zmátl.

 

U letních pneu je v rozměru 185/60 R15 index hmotnosti 84, u zimních (a tedy i u univerzálních) je 88. U zimních je nejnižší v rozměru 195/55 a to 85.

 

Předpokládám ale, že rozdíl mezi 85 a 88 je tak malý, že to řidič (případně další pasažéři) vůbec nemůže poznat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem si nakonec tu Fabii půjčil už dnes. Pneumatiky měly shodný rozměr i index zatížení, jen značka byla Hankook (já mám Dunlop). Myslím, že se také jednalo o univerzální pneumatiky. Byla to dokonce Fabia po faceliftu, bohužel ale hatchback. Přišlo mi, že auto drncá o něco méně. A teď je otázka, jak velký vliv na to měly ty pneumatiky a provedení hatchback. Víte někdo, jestli montují do hatchbacku stejné tlumiče jako do combi? U combi se počítá s větším zatížením, takže by větší tuhost zvláště zadní nápravy mohla dávat smysl.

 

Ještě mě napadlo, jestli může mít vliv přítomnost tažného zařízení. Četl jsem, že auta vybavená tažným zařízením celkem hodně přizpůsobují (větší chladič, který dříve spíná apod.). Tužší zadní tlumiče by tedy mohly dávat smysl i kvůli tažnému zařízení.

 

U mého auta mi přijde tužší hlavně přední náprava, ale úplně jistý si nejsem. Jsem jen obyčejný spotřebitel a ne testovací jezdec, který každý den projíždí několik různých aut.

 

Zítra to prodiskutuji s prodejcem, uvidím, jestli zná i takové detaily.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud nejsou vpředu ty “přepravky” nejspíš to bude celé jen tvůj pocit tvrdosti podvozku. Moc se na to zaměřuješ a pak cítíš i to co běžný uživatel přehlédne. Sám to znám jak dokáže mysl oblbnout celý tělo. Před vánoci jsem prořízl dvě levé pneu. Stejný typ se už neprodával a musel jsem tím pádem koupit jinou značku pneu. Pak stačí pár strašáků co tvrdí, že jiné zimáky vepředu a vzadu znamenají v každé zatáčce automaticky hodiny a problém je na světě.

Před každou zatáčkou stažená prdel, cítil jsem každé drobné uklouznutí zadní nápravy, kdejaká projetá díra a následné divné chvění od kol jsem si ihned myslel že budu kupovat další pár pneu... No prostě psycho.

 

No po čase jsem zjistil, že pokud nejsou pneu ve špatném stavu tak do hodin to může sklouznout jen tomu co jede rychle jak krypl a maximálně tak na ledu. Postupně jsem si vsugeroval že je vše v pořádku a začal jsem jezdit tak rychle jak mě jen podmínky dovolily a nic se nestalo. Psychika je svině ?

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, MilanHos napsal:

Pokud nejsou vpředu ty “přepravky” nejspíš to bude celé jen tvůj pocit tvrdosti podvozku. Moc se na to zaměřuješ a pak cítíš i to co běžný uživatel přehlédne. Sám to znám jak dokáže mysl oblbnout celý tělo. Před vánoci jsem prořízl dvě levé pneu. Stejný typ se už neprodával a musel jsem tím pádem koupit jinou značku pneu. Pak stačí pár strašáků co tvrdí, že jiné zimáky vepředu a vzadu znamenají v každé zatáčce automaticky hodiny a problém je na světě.

Před každou zatáčkou stažená prdel, cítil jsem každé drobné uklouznutí zadní nápravy, kdejaká projetá díra a následné divné chvění od kol jsem si ihned myslel že budu kupovat další pár pneu... No prostě psycho.

 

No po čase jsem zjistil, že pokud nejsou pneu ve špatném stavu tak do hodin to může sklouznout jen tomu co jede rychle jak krypl a maximálně tak na ledu. Postupně jsem si vsugeroval že je vše v pořádku a začal jsem jezdit tak rychle jak mě jen podmínky dovolily a nic se nestalo. Psychika je svině ?

 

 

Psychika je svině, to je pravda. Od té doby, co to sleduji mi přijde, že se to zhoršuje a přitom vím, že je to hloupost.


Nejvíc se mi zamlouvala ta možnost zapomenutých podložek, pokud ale nejsem úplné nemehlo, tak tam nejsou.

 

Přiznávám se, že donedávna jsem se domníval, že každá další generace určitého modelu představuje navýšení cestovního komfortu. A s tímto očekáváním jsem šel do Fabie III. Pokud je ale pravda to, co jsem tady četl, tak Fabia I je k pasažérům šetrnější, než Fabia III. Přijde mi to pořád divné, protože vím, že vše v automobilech prochází náročným vývojem a i na obyčejném výduchu klimatizace stráví konstruktéři stovky ne-li tisíce hodin práce.

 

Pokud by se kvalita silnic dramaticky zlepšila, tak bych pochopil, že začali ladit podvozky jinak (chápu to tak, že čím lepší tlumení nerovností, tím horší průjezd zatáčkami), osobně si ale nemyslím, že by se v Evropě kvalita silnic nějak zásadně zlepšila. V Čechách a zvlášť v Praze jsou podle mě silnice spíš v horším stavu, než v době, kdy se začala prodávat Fabia I.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak to máš velice přeceněné mínění. V současné době více času zabere vývoj dílu aby byl v přijatelné kvalitě co nejlevnější. A podvozky se ladí tak aby byly co nejvíce univerzální a bohužel ke kvalitě silnic se to nijak nepřizpůsobuje. Kdyby měli ladit pozvozky pro každou zemi zvlášť, tak se jim to moc nevyplatí. Dnes už ani ty BMW na rozbité silnici nejsou co bývaly. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Teď o víkendu jsem se dost přesvědčil, jak na gumách záleží. Přezouval jsem zřejmě dost tvrdé zimní Blizzaky na plechu za Turanzy na alu. Dřív byla prakticky jediná změna jiný chod motoru při rozjezdu (na 90% plech x alu), jiné hučení kol při jízdě do 60km/h a možná spotřeba. Tentokrát už jsem s tím autem skoro nemohl vydržet, jak vše rezonovalo (při skákání v lokonách na 1-2), hlavně z hloubi palubky a pak všechny ty plasty okolo - dveře, zrcátko. Po výměně kol to zatím nevrzlo ani jednou. Změnil se charakter bouchání od kol/náprav. Auto je po důkladné prohlídce včetně stolice na kola, nic načatého tam není. Mezitím se trochu změnilo počasí a taky 3/4 výfuku. Výfuk sám rezonuje, ale ne tak, jako se zimníma. Čili ne kvůli výfuku. A už nevržou nějaká uložení vzadu při přejetí houpnutí na silnici. Nafoukáno bylo "jako obvykle", kvůli teplotě v zimě na víc o nějakou desetinu, ale ne nad 2.4. Ještě jednu zimu přetrpím a pak půjdou dolů, po 7 letech a na 4mm. A koupím si nějakého nástupce (bohužel stále Made in Poland), protože ta guma opravdu funguje.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 33 minutami, MilanHos napsal:

Tak to máš velice přeceněné mínění. V současné době více času zabere vývoj dílu aby byl v přijatelné kvalitě co nejlevnější. A podvozky se ladí tak aby byly co nejvíce univerzální a bohužel ke kvalitě silnic se to nijak nepřizpůsobuje. Kdyby měli ladit pozvozky pro každou zemi zvlášť, tak se jim to moc nevyplatí. Dnes už ani ty BMW na rozbité silnici nejsou co bývaly. 

Nemyslel jsem to tak, že by byl pro každou zemi jinak naladěný podvozek a třeba se pletu a silnice v Evropě jsou výrazně lepší než v době, kdy Škodovka začala prodávat Fabii první generace. V Praze to tak ale určitě není. Tady sice opravili ty největší díry (kterým jsem se ale stejně vyhýbal), přibylo ale menších nerovností.

Určitě se to dá přežít, o příjemné jízdě to ale není.

 

Je fajn, že si může zákazník vybrat ze tří barev interiéru, osobně bych ale ocenil spíš výběr ze tří tuhostí pružin a tlumičů. Ono to tedy v podstatě už jde, třeba Scala má adaptivní podvozek, ta je ale bohužel cenově trochu jinde.

 

Dnes jsem si znovu půjčil Fabii od nejmenované firmy a jel jsem do práce (tedy po cestě, kterou jsem jel víc než 1000x) a rozdíl mi přišel menší, než včera.

 

Dobrá zpráva pro mě tedy je, že moje auto je asi v pořádku, horší je ale ta, že auto nesplnilo očekávání. Jedna z věcí, která mě na předchozím (14 let starém) autě vadila bylo poskakovaní na nerovnostech. Nové auto je ale v nejlepším případě stejné, možná i horší ?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale ona FIII je opravdu tužší než FI. Ale stále je to auto s krátkým rozvorem a nízkou vahou, takže nikdy nepojede přes nerovnosti tak plavně jako auta střední třídy. Na druhou stranu zrovna podvozek je jedna z věcí co lze poznat hned při první testovací jízdě ještě než se člověk pro auto rozhodne.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 19 minutami, bouchy napsal:

Teď o víkendu jsem se dost přesvědčil, jak na gumách záleží. Přezouval jsem zřejmě dost tvrdé zimní Blizzaky na plechu za Turanzy na alu. Dřív byla prakticky jediná změna jiný chod motoru při rozjezdu (na 90% plech x alu), jiné hučení kol při jízdě do 60km/h a možná spotřeba. Tentokrát už jsem s tím autem skoro nemohl vydržet, jak vše rezonovalo (při skákání v lokonách na 1-2), hlavně z hloubi palubky a pak všechny ty plasty okolo - dveře, zrcátko. Po výměně kol to zatím nevrzlo ani jednou. Změnil se charakter bouchání od kol/náprav. Auto je po důkladné prohlídce včetně stolice na kola, nic načatého tam není. Mezitím se trochu změnilo počasí a taky 3/4 výfuku. Výfuk sám rezonuje, ale ne tak, jako se zimníma. Čili ne kvůli výfuku. A už nevržou nějaká uložení vzadu při přejetí houpnutí na silnici. Nafoukáno bylo "jako obvykle", kvůli teplotě v zimě na víc o nějakou desetinu, ale ne nad 2.4. Ještě jednu zimu přetrpím a pak půjdou dolů, po 7 letech a na 4mm. A koupím si nějakého nástupce (bohužel stále Made in Poland), protože ta guma opravdu funguje.

U předchozího auta jsem také pozoroval výraznou změnu při přezutí na letní pneu. Zimní byly výrazně komfortnější (je pravda, že jsem omylem koupil pneumatiky s vyšším než povoleným profilem, fungovaly ale bez problémů). Třeba ta Fabie nakonec půjde vylepšit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 minutou, Martab napsal:

Ale ona FIII je opravdu tužší než FI. Ale stále je to auto s krátkým rozvorem a nízkou vahou, takže nikdy nepojede přes nerovnosti tak plavně jako auta střední třídy. Na druhou stranu zrovna podvozek je jedna z věcí co lze poznat hned při první testovací jízdě ještě než se člověk pro auto rozhodne.

Asi si o mě budete myslet, že jsem ****, ale auto jsem objednal bez zkušební jízdy. Nenapadlo mě, že bych mohl být nespokojený. Všichni kolem mě byli vždy nadšení, když si koupili auto o jednu nebo dvě generace novější.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No možná to lépe pohltí menší díry, ale na druhou stranu ty zimáky na suché silnici jsou v zatáčkách tragédie. 

Já jsem s tím podvozkem už počítal a naopak mě vyhovuje, já ale před komfortem oceňuji spíš chování v zatáčkách. Na F2 jsem měl 16” kola, takže mě na F3 17” kola nijak nepřekvapily. Spíš naopak mě podvozek F3 spíše překvapil v dobrém slova smyslu. 

 

Přesto je pravdou, že jsem se několikrát musel přesvědčit jestli tam ty špalky ve předu nemám. Občas jsou situace kdy to nepříjemné je. Ale to je dáno stavem silnic, na lepších silnicích je to pro mě balada.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 19 minutami, ben06 napsal:

konspirace, psycho a dav zde hraje hlavní roli a vlastní úsudek chybí viz. vliv tažného zařízení

No a má to tažné vliv nebo ne? Podle vašeho komentáře soudím, že to zcela jistě víte. Já to nevím, myslím si, že to vliv mít může, jsem ale jen spotřebitel a ne vývojář ve Škodovce.

 

Kdybych si nepřečetl, že auta s tažným z výroby jsou často velmi výrazně upravená (větší chladič a spoustu dalšího), tak by mě to nenapadlo.

Ale jak jsem psal, nepamatuji si, že by zmiňovali tlumiče. Článek večer dohledám a přečtu si ho ještě jednou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Neboj, nemyslím, ikdyž bych nikdy auto bez zkušební jízdy nekoupil, ale to neznamená, že si o někom musím myslet že je ****. Na druhou stranu můžeš být rád, že jsis nekoupil FII, ta byla ještě víc tvrdá v některých MR :)

 

Ale je to tak, ikdyž recenze tvrdí jak je FIII "měkká" tak jsem se před koupí bál, jak to bude oproti FI plavat. Ale v konečné fázi jsem plně spokojen s jejím chováním a považuji podvozek za povedenější v případě FIII na R16 (zimní R15 ale nejsou o mnoho komfortenější - Krisalp HP3). Bohužel to je právě ten rozíl, kdy každý upřednostňuje jiné vlastnosti.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 11 minutami, MilanHos napsal:

No možná to lépe pohltí menší díry, ale na druhou stranu ty zimáky na suché silnici jsou v zatáčkách tragédie. 

Já jsem s tím podvozkem už počítal a naopak mě vyhovuje, já ale před komfortem oceňuji spíš chování v zatáčkách. Na F2 jsem měl 16” kola, takže mě na F3 17” kola nijak nepřekvapily. Spíš naopak mě podvozek F3 spíše překvapil v dobrém slova smyslu. 

 

Přesto je pravdou, že jsem se několikrát musel přesvědčit jestli tam ty špalky ve předu nemám. Občas jsou situace kdy to nepříjemné je. Ale to je dáno stavem silnic, na lepších silnicích je to pro mě balada.

Na dobrých cestách jsem s jízdou zcela spokojený a to i v zatáčkách (kdyby tam nebyly univerzály 185/60 R15, tak by to určitě bylo ještě lepší). Blbé pro mě je, že většinou jezdím na horších silnicích.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 21 minutami, epo napsal:

3 druhy podvozku F3 nabizi nebo nabizela - normalni, sportovni a pro spatne cesty... 

Projed 4x D1 tam a zpet a ono si to sedne ;-)

To je vlastně pravda.

Jen nevím, jestli by to s paketem pro špatné cesty nebylo ještě horší. Někde jsem četl, že to přizvednutí o 8mm dělají podložkami, pokud tedy používají stejné pružiny, tak je to pak podle mě ještě tužší.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...